Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
R Rkarlsson skrev:
Fast som gammal är det ju bevisat att en mer hälsosam människa klarar sig bättre vid sjukdom. Det bör gälla även vaccinerade. Det kanske ändrat siffrorna men sist jag tittade så var ju majoriteten fortfarande vaccinerade gamla.
Det är mycket bättre om de rör sig och vaccinerar sig de där gamle. Och att alla äldreboende ser till att ha gympa och promenader ett par ggr i veckan.
Det är givetvis bra om även gamla människor rör på sig regelbundet, om det går att göra på ett smittsäkert sätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Är inte det något hon har varit tidigare i så fall?
En gång docent, alltid docent. Det är en akademisk kompetensnivå ovanför doktor.
 
P pmd skrev:
En gång docent, alltid docent. Det är en akademisk kompetensnivå ovanför doktor.
Gamla meriter är inget eftersträvansvärt och man ser ju det tydligt med "de 22" (med ett fåtal undantag).
 
KristinaRT
BirgitS BirgitS skrev:
Och?
Har jag sagt något annat?

Majoritet av vad?
Nästan alla gamla är vaccinerade och är man så skröplig att man inte klarar av mycket milda symtom som 37,5 graders feber och lite hosta så är man nog inte i skick för att vara ute och gå heller.


Så vitt jag vet är det rätt vanligt men de flesta på äldreboendena är ju så skröpliga att de inte kan gympa och gå långa sträckor eller gå ens korta sträckor i ett mer normalt tempo. Jag kände en med rörelseproblem (rullator) och som hade hemtjänst och då fick hjälp med att ta en timmes promenad i veckan (men inte när det var halt för det var för farligt).
Det stämmer tyvärr alldeles för bra, för att få plats på äldreboende idag krävs att man är riktigt urkass. Tyvärr innebär detta att många bara hinner bo där en kort tid innan de avlider.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och?
Har jag sagt något annat?

Majoritet av vad?
Nästan alla gamla är vaccinerade och är man så skröplig att man inte klarar av mycket milda symtom som 37,5 graders feber och lite hosta så är man nog inte i skick för att vara ute och gå heller.


Så vitt jag vet är det rätt vanligt men de flesta på äldreboendena är ju så skröpliga att de inte kan gympa och gå långa sträckor eller gå ens korta sträckor i ett mer normalt tempo. Jag kände en med rörelseproblem (rullator) och som hade hemtjänst och då fick hjälp med att ta en timmes promenad i veckan (men inte när det var halt för det var för farligt).
Men inget var relevant till det jag undrade om herr Anders gick ut och uppmanade folk ofta att motionera och äta mindre skit.
Du säger att de satsar på barn, när de bör satsa på alla vare sig de är 1 eller 90 år gamla. Hälsan hos befolkningen kommer vara riktigt usel efter detta. För de som isolerat sig får ingen hjälp eller uppmanas inte att gå ut och motionera.

Det är rätt så likt i största delen av världen, spanien låste in folk typ. De som ville ut i naturen fick ju inte det vid den värsta episoden.
 
P pmd skrev:
Det är givetvis bra om även gamla människor rör på sig regelbundet, om det går att göra på ett smittsäkert sätt.
Alla kan röra sig på ett smittsäkert sätt. Om man inte är en grönsak redan. Men alla som kan gå eller rulla om man så sitter i rullstol kan röra sig smittsäkert.
 
R Rkarlsson skrev:
Alla kan röra sig på ett smittsäkert sätt. Om man inte är en grönsak redan. Men alla som kan gå eller rulla om man så sitter i rullstol kan röra sig smittsäkert.
Jo men även om det handlar om en kär gammal människa så spelar det ju ingen roll om han/hon fått sin tredje spruta, sannolikheten är låg för svår sjukdom.
Sannolikheten för svår sjukdom är då mycket högre för en ung människa utan vaccination.
Så enkelt är det!
 
P paralun skrev:
Jo men även om det handlar om en kär gammal människa så spelar det ju ingen roll om han/hon fått sin tredje spruta, sannolikheten är låg för svår sjukdom.
Sannolikheten för svår sjukdom är då mycket högre för en ung människa utan vaccination.
Så enkelt är det!
Du menar att det är skitsamma med motion bara för du tagit 3 sprutor?
 
L
Det vore intressant att höra hur ni som diskuterar här bedömer informationen som doktor Shankara Chetty lägger fram i den här intervjun:
https://podtail.se/podcast/modiga-manniskor/modiga-manniskor-avsnitt-79-dr-shankara-chetty/

Doktor Shankara Chetty är en sydafrikansk läkare med egen mottagning i ett fattigare område, tidigare känd för att ta sig an mindre bemedlade människor, nu känd för att han har en annan syn på pandemin än den rådande majoritetsuppfattningen.

Han ska ha behandlat över 5 000 covid-sjuka (många av dem på distans som jag förstår det), och enligt honom själv i intervjun inte förlorat en enda av dessa patienter. Varken han eller hans personal är vaccinerade, och har inte heller blivit sjuka.

Hans metod? Att helt enkelt först observera fallen han fick in, och därefter använda sig av sin läkarerfarenhet och den etablerade medicinska kunskap och metodik som han tillgodogjort sig genom sina studier för att dra slutsatser om sjukdomsförloppet och lämplig behandling. Hans slutsats är att viruset beter sig som "vanligt" influensavirus (med undantag för det smak- och luktbortfall som oftare orsakats av det nuvarande). Följaktligen behandlade han det som vanligt, och de flesta som skickades hem efter sjukdomsförloppet på några dagar kom aldrig igen. MEN ett fåtal drabbades EFTER tillfrisknandet av andnöd, och återkom därför till honom. Detta sker ALLTID den 8:e dagen efter det första tillfrisknandet. Och orsaken är en allergisk reaktion mot spikproteinet som frigjorts i kroppen efter att viruset bekämpats. Denna allergiska reaktion behandlade han på samma sätt som alla andra liknande allergiska reaktioner, med steroider och antihistamin - med fullgott resultat. Samtliga återställda. Detta är grunden i vad han berättar om först, därefter går han in på varför han menar att vaccinerna inte är nödvändiga för alla, delvis negativa för flera, samt att det finns märkligheter i hela processen som tex RNA-vaccin - där han menar att användningen av RNA är förbryllande då det egentligen är en onödig för att inte säga delvis kontraproduktiv metod. Hans slutsats är att de som tagit fram det detta till trots är synnerligen intelligenta personer, och därför bör ha ett annat syfte med RNA-metoden än det som uppges officiellt. Tror inte han presenterar något förslag till vad det i så fall skulle vara.

Det vore alltså intressant att få höra vad ni som är aktiva i den här debatten anser om hans metoder, teorier och hypoteser.

OBS jag har redigerat småfel i min ursprungliga text (t ex antal behandlade patienter där jag först skrev 4 000 men sen såg att det visst var 5 000).
 
Redigerat:
  • Gilla
pegr
  • Laddar…
J
L Lärospånet skrev:
Det vore intressant att höra hur ni som diskuterar här bedömer informationen som doktor Shankara Chetty lägger fram i den här intervjun:
[länk]

Doktor Shankara Chetty är en sydafrikansk läkare med egen mottagning i ett fattigare område, tidigare känd för att ta sig an mindre bemedlade människor, nu känd för att han har en annan syn på pandemin än den rådande majoritetsuppfattningen.

Han har behandlat närmare 4 000 covid-sjuka (också flera på distans som jag förstår det), och enligt honom själv i intervjun inte förlorat en enda av dessa patienter. Varken han eller hans personal är vaccinerade, och har inte heller blivit sjuka.

Hans metod? Att helt enkelt först observera fallen han fick in, och därefter använda sig av sin egen läkarerfarenhet och den etablerade medicinska kunskap och metodik som han tillgodogjort sig genom sina studier för att dra slutsatser om sjukdomsförloppet och lämplig behandling. Hans slutsats är att viruset beter sig som "vanligt" influensavirus (med undantag för det smak- och luktbortfall som oftare orsakats av det nuvarande). Följaktligen behandlade han det som vanligt, och de flesta som skickades hem efter sjukdomsförloppet på några dagar kom aldrig igen. MEN ett fåtal drabbades EFTER tillfrisknandet av andnöd, och återkom därför till honom. Detta sker ALLTID den 8:e dagen efter det första tillfrisknandet. Och orsaken är en allergisk reaktion mot spikproteinet som frigjorts i kroppen efter att viruset bekämpats. Denna allergiska reaktion behandlade han på samma sätt som alla andra liknande allergiska reaktioner, med steroider och antihistamin - med fullgott resultat. Samtliga återställda. Detta är grunden i vad han berättar om först, därefter går han in på varför han menar att vaccinerna inte är nödvändiga för alla, till viss del negativa för flera, samt att det finns märkligheter i hela processen som tex RNA-vaccin - där han menar att användningen av RNA är förbryllande då det egentligen är en onödig för att inte säga delvis kontraproduktiv metod. Hans slutsats är att de som tagit fram det detta till trots är synnerligen intelligenta personer, och därför bör ha en annan tanke med RNA-metoden än den som är den officiella.

Det vore alltså intressant att få höra vad ni som är aktiva i den här debatten anser om hans metoder, teorier och hypoteser.
Det kommer aldrig bli en dialog om 90-minutersklipp. Lägg upp vetenskapliga studier om det ska bli någon diskussion.

Influensa behandlas oftast inte alls, under vissa omständigheter för vissa patienter ges Tamiflu (som är rätt dåligt).

COVID-patienter som försämras sent i förloppet, typ alltid dag 8+, ges steroider.

Så hans metod verkar inte direkt revolutionerande utifrån vad du beskriver.

Ingen aning om vad han säger om mRNA då jag ej lyssnat på klippet.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Har du inte märkt att SARS-CoV-2 har orsakat en pandemi?
Det har jag märkt, men jag förstår inte vad du vill bevisa med det.
 
L
J Jonobe skrev:
Det kommer aldrig bli en dialog om 90-minutersklipp. Lägg upp vetenskapliga studier om det ska bli någon diskussion.

Influensa behandlas oftast inte alls, under vissa omständigheter för vissa patienter ges Tamiflu (som är rätt dåligt).

COVID-patienter som försämras sent i förloppet, typ alltid dag 8+, ges steroider.

Så hans metod verkar inte direkt revolutionerande utifrån vad du beskriver.

Ingen aning om vad han säger om mRNA då jag ej lyssnat på klippet.
Tack för svar! Jag är inte ute efter en diskussion i sig, utan efter era ärliga åsikter om vad han faktiskt säger. Han uttrycker sig väldigt väl och mycket tydligt och eftersom detta är vår tids kanske största fråga vågar jag rekommendera en genomlyssning trots allt.
 
L Lärospånet skrev:
Det vore intressant att höra hur ni som diskuterar här bedömer informationen som doktor Shankara Chetty lägger fram i den här intervjun:
[länk]

Doktor Shankara Chetty är en sydafrikansk läkare med egen mottagning i ett fattigare område, tidigare känd för att ta sig an mindre bemedlade människor, nu känd för att han har en annan syn på pandemin än den rådande majoritetsuppfattningen.

Han ska ha behandlat över 5 000 covid-sjuka (många av dem på distans som jag förstår det), och enligt honom själv i intervjun inte förlorat en enda av dessa patienter. Varken han eller hans personal är vaccinerade, och har inte heller blivit sjuka.

Hans metod? Att helt enkelt först observera fallen han fick in, och därefter använda sig av sin läkarerfarenhet och den etablerade medicinska kunskap och metodik som han tillgodogjort sig genom sina studier för att dra slutsatser om sjukdomsförloppet och lämplig behandling. Hans slutsats är att viruset beter sig som "vanligt" influensavirus (med undantag för det smak- och luktbortfall som oftare orsakats av det nuvarande). Följaktligen behandlade han det som vanligt, och de flesta som skickades hem efter sjukdomsförloppet på några dagar kom aldrig igen. MEN ett fåtal drabbades EFTER tillfrisknandet av andnöd, och återkom därför till honom. Detta sker ALLTID den 8:e dagen efter det första tillfrisknandet. Och orsaken är en allergisk reaktion mot spikproteinet som frigjorts i kroppen efter att viruset bekämpats. Denna allergiska reaktion behandlade han på samma sätt som alla andra liknande allergiska reaktioner, med steroider och antihistamin - med fullgott resultat. Samtliga återställda. Detta är grunden i vad han berättar om först, därefter går han in på varför han menar att vaccinerna inte är nödvändiga för alla, delvis negativa för flera, samt att det finns märkligheter i hela processen som tex RNA-vaccin - där han menar att användningen av RNA är förbryllande då det egentligen är en onödig för att inte säga delvis kontraproduktiv metod. Hans slutsats är att de som tagit fram det detta till trots är synnerligen intelligenta personer, och därför bör ha ett annat syfte med RNA-metoden än det som uppges officiellt. Tror inte han presenterar något förslag till vad det i så fall skulle vara.

Det vore alltså intressant att få höra vad ni som är aktiva i den här debatten anser om hans metoder, teorier och hypoteser.
Är han läkare eller doktor? När liknande information kommer upp har skillnaden mellan doktor och läkare ibland suddats ut. Medvetet eller omedvetet. I Sverige har vi tex Dr Sanna Ehdin som gärna av anitvaxxers och konspirationsteoretiker inte sällan upphöjs till läkare.
Läkare och doktor är inte samma sak även om de som doktorerat kan vara läkare ibland( kanske t.o.m. ofta om det handlar om Med. Dr).
/Undrar LOB
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
L
L lob skrev:
Är han läkare eller doktor? När liknande information kommer upp har skillnaden mellan doktor och läkare ibland suddats ut. Medvetet eller omedvetet. I Sverige har vi tex Dr Sanna Ehdin som gärna av anitvaxxers och konspirationsteoretiker inte sällan upphöjs till läkare.
Läkare och doktor är inte samma sak även om de som doktorerat kan vara läkare ibland( kanske t.o.m. ofta om det handlar om Med. Dr).
/Undrar LOB
Läkare, aktiv sådan med egen mottagning.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.