K kortis skrev:
Jag blir lika förbannad varje gång jag går in i vilken jävla butik som helst och ser att man tillverkat grejjerna för en tia o ska ha 200kr är jag inte piskad att köpa skiten går jag ut igen
Blir du förbannad på dom höga fackföreningsavgifterna också?

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Varför tror människor att hantverkare är gratis?

• Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Cirkeln är sluten. Nu börjar vi om!

• Gilla
  • Haha
Pin och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
L Lowley skrev:
Ja av vad jag skrev .. så får du räkna ut det själv. Tror du förstår ,ett dåligt undermåligt arbete. Ej fackmannamässigt gjort, backjobb.
Jag som trodde att det var ett litet jobb som tog någon timme eller så och därför utfördes när de hade någon timme över. Ett "+" för handverkaren. Hur kan ett plusjobb vara liktydigt med dåligt utfört arbete. Kan du förklara hur du tänkte när du kom på det ordet. Eller är det tänkt att vi skall lösa dina Suduko?
Så, sluta upp med dina egna hittepåord, OM du är intresserad av att bli förstådd.

Staffans

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja kommer varorna hemskickade så betalar jag bara för tiden det tar att beställa, men jämförelse med HM haltar ändå kraftigt.

Vill man jämföra sina påslag med HM så bör man rimligen också jämföra hur mycket man fakturerar kunden per timme, annars blir jämförelsen orättvis. Jag kan inte bara välja ut en faktor och skita i andra faktorer som påverkar vad kunden får betala.
Fairlane Fairlane skrev:
Ja kommer varorna hemskickade så betalar jag bara för tiden det tar att beställa, men jämförelse med HM haltar ändå kraftigt.

Vill man jämföra sina påslag med HM så bör man rimligen också jämföra hur mycket man fakturerar kunden per timme, annars blir jämförelsen orättvis. Jag kan inte bara välja ut en faktor och skita i andra faktorer som påverkar vad kunden får betala.
jo självklart så måste hm betala sin personal på den avansen där haltar jämförelsen men om jag bara sålde delarna för kunden vill utföra diskbänksbytet själv så skulle ändå folk skrika högt om man hade såna marginaler och där har Linda 71 en poäng. Eller ta ica handlarna inte gapar någon på dom. Dom tjänar pengar så dom kan torka sig i röven med dom. (Nu pratar jag såklart inte om i Ica nära)

Fairlane
Inte för att jag tror det kommer förstås denna gång heller, men jag gör ett försök.

Det intressanta i sig är inte vilket påslag hantverkaren har på materialet, utan hur mycket mer det kostar för mig som kund att köpa exakt samma vara från hantverkaren som jag kan köpa i butik. Jag är helt med på att hantverkaren ibland betalar mer för varan än vad jag kan köpa den för på en billig internetbutik, men någon rimlighet måste finnas och när någon tar mycket mer än Ahlsells hittepåpriser för en kontakt, ja då är det inte rimligt någonstans.

Så istället för att jämföra påslagen, jämför med vad vi kunder kan köpa samma vara för själva.

Tröjan som kostar 150 kronor på HM kan jag inte själv gå och köpa för 10 kr bara för att HM gör det.
Eluttaget som elekrikern ville ha 1860 kronor för kan jag själv köpa för 260 kronor och skulle jag köpa från Ahlsell utan någon som helst rabatt så skulle jag få betala runt 900 kr.
Omräknat för HM så skulle det innebära att tröjan som HM vill ha 150 kr för, kan jag själv köpa för 20 kronor någon annanstans, samt att grossistpriset (som ingen betalar) ligger på 75:-.
Någon som kan visa mig var jag kan köpa tröjan för 20 kronor i Sverige?

• Gilla
  • Älska
Pin och 3 till
  • Laddar…
apotekarnes
L Linda_71 skrev:
Såg du att jag citerade inlägget med en vara? Du betalar 10 gånger så mycket för en ara som du själv får åka och köpa.
Men klagar när du får betala det dubbla priset men får det hemkört till dig.
Menar du att det finns hantverkare som kör hem saker till kund mot ett påslag på 100%. Det låter för bra för att vara sant. Jag tror snarare att i princip alla hantverkare förutom ett visst materialpåslag (stort eller litet) tar betalt för tiden det tar att köra grejer från grossist till kund. Därmed får du inte det hemkört som du säger utan du betalar extra för leveransen, vilket i och för sig är fullt rimligt.

HM tar heller inte ut några ytterligare avgifter förutom själva plagget. Tänk om de skulle lägga på 500:- för varje av expedit påbörjad timme, Kassasystemavgift på 75:-, påse-avgift på 25:-, samt 100:- för att montera bort den där larmklumpen som sitter på plagget (kräver ju vissa specialverktyg som är dyra).

Skämt åsido, det går inte att jämföra prismodeller hos tjänstesektorn med hur det går till när du handlar en tröja över disk i en butik. Det blir bara fånigt.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Inte för att jag tror det kommer förstås denna gång heller, men jag gör ett försök.

Det intressanta i sig är inte vilket påslag hantverkaren har på materialet, utan hur mycket mer det kostar för mig som kund att köpa exakt samma vara från hantverkaren som jag kan köpa i butik. Jag är helt med på att hantverkaren ibland betalar mer för varan än vad jag kan köpa den för på en billig internetbutik, men någon rimlighet måste finnas och när någon tar mycket mer än Ahlsells hittepåpriser för en kontakt, ja då är det inte rimligt någonstans.

Så istället för att jämföra påslagen, jämför med vad vi kunder kan köpa samma vara för själva.

Tröjan som kostar 150 kronor på HM kan jag inte själv gå och köpa för 10 kr bara för att HM gör det.
Eluttaget som elekrikern ville ha 1860 kronor för kan jag själv köpa för 260 kronor och skulle jag köpa från Ahlsell utan någon som helst rabatt så skulle jag få betala runt 900 kr.
Omräknat för HM så skulle det innebära att tröjan som HM vill ha 150 kr för, kan jag själv köpa för 20 kronor någon annanstans, samt att grossistpriset (som ingen betalar) ligger på 75:-.
Jag fattade vad du menade redan från början och du har rätt i sak men min poäng var inte om rätt eller fel Min åsikt var att Linda71 frågeställning var intressant med den utgångspunkten att folk blir upprörda över det ena men inte det andra då du säkerligen kan hitta andra exempel som är mer passande. Sen var snäll och dra inte upp Ahlsell listan hela tiden. inte ens för många av oss hantverkare är det en seriös lista så nämn den helst inte för den är ett rött skynke även för mig.

Redigerat:
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Fairlane för det första Ahlsell listan tycker inte ens många av oss hantverkare är en seriös lista så nämn den helst inte för den är ett rött skynke även för mig. Ingen kan köpa den tröjan någon annanstans eftersom det är hm:s tröja. Min åsikt var att Linda71 frågeställning var intressant med den utgångspunkten att folk blir upprörda över det ena men inte det andra då du säkerligen kan hitta andra exempel än just hm tröjan. Sen finns det en anledning till att jag fakturerar mina inköpspriser men har höjt timpenningen. alla klarar dock inte av att se en så hög timpenning fast det i slutändan blir billigare för dom så vill dom ändå ha en offert.
Jag tror en viktig faktor här är totalsumman. Oftast bryr man sig inte om att man behöver betala 10x inköpspris, t.ex. för en tröja, om totalsumman landar på en tvåhundring. Med vissa entreprenörer (inte alla) landar samma påslag på flera tusen, och det är så klart mer känsligt,

• Gilla
toyboy
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Jag tror en viktig faktor här är totalsumman. Oftast bryr man sig inte om att man behöver betala 10x inköpspris, t.ex. för en tröja, om totalsumman landar på en tvåhundring. Med vissa entreprenörer (inte alla) landar samma påslag på flera tusen, och det är så klart mer känsligt,
Självklart har du en poäng i det

apotekarnes
T toyboy skrev:
Sen finns det en anledning till att jag fakturerar mina inköpspriser men har höjt timpenningen. alla klarar dock inte av att se en så hög timpenning fast det i slutändan blir billigare för dom så vill dom ändå ha en offert.
Mycket tydligare prissättning, jag hade ringt dig alla dar i veckan. Nu har jag visserligen helt slutat anlita hantverkare, men det har inte med negativa erfarenheter att göra utan att jag tycker det är kul att lära sig nya saker.

• Gilla
toyboy och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T toyboy skrev:
Jag fattade vad du menade redan från början och du har rätt i sak men min poäng var inte om rätt eller fel Min åsikt var att Linda71 frågeställning var intressant med den utgångspunkten att folk blir upprörda över det ena men inte det andra då du säkerligen kan hitta andra exempel som är mer passande. Sen var snäll och dra inte upp Ahlsell listan hela tiden. inte ens för många av oss hantverkare är det en seriös lista så nämn den helst inte för den är ett rött skynke även för mig.
Ledsen, det blev lite olyckligt hur våre inlägg hamnade där. Jag skrev medan du skrev så det var inte som ett svar till dig. Det var mer ett svar till (ett numera raderat inlägg) där det talades om påslag på butikspriser, vilket knappast har något med HM att göra.

• Gilla
toyboy
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ledsen, det blev lite olyckligt hur våre inlägg hamnade där. Jag skrev medan du skrev så det var inte som ett svar till dig. Det var mer ett svar till (ett numera raderat inlägg) där det talades om påslag på butikspriser, vilket knappast har något med HM att göra.
Det e lugnt :)

Fairlane Fairlane skrev:

Så klart går inte HMs tröja att köpa i Sverige eller nån annanstans för 20kr för HMs tröja säljs bara hos HM utan konkurrens. Piratkopior kan du hitta för 20kr däremot.

L Lövborgen skrev:
Blir du förbannad på dom höga fackföreningsavgifterna också?
Inte är de roliga precis men jag har haft hjälp många gånger av facket, som vad jag tror har bidragit till Sveriges välstånd ser man på länder med en starka fackföreningar så är det just dessa som har något sånär högt välstånd. Motsatsen ex USA. Fast nu går ju högern i spinn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.