Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Påfyllnadsdos den 24 jan. Vaccin är bra. Jag fick massor av dem när jag var liten mot allehanda barnsjukdomar såsom röda hund, mässling med flera. Ingen tvekade att vaccinera sina barn. Det var helt enkelt vedertaget att det skulle göras.

Snacket om att vaccin mot covid tagit för kort tid att utveckla och därför inte är bra är bara trams. Alla läkemedelsföretags resurser samtidigt gör att utvecklingen av vaccin gick i en rasande fart utan att vaccinet blev sämre. Vaccination mot covid omikron numera är väl mest för att inte få sjukvården att gå på knäna antar jag för symtomen är milda för de flesta.

Bo 57 år.
 
  • Gilla
Sven Börje och 10 till
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Alla läkemedelsföretags resurser samtidigt gör att utvecklingen av vaccin gick i en rasande fart utan att vaccinet blev sämre.
Nja, lite sämre är det väl för närvarande ändå? Jag har inte behövt "fylla på" något tidigare vaccin var 3-6 mån, 1, 2, 3, 4, ..... gånger.
 
BirgitS
T Texan skrev:
Nja, lite sämre är det väl för närvarande ändå? Jag har inte behövt "fylla på" något tidigare vaccin var 3-6 mån, 1, 2, 3, 4, ..... gånger.
Influensavaccin ger inte särskilt mycket skydd efter ett halvår och om det inte har gjorts för rätt influensavariant skyddar det inte särskilt bra alls, och det är ju det sistnämnda som gäller nu med ett vaccin som är utvecklat för den första coronavarianten men som används för att få folk att inte bli alltför dåliga av en kraftigt muterad variant. Det hänger ju ihop med kroppens immunsystem och virustyp, antikropparna som skyddar mot sjukdom avtar i rätt bra takt även efter att man har varit sjuk i covid liksom de ger rätt dåligt skydd mot omikron.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Influensavaccin ger inte särskilt mycket skydd efter ett halvår och om det inte har gjorts för rätt influensavariant skyddar det inte särskilt bra alls, och det är ju det sistnämnda som gäller nu med ett vaccin som är utvecklat för den första coronavarianten men som används för att få folk att inte bli alltför dåliga av en kraftigt muterad variant. Det hänger ju ihop med kroppens immunsystem och virustyp, antikropparna som skyddar mot sjukdom avtar i rätt bra takt även efter att man har varit sjuk i covid liksom de ger rätt dåligt skydd mot omikron.
OK! Jag har aldrig tagit influensavaccin, är inte i riskgrupp och har inte blivit gammal och skör ännu.
 
J
T Texan skrev:
Då räcker väl det med att vaccinera dem? Vaccinet skyddar ju mot svår sjukdom och död!
...det verkar fortfarande gått in att det nu framförallt är yngre ovaccinerade på sjukhusen. Så uppenbarligen räcker det ju inte.
 
  • Gilla
frasen_36 och 8 till
  • Laddar…
J
T Texan skrev:
Känns som @Jocke Best kastar sten i glashus...
Ja det får man tycka. Jag har alltså en härlig attityd. Skillnaden är att det uppenbarligen finns folk som går ovaccinerade till äldreboenden under sin utbildning, och att ansvariga tillåter detta. De är inte lika härliga. Hade min morsa legat på ett äldreboende med studenter utan konsekvenstänk som tagit sig in (med värderingar som qanonshamanen) hade nog inte Karma is a bitch räckt. De hade inte varit välkomna in i rummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
...det verkar fortfarande gått in att det nu framförallt är yngre ovaccinerade på sjukhusen. Så uppenbarligen räcker det ju inte.
Nu gällde det ju i.o.f.s. "de äldre och de med riskfaktorer"
 
J
T Texan skrev:
Nu gällde det ju i.o.f.s. "de äldre och de med riskfaktorer"
Ja, för att skydda dem är det gott nog (inte hundraprocentigt men bra). Men det räcker inte att vaccinera dem för att minska samhälls- och sjukvårdsbördan.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
B
Jag var i 20-års åldern när svininfluensan kom och man uppmuntrade allmänheten till att gå och vaccinera sig mot den nya farliga varianten av influensa.
Jag var ung och hade aldrig varit sjuk och var inte speciellt rädd för influensan, så jag lät bli att vaccinera mig. Kommer ihåg lite av efterdyningarna och minns lite om diskussionerna efteråt om hur staten hade betalt miljarder för ett vaccin som kostade en bråkdel att producera mot en sjukdom som tydligen inte var så farlig med facit i hand.
Kommer också ihåg lite intervjuer i aktuellt med människor som levde med livslånga besvär efter att ha tagit ett vaccin staten övertygat dom att ta, mot en sjukdom som inte har farlig.

Det var med detta jag tänkte på när debatten om vaccin mot Covid kom och man forcerade fram vaccin och jobbade fram ett nödgodkännande i EU för vaccinet. Jag var inte direkt orolig eftersom jag fortfarande var ung, relativt vältränad och frisk i övrigt så jag avstod vaccinet och väntade på någon oväntad bieffekt skulle komma.

I takt med att detta har förlöpt har jag skeptiskt följt debatten i media om vaccin, smittspridning och dödsfall. Inget har fått mig att vilja vaccinera mig.
Det främsta argumentet från regeringen har varit att man " Ska ta ansvar" och detta för att minska belastningen på sjukvården. En sjukvård som varje regering år efter år underfinansierat och som ständigt är överbelastad.
Min uppfattning är att det inte är jag som ska ta ansvar för en vård körd i botten utan regeringen.
Jag är dessutom skeptisk till hur man med indirekta tvångsåtgärder försöker få människor att vaccinera sig.
Jag tycker vaccination nu mer är en politisk fråga och inte en fråga om att skydda människor mot smittspridning och svår sjukdom.

Allt detta får mig att avstå från vaccinet.

Jag hör fler och fler som är skeptiska till en tredje spruta och det glädjer mig. Stort nöje att kungaparet som är trippelvaccinerade lyckades dra på sig Corona. Mediavärdet för det var obetalbart.

Med lite tur sprider sig omnikron i samhället med milda symtom och vi får en naturlig immunitet, för att därefter behandla Covid som säsongsinfluensa och vaccinera riskgrupper årligen.
 
  • Gilla
  • Arg
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
Jaha, då har det upprepat sig! En gång till.

När någon användare hänvisar sin ovilja att vaccinera sig med Covid-19 vaccin, hänvisandes till de många besvärliga biverkningarna från vaccinet, så kan vare man inte redogöra för vare sig för vilka biverkningarna man oroar sig för, eller hur vanliga de är.

Hur har egentligen ryktesspridningen om "hemska biverkningar" gått till?

Så svårt är det ju ändå inte att idka källkritik och hämta information om biverkningar från våra myndigheter som hanterar frågan.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
T Texan skrev:
OK! Jag har aldrig tagit influensavaccin, är inte i riskgrupp och har inte blivit gammal och skör ännu.
Jag har inte heller tagit influensavaccin (rekommenderas dessutom att inte ta det förrän jag är gammal pga. allergi) men det har ju inte stoppat mig från att veta en hel del om det.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B BTR skrev:
Kommer ihåg lite av efterdyningarna och minns lite om diskussionerna efteråt om hur staten hade betalt miljarder för ett vaccin som kostade en bråkdel att producera mot en sjukdom som tydligen inte var så farlig med facit i hand.
Det var ju pga. massvaccineringen som svininfluensan inte blev så farlig i Sverige. I länder med få vaccinerade barn var det många barn som dog.

B BTR skrev:
Kommer också ihåg lite intervjuer i aktuellt med människor som levde med livslånga besvär efter att ha tagit ett vaccin staten övertygat dom att ta, mot en sjukdom som inte har farlig.
De kunde ha dött om de inte hade vaccinerat sig.

B BTR skrev:
Det var med detta jag tänkte på när debatten om vaccin mot Covid kom och man forcerade fram vaccin och jobbade fram ett nödgodkännande i EU för vaccinet.
EU har aldrig nödgodkänt något covidvaccin.

B BTR skrev:
Det främsta argumentet från regeringen har varit att man " Ska ta ansvar" och detta för att minska belastningen på sjukvården. En sjukvård som varje regering år efter år underfinansierat och som ständigt är överbelastad.
Min uppfattning är att det inte är jag som ska ta ansvar för en vård körd i botten utan regeringen.
Saknar du helt empati med dem som jobbar på sjukvården?
På vilket sätt är det bra att öka belastningen på en sjukvård som redan är belastad?
Det är alla röstberättigade i Sverige som har valt vilka politiker som ska styra landet och regionerna. Det är på oss ansvaret faller.

B BTR skrev:
Jag tycker vaccination nu mer är en politisk fråga och inte en fråga om att skydda människor mot smittspridning och svår sjukdom.
Har du missat att det ligger ovaccinerade mellan 30 och 60 år på IVA och andra sjukhusavdelningar?
Medan de vaccinerade som behöver IVA-vård är över 70 år gamla. Eller anser du att det gör inget att bli så svårt sjuk att man inte kan syresätta sin kropp?
För det är verkligen så att vaccineringen gör att medelålders skyddar sig själva.

B BTR skrev:
Stort nöje att kungaparet som är trippelvaccinerade lyckades dra på sig Corona.
Du har en konstig humor som glädjer dig åt att andra är sjuka. Men det lär ju vara tack vare att de är trippelvaccinerade som de knappt har några symtom.

B BTR skrev:
Med lite tur sprider sig omnikron i samhället med milda symtom och vi får en naturlig immunitet,
Ja, omikron sprider sig nu med hög fart och orsakar en massa allvarligt sjuka som tar upp platser på sjukhusen så att vården blir sämre för alla, covidsjuka, olycksfall, hjärtinfarkter osv. för att inte tala om alla de som får sina välbehövliga operationer uppskjutna så att de behöver ha svår smärta i några månader till.

Jag hoppas att du slipper uppleva att någon familjemedlem eller vän måste stå ut med plågor bara för att det inte finns några lediga platser på sjukhusen. Det är inte kul att ligga på akuten med bruten arm eller ben i närmare ett dygn i väntan på en plats på en vårdavdelning och sen behöva vänta ytterligare 2 dygn på en operation.
 
  • Gilla
  • Älska
Bo00 och 9 till
  • Laddar…
Sett till Danmarks vaccinationsgrad är det vanligare att vaccinerade drabbas av omikron än ovaccade, uk health security agency verkar se samma samband - dock är underlaget för litet för att vara säkerställt.
Tre månader efter sista sprutan har man ett negativt skydd på upp till 90% jämfört med ovaccinerade.

Vaccinerade är nya superspridarna.

https://assets.publishing.service.g...608/Vaccine_surveillance_report_-_week_51.pdf
 
  • Skärmbild av nyhetsartikel med cirkeldiagram som visar vaccinationsgrad bland omikron-smittade från Statens Serum Institut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grafer som visar vacciners effektivitet mot Delta och Omikron över tid för Pfizer och Moderna med fokus på minskad effektivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
De stream och 2 till
  • Laddar…
J
F freddan83 skrev:
Sett till Danmarks vaccinationsgrad är det vanligare att vaccinerade drabbas av omikron än ovaccade, uk health security agency verkar se samma samband - dock är underlaget för litet för att vara säkerställt.
Tre månader efter sista sprutan har man ett negativt skydd på upp till 90% jämfört med ovaccinerade.

Vaccinerade är nya superspridarna.

[länk]
Den där bilden har varit uppe förr. De är ju biologiskt helt osannolikt och ologiskt att man initialt skulle ha skydd mot infektion av vaccin för att över tid bli mer mottaglig. Det går ju emot allt man vet hittills om immunitet. Det är en väldigt begränsad preprint det handlar om, med litet material per grupp. Det är mer sannolikt att det blivit något märkligt med statistiken och/eller att det handlar om hur man provtar/vilka som fått omikron och dessutom fått en tredje dos i det tidsintervallet än att en tredje dos med tid skulle göra en mer mottaglig för smitta.

Återser man samma mönster i flera studier senare så visst, men med den kunskap som finns idag är det ju mer troligt att det inte stämmer. Tidiga studier tenderar att ha mer extrema resultat.

Edit:
Det är rätt oärligt att klistra in bilder utan källor dessutom.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Den där bilden har varit uppe förr. De är ju biologiskt helt osannolikt och logiskt att man initialt skulle ha skydd mot infektion av vaccin för att över tid bli mer mottaglig. Det går ju emot allt man vet hittills om immunitet. Det är en väldigt begränsad preprint det handlar om, men litet material per grupp. Det är mer sannolikt att det blivit något märkligt med statistiken och/eller att det handlar om hur man provtar/vilka som uppfyller kriterierna för att få omikron och fått en tredje dos i det tidsintervallet än att en tredje dos med tid skulle göra en mer mottaglig för smitta.

Återser man samma mönster i flera studier senare så visst, men med den kunskap som finns idag är det ju mer troligt att det inte stämmer. Tidiga studier tenderar att ha mer extrema resultat.

Edit:
Det är rätt oärligt att klistra in bilder utan källor dessutom.
Länk med till ena bilden i inlägget och eftersom du inte hittar till tv4 själv har du den här
https://www.tv4.se/artikel/2AOUqQjJ0ViS7zObtKu18c/sa-manga-har-doett-av-omikron-i-danmark
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.