Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
V växelventil skrev:
Det är väl resultatet som räknas.Om i statistiken säker att rekord året för mord med dödlig utgång är 150 (räknat med självmord och arbetsolyckor och när man rättar till felet 2005 och istället tar bara mord så ändras resultatet till 86.Det blir väl fel i statistiken.Hur ska man hålla isär bara mord och dom som begår självmord?
Hur är ditt exempel ovan om mord och arbetsplatsolyckor relevant här?

timmelstad timmelstad skrev:
Hur vore det att prova att svara på en enkel fråga någon gång? Vad är det du vill källkritiskt diskutera om antalet dödsfall pga covid med hänvisning till siffrorna?

(Jag har inte påstått att vaccinerade inte kan sprida smitta, jag har sagt att de sprider smitta i mindre omfattning än ovaccinerade. Det stämmer för övrigt fortfarande och har påvisats många gånger om).
När du har ringt så ska jag svara på dina frågor och det hjälper inte att gapar och skriker.

Du har fortfarande inte svarat på vad jag ska ställa för fråga. Eller tycker du jag ska ringa och säga "växelventil på Byggahus forum sa att jag skulle ringa" och se vad som händer?
Svårt Bara fråga varför man ska justera dom siffrorna som anger dödstalen som står i dag.

Fairlane
V växelventil skrev:
Det får du fråga den som har skrivit artikel.
Ok, då har du helt enkelt inte förstått att det finns olika statistik ännu.
Då tar vi det en vända till, hoppas att det blir sista gången.

Folkhälsomyndigheten har statistik över personer som är smittade av Covid-19 och som avlider och den statistiken är inte 100% rätt, det är alla medvetna om. Fördelen med den statistiken är att den kommer ut fort och det var framförallt intressant i början av pandemin, men kan även vara det vid toppar. Alla är medvetna om att det finns fel i den statistiken, men det spelar inte någon större roll.

Socialstyrelsen har statistik över person som avlidit i Covid-19. Den statistiken kommer senare då den bygger på dödsfallsintyg från läkare. Det innebär inte att man obducerar alla, utan läkaren gör en professionel bedömning och skriver det på intyget. Även här kan det bli fel såklart. Denna statistik släpar dock efter, vilket gör den sämre än den från Folkhälsomyndigheten när det gäller att snabbt få en överblick (inte en exakt) bild av nuläget.

Så till artikeln. Där står det så här: "I Folkhälsomyndighetens statistik, som uppdateras tisdag–fredag, hamnar alla som haft en covid-diagnos och avlidit upp till 30 dagar efter diagnostillfället. I detta register kan alltså dödsfall av personer med konstaterad covid-19, men som blivit överkörda av en buss, komma att registreras."

Som synes hamnar personen fel i FHMs statistik, men såvida det inte är 1000-tals som blir påkörda av bussar och avlider så spelar det ingen roll.

Nu kommer den 10.000-kronorsfrågan: Vad står det i dödsintyget, det som Socialstyrelsen tar sin statistik från. Står det "Avlidit i trafikolycka" eller står det "avlidit pga Covid-19"?
Fundera ett varv på den frågan.

• Gilla
  • Älska
pmd och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Du har fortfarande inte svarat på vad jag ska ställa för fråga. Eller tycker du jag ska ringa och säga "växelventil på Byggahus forum sa att jag skulle ringa" och se vad som händer?
Det kan du kanske försöka.
Kanske får du svaret: "Jaha, var det han som ringde och svamlade obegripligt om något? Ja, jag svarade bara ja för att bli av med honom, jag förstod aldrig vad han frågade om". :cool:

• Gilla
Klacken och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, då har du helt enkelt inte förstått att det finns olika statistik ännu.
Då tar vi det en vända till, hoppas att det blir sista gången.

Folkhälsomyndigheten har statistik över personer som är smittade av Covid-19 och som avlider och den statistiken är inte 100% rätt, det är alla medvetna om. Fördelen med den statistiken är att den kommer ut fort och det var framförallt intressant i början av pandemin, men kan även vara det vid toppar. Alla är medvetna om att det finns fel i den statistiken, men det spelar inte någon större roll.

Socialstyrelsen har statistik över person som avlidit i Covid-19. Den statistiken kommer senare då den bygger på dödsfallsintyg från läkare. Det innebär inte att man obducerar alla, utan läkaren gör en professionel bedömning och skriver det på intyget. Även här kan det bli fel såklart. Denna statistik släpar dock efter, vilket gör den sämre än den från Folkhälsomyndigheten när det gäller att snabbt få en överblick (inte en exakt) bild av nuläget.

Så till artikeln. Där står det så här: "I Folkhälsomyndighetens statistik, som uppdateras tisdag–fredag, hamnar alla som haft en covid-diagnos och avlidit upp till 30 dagar efter diagnostillfället. I detta register kan alltså dödsfall av personer med konstaterad covid-19, men som blivit överkörda av en buss, komma att registreras."

Som synes hamnar personen fel i FHMs statistik, men såvida det inte är 1000-tals som blir påkörda av bussar och avlider så spelar det ingen roll.

Nu kommer den 10.000-kronorsfrågan: Vad står det i dödsintyget, det som Socialstyrelsen tar sin statistik från. Står det "Avlidit i trafikolycka" eller står det "avlidit pga Covid-19"?
Fundera ett varv på den frågan.
Det är som jag sagt hela tiden att om man fick ett positivt corona test och avled inom 30 dagar så skrev dödsrapporten avled i sviterna av med corona och det är det man upptäckt när data kommer in från kommunerna som måste rättas till.

Fairlane Fairlane skrev:
Det kan du kanske försöka.
Kanske får du svaret: "Jaha, var det han som ringde och svamlade obegripligt om något? Ja, jag svarade bara ja för att bli av med honom, jag förstod aldrig vad han frågade om". :cool:
Ja men han kommer aldrig ringa för var samma som förra gången och då blev han skitnödig då med.:rofl:

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Det är som jag sagt hela tiden att om man fick ett positivt corona test och avled inom 30 dagar så skrev dödsrapporten avled i sviterna av med corona och det är det man upptäckt när data kommer in från kommunerna som måste rättas till.
Så du menar att om någon med ett positivt Corona-test avled inom 30 dagar, påkörd av en buss, så rapporterades in som att personen avled i sviterna av Corona? Till Socialstyrelsen?

Det är jag rätt övertygad om att så var det inte.
Några oklara fall blev säkert fel, men det är ju halvlurigt att ändra 1½ år senare om det inte finns väldigt tydliga journalanteckningar och då undrar jag om det verkligen blev så felrapporterat.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så du menar att om någon med ett positivt Corona-test avled inom 30 dagar, påkörd av en buss, så rapporterades in som att personen avled i sviterna av Corona? Till Socialstyrelsen?

Det är jag rätt övertygad om att så var det inte.
Några oklara fall blev säkert fel, men det är ju halvlurigt att ändra 1½ år senare om det inte finns väldigt tydliga journalanteckningar och då undrar jag om det verkligen blev så felrapporterat.
Det är så det står i länken att det kunde bli så.Bara du läser.

Fairlane
V växelventil skrev:
Det är så det står i länken att det kunde bli så.Bara du läser.
Nej, om du läser så står det:

"I Folkhälsomyndighetens statistik, som uppdateras tisdag–fredag, hamnar alla som haft en covid-diagnos och avlidit upp till 30 dagar efter diagnostillfället. I detta register kan alltså dödsfall av personer med konstaterad covid-19, men som blivit överkörda av en buss, komma att registreras."

Det står inte att det registreras Socialstyrelsen statistik.

Hoppas det blev tydligt nog nu, tyvärr betvivlar jag det.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Svårt Bara fråga varför man ska justera dom siffrorna som anger dödstalen som står i dag.
Vad fick du för svar på den frågan?

V växelventil skrev:
Ja men han kommer aldrig ringa för var samma som förra gången och då blev han skitnödig då med.:rofl:
Jag noterar det faktum att du börjat nedlåta dig till okvädesord och förolämpningar i allt större utsträckning.

Det är ju en erkänt effektiv metod för att nå fram till andra i en diskussion... (Denna kommentar kan innehålla spår av ironi).

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Som jag skrivit från början.Vi kan väl inte gissa oss till resultat om man ska använda statistik eller källa.Som det är nu är ju siffrorna inte korrekta.Vad säger att en person har dött MED eller av covid om man har testat för positivt corona test men i själva verket har man man avlidit än en annan orsak.
Vad ska vi använda covid-statistiken till?

Jag noterar det faktum att du börjat nedlåta dig till okvädesord och förolämpningar i allt större utsträckning.

Det är ju en erkänt effektiv metod för att nå fram till andra i en diskussion... (Denna kommentar kan innehålla spår av ironi).
Svar dito.

J
V växelventil skrev:
Jag vet inte vad du menar med dödsrapport? Dödsorsaksintyg kanske? De skrivs absolut inte som du verkar tro.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.