85 396 läst · 873 svar
85k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?
Jasså? Jag tyckte bara jag hade en punkt, att medianlön är bättre för jämförelse än medellön.E El-Löken66 skrev:
Haha, ok.E El-Löken66 skrev:
Toyboy använde medellönen på 35.000:- för att argumentera för att hantverkare inte tjänar så mycket. Jag påpekade bara att medianlön är en bättre siffra att jämföra mot. Vad är det jag påstått som toyboy inte skrev?E El-Löken66 skrev:
Ge dig nu. Jag har för det första inte skrivit något alls om hur vetenskapligt eller exakt dessa siffror är. Men för det andra så är det klart att median och medellön är så "exakt vetenskap" som det går. Det är ju inte direkt supersvårt att räkna ut dessa siffror för de som har tillgång till inkomsterna i Sverige (SCB).E El-Löken66 skrev:
Varför? Var inte hela poängen i toyboys inlägg att jämföra branschen "hantverkare" med resten av inkomsttagarna i Sverige? Suck!E El-Löken66 skrev:
Ok, låter lite 50-tal för mig att räkna på det sättet. Så jag fortsätter nog att se till medianlönen för båda könen om man ska avgöra om någon tjänar mer eller mindre än de flesta andra inkomsttagare i Sverige.E El-Löken66 skrev:
Ingen? Just nu verkar det bara vara du som är ute och cyklar.E El-Löken66 skrev:
Du inser väl att alla andra faktiskt förstår att du nu snärjt in dig så hårt att du bara kan pudla (den ärofulla utvägen) eller göra något så här patetiskt?E El-Löken66 skrev:Har gått genom din posthistorik nu och håller med ditt tidigare uttalande, vi håller här.
Säger inte att du är ett av Ascbergs troll, men det vräks på med rätt många felaktigheter som det faktiskt inte är min livsuppgift att korrigera.
Du får hitta någon annan riddare att slåss med dina kvarnar tack och hej.
Men visst vi säger så, jag hälsar Aschberg om jag ser honom
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 097 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 097 inlägg
Hela den här tråden får mig att inse varför det är ytterst sällan jag anlitar en hantverkare....
Jag vet att det finns bra människor bland rötäggen då jag nyligen haft turen att träffa på en riktigt seriös målare vi använder just nu och kommer använda mer i framtiden samt fixat jobb till hos vänner och familj.
Men resan dit var ett äventyr med hantverkare som var lite lätt dumma i huvudet eller de som trodde de var störst bäst och vackrast och trodde de kunde ta dubbla, trippla mot andra bara för det...
Min högst personliga åsikt är att många hantverkare behöver komma ner på jorden.
Nej det är ingen superkraft ni har som vanliga dödliga aldrig kommer förstå/uppnå.
Ni behärskar oftast erat jobb bra liksom alla andra yrkesgrupper oftast gör.
Men eran kunskap liksom alla andra människors är fri att lära sig. Så en amatör kan göra ett minst lika bra jobb som er.
Precis som en hobbyekonom kan vara lika grym som någon med magisterexamen.
Jag vet att det finns bra människor bland rötäggen då jag nyligen haft turen att träffa på en riktigt seriös målare vi använder just nu och kommer använda mer i framtiden samt fixat jobb till hos vänner och familj.
Men resan dit var ett äventyr med hantverkare som var lite lätt dumma i huvudet eller de som trodde de var störst bäst och vackrast och trodde de kunde ta dubbla, trippla mot andra bara för det...
Min högst personliga åsikt är att många hantverkare behöver komma ner på jorden.
Nej det är ingen superkraft ni har som vanliga dödliga aldrig kommer förstå/uppnå.
Ni behärskar oftast erat jobb bra liksom alla andra yrkesgrupper oftast gör.
Men eran kunskap liksom alla andra människors är fri att lära sig. Så en amatör kan göra ett minst lika bra jobb som er.
Precis som en hobbyekonom kan vara lika grym som någon med magisterexamen.
Bara för att kunden litar på sin hantverkare så får hen skylla sig själv om man inte begär ett pris innan??? Ska man som kund inte kunna lita på att man får bra service, ett korrekt utfört arbete, skälig debitering på material och arbete etc?L Linda_71 skrev:Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.
Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
Många upplever för mycket krångel och problem med att anlita hantverkare. Det ska inte behöva vara så.... Självfallet finns det många bra hantverkare också men tyvärr så finns det alldeles för många oseriösa i branschen...
Hantverkarens skyldigheter
Hantverkaren ska utföra tjänsten fackmässigt. Det innebär att arbetet ska utföras på ett sätt som normalt förväntas av en professionell yrkesperson. Däremot har hantverkaren rätt att bygga enligt enklaste standard. Vill du ha arbetet utfört på ett visst sätt måste du göra upp det med hantverkaren.
Hantverkaren ska också visa dig omsorg, alltså ställa sin sakkunskap och yrkeserfarenhet till ditt förfogande. Hen får till exempel inte välja ett onödigt dyrt sätt att utföra tjänsten. Den du anlitar bör också ge dig råd om förberedande arbeten som du själv kan göra och om vad som krävs för att skydda det utförda arbetet mot skador. Om en tjänst inte är till ekonomisk nytta för dig, eller om tjänsten som du vill ha utförd är olämplig av någon anledning, är hantverkaren skyldig att avråda dig från att få den utförd. Ett riktmärke är att en reparation som kostar hälften eller mer av marknadsvärdet av det föremål som ska repareras inte är till ekonomisk nytta.
Källa: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/
Hantverkaren ska utföra tjänsten fackmässigt. Det innebär att arbetet ska utföras på ett sätt som normalt förväntas av en professionell yrkesperson. Däremot har hantverkaren rätt att bygga enligt enklaste standard. Vill du ha arbetet utfört på ett visst sätt måste du göra upp det med hantverkaren.
Hantverkaren ska också visa dig omsorg, alltså ställa sin sakkunskap och yrkeserfarenhet till ditt förfogande. Hen får till exempel inte välja ett onödigt dyrt sätt att utföra tjänsten. Den du anlitar bör också ge dig råd om förberedande arbeten som du själv kan göra och om vad som krävs för att skydda det utförda arbetet mot skador. Om en tjänst inte är till ekonomisk nytta för dig, eller om tjänsten som du vill ha utförd är olämplig av någon anledning, är hantverkaren skyldig att avråda dig från att få den utförd. Ett riktmärke är att en reparation som kostar hälften eller mer av marknadsvärdet av det föremål som ska repareras inte är till ekonomisk nytta.
Källa: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/
Det du beskriver är ett moment 22, eller Hönan och ägget om du vill.R RalleB skrev:Hela den här tråden får mig att inse varför det är ytterst sällan jag anlitar en hantverkare....
Jag vet att det finns bra människor bland rötäggen då jag nyligen haft turen att träffa på en riktigt seriös målare vi använder just nu och kommer använda mer i framtiden samt fixat jobb till hos vänner och familj.
Men resan dit var ett äventyr med hantverkare som var lite lätt dumma i huvudet eller de som trodde de var störst bäst och vackrast och trodde de kunde ta dubbla, trippla mot andra bara för det...
Min högst personliga åsikt är att många hantverkare behöver komma ner på jorden.
Nej det är ingen superkraft ni har som vanliga dödliga aldrig kommer förstå/uppnå.
Ni behärskar oftast erat jobb bra liksom alla andra yrkesgrupper oftast gör.
Men eran kunskap liksom alla andra människors är fri att lära sig. Så en amatör kan göra ett minst lika bra jobb som er.
Precis som en hobbyekonom kan vara lika grym som någon med magisterexamen.
Men så här kan det nog vara eftersom du anser att hantverkare generellt är dumma i huvudet så kommer dessa också behandla dig på ett tråkigt sätt.
Har nog inte hört om någon som trott hen var superhjälte.
Testa behandla din Hantverkare som en människa, hen vill bara mura, måla eller kakla och du bör inte rikta din ilska ditåt utan snarare mot de på kontoret, om någon.
Givetvis.Lucky2015 skrev:Bara för att kunden litar på sin hantverkare så får hen skylla sig själv om man inte begär ett pris innan??? Ska man som kund inte kunna lita på att man får bra service, ett korrekt utfört arbete, skälig debitering på material och arbete etc?
Många upplever för mycket krångel och problem med att anlita hantverkare. Det ska inte behöva vara så.... Självfallet finns det många bra hantverkare också men tyvärr så finns det alldeles för många oseriösa i branschen...
Men åsikterna kan ju gå isär angående hur stor en skälig debitering ska vara.
Ibland kanske den till och med ligger exakt mellan kundens förväntning och hantverkarens faktura.
Självklart, så är det säkert många gånger. Men kan ta några exempel som jag själv varit med om och får mig att fundera.E El-Löken66 skrev:
Exempel 1.
Elektriker kommer för ett arbete. Debiterar 7 timmar, var på plats 2 timmar. Debiterar 1 860 kr för en artikel som på nätet av samma fabrikat kostar 140 kr.
Exempel 2.
Rörmockare som kommer ut. Timdebitering stämmer. Material stämmer inte. Röråtgång 16 meter men debiterar 40 meter till ett pris som är det tredubbla än på nätet. Glömmer dessutom att dra åt en koppling ordentligt så att det droppar från ledningen. Kommer tillbaka och debiterar för detta trots att det är ett backjobb.
Exempel 3.
Snickare. Lämnar ett fast pris. Klagar efter 1 vecka om att jobbet tar längre tid än vad han räknade med och vill ha 28 000 kr extra för att fortsätta. Trots att inga tilläggsarbeten förekommit.
Sådana händelser blir man inte nöjd över som kund. Min uppfattning är att det alldeles för ofta upplevs som att hantverkaren bara har rättigheter men inga skyldigheter. Och som sagt det finns hantverkare som inte beter sig på detta sätt och gör ett bra och seriöst arbete. Men alltför många som inte gör rätt för sig.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 097 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 097 inlägg
nej jag tror inte att hantverkare är generellt dumma i huvudet men ofta tror många av rötäggen att kunden är det... som man kan blåsa hur som helst.E El-Löken66 skrev:Det du beskriver är ett moment 22, eller Hönan och ägget om du vill.
Men så här kan det nog vara eftersom du anser att hantverkare generellt är dumma i huvudet så kommer dessa också behandla dig på ett tråkigt sätt.
Har nog inte hört om någon som trott hen var superhjälte.
Testa behandla din Hantverkare som en människa, hen vill bara mura, måla eller kakla och du bör inte rikta din ilska ditåt utan snarare mot de på kontoret, om någon.
Dock har dessa fått det svårare att blåsa folk pga all information som finns tillgänglig nuförtiden t.ex. här.
Gällandes superkrafter... hur många trådar har vi inte läst där t.ex. elektriker benhårt framhäver sin expertis/superkraft och att de minsann är de enda som vet hur man skalar en kabel eller drar tråd i rör/slang....
Ja, för ni gör ju det på nått magiskt/hemligt sätt som ingen vanlig dödlig någonsin kan lära sig.
Sen finns det väldigt seriösa elektriker på detta forum som jag gladeligen skulle använda mig av om jag behövde.
De som fattar att det är bättre att hjälpa till och svara på frågor på ett seriöst sätt istället för att hojta om laglighet etc.
95% av alla människor vill inte/kan inte/har inte tid att lära sig allt som behöver fixas.
Just därför finns det personer för allt ifrån ekonomi till akvarieskötsel.
Det man hatar dock är när någon oavsett yrkeskategori försöker blåsa en med massa mumbo jumbo för att man tror man ska komma undan med det.
Jag behandlar människor likadant som de behandlar mig.
Är alltid öppen för människor oavsett yrkeskategori, ursprung etc.
Så naturligtvis blir vissa behandlade därefter, är du dryg, dum och försöker blåsa mig så blir du behandlad därefter.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kabel skalare"
Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
Håller med, medianlön är ett rättvisare jämförelse mått. Men frågan kvarstår är 35000kr en bra lön? 32000 är uppenbart också mer än dom flesta har om vi använder medianen som mått. När övergår det från medelsvensson till typ Rausing (något överdrivet ) ? Nu har jag ingen fakta på medianlönen för sjuksköterskor men medelönen bör hamna rätt nära medianen eftersom det är samma yrke. Då ser man att Stockholm ligger på ca 37000kr Några län på 35 o några andra län på ca 34 så medianen borde ligga någonstans runt 35. Har sjuksköterskor helt plötsligt en bra lön? Nu menar jag inte att ställa yrke mot yrke för det blir bara fel men jag tog med jämförelsen för försöka få fram min frågeställning vad är en bra lön? Tar man en fritidsledare som tjänar 26000 då är 35000 en bra lön men tar vi en finansnisse som tjänar 150000 då 35000 ett skämt. Så vad är en bra lön? Tror faktiskt inte att det finns ett bra svar på det utan det landar i att det är ens personliga tyckanden som sätter den gränsen.R RoAd skrev:
Enligt min åsikt högst amatör mässiga åsikt så får vi dom hantverkare vi förtjänar! Varför jo för att Det är bara konsumenterna som kan ställa kraven Det finns flera formulär och information på nätet ex villaägarnas hanverkarformuläret 2021 som man bör använda sig av. Tiden när det räckte med ett handslag är förbi. Sen kan man undra om det nu är så bra lön (enligt en del här på forumet) Varför söker inte ungdomarna yrkeslinjerna längre?
Redigerat:
Av en händelse så bläddrade jag i veckan i ett Mäklarprospekt. Ett hus var till salu. I prospektet fanns en uträkning över vilken mån kostnad man skulle få vid en viss kontantinsats. Exempellönerna som angavs var:T toyboy skrev:Håller med, medianlön är ett rättvisare jämförelse mått. Men frågan kvarstår är 35000kr en bra lön? 32000 är uppenbart också mer än dom flesta har om vi använder medianen som mått. När övergår det från medelsvensson till typ Rausing (något överdrivet ) ? Nu har jag ingen fakta på medianlönen för sjuksköterskor men medelönen bör hamna rätt nära medianen eftersom det är samma yrke. Då ser man att Stockholm ligger på ca 37000kr Några län på 35 o några andra län på ca 34 så medianen borde ligga någonstans runt 35. Har sjuksköterskor helt plötsligt en bra lön? Nu menar jag inte att ställa yrke mot yrke för det blir bara fel men jag tog med jämförelsen för försöka få fram min frågeställning vad är en bra lön? Tar man en fritidsledare som tjänar 26000 då är 35000 en bra lön men tar vi en finansnisse som tjänar 150000 då 35000 ett skämt. Så vad är en bra lön? Tror faktiskt inte att det finns ett bra svar på det utan det landar i att det är ens personliga tyckanden som sätter den gränsen.
Enligt min åsikt högst amatör mässiga åsikt så får vi dom hantverkare vi förtjänar! Varför jo för att Det är bara konsumenterna som kan ställa kraven Det finns flera formulär och information på nätet ex villaägarnas hanverkarformuläret 2021 som man bör använda sig av. Tiden när det räckte med ett handslag är förbi. Sen kan man undra om det nu är så bra lön (enligt en del här på forumet) Varför söker inte ungdomarna yrkeslinjerna längre?
Boende 1 90 000 kr/ mån
Boende 2 60 000 kr/ mån
Antagligen var uträkning till för 2 hantverkare som tänkt slå sina påsar ihop...
Mycket bra att du hittat till konsumentverkets hemsida. I detta forum brukar jag alltid skiva att det är bra om man läser på lite, gärna på konsumentverkets hemsida, innan man anlitar en hantverkare.Lucky2015 skrev:Hantverkarens skyldigheter
Hantverkaren ska utföra tjänsten fackmässigt. Det innebär att arbetet ska utföras på ett sätt som normalt förväntas av en professionell yrkesperson. Däremot har hantverkaren rätt att bygga enligt enklaste standard. Vill du ha arbetet utfört på ett visst sätt måste du göra upp det med hantverkaren.
Hantverkaren ska också visa dig omsorg, alltså ställa sin sakkunskap och yrkeserfarenhet till ditt förfogande. Hen får till exempel inte välja ett onödigt dyrt sätt att utföra tjänsten. Den du anlitar bör också ge dig råd om förberedande arbeten som du själv kan göra och om vad som krävs för att skydda det utförda arbetet mot skador. Om en tjänst inte är till ekonomisk nytta för dig, eller om tjänsten som du vill ha utförd är olämplig av någon anledning, är hantverkaren skyldig att avråda dig från att få den utförd. Ett riktmärke är att en reparation som kostar hälften eller mer av marknadsvärdet av det föremål som ska repareras inte är till ekonomisk nytta.
Källa: [länk]
Intressant att du bara länkar den 7:e punkten uppifrån. Under första punkten står det:
”Se till att det alltid finns ett skriftligt avtal för arbetet. Om du är missnöjd med hantverkarens arbete är det lättare för dig att få rätt. I avtalet skriver ni ner vilket arbete som ska utföras, när det ska vara klart och till vilket pris. Skriv även hur tilläggsarbeten ska hanteras.
För att underlätta både för dig och hantverkaren har Konsumentverket i samarbete med branschen tagit fram två avtalsmallar, Hantverkarformuläret och ABS. Den senare används vid uppförande och tillbyggnad av en- eller tvåbostadshus, inklusive fritidshus. Hantverkarformuläret används främst vid reparations- och ombyggnadsarbeten. Tänk på att ju större jobb du vill att hantverkaren ska utföra, desto viktigare är det med en skriftlig överenskommelse.”
Det här är den absolut viktigaste punkten för BÅDA parter om man vill minimera risken för framtida konflikter.
Så tar hantverkaren inte upp prisfrågan så gör man klokast i att göra det själv eller byta hantverkare.
Annars är risken stor att man känner sig lurad och bedragen efteråt.
”Debiterar 1 860 kr för en artikel som på nätet av samma fabrikat kostar 140 kr.”Lucky2015 skrev:Självklart, så är det säkert många gånger. Men kan ta några exempel som jag själv varit med om och får mig att fundera.
Exempel 1.
Elektriker kommer för ett arbete. Debiterar 7 timmar, var på plats 2 timmar. Debiterar 1 860 kr för en artikel som på nätet av samma fabrikat kostar 140 kr.
Exempel 2.
Rörmockare som kommer ut. Timdebitering stämmer. Material stämmer inte. Röråtgång 16 meter men debiterar 40 meter till ett pris som är det tredubbla än på nätet. Glömmer dessutom att dra åt en koppling ordentligt så att det droppar från ledningen. Kommer tillbaka och debiterar för detta trots att det är ett backjobb.
Exempel 3.
Snickare. Lämnar ett fast pris. Klagar efter 1 vecka om att jobbet tar längre tid än vad han räknade med och vill ha 28 000 kr extra för att fortsätta. Trots att inga tilläggsarbeten förekommit.
Sådana händelser blir man inte nöjd över som kund. Min uppfattning är att det alldeles för ofta upplevs som att hantverkaren bara har rättigheter men inga skyldigheter. Och som sagt det finns hantverkare som inte beter sig på detta sätt och gör ett bra och seriöst arbete. Men alltför många som inte gör rätt för sig.
Vad var detta för artikel?
Jag valde ut en text som berörde det jag svarade på angående trådstartarens inlägg. Valde också att lägga till all information från sidan genom att klistra in länken så att man kan läsa all information.Krille-72 skrev:Mycket bra att du hittat till konsumentverkets hemsida. I detta forum brukar jag alltid skiva att det är bra om man läser på lite, gärna på konsumentverkets hemsida, innan man anlitar en hantverkare.
Intressant att du bara länkar den 7:e punkten uppifrån. Under första punkten står det:
”Se till att det alltid finns ett skriftligt avtal för arbetet. Om du är missnöjd med hantverkarens arbete är det lättare för dig att få rätt. I avtalet skriver ni ner vilket arbete som ska utföras, när det ska vara klart och till vilket pris. Skriv även hur tilläggsarbeten ska hanteras.
För att underlätta både för dig och hantverkaren har Konsumentverket i samarbete med branschen tagit fram två avtalsmallar, Hantverkarformuläret och ABS. Den senare används vid uppförande och tillbyggnad av en- eller tvåbostadshus, inklusive fritidshus. Hantverkarformuläret används främst vid reparations- och ombyggnadsarbeten. Tänk på att ju större jobb du vill att hantverkaren ska utföra, desto viktigare är det med en skriftlig överenskommelse.”
Det här är den absolut viktigaste punkten för BÅDA parter om man vill minimera risken för framtida konflikter.
Så tar hantverkaren inte upp prisfrågan så gör man klokast i att göra det själv eller byta hantverkare.
Annars är risken stor att man känner sig lurad och bedragen efteråt.
Faktum är att även om skriftligt avtal saknas har hantverkaren skyldigheter och regler att följa. Man kan inte debitera vad som helst och hur som helst bara för att kunden inte begärt ett skriftligt avtal.
Sedan kan man ju såklart fundera på varför så få hantverkare upprättar ett avtal innan arbetet påbörjas. Då skulle många diskussioner och tvister undvikas. Så frågan kan faktiskt ställas om varför det ligger till på detta sätt? Utnyttjar många hantverkare kundernas okunskap för att kunna ta ut överpriser? En hantverkare borde ha stenkoll på rekommendationerna om skriftliga avtal och således upprätta ett sådant innan ett arbete påbörjas hos kunden....borde ligga i hantverkarens stora intresse för att undvika tvister kring utförande och kostnad. Men så är märkligt nog inte fallet....
Denna artikel. Nu kostar den lite mer men detta exempel var cirka 4 år sedan arbetet utfördes. Påtalade detta till elektrikerna som tyckte att han hade rätt till prispåslag. Självklart, men inte till vilken nivå som helst. Helt orimligt i min värld.....Krille-72 skrev: