Huddingebo Huddingebo skrev:
[länk]

Apropå myter om tätvuxet.[bild]
Jag är kluven.

Det är väldigt kul att få lära sig nåt helt nytt!

Men, känner också lite av att "fan då, ska inga gamla sanningar stämma"...
 
  • Haha
Fario och 2 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Plockade virke själv. Samma batch och säljs som samma kvalitet. Varför är det så olika?

[bild]
Lite osannolikt men vara samma träd, 75cm stamdiameter nedtill och 13cm i topp.

80 årsringar = 4,6mm breda i botten, 0,8mm i toppen. Inte allt har att göra med var trädet växer, vill man ha täta årsringar bör man bara köpa trädtoppar.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
En del behöver bytas på huset pga röta, omålat ändträ. Hade detta inte hänt på tätvuxet virke?
Förr målade man aldrig ändträ. Målar man ändträ så stängs fukten inne.
 
  • Gilla
ETQ
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Förr målade man aldrig ändträ. Målar man ändträ så stängs fukten inne.
Nej, fukten transporteras ut via luftspalten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ändträt ska ALLTID målas vid ommålning av fasaden. Även många nya hus med stående fasadpanel saknar behandling av ändträt, ska fixas ASAP om man vill slippa framtida problem.
Ska man vara riktigt petig så ska stående fasadpanel dessutom vara snedsågat i änden ("droppnäsa") för att undvika att vattnet sätter sig i underkant på panelen.
Detta är helt fel. Panelen skall kapas i rät vinkel annars så ökar arean på det exponerade ändträt.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
A August.E skrev:
Lite osannolikt men vara samma träd, 75cm stamdiameter nedtill och 13cm i topp.

80 årsringar = 4,6mm breda i botten, 0,8mm i toppen. Inte allt har att göra med var trädet växer, vill man ha täta årsringar bör man bara köpa trädtoppar.
Ja det låter ju sannolikt att man sågar ut märgbräda i övergrovt stamblock. 😆
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
M Mikael Thalin skrev:
Detta är helt fel. Panelen skall kapas i rät vinkel annars så ökar arean på det exponerade ändträt.
Din slutsats är helt sann.
Men den yta som exponeras för vatten minskar ändå drastiskt.
Alltså är droppnäsa att föredra alla dagar i veckan.
Vattnet får mycket svårare att hålla sig fast
 
  • Gilla
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Din slutsats är helt sann.
Men den yta som exponeras för vatten minskar ändå drastiskt.
Alltså är droppnäsa att föredra alla dagar i veckan.
Vattnet får mycket svårare att hålla sig fast
Inte enligt träforskningsinstitutet
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M Mikael Thalin skrev:
Inte enligt träforskningsinstitutet
Du får gärna länka
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
TRJBerg
Vatten rinner av lutande ytor. Vatten tenderar att hänga kvar på vågräta ytor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Blir gärna väldig variation som det sågas idag när det ska fram största möjliga kvantiteter.

När man jobbade på sågverk så körde vi på helt annat sätt.

Sågade alltid plank på 50-75 mm antingen med mitt-ex (stocken centreras så all märg/kärna hamnar i en planka) eller inner-ex där två plankor tas ur centrum och delar på märg/kärna.

Sen tog man ytter-ex utanför dessa MX eller IX.
Sen utanför dessa tog man brädor.

Fanns inte en chans att brädorna skulle ha kärna eller sprickor.
TS har ju varit noga med att påpeka att han har ett akademiskt högavlönad yrke. Jag gissar att dina ord är rena grekiskan för honom.

Stocken där brädan med märg är tagen kunde ju blivit riktigt skapliga väggreglar om det postats annorlunda och märgen sågats bort.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
TS har ju varit noga med att påpeka att han har ett akademiskt högavlönad yrke. Jag gissar att dina ord är rena grekiskan för honom.

Stocken där brädan med märg är tagen kunde ju blivit riktigt skapliga väggreglar om det postats annorlunda och märgen sågats bort.
Eller så reagerade TS på att han blev idiotförklarad för att han släpat hem panelbitarna på bilderna. Beror lite på hur man ser på saken.
 
  • Gilla
andreas_bygger och 6 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Eller så reagerade TS på att han blev idiotförklarad för att han släpat hem panelbitarna på bilderna. Beror lite på hur man ser på saken.
Brukar man påpeka att man har välbetalt akademiskt yrke om man framstår som lätt okunnig om virke?
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Brukar man påpeka att man har välbetalt akademiskt yrke om man framstår som lätt okunnig om virke?
Kanske påpekas det ifall man blir idiotförklarad? Jag är gärna "lätt okunnig inom virke", men jag vill inte bli idiotförklarad för det. Tolkar den kommentaren jag fick som en machogrej för att hävda sig man mot man, jättelöjligt och infantilt, men säkert viktigt bland machomän i deras miljöer vilket kan vara på en brädgård. Ibland sänker man sig till motståndarens nivå, och eftersom han verkar vara en machoman som hävdar sig mot andra med att kunna svänga sig med termer om brädor, så blir han säkert också provocerad av en kommentar om hög lön och akademiker. Kanske lever han också i villfarelsen om att den som med sina okunskaper gör bort sig vid anställning på ett sågverk inte heller duger till annat, så då kan han ju få veta att det inte stämmer. Besöker du mig på mitt jobb kan jag tala så att du inte förstår, och idiotförklara dig flera gånger om. Men det gör jag inte, för det är ohyfsat att idiotförklara människor för att de inte kan allt om allt.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
andreas_bygger och 20 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Kanske påpekas det ifall man blir idiotförklarad? Jag är gärna "lätt okunnig inom virke", men jag vill inte bli idiotförklarad för det. Tolkar den kommentaren jag fick som en machogrej för att hävda sig man mot man, jättelöjligt och infantilt, men säkert viktigt bland machomän i deras miljöer vilket kan vara på en brädgård. Ibland sänker man sig till motståndarens nivå, och eftersom han verkar vara en machoman som hävdar sig mot andra med att kunna svänga sig med termer om brädor, så blir han säkert också provocerad av en kommentar om hög lön och akademiker. Kanske lever han också i villfarelsen om att den som med sina okunskaper gör bort sig vid anställning på ett sågverk inte heller duger till annat, så då kan han ju få veta att det inte stämmer. Besöker du mig på mitt jobb kan jag tala så att du inte förstår, och idiotförklara dig flera gånger om. Men det gör jag inte, för det är ohyfsat att idiotförklara människor för att de inte kan allt om allt.
Men dit svar på varför du valde 2 brädor av sämre kvalitet började med att du är högutbildad och hög avlönad. Man kan ju undra varför.....
För mig är det det motsatta av ett godtagbart ursäkt så jag skrattade lite om det ironiska inlägget angående ifrågasättandet om du förstod något inlägg.
Du har ju inte bokstavligen blivit idiotförklarat. Men du får gärna tänka på att många inte är särskilt imponerad av en akademisk högavlönat jobb. Än mindre när det används som skäl till att sakna kunskap.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.