L Linda_71 skrev:
Men grejjen är ju att man ofta använder sig av ex ahlsells för där finns allt.
Biltema/Jula m.m har ju bara dom vanligaste prylarna hemma. Är du som kund intresserad av att hantverkaren ska beställa varan sen kanske den är restad, kunden får flera framkörningar för en sak ska handlas på Jula en på Biltema den 3e ska beställas på nätet sen den 4e finns bara på Ahlsells.
Märkligt att folk kan köpa kläder/smink och möbler med minst 180% påslag samt betala för hemkörning och inbärning och montering.
Men när hantverkaren vill ha betalt så är man snål.
Det är väl hur Ahlsells prislista används som folk stör sig på. Skulle hantverkaren redovisa sina faktiska inköpspriser med ett överenskommet påslag så skulle Ahlsells priser fortfarande vara högre än nätbutikerna i många fall. Men jag tror folk skulle acceptera priserna på ett bättre sätt.

• Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
R
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är väl ingen här som hänvisat till Ahlsells prislista just nu? Jag försökte förstå hur din hantverkare kommit fram till beloppet 1860kr för artikeln du hänvisade till.
Men inte ens Ahlsells prislista kunde hjälpa till.
Det är rätt saftig vinst även på Ahlsells pris utan rabatt. Det uttaget kostar enligt deras ordinariepris 754:- ex moms. :rolleyes: Eftersom jag är storkund efter att ha köpt rördelar för ca 500:- för tre år sedan så har jag en hög rabatt och då landar det på 290:-

Så om inköpsstället var Ahlsell så kanske det inte var "mer än" 100% påslag + moms på "ordinariepriset" för tre år sedan ;)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det är rätt saftig vinst även på Ahlsells pris utan rabatt. Det uttaget kostar enligt deras ordinariepris 754:- ex moms. :rolleyes: Eftersom jag är storkund efter att ha köpt rördelar för ca 500:- för tre år sedan så har jag en hög rabatt och då landar det på 290:-

Så om inköpsstället var Ahlsell så kanske det inte var "mer än" 100% påslag + moms på "ordinariepriset" för tre år sedan ;)
290 kr ex moms + 20% påslag= 435 kr inkl moms.
10% påslag = 399 kr inkl moms.

Produkten kostar 277 kr hos elbutik.se så många skulle nog misstänka att du har dolda bakbonusar och försöker luras.

Att jobba hos en prismedveten konsument som jämför dina priser med nätbutiker är nog ingen lätt uppgift.

R
Krille-72 Krille-72 skrev:
290 kr ex moms + 20% påslag= 435 kr inkl moms.
10% påslag = 399 kr inkl moms.

Produkten kostar 277 kr hos elbutik.se så många skulle nog misstänka att du har dolda bakbonusar och försöker luras.

Att jobba hos en prismedveten konsument som jämför dina priser med nätbutiker är nog ingen lätt uppgift.
Personligen hade jag inte höjt på ögonbrynet för ett pris på runt 400:- om elektrikern stod för inköp och leverans. Jag tror faktiskt att de flesta tycker som mig där. Det är när man börjar trixa med "ordinariepriset" som det börjar bli tråkigt:

Inköpspris 745:- ex moms, och så lägger vi på lite "rabatt" på det för att kunden ska tro att jag är snäll, säg 20%, och så moms på det: tillbaka på 745:- igen. DÅ skulle jag faktiskt surna till.

• Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
L
E El-Löken66 skrev:
Det du beskriver är ett moment 22, eller Hönan och ägget om du vill.

Men så här kan det nog vara eftersom du anser att hantverkare generellt är dumma i huvudet så kommer dessa också behandla dig på ett tråkigt sätt.

Har nog inte hört om någon som trott hen var superhjälte.

Testa behandla din Hantverkare som en människa, hen vill bara mura, måla eller kakla och du bör inte rikta din ilska ditåt utan snarare mot de på kontoret, om någon.
Jag har alltid varit trevlig. Samt gjort upp om vad som ska göras och hur jag vill ha det. Frågat om dom vill ha fika, eller något att dricka. Men har nog haft en jäkla otur med hantverkare. Men åtta av tio jobb var bara pluskjobb.Ungefär som jag skulle snickrat själv. Och tack och lov så blev taket bra. Och dom jobbade från halv åtta på morgonen till 16.

L Lowley skrev:
Jag har alltid varit trevlig. Samt gjort upp om vad som ska göras och hur jag vill ha det. Frågat om dom vill ha fika, eller något att dricka. Men har nog haft en jäkla otur med hantverkare. Men åtta av tio jobb var bara pluskjobb.Ungefär som jag skulle snickrat själv. Och tack och lov så blev taket bra. Och dom jobbade från halv åtta på morgonen till 16.
Vad är ett pluskjobb? Har aldrig hört det uttrycket förut.

K kortis skrev:
Jo företagare säger alltid aja det går inget vidare det är knappt det bär sig. sedan åker man förbi deras hus o ser på garageuppfarten vad som står där och hör hur mycket de varit utomlands barnen har allt det senaste osv osv, det är ju inte så för alla naturligtvis men för många och jag missunnar dom inte det men när någon säger att det går bra till o men mycket bra så uppskattar jag deras ärlighet
Haha vad som står på garageuppfarten.. svenska avundsjukan igen.
Ja har en relativt ny bil, max utrustad. Den kostar mig mindre i månaden är min 5 år gamla privata Volvo.
En företagsbil ska fungera jämt, i alla väder. De funkar helt enkelt inte att ha en gammal skitbil som ska vara på verkstan 2 ggr i månaden, hade du som kund uppskattat att ditt projekt.blev stående pga av bilen för hantverkaren startar inte på morgonen och du är utan badrum i en vecka extra ? Bilen är extremt viktigt arbetsverktyg för en hantverkare, fungerar den inte kan man inte fakturera,
Hade du hellre föredragit att man hade en rostig gammal skåpbil från 95?

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Haha vad som står på garageuppfarten.. svenska avundsjukan igen.
Ja har en relativt ny bil, max utrustad. Den kostar mig mindre i månaden är min 5 år gamla privata Volvo.
En företagsbil ska fungera jämt, i alla väder. De funkar helt enkelt inte att ha en gammal skitbil som ska vara på verkstan 2 ggr i månaden, hade du som kund uppskattat att ditt projekt.blev stående pga av bilen för hantverkaren startar inte på morgonen och du är utan badrum i en vecka extra ? Bilen är extremt viktigt arbetsverktyg för en hantverkare, fungerar den inte kan man inte fakturera,
Hade du hellre föredragit att man hade en rostig gammal skåpbil från 95?
Många förklaringar finns det iaf.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
754 :- plus moms. Men vad den kostar enligt hittepåprislistan är väl rätt ointressant egentligen.

[bild]
Det är inte alls ointressant. Att de flesta hantverkare tycker att den är ointressant är däremot både talande och skrämmande. Sådana här systematiska bedrägerier bidrar nämligen till hantverkaryrkets dåliga rykte.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
L
L Lövborgen skrev:
Vad är ett pluskjobb? Har aldrig hört det uttrycket förut.
Ja av vad jag skrev .. så får du räkna ut det själv. Tror du förstår ,ett dåligt undermåligt arbete. Ej fackmannamässigt gjort, backjobb.

L Lowley skrev:
Ja av vad jag skrev .. så får du räkna ut det själv. Tror du förstår ,ett dåligt undermåligt arbete. Ej fackmannamässigt gjort, backjobb.
Det du skrev var tvetydigt. Hade lika gärna kunnat vara plusjobb du menade och att du själv var en bra snickare, men du menade tvärsom. Tack för förklaringen

R RoAd skrev:
Personligen hade jag inte höjt på ögonbrynet för ett pris på runt 400:- om elektrikern stod för inköp och leverans. Jag tror faktiskt att de flesta tycker som mig där. Det är när man börjar trixa med "ordinariepriset" som det börjar bli tråkigt:

Inköpspris 745:- ex moms, och så lägger vi på lite "rabatt" på det för att kunden ska tro att jag är snäll, säg 20%, och så moms på det: tillbaka på 745:- igen. DÅ skulle jag faktiskt surna till.
Spännande att om hantverkaren lägger på det dubbla är det inte ok.
Men att HM köper in tröjor för 10kr och säljer för 150kr är ingen som reagerar på.

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
L Linda_71 skrev:
Spännande att om hantverkaren lägger på det dubbla är det inte ok.
Men att HM köper in tröjor för 10kr och säljer för 150kr är ingen som reagerar på.
Nej, men om HM vill ha betalt för resor och timmar så reagerar vi. Det är helt enkelt så att du jämför äpplen och päron.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, men om HM vill ha betalt för resor och timmar så reagerar vi. Det är helt enkelt så att du jämför äpplen och päron.
Ja, resor från Kina till Europa ja.
Inget konstigt i att det blir dyrare.

Men då är vi där igen, vad får du för de pengarna du inte sparade?

Arbetsvillkor?
Miljöpåverkan?
Påverkan på den globala ekonomin och maktbalansen?

Fairlane Fairlane skrev:
Såg du att jag citerade inlägget med en vara? Du betalar 10 gånger så mycket för en ara som du själv får åka och köpa.
Men klagar när du får betala det dubbla priset men får det hemkört till dig.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.