Droppnäsa gör skillnad. Men bara om den är exakt 17 grader...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 12 till
  • Laddar…
Mats-S
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Droppnäsa är en myt, det funkar lika bra utan.
Det är ingen myt, det är en fysikalisk lag att vattnet släpper direkt då, istället för att kapilärkrafterna drar in det i brädans ändkant, där det fastnar tills det har lufttorkat.

Men som jag skrev så är det viktigaste att ändträt är målat/behandlat, jag skrev även att droppnäsa var lite överkurs, men det är absolut ingen myt, det är fysikalisk fakta. Men du kanske lyder under andra fysiska lagar eftersom du kallar det en myt 😉

• Gilla
MetteKson och 17 till
  • Laddar…
Den undre har sannolikt vuxit på en näringsfattig nordsluttning.
Den övre på annan plats. De här skillnaderna kan finnas inom samma skifte.
Ser ut som att den undre har torkats för fort och spruckit.
För en panel skulle jag faktiskt föredra den övre. Sprickor innebär risk att vatten trycker in. A&O är att de grundoljas och målas väl. Att de inte sätts upp och få sitta obehandlade och bli blöta.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det är ingen myt, det är en fysikalisk lag att vattnet släpper direkt då, istället för att kapilärkrafterna drar in det i brädans ändkant, där det fastnar tills det har lufttorkat.

Men som jag skrev så är det viktigaste att ändträt är målat/behandlat, jag skrev även att droppnäsa var lite överkurs, men det är absolut ingen myt, det är fysikalisk fakta. Men du kanske lyder under andra fysiska lagar eftersom du kallar det en myt 😉
Läs och begrunda:

https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1435055&dswid=6222

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
[länk]

Apropå myter om tätvuxet.[bild]
Men, kunde du inte bara haft med två meningar till i utdraget... You'll never guess what happens next...

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Men, kunde du inte bara haft med två meningar till i utdraget... You'll never guess what happens next...
Länken finns ju där. Bara att läsa. Tätvuxet är definitivt ingen garant för att träet är bra.
Blir tåligare golvbrädor möjligtvis.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
Länken finns ju där. Bara att läsa. Tätvuxet är definitivt ingen garant för att träet är bra.
Blir tåligare golvbrädor möjligtvis.
Jag vet, jag vill inte läsa hela artikeln, bara få ett komplett citat. Det jag försökte belysa var att det blir som clickbait. Den enda anledningen jag hade att klicka var för att läsa nästa mening. Resten orkar jag inte. Det var ett utomordentligt dålig ställe att klippa av citatet, det är allt jag säger, no offense och fattar att det förmodligen inte var avsiktligt. Vill man läsa mer och fördjupa sig är det bra och nödvändigt med länken, men det krävdes bara resten av sista meningen för att citatet skulle kännas helt komplett. Anledningen till detta är...

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
H hellem skrev:
Jag vet, jag vill inte läsa hela artikeln, bara få ett komplett citat. Det jag försökte belysa var att det blir som clickbait. Den enda anledningen jag hade att klicka var för att läsa nästa mening. Resten orkar jag inte. Det var ett utomordentligt dålig ställe att klippa av citatet, det är allt jag säger, no offense och fattar att det förmodligen inte var avsiktligt. Vill man läsa mer och fördjupa sig är det bra och nödvändigt med länken, men det krävdes bara resten av sista meningen för att citatet skulle kännas helt komplett. Anledningen till detta är...
Tänk att ha dig på en arbetsplats....

Stycket var långt och jag klippte in det jag ville belysa.

Tänk att ha dig på en arbetsplats....

Stycket var långt och jag klippte in det jag ville belysa.
Ja, tänk vad mycket bättre arbetsplatsen blir när man kommunicerar effektivt utan att slösa andras tid genom att kräva att de klickar på länkar för att övertygas av det du vill belysa. Stycket hade bara tio mer ord. De tio sista orden var det som underbyggde det du ville belysa. Med tio ord till blir länken en källhänvisning istället för något man måste klicka på och söka sig till rätt stycke för att förstå hur det du belyser är möjligt. Lycka till på jobbet😀

Det var ett riktigt bra inlägg i diskussionen

• Bilden visar text om årsringsbredd och geografiskt läges påverkan på trädensitet i Sverige.
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Jörn Gamst och 11 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Byggmax? 😉
Tror du Byggmax sågade trävaror skiljer sig från andra återförsäljares?

• Gilla
Fredrik.aa och 4 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ändträt ska ALLTID målas vid ommålning av fasaden. Även många nya hus med stående fasadpanel saknar behandling av ändträt, ska fixas ASAP om man vill slippa framtida problem.
Ska man vara riktigt petig så ska stående fasadpanel dessutom vara snedsågat i änden ("droppnäsa") för att undvika att vattnet sätter sig i underkant på panelen.
Jag har ett enkelt norrländskt fritidshus från 1800 talet med obehandlad stående brädfasad som är så gammal att spiken är ogalvad, slipper jag framtida problem om jag målar fasaden menar du?

• Haha
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
@
F Fluxor skrev:
Tror du Byggmax sågade trävaror skiljer sig från andra återförsäljares?
Det är ett stort "Ja!" på den frågan! I alla fall här är det oftast bara skräp kvar.....

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Det är ett stort "Ja!" på den frågan! I alla fall här är det oftast bara skräp kvar.....
Byggmax köper sitt virke från samma leverantörer som konkurrenterna. O/S på Byggmax är samma sortering som O/S på Beijer.

Tittar du däremot på utskott på Byggmax för 7:-/metern och jämför med Beijers O/S för 49:-/metern så är det klart det skiljer, men det har inte med namnet på skylten att göra, utan det är olika produkter.

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Blir gärna väldig variation som det sågas idag när det ska fram största möjliga kvantiteter.

När man jobbade på sågverk så körde vi på helt annat sätt.

Sågade alltid plank på 50-75 mm antingen med mitt-ex (stocken centreras så all märg/kärna hamnar i en planka) eller inner-ex där två plankor tas ur centrum och delar på märg/kärna.

Sen tog man ytter-ex utanför dessa MX eller IX.
Sen utanför dessa tog man brädor.

Fanns inte en chans att brädorna skulle ha kärna eller sprickor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.