Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Man måste förstås göra en risk-nytta-balans och eftersom risken för influensasmitta är lägre än för covidsmitta just nu så blir det ju annorlunda. Man behöver också veta hur stor risken för allvarlig influensa är för barn.

Dessa barn rekommenderas influensavaccinering:
vuxna och barn från 6 månader med följande sjukdomar eller tillstånd:
- kronisk hjärtsjukdom
- kronisk lungsjukdom, såsom KOL och svår astma
- andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).
- kronisk lever- eller njursvikt
- diabetes mellitus
- tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling
[länk]
Nu var poängen med mitt inlägg att hela resonemanget att man vaccinerar sina barn enligt vaccinationsprogrammet och att man därför också ska vaccineras mot covid, haltar eftersom det finns många andra vaccin som man inte automatiskt vaccinerar sig själv eller sina barn för.
Det är ju snällt av dig att direkt komma med riktlinjer för när man ska ta ett vaccin och när inte, men det var inte poängen.
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju pga. massvaccineringen som svininfluensan inte blev så farlig i Sverige. I länder med få vaccinerade barn var det många barn som dog.

De kunde ha dött om de inte hade vaccinerat sig.


EU har aldrig nödgodkänt något covidvaccin.


Saknar du helt empati med dem som jobbar på sjukvården?
På vilket sätt är det bra att öka belastningen på en sjukvård som redan är belastad?
Det är alla röstberättigade i Sverige som har valt vilka politiker som ska styra landet och regionerna. Det är på oss ansvaret faller.


Har du missat att det ligger ovaccinerade mellan 30 och 60 år på IVA och andra sjukhusavdelningar?
Medan de vaccinerade som behöver IVA-vård är över 70 år gamla. Eller anser du att det gör inget att bli så svårt sjuk att man inte kan syresätta sin kropp?
För det är verkligen så att vaccineringen gör att medelålders skyddar sig själva.


Du har en konstig humor som glädjer dig åt att andra är sjuka. Men det lär ju vara tack vare att de är trippelvaccinerade som de knappt har några symtom.


Ja, omikron sprider sig nu med hög fart och orsakar en massa allvarligt sjuka som tar upp platser på sjukhusen så att vården blir sämre för alla, covidsjuka, olycksfall, hjärtinfarkter osv. för att inte tala om alla de som får sina välbehövliga operationer uppskjutna så att de behöver ha svår smärta i några månader till.

Jag hoppas att du slipper uppleva att någon familjemedlem eller vän måste stå ut med plågor bara för att det inte finns några lediga platser på sjukhusen. Det är inte kul att ligga på akuten med bruten arm eller ben i närmare ett dygn i väntan på en plats på en vårdavdelning och sen behöva vänta ytterligare 2 dygn på en operation.
Jag anade att du skulle dyka upp och märka ord bygga halmgubbar och sprida halvsanningar eller blanda ihop ämnen.
Det finns alltid människor som du som maniskt häver ur sig det ena argumentet efter det andra och det finns ingen anledning för mig att gå i polemik med dig. Jag har förklarat varför jag inte vaccinerar mig vilket är trådens ämne.
Med tanke på din postfrekvens är du antingen arbetslös med en udda hobby eller betald av staten för att sitta här och försvara vaccineringen. Oavsett har jag varken tid eller lust att argumentera med dig.
 
  • Gilla
  • Haha
arn bygg och 7 till
  • Laddar…
J
B BTR skrev:
Jag anade att du skulle dyka upp och märka ord bygga halmgubbar och sprida halvsanningar eller blanda ihop ämnen.
Det finns alltid människor som du som maniskt häver ur sig det ena argumentet efter det andra och det finns ingen anledning för mig att gå i polemik med dig. Jag har förklarat varför jag inte vaccinerar mig vilket är trådens ämne.
Med tanke på din postfrekvens är du antingen arbetslös med en udda hobby eller betald av staten för att sitta här och försvara vaccineringen. Oavsett har jag varken tid eller lust att argumentera med dig.
Med nån annan då? Hon ställer ju högst adekvata frågor.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
B b8q skrev:
Visst är det så att vissa tar sina beslut mer på känsla (och då spelar rädsla förstås in, oavsett om det handlar om rädsla för covid eller rädsla för vaccin), medan andra är mer faktastyrda när de fattar beslut. Och all fakta pekar ju faktiskt hittills på att det är betydligt farligare att inte vaccinera sig.

Sedan tror jag det handlar väldigt mycket om hur släkt och vänner klarat sig - har man en nära anhörig som gått bort i covid, blir man nog mer intresserad av att själv ta vaccin, än en som inte känner någon som blivit särskilt sjuk.
Och samma med vaccin - är du nära bekant med någon som fått allvarliga biverkningar (eller till och med hör till de få som dött) av vaccinet, blir man troligen själv mer negativt inställd.

Observera att jag inte tror eller försöker hävda att vaccin är helt ofarligt eller 100% effektivt, bara att alla siffror pekar på att det är betydligt större risk att gå ovaccinerad. Även för folk i ung ålder.

Att någon försöker tysta ner något har jag inte märkt.
Sista meningen du skrivit, du tror inte att Youtube brukar stänga av dem som har fel åsikt om covid på sin Youtube kanal som ett exempel?

Exempel på källa: SVT
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronapastaenden-och-hatretorik-fick-youtube-att-slacka-swebb-tv
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo
Snailman Snailman skrev:
Sista meningen du skrivit, du tror inte att Youtube brukar stänga av dem som har fel åsikt om covid på sin Youtube kanal som ett exempel?

Exempel på källa: SVT
[länk]
Med andra ord "En medlem på Youtube bröt mot sidans regler 2 gånger, tredje gången blev personen avstängd"

Youtube har många regler angående att sprida falsk information som kan skada andra.

Lika mycket som livsstilsterapeuter eller vad dom kallar sig, kan övertala folk att sover du med ett äpple under kudden, så kan din cancer försvinna.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Snailman
MaxHugo MaxHugo skrev:
Med andra ord "En medlem på Youtube bröt mot sidans regler 2 gånger, tredje gången blev personen avstängd"
Då är vi överens om att Youtube tystar ner påståenden om Corona som bryter mot Sidans regler tre gånger?
 
MaxHugo
Snailman Snailman skrev:
Då är vi överens om att Youtube tystar ner påståenden om Corona som bryter mot Sidans regler tre gånger?
påståenden som inte är bevisade yes. tex "Att hävda att man kan testa om man har covid-19 genom att hålla andan." eller "hävdar att Ivermektin är en effektiv behandling för covid-"
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Snailman
MaxHugo MaxHugo skrev:
påståenden som inte är bevisade yes. tex "Att hävda att man kan testa om man har covid-19 genom att hålla andan." eller "hävdar att Ivermektin är en effektiv behandling för covid-"
Indien har ju coronakit med ivermektin som ges till invånarna, så om Indien skulle informera sina invånare via YouTube så skulle det tas bort alltså.
 
MaxHugo
Snailman Snailman skrev:
Indien har ju coronakit med ivermektin som ges till invånarna, så om Indien skulle informera sina invånare via YouTube så skulle det tas bort alltså.
Ja. Samma skulle hänt om Stefan Löfven skulle börjat informera Svenska folket att sockervadd minskar risken att bli smittad av Corona, via YouTube.

Lika bra att lägga till fakta direkt.

"Ivermectin: How false science created a Covid 'miracle' drug"

The largest and highest quality ivermectin study published so far is the Together trial at the McMaster University in Canada. It found no benefit for the drug when it comes to Covid

On February, Merck - one of the companies that makes the drug - said there was "no scientific basis for a potential therapeutic effect against Covid-19

Indien hade 26 dec 6300 covid fall, idag har dom 90000, en ökning med 1300%

Så behöver vi inte gå in på det...
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
Nissens
B BTR skrev:
Jag anade att du skulle dyka upp och märka ord bygga halmgubbar och sprida halvsanningar eller blanda ihop ämnen.
Det finns alltid människor som du som maniskt häver ur sig det ena argumentet efter det andra och det finns ingen anledning för mig att gå i polemik med dig. Jag har förklarat varför jag inte vaccinerar mig vilket är trådens ämne.
Med tanke på din postfrekvens är du antingen arbetslös med en udda hobby eller betald av staten för att sitta här och försvara vaccineringen. Oavsett har jag varken tid eller lust att argumentera med dig.
Nä, jag förstår att det är jobbigt att motivera att inte vaccinera sig. Det finns ju inga relevanta argument såvida inte man har medicinska skäl att inte ta det, och det avgör läkare på plats. :)
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
Exakt, det är bara att gå tillbaka i tråden och inse att jag är den av väldigt få här som faktiskt hänvisat till en källa i minst hälften av minna inlägg.
Jag saknar en källa till det påståendet …
Men ingen skam över dig, var stolt över din fantasi.
Min fantasi använder jag i helt andra sammanhang, och ja, jag är stolt över den.

Kan du ta och övergå till sakargument från och med nu?
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Känns som @Jocke Best kastar sten i glashus...
Kanske, men jag tror snarare att Jocke Best kastar sten mot ett glashus. Ett glashus där det sitter hänsynslösa människor.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Bo00 Bo00 skrev:
Snacket om att vaccin mot covid tagit för kort tid att utveckla och därför inte är bra är bara trams. Alla läkemedelsföretags resurser samtidigt gör att utvecklingen av vaccin gick i en rasande fart utan att vaccinet blev sämre.
Plus att vaccinutvecklarna fick en gräddfil hos läkemedelsmyndigheterna.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Nja, lite sämre är det väl för närvarande ändå? Jag har inte behövt "fylla på" något tidigare vaccin var 3-6 mån, 1, 2, 3, 4, ..... gånger.
Du har kanske inte behövt vaccinera dig mot influensa, TBE eller stelkramp?
 
P
B BTR skrev:
Jag hör fler och fler som är skeptiska till en tredje spruta och det glädjer mig.
Varför vill du sabotera för sjukvården?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.