817 098 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Har någon avlidit av något annat än covid, t.ex. i en trafikolycka, så kommer det inte att stå att den personen har avlidit av covid i dödsfallsintyget, dvs. i Socialstyrelsens statistik. Läkarna är inte helt dumma i huvudet eller vad du nu tror.V växelventil skrev:Som jag skrivit från början.Vi kan väl inte gissa oss till resultat om man ska använda statistik eller källa.Som det är nu är ju siffrorna inte korrekta.Vad säger att en person har dött MED eller av covid om man har testat för positivt corona test men i själva verket har man man avlidit än en annan orsak.
Jag kommer nu att låta bli att svara i den här tråden på något från dig som inte rör vaccinationer åtminstone lite grann. Du får starta din egen tråd om t.ex. varför man inte kan lita på statistik om avlidna eller vad du nu vill diskutera om du vill ha fler svar av mig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Ok, så nu har Socialstyrelsen 14995 avlidna i Covid-19. Om vi säger att det riktiga värdet istället är 13127 eller 16431, vad vill du göra med den siffran?V växelventil skrev:Som jag skrivit från början.Vi kan väl inte gissa oss till resultat om man ska använda statistik eller källa.Som det är nu är ju siffrorna inte korrekta.Vad säger att en person har dött MED eller av covid om man har testat för positivt corona test men i själva verket har man man avlidit än en annan orsak. Det är ju det som BRÅ har gjorts misstaget att räkna in självmord och arbetsplatsolyckor i samma korg som bara mord.Det måste väl vara orimlig att säga alla har brags om livet och anledning är ointressant.
Den frågan har du ännu inte besvarat?
Eller är det helt enkelt så att du bara vill att siffran ska vara korrekt rent allmänt?
BirgitS skrev:Har någon avlidit av något annat än covid, t.ex. i en trafikolycka, så kommer det inte att stå att den personen har avlidit av covid i dödsfallsintyget, dvs. i Socialstyrelsens statistik. Läkarna är inte helt dumma i huvudet eller vad du nu tror.
Jag kommer nu att låta bli att svara i den här tråden på något från dig som inte rör vaccinationer åtminstone lite grann. Du får starta din egen tråd om t.ex. varför man inte kan lita på statistik om avlidna eller vad du nu vill diskutera om du vill ha fler svar av mig.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...gQFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw368a3FZatHFePCZ25OiSyY
Då måste det finnas många korkade människor.
Jag vill som alla andra ha en källa som jag och andra kan hänvisa till så det inte blir som i fallet exempel BRÅ siffror som inte stämmer. Om du och jag diskuterar måste väl det vara till hjälp om vi vill ha reda på hur många som har med avlidit i corona.Skulle inte du vilja ha rätt siffror att hänvisa till en källa?Annars förstår jag inte varför myndigheter för statistik.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Ja, men Kalle kanske dog i Covid-19, men hade vi inte haft det så hade han istället dött av influensan. Ska det då inte registreras som att han dött av Covid-19?V växelventil skrev:
Det är väl inget konstigt att det finns olika statistik, "död av covid", "död med covid" och överdödlighet? Att de har olika siffror är väl inte heller konstigt?
Precis vad är dödsorsaken.Varför obduseras folk annars om man inte vill veta dödsorsaken?Eller tycker du det som jag länkade till birgits att dör folk i en bussolycka så kan det iallafall registreras som dött av sviterna av med corona.Fairlane skrev:Ja, men Kalle kanske dog i Covid-19, men hade vi inte haft det så hade han istället dött av influensan. Ska det då inte registreras som att han dött av Covid-19?
Det är väl inget konstigt att det finns olika statistik, "död av covid", "död med covid" och överdödlighet? Att de har olika siffror är väl inte heller konstigt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Ok, så det är helt enkelt för att ha exakt rätt siffror.V växelventil skrev:Jag vill som alla andra ha en källa som jag och andra kan hänvisa till så det inte blir som i fallet exempel BRÅ siffror som inte stämmer. Om du och jag diskuterar måste väl det vara till hjälp om vi vill ha reda på hur många som har med avlidit i corona.Skulle inte du vilja ha rätt siffror att hänvisa till en källa?Annars förstår jag inte varför myndigheter för statistik.
Jämförelsen med BRÅ är lite tveksam, eftersom man kanske fattar olika beslut med dessa siffror som grund. Jag hade förstått om det hade diffat med 80% och ingen visste om det. Nu vet alla att siffrorna som FHM och Socialstyrelsen anger inte är exakta och det har de aldrig varit och kommer aldrig vara. Det har inte direkt något med pandemin att göra heller. Tittar du bak i tiden, innan pandemin så kan du inte heller räkna med att siffrorna för personen som avlidit av cancer som exempel, kommer stämma 100%.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Obduktioner är rätt ovanligt faktiskt, så du får nog acceptera att siffrorna är fel, det var de även innan Covid-19.V växelventil skrev:
Om folk dör i en bussolycka, tror du då att ett läkare skriver att de dog av Covid-19?
Du kanske kan fråga om det är så man gör på hennes jobb.
Det får du fråga den som har skrivit artikel.Fairlane skrev:
Det är faktiskt viktigt pga källkritik!!Fairlane skrev:
Nu kanske du börjat förstå varför FHM och Socialstyrelsen vill justera siffrorna när data börjar komma in från dom vårdboenden och även Tegnell säger att det är fel siffror.Fairlane skrev:
Hur vore det att prova att svara på en enkel fråga någon gång? Vad är det du vill källkritiskt diskutera om antalet dödsfall pga covid med hänvisning till siffrorna?V växelventil skrev:Nej du kommer inte få mig att ändra mig denna gång heller och det borde du lärt dig vid det här laget efter du påstod att vaccinerade inte kan sprida smitta så du har lika fel då som nu.Kan du inte bara göra en enkel sak att ring till Erik på Socialstyrelsen och fråga varför ska ni justera dödstalen Ang hur många som dött i sviterna i av med corona.
(Jag har inte påstått att vaccinerade inte kan sprida smitta, jag har sagt att de sprider smitta i mindre omfattning än ovaccinerade. Det stämmer för övrigt fortfarande och har påvisats många gånger om).