Fairlane
L Lövborgen skrev:
Så klart går inte HMs tröja att köpa i Sverige eller nån annanstans för 20kr för HMs tröja säljs bara hos HM utan konkurrens. Piratkopior kan du hitta för 20kr däremot.
Ja, men jag kan hitta piratkopior på det mesta, inklusive elprylar, rörprylar etc, men ska man jämföra så får det nog lov att vara samma sak, annars är 1860kr för eluttagen ännu mer horribelt än vad det redan är (med tanke på att man kan köpa samma uttag för under 300 kr). Ett piratuttag kan jag säkert hitta på wish eller ännu billigare, men det känns ointressant.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men jag kan hitta piratkopior på det mesta, inklusive elprylar, rörprylar etc, men ska man jämföra så får det nog lov att vara samma sak, annars är 1860kr för eluttagen ännu mer horribelt än vad det redan är (med tanke på att man kan köpa samma uttag för under 300 kr). Ett piratuttag kan jag säkert hitta på wish eller ännu billigare, men det känns ointressant.
Jag repeterar: Så klart går inte HMs tröja att köpa i Sverige eller nån annanstans för 20kr för HMs tröja säljs bara hos HM utan konkurrens.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Sen var snäll och dra inte upp Ahlsell listan hela tiden. inte ens för många av oss hantverkare är det en seriös lista så nämn den helst inte för den är ett rött skynke även för mig.
Det är klart den ska nämnas. Den är högst relevant för tråden och ska fram i ljuset så ofta det bara går så ni gör något åt den.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är klart den ska nämnas. Den är högst relevant för tråden och ska fram i ljuset så ofta det bara går så ni gör något åt den.
Återigen handlar det om att avtala om pris. Precis som hos tandläkaren, bilverkstan, båtverkstan, taxin osv.

Jag gillar verkligen inte Ahlsells ”prislista”. Men man måste försöka förstå att det är ”användaren” av prislistan som är ansvarig. Dvs. Vi hantverkare.

Precis som man som konsument bör undersöka vilken bilverkstad, tandläkare, taxi man anlitar så bör man undersöka vilken hantverkare man anlitar.

Av erfarenhet vet jag vad min märkesverkstad tar för att byta lampa eller fylla på spolarvätska. Jag vet också vad det kan kosta att hoppa in i ”fel” taxi. Därför måste jag som konsument hela tiden vara uppmärksam och göra mina val.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Inte för att jag tror det kommer förstås denna gång heller, men jag gör ett försök.

Det intressanta i sig är inte vilket påslag hantverkaren har på materialet, utan hur mycket mer det kostar för mig som kund att köpa exakt samma vara från hantverkaren som jag kan köpa i butik. Jag är helt med på att hantverkaren ibland betalar mer för varan än vad jag kan köpa den för på en billig internetbutik, men någon rimlighet måste finnas och när någon tar mycket mer än Ahlsells hittepåpriser för en kontakt, ja då är det inte rimligt någonstans.

Så istället för att jämföra påslagen, jämför med vad vi kunder kan köpa samma vara för själva.

Tröjan som kostar 150 kronor på HM kan jag inte själv gå och köpa för 10 kr bara för att HM gör det.
Eluttaget som elekrikern ville ha 1860 kronor för kan jag själv köpa för 260 kronor och skulle jag köpa från Ahlsell utan någon som helst rabatt så skulle jag få betala runt 900 kr.
Omräknat för HM så skulle det innebära att tröjan som HM vill ha 150 kr för, kan jag själv köpa för 20 kronor någon annanstans, samt att grossistpriset (som ingen betalar) ligger på 75:-.
Någon som kan visa mig var jag kan köpa tröjan för 20 kronor i Sverige?
Nätet.
Men du får ju köpa 20k åt gången.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är klart den ska nämnas. Den är högst relevant för tråden och ska fram i ljuset så ofta det bara går så ni gör något åt den.
Vadå vi? Handlar inte ens av dom pga av den där jävla listan men det refereras till den som om det vore vår bibel
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Vadå vi? Handlar inte ens av dom pga av den där jävla listan men det refereras till den som om det vore vår bibel
Räcker att vissa hantverkare använder sig av den för att påverka bilden av många hantverkare.

Ungefär samma som att vissa hantverkare anser att privatpersoner är snåla idioter och därför kör sitt ”Jag arbetar endast åt företag därför att privatpersoner är ju helt bakom flötet”.

Finns garanterat gott om privatpersoner som är snåla/idiotiska, men det finns gott om folk som inte är det.

Detta gäller även hantverkare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Nätet.
Men du får ju köpa 20k åt gången.
Men så bra, jag kan köpa 20k tröjor från Bangladesh på nätet...
Uttaget som elektrikern ville ha nästan 1700 kronor för kan jag köpa billigare överallt, inklusive på Ahsells utan rabatt, utan att behöva köpa mer än ett enda... Är det verkligen en bra jämförelse?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Men så bra, jag kan köpa 20k tröjor från Bangladesh på nätet...
Uttaget som elektrikern ville ha nästan 1700 kronor för kan jag köpa billigare överallt, inklusive på Ahsells utan rabatt, utan att behöva köpa mer än ett enda... Är det verkligen en bra jämförelse?
Om du kan köpa det betydligt billigare överallt har ju din hantverkare verkligt usla rabatter.

Men du kan ju inte räkna med att din hantverkare ska ligga lägre i pris än vad du idag kan hitta i bygghandeln eller på nätet.

Det är praktiska skäl som gör att inte kunden står för materiel. Detta i sig kan göra att en del hantverkare skor sig på detta.

Sen är en annan fråga var gränsen går.

En del här kommer ofta med exempel som Elbutik.se +12%.

Egentligen är något sådant system inte så dum idé så ser med dagens inte finns något direkt ekonomiskt incitament för att köpa in till bra priser, i normala löpandejobb till privatpersoner ingår inte materiel och då tar ju hantverkaren mer ju högre hen får betala.

Sen förlorar de kanske den kunden och dennes krets, kan en del här hävda.

Men detta är för tillfället som regel inte något större problem.

Med föreslaget system kan hantverkare gå minus på en del artiklar, dessa skulle då hantverkare kunna omförhandla rabatterna för, i teorin. Handla från annan grossist.

Tyvärr är det inte så enkelt i verkligheten.

Det finns ett fåtal stora grossister, och dessa har ingen prisgaranti av något slag utan är allrådande. Priserna kanske justeras ena månaden för att nästa månad öka på andra artiklar.

Det normala är att jämföra priserna och beställa artiklarna från den grossist som är billigast för stunden, kommer dagen efter.

Men i dessa fall så kör kanske hantverkaren och kollar jobbet, sen till grossisten med bäst kaffe och handlar, priserna har ju hen ingen aning om, och sen tillbaka och slutför jobbet.
 
T toyboy skrev:
Vadå vi? Handlar inte ens av dom pga av den där jävla listan men det refereras till den som om det vore vår bibel
Ja ni. Du har väl kollegor, leverantörer, går utbildningar och på mässor?

Berätta för folk vad du tycker om den där listan. Jag rör mig inte i kretsarna där jag kan göra skillnad, I vart fall inte mer än att jag kan flika in en kommentar när någon fått "schysst rabatt" av hantverkaren där hemma.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja ni. Du har väl kollegor, leverantörer, går utbildningar och på mässor?

Berätta för folk vad du tycker om den där listan. Jag rör mig inte i kretsarna där jag kan göra skillnad, I vart fall inte mer än att jag kan flika in en kommentar när någon fått "schysst rabatt" av hantverkaren där hemma.
Och förutom detta kan olika tillverkare saluföra prylar med samma funktion men till olika priser och möjligen olika kvalitet.

I detta fall kan en ana att hantverkare i första hand kommer gå efter konstruktion istället för pris.
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Om du kan köpa det betydligt billigare överallt har ju din hantverkare verkligt usla rabatter.
Elektrikern fakturerade 1680 kr inklusive moms för ett uttag som på Ahlsell kostar 900 kronor inklusive moms i listpris.
Så vad tror du?
Är det billigare överallt? Jag påstår ja.
Elektrikerns fakturerade pris, beror det på att hen hade dåliga rabatter eller berodde det på att hen vill ha samma påslag som HM har, med skillnaden att HM köper betydligt fler än en och HM inte tar en krona per timme av sina kunder?
Är det inte rätt dumt att jämföra påslag mellan tjänstebranchen och produktbranchen?
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Elektrikern fakturerade 1680 kr inklusive moms för ett uttag som på Ahlsell kostar 900 kronor inklusive moms i listpris.
Så vad tror du?
Är det billigare överallt? Jag påstår ja.
Elektrikerns fakturerade pris, beror det på att hen hade dåliga rabatter eller berodde det på att hen vill ha samma påslag som HM har, med skillnaden att HM köper betydligt fler än en och HM inte tar en krona per timme av sina kunder?
Är det inte rätt dumt att jämföra påslag mellan tjänstebranchen och produktbranchen?
Förstår inte varför du snöar in på specifika påståenden som kan, eller inte kan, stämma.

Försök håll det mer generellt så kan du höja nivån i tråden, finns det konkreta fakta går dessa givetvis att diskutera, men fundera främst på trådens syfte.

Sen förstår jag inte vad ni tror ni tnar på att överdriva saker och ting, nu var listpriset uträknat till 950 och inte 900, trodde du verkligen vi skulle glömma så snabbt.

Om 1680 i sanning är enbart för materiel så är det ju groteskt dyrt, men detta är inget som framgår detta pris kan lika bra vara installerat och klart och i så fall är det ju rimligt.

Enbart hantverkaren kan svara på detta.

Resten av dina spekulationer är för mig ganska ointressanta då dessa förutsätter att vi vet vad det hela handlar, vilket vi ju inte gör.

I så fall är det bättre du presenterar ett fiktivt scenario så vi har riktiga siffror att gå på.

Din sista mening förstår jag inte vad du menar med, påslag på tjänster?

Ja, det är såklart inget konstigt, men kanske inget som brukar användas mot privatpersoner.

Men nu var det ju påslag på produkter som diskuterades, annars får du färska upp mitt minne.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Förstår inte varför du snöar in på specifika påståenden som kan, eller inte kan, stämma.

Försök håll det mer generellt så kan du höja nivån i tråden, finns det konkreta fakta går dessa givetvis att diskutera, men fundera främst på trådens syfte.
Mitt sista försök att få dig att förstå, sen ger jag upp.
Om uttalandet är korrekt eller inte kan vi inte veta helt säkert, men vi brukar anta att folk håller sig till sanningen annars blir diskussionen felaktig. Trådens syfte har väl både diskuterats och avvikiits ifrån flera gånger om. Slutsatsen var väl att ingen tror att hantverkare är gratis, ja plus att några tydligen inte vet vad ordet gratis betyder.

E El-Löken66 skrev:
Sen förstår jag inte vad ni tror ni tnar på att överdriva saker och ting, nu var listpriset uträknat till 950 och inte 900, trodde du verkligen vi skulle glömma så snabbt.
Jag mindes inte exakt pris och orkade inte leta upp det i tråden. Det spelar väl ingen som helst roll om listpriset är 900 eller 950 kronor inklusive moms om man fakturerar 1860? Oavsett om listpriset är 900 eller 950 så är det ett sjukt överpris ut till slutkund.

E El-Löken66 skrev:
Om 1680 i sanning är enbart för materiel så är det ju groteskt dyrt, men detta är inget som framgår detta pris kan lika bra vara installerat och klart och i så fall är det ju rimligt.
Varför överdriver du så? Trodde du vi skulle glömma? 1860:- kostade den, inte 1680:-
Så här stod det i texten "Elektriker kommer för ett arbete. Debiterar 7 timmar, var på plats 2 timmar. Debiterar 1 860 kr för en artikel som på nätet av samma fabrikat kostar 140 kr."
Framgår inte inte om det var för enbart material eller om installation ingick menar du? Hur mycket tydligare vill du ha det?

E El-Löken66 skrev:
Enbart hantverkaren kan svara på detta.
Kunden som fick räkningen bör också kunna svara på det.

E El-Löken66 skrev:
Men nu var det ju påslag på produkter som diskuterades, annars får du färska upp mitt minne.
Det som diskuterades är orimligheten i att jämföra påslag på material mellan två olika branscher med helt olika debiteringsmodell. En bransch tjänar alla sina pengar på påslag på material och tar inte en enda krona för tiden de lägger ner, det bakas in i priset på varan. En annan bransch, tjänstebranchen, fakturar sina kunder per timme. Om de utöver det ska ha samma påslag som HM blir det ju fullständigt vansinnigt, vilket även du verkar förstå då du tyckte att 1860 för materialet ovan var groteskt dyrt. Dvs hela jämförelsen mellan de två debiteringsmodellerna är ointressant om man bara plockar ut en del, påslaget på materialet och ignorerar att tjänstebranschen också tjänar pengar på tid.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Håller fullständigt med dig. Men eftersom @Lucky2015 skrev att hantverkaren tagit 1860 kr för denna artikel för 4 år sedan blev jag nyfiken.

Om den idag kostar 943 kr hos Ahlsell utan rabatter så känns ju 1860 kr för 4 år sedan lite märkligt minst sagt.

Men det ganska ligger en hund begraven. Vad vet jag. :rofl:
Plus moms och 100% påslag så är du uppe i 1885. Det kanske var 1860 för fyra år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.