Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S
P pmd skrev:
Aska? Snarare plasma.
Har du hört talas om en metafor?
 
P
T Texan skrev:
Att vara smittfri är väl ändå det avgörande i frågan. Det är alltså inte avgörande om man är vaccinerad eller inte. Citerat från en kommentar i DN "Vi har ett antal olika tillfällen de senaste månaderna sett exempel i media (vårdhem i Överkalix SVT nyheter, Norrbotten, 1 oktober, 2021, 8 dödsfall samt julbord i Oslo Sveriges Radio, TT, 16 DECEMBER 2021, 98% vaccinerade ändå 111 av 120 smittade) där det tydligt skett sjukdomsöverföring från vaccinerade till andra." Jag ber dig med detta att sluta skuldbelägga ovaccinerade!
Det går inte att garantera smittfrihet. Chansen att vara smittfri är dock större för en vaccinerad än för en ovaccinerad. Detta budskap från @KristinaRT tycks inte ha gått hem.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Det finns också en teori som säger att människor som yttrar sig nedlåtande om andra och påstår att en majoritet av befolkningen är "får", är mycket osäkra personer som inte riktigt klarar av att agera självständigt.
De söker bekräftelse av andra genom att försöka framstå som smartare än majoriteten, dvs "fåren", men när det kommer till kritan vågar de inte göra så mycket annorlunda än alla andra.
Vad tror du om den teorin?
"Det finns också en teori som säger..."
Det finns mytomaner också... :rofl:
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Tyvärr är det bara ett rätt i Sverige och världen och det är att alla ska vaccineras oavsett tidigare genomgången covid infektion, PCR, anti-gen, T-celler, etc.
Ja, att vaccinera sig är det enda rätta. Att krångla med allt det där du räknade upp är inte vettigt.

Att man har så lite empati med sina medmänniskor att man inte inser hur viktigt det är att vaccinera sig är mycket tråkigt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 8 till
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Är det inte konstigt att det bara finns en sanning?
I vetenskapliga sammanhang finns inga sanningar. Snacket om sanningar kommer ofta från antivaxxare och konspirationsteoretiker.

I vetenskapliga sammanhang finns bara mer eller mindre väl underbyggda teorier. Teorier med bra evidenser betraktas som bättre än andra, men ingen teori är en oumkullrunkelig sanning. Ny evidenser kan göra en ny teori bättre.
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Ja, att vaccinera sig är det enda rätta. Att krångla med allt det där du räknade upp är inte vettigt.

Att man har så lite empati med sina medmänniskor att man inte inser hur viktigt det är att vaccinera sig är mycket tråkigt.
Det är intressant hur vissa människor viftar med empatikortet i diskussioner samtidigt som de beter sig illa mot andra. Det är enkelt att uttala sig om höga ideal och hålla sig till moralpredikan samtidigt som det är väldigt få som lever som de lär.

Jag föredrar hård men rättvis, då vet man åtminstone att personen är rakryggad (obs, en metafor).
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
"Det finns också en teori som säger..."
Det finns mytomaner också... :rofl:
Ja, det förekommer en del sådana här i trådarna. De känns igen på att de inte brukar ha några referenser till källor för sina påståenden.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
Har du hört talas om en metafor?
När plasman tar över finns det inga metaforer kvar.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
Det är intressant hur vissa människor viftar med empatikortet i diskussioner samtidigt som de beter sig illa mot andra. Det är enkelt att uttala sig om höga ideal och hålla sig till moralpredikan samtidigt som det är väldigt få som lever som de lär.

Jag föredrar hård men rättvis, då vet man åtminstone att personen är rakryggad (obs, en metafor).
Jag tycker att det är intressantare att det finns folk som inte fattar att vaccination är bra för oss alla.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Ja, det förekommer en del sådana här i trådarna. De känns igen på att de inte brukar ha några referenser till källor för sina påståenden.
Exakt, det är bara att gå tillbaka i tråden och inse att jag är den av väldigt få här som faktiskt hänvisat till en källa i minst hälften av minna inlägg.

Men ingen skam över dig, var stolt över din fantasi.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
MaxHugo
S DanielF skrev:
Minst 80% av befolkningen följer andra och saknar mod att ställa sig upp och ifrågasätta majoriteten. Om Staten, media och vad som upplevs som majoriteten anser att man ska vaccinera sig så följer alla fårskallar med utan att tveka.

Inte nog med att de har en fobi att sticka ut, de faller för grupptrycket också.
"
Håller med dig!
Själv kör jag fortfarande på sommartid! Värken staten eller media ska bestämma över min klocka! Läste en artikel om en klockmakare i Peru som helt gått över till timglas och känner en helt annan harmoni.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
J
T Texan skrev:
Nejdå, det var bara som med allt annat, SKRÄMSELPROPAGANDA! Hon och några andra som inte var vaccinerade gick till sin praktik varje dag NÄRA SKÖRA GAMLA utan ett enda PCR/Antigen test. Och vet du, det gick bra, ingen blev smittad heller (y)
Det däremot är för jävligt, även att ni som föräldrar tillät det. Vandrande bomber bland dom gamla. Hoppas det finns någon form av karma som drabbar ansvariga.
 
  • Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Är det inte konstigt att det bara finns en sanning?
Det beror på frågan. När det handlar om tyckande är det inte konstigt (frågan om Djurgården eller AIK är ”bäst” har inte bara en sanning) - men när det handlar om siffror och fakta finns faktiskt bara en sanning. Är frågan vilket av lagen Djurgården eller AIK som har gjort flest mål, finns bara en sanning.

Och samma sak med Covidsmittan, det går liksom inte att blunda för att det är farligare att inte vaccinera sig. Dödstalen ljuger inte. Så nej, det är inte konstigt att det bara finns en sanning i det fallet.
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
L LiteForce skrev:
Folk har fått nog av lock downs, mandat, covid pass, restriktioner mm. Det är dags att öppna upp och inse att covid är något vi får leva med som vilken annan sjukdom är vad jag tror. Att införa en massa ytterligare restriktioner är ingen lösning för folket eller ekonomin. Vanlig Media så kallade nyheter babblar på om olika varianter och årliga vaccinationer för full hals var dag vilket man inte kommer att acceptera.
Ja, folk har fått nog men de flesta har empati med de som jobbar inom sjukvården samt inser att om deras anhöriga och vänner ska kunna få vård om de råkar ut för en trafikolycka, hjärtattack osv. så kan man inte samtidigt belasta vården med en massa covidsjuka. Tyvärr är det ju en del som inte kan förstå det på egen hand och då krävs restriktioner för att få vården att fungera.

Det finns massor med människor som vaccinerar dig årligen mot influensa och vart tredje år mot TBE. Men får man ner smittspridningen till en låg nivå som vården kan hantera krävs vare sig restriktioner eller vaccinering.

L LiteForce skrev:
Det är så mycket kaos runt om i värden nu vilket svensk media väljer att inte alls visa för folket för det är negativt om covid och mycket annat som händer och kommer fram om Vaccinet.
Du behöver nog läsa mer media för jag ser ju att media visst rapporterar om mycket kaos i världen.

L LiteForce skrev:
Jag har vaxxat mig men någon mer dos kommer inte in i min kropp jag tror övriga doser bara handlar om att göra dom rika rikare pengar och kontroll sen vet man ju inte heller om långvarig regelbunden vaccinering är bra för kroppen eller vad innehållet är och det så småningom visar sig att man inte klarar sig utan vaccinet då kroppen vant sig att få hjälp hela tiden av influensa vacciner covid vacciner mm.
Nej, en ytterligare dos handlar om att rädda sjukvården osv. En vaccindos är så billig jämfört med att vårda folk på sjukhus så läkemedelsbolagen tjänar mycket mer på att folk blir sjuka.

Folk har vaccinerat sig mycket länge och regelbundet mot flera sjukdomar och det finns inget som tyder på att det skulle vara negativt för kroppen. Däremot är det ju definitivt negativt för kroppen att bli sjuk. Nej, kroppen vänjer sig inte vaccin så att man inte klarar sig utan vaccin för det är inte så det fungerar. Det är som att säga att kroppen skulle vänja sig vid att bli förkyld ett par gånger om året så att den inte klarar sig utan att bli förkyld ett par gånger om året.

L LiteForce skrev:
Vidare myndigheterna som vill skicka våra barn till vaccination vilket vansinne i mina ögon för vem ansvarar för barnen föräldrarna och vilken förälder med sina sinnens fulla bruk vill skicka sitt barn till en möjlig avrättning för det är vad den faktiskta utgången blir om barnet oturligt avlider och vilken förälder vill leva med att ha bidragit till en sådan utgång för sitt barn inte jag.
Men du har inga problem med att leva med att bidra till att ditt barn avlider av covid eller en av dess följdsjukdomar därför att du bestämde att barnet inte skulle vaccineras?
För den risken är ju mycket större än att barnet skulle avlida av vaccinet.

L LiteForce skrev:
Det fins mycket media på nätet att följa som faktiskt är bra.
Vilka media anser du vara bra och varför är de bra?
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Mina argument backas upp av vetenskap, dina bygger på känslor och vad du tror.
Mina argument backas upp av vetenskap. Vad dina bygger är ett stort frågetecken men inte är det vetenskap i alla fall.
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.