Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Snailman Snailman skrev:
Jag har lite större förståelse för övervikt jämfört med tex rökning, man måste ju äta för att kunna leva, men det finns noll anledning att börja röka. (Man dör inte om man inte röker)
Jag som är stor håller inte riktigt med, men det är ok.
Jag och andra är feta för att vi äter för mycket, det är extremt lätt att falla in i det mönstret. Själv tränar jag så jag har mest stått still på kraftig övervikt. Blir ändring nu =)

Så min åsikt, det finns noll anledning att bli fet (om inte du är sjuk och de gör dig fet) pga att vi behöver inte läsk eller godis eller övrigt gott.
Rökning och snus finns ingen anledning heller.
 
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De har arbetat för det i årtionden. Det är därför som skoleleverna snarast har fått mer rörelse på schemat än mindre som skolverket har föreslagit vid flera tillfällen. Det är också därför som barnidrotten har fått mycket mindre restriktioner än vuxenidrotten, som även den har fått mindre restriktioner än den skulle ha fått annars.
Jo men det vet vi.
Har de gått ut alls på nyheterna, presskonferenser eller över lag någon annanstans som uppmanar alla utanför skolvärlden att börja röra sig efter pandemin startade.
Om inte så gör de ju fel och orsakar psykiskt och fysiskt lidande istället hos de personer som faktiskt låst in sig nu, för de verkar ju vara en hel del folk om man ska tro sociala medier som sitter inne och aldrig går ut.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den som hade lite vett i skallen förstod nog att Trump inte hade en aning om vad han pratade om, men visst kan det ha funnits en risk att någon tog det på allvar.

Jag vet inte vilken måttstock du syftar på, men Trump var som president helt knäpp. Biden är betydligt mer rationell.
Världen är tyvärr full av folk utan vett.
Sök på Google med "bleach dies covid" så får man tyvärr allt för många träffar :cry:

As per the official figures, the deaths due to household disinfectants in the months January and February 2020 increased by 5% and 17% respectively while the months of March and April have seen an astronomical rise of 93% and 121%.
https://www.indiatvnews.com/news/wo...on-major-rise-trump-covid-19-treatment-616708

https://www.newsweek.com/anti-vaxxe...gredient-dies-johann-biacsics-austria-1654943
 
  • Ledsen
pmd
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Jo men det vet vi.
Har de gått ut alls på nyheterna, presskonferenser eller över lag någon annanstans som uppmanar alla utanför skolvärlden att börja röra sig efter pandemin startade.
Om inte så gör de ju fel och orsakar psykiskt och fysiskt lidande istället hos de personer som faktiskt låst in sig nu, för de verkar ju vara en hel del folk om man ska tro sociala medier som sitter inne och aldrig går ut.
Nu är det ju svårt att komma ihåg exakt vad som sas för snart 2 år sen men det var bland annat något i stil med att 70+ visserligen ska isolera sig men att de naturligtvis ska vara ute och gå etc. och inte bara sitta hemma. De har också vid flera tillfällen uppmuntrat folk till att vara ute och röra på sig, det har ju varit aktuellt i samband med semestrar (skidåkning är bra men inte afterski etc.). Men att ändra risken för för svår covid pga. av övervikt eller för lite rörelse är något man inte kan göra på så kort tid som 1-2 år utan det tar många år. Det är ju därför som de trycker på barnidrotten, bättre att förebygga än att rätta till i efterhand när kroppen redan har tagit stryk.

Jag kommer också ihåg att pandemin fick många att sätta igång att ta tag i sin övervikt och bristande träning.

Men det är nog lika få som är omedvetna om att träning och aktiv rörelse är nyttigt som de som är omedvetna om att det är nyttigt att sluta röka och gå ner i vikt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är inte det något hon har varit tidigare i så fall?
Under 2021 kan jag bara hitta att hon presenterar som sig professor i klinisk bakteriologi på avdelningen för infektionssjukdomar.
Ja hon har tidigare doktorerat i immunologi. Googlar man står det professor i immunologi på en del ställen, men det korrekta verkar vara docent enligt vad hon säger själv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju svårt att komma ihåg exakt vad som sas för snart 2 år sen men det var bland annat något i stil med att 70+ visserligen ska isolera sig men att de naturligtvis ska vara ute och gå etc. och inte bara sitta hemma. De har också vid flera tillfällen uppmuntrat folk till att vara ute och röra på sig, det har ju varit aktuellt i samband med semestrar (skidåkning är bra men inte afterski etc.). Men att ändra risken för för svår covid pga. av övervikt eller för lite rörelse är något man inte kan göra på så kort tid som 1-2 år utan det tar många år. Det är ju därför som de trycker på barnidrotten, bättre att förebygga än att rätta till i efterhand när kroppen redan har tagit stryk.

Jag kommer också ihåg att pandemin fick många att sätta igång att ta tag i sin övervikt och bristande träning.

Men det är nog lika få som är omedvetna om att träning och aktiv rörelse är nyttigt som de som är omedvetna om att det är nyttigt att sluta röka och gå ner i vikt.
När du skriver så då kan man lätt tyda det som att om man redan är gammal och fet så är det lika bra att ge upp, satsa bara på barn?

Det är ju aldrig försent för en människa att börja träna, så länge man levet. Att det tar lång tid är sant, men det är ju därför det ska uppmanas till alla att röra sig, även gamla människor.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
När du skriver så då kan man lätt tyda det som att om man redan är gammal och fet så är det lika bra att ge upp, satsa bara på barn?

Det är ju aldrig försent för en människa att börja träna, så länge man levet. Att det tar lång tid är sant, men det är ju därför det ska uppmanas till alla att röra sig, även gamla människor.
Nej, jag bara menar att för tillfället gäller det att klara sig igenom pandemin och då är det mycket som är viktigt, t.ex. är vaccinering mycket bättre än att ha börjat röra på sig mer för 2 år sen. Som jag skrev tidigare så har Fohm jobbat i årtionden för att få folk att röra sig mer.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag bara menar att för tillfället gäller det att klara sig igenom pandemin och då är det mycket som är viktigt, t.ex. är vaccinering mycket bättre än att ha börjat röra på sig mer för 2 år sen. Som jag skrev tidigare så har Fohm jobbat i årtionden för att få folk att röra sig mer.
Fast som gammal är det ju bevisat att en mer hälsosam människa klarar sig bättre vid sjukdom. Det bör gälla även vaccinerade. Det kanske ändrat siffrorna men sist jag tittade så var ju majoriteten fortfarande vaccinerade gamla.
Det är mycket bättre om de rör sig och vaccinerar sig de där gamle. Och att alla äldreboende ser till att ha gympa och promenader ett par ggr i veckan.
 
Ny studie visar hur Covid-19 fixar med med dragning av kapillärer i hjärtmuskeln. Stuiden är utförd på avlidna människor men det finns många rapporter om hjärtpåverkan även vid lindrig covid. Liksom det finns för myclet annat som tex njurarna. Covid 19 har bra förmåga att skada olika vävnadstyper i kropp.


Innovative X-Ray Imaging Directly Shows COVID-19 Can Cause Vascular Damage to the Heart

TOPICS:CardiologyCOVID-19HeartInfectious DiseasesUniversity of Göttingen

By University of Göttingen December 30, 2021

Heart-Tissue-Severe-COVID-19-777x261.jpg
Vascular network (red) in healthy heart tissue (left) and in severe Covid-19 (right). Due to faulty reforming of the network as a result of Covid-19, numerous branches, splits and even loops develop in the capillaries, which can be analyzed mathematically. Credit: M. Reichardt, P. Møller Jensen, T. Salditt


https://scitechdaily.com/innovative...id-19-can-cause-vascular-damage-to-the-heart/
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Fast som gammal är det ju bevisat att en mer hälsosam människa klarar sig bättre vid sjukdom. Det bör gälla även vaccinerade.
Och?
Har jag sagt något annat?
R Rkarlsson skrev:
Det kanske ändrat siffrorna men sist jag tittade så var ju majoriteten fortfarande vaccinerade gamla.
Majoritet av vad?
Nästan alla gamla är vaccinerade och är man så skröplig att man inte klarar av mycket milda symtom som 37,5 graders feber och lite hosta så är man nog inte i skick för att vara ute och gå heller.

R Rkarlsson skrev:
Och att alla äldreboende ser till att ha gympa och promenader ett par ggr i veckan.
Så vitt jag vet är det rätt vanligt men de flesta på äldreboendena är ju så skröpliga att de inte kan gympa och gå långa sträckor eller gå ens korta sträckor i ett mer normalt tempo. Jag kände en med rörelseproblem (rullator) och som hade hemtjänst och då fick hjälp med att ta en timmes promenad i veckan (men inte när det var halt för det var för farligt).
 
P
Snailman Snailman skrev:
Jag bara påpekar att trots att vi i Sverige påstår att Trump var så hemsk, så röstade betydligt fler på honom när han förlorade mot Biden, än när han blev president, så dessa personer måste ju ha tyckt att han var bra, eller hur?
Ja, det är nästan obegripligt, men de flesta som inte har vaccinerat sig i USA är också sådana som röstade på Trump …
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Konstig resonemang. Jag har aldrig tagit influensavaccinet, gör det mig till motståndare till influensavaccinet? Jag känner mig inte så i alla fall.
På samma sätt känner jag mig inte motståndare till covidvaccinet.
Jag är dock motståndare till dagens kampanj att vaccinera sig mot covid.
Har du inte märkt att SARS-CoV-2 har orsakat en pandemi?
 
P
S SnickareHobb skrev:
Nä, men du kan bli minst lika sjuk, och orsaka större vårdkostnader.
Har du räknat på det?
 
P
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
FG FG skrev:
Då får du läsa noggrannare. Hon är även docent i immunologi.
Var hittar jag den uppgiften?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.