Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
B Bus1t skrev:
Det skulle ju troligen spara fler liv om vi startade en tråd om "varför tar du inte hand om din kropp".. sluta röka, rör på dig och ät bättre.. För ditt ohälsosamma liv tar GALET mkt resurser ur vården.. Fetma är en "pandemi" som pågått länge och blir värre och värre och tar enormt många liv världen över. Men det är en annan tråd och där skulle nog det trampas på många ömma tår =p
Fetma, rökning och dålig kosthållning är inte i närheten av lika smittsamma som covid-19.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
S Surly skrev:
Det går, som många tidigare visat med länkar och bilder, att se i intensivvårdsregistret. Det jag ville framföra var just att det är bedrägligt att säga att 66,4% inte har någon känd riskfaktor.
Vad är den sanna siffran då?
 
P
FG FG skrev:
Nu är hon förvisso professor i immunologi vid Sahlgrenska.
Det hjälper tyvärr inte. Wold är f.ö. professor i klinisk bakteriologi och ingen annat.
 
P
P pegr skrev:
Corona tillhör definitivt gruppen förkylningsvirus.
[länk]
Det finns coronavirus som orsakar förkylning, ja, men coronaviruset (SARS-CoV-2) som orsakar covid-19 är ett helt annat coronavirus.
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Om du inte har vaccinerat dig mot covid-19 så är du motståndare till vaccin mot covid-19.
Konstig resonemang. Jag har aldrig tagit influensavaccinet, gör det mig till motståndare till influensavaccinet? Jag känner mig inte så i alla fall.
På samma sätt känner jag mig inte motståndare till covidvaccinet.
Jag är dock motståndare till dagens kampanj att vaccinera sig mot covid.
 
  • Gilla
pegr och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag är dock motståndare till dagens kampanj att vaccinera sig mot covid.
Ja, den hade nog varit effektivare om man gått ut och sagt att ”Nu har vi ett vaccin, men vi tänker bara vaccinera de viktiga och betydelsefulla människorna som vi vill ha kvar i livet”. DÅ hade nog folk stått i kö! :p
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Snailman
B b8q skrev:
Ja, den hade nog varit effektivare om man gått ut och sagt att ”Nu har vi ett vaccin, men vi tänker bara vaccinera de viktiga och betydelsefulla människorna som vi vill ha kvar i livet”. DÅ hade nog folk stått i kö! :p
Ja, då hade det väl blivit som vid fågelinfluensan/ svininfluensan, minns inte vilken, men då i början öppnade nån läkare en 40? personers förpackning för att vaccinera sig själv och ett par kompisar, resten fick förfaras. Endast samhällsviktig personal fick vaccineras i början, så kommunpolitikerna här i staden lät vaccinera sig först av alla. - Ja vi måste ju se till att samordna verksamheterna om det blir kris med många sjuka. Det var nog tänkt mera typ driftpersonal på vattenverket och så.

Men jag avstod den gången.
 
P pmd skrev:
Fetma, rökning och dålig kosthållning är inte i närheten av lika smittsamma som covid-19.
Nä, men du kan bli minst lika sjuk, och orsaka större vårdkostnader.
 
FG FG skrev:
Ja och då är det bra att vara vältränad så får du alla gånger bättre utfall jämfört med dem som inte tränar och har riskfaktorer; övervikt, diabetes, högt blodtryck, stillasittande, alkohol, rökning osv.

[länk]
Det blir så konstigt, när man tror att man slipper bli sjuk, ordentligt sjuk i infektionssjukdom, bara för att man är vältränad.

Mitt yngre jag var elitspelare i en av våra största lagidrotter. Alltså mycket vältränad

En tidig höst fick jag det årets influensa, med en efterföljande lunginflammation, och förlorade en hel säsong, utan att kunna spela och träna.

Virus och baciller bryr sig föga om hur mycket man tränar.

Om det är man själv eller kompisen som blir ordentligt sjuk är svårt att sia om.

Vaccinera dig, så reducerar du risken för dig själv att bli ordentligt sjuk, och om du ändå blir sjuk, sprider du antagligen mindre virus runt dig till nära och kära.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Nä, men du kan bli minst lika sjuk, och orsaka större vårdkostnader.
Det folk inte tänker på är att fetma är en epidemi i sig.
Kostar Sverige 3 miljarder årligen i bara sjukvård. Och lika mycket till i sjukskrivningar och bortfall.
De kanske har presenterat vad detta kostat hittills bara i sjukvården då ?

Men har på riktigt någon på folkhälsomyndigheten talat om att börja röra på sig och motionera? Jag följer inte riktigt nyheterna för det är bara tjatigt.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Snailman
R Rkarlsson skrev:
Det folk inte tänker på är att fetma är en epidemi i sig.
Kostar Sverige 3 miljarder årligen i bara sjukvård. Och lika mycket till i sjukskrivningar och bortfall.
De kanske har presenterat vad detta kostat hittills bara i sjukvården då ?

Men har på riktigt någon på folkhälsomyndigheten talat om att börja röra på sig och motionera? Jag följer inte riktigt nyheterna för det är bara tjatigt.
Jag har lite större förståelse för övervikt jämfört med tex rökning, man måste ju äta för att kunna leva, men det finns noll anledning att börja röka. (Man dör inte om man inte röker)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det hjälper tyvärr inte. Wold är f.ö. professor i klinisk bakteriologi och ingen annat.
Då får du läsa noggrannare. Hon är även docent i immunologi.
 
Redigerat:
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Men har på riktigt någon på folkhälsomyndigheten talat om att börja röra på sig och motionera?
De har arbetat för det i årtionden. Det är därför som skoleleverna snarast har fått mer rörelse på schemat än mindre som skolverket har föreslagit vid flera tillfällen. Det är också därför som barnidrotten har fått mycket mindre restriktioner än vuxenidrotten, som även den har fått mindre restriktioner än den skulle ha fått annars.
 
  • Gilla
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det blir så konstigt, när man tror att man slipper bli sjuk, ordentligt sjuk i infektionssjukdom, bara för att man är vältränad.

Mitt yngre jag var elitspelare i en av våra största lagidrotter. Alltså mycket vältränad

En tidig höst fick jag det årets influensa, med en efterföljande lunginflammation, och förlorade en hel säsong, utan att kunna spela och träna.

Virus och baciller bryr sig föga om hur mycket man tränar.

Om det är man själv eller kompisen som blir ordentligt sjuk är svårt att sia om.


Vaccinera dig, så reducerar du risken för dig själv att bli ordentligt sjuk, och om du ändå blir sjuk, sprider du antagligen mindre virus runt dig till nära och kära.

Ingen påstår att man inte kan bli sjuk för att man är vältränad och är man övertränad kan det slå över till att man blir infektionskänslig. Men det är i alla lägen så att man klarar sjukdom betydligt bättre av att inte ha några riskfaktorer och att vara vältränad. Särskilt konstigt är det inte i och med att forskningen är tydlig på den punkten. Här har du en meta-analys.

Effects of Regular Physical Activity on the Immune System, Vaccination and Risk of Community-Acquired Infectious Disease in the General Population: Systematic Review and Meta-Analysis

Regular, moderate to vigorous physical activity is associated with reduced risk of community-acquired infectious diseases and infectious disease mortality, enhances the first line of defence of the immune system, and increases the potency of vaccination.

https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-021-01466-1
 
BirgitS
FG FG skrev:
Då får du läsa noggrannare. Hon är även professor i immunologi.
Är inte det något hon har varit tidigare i så fall?
Under 2021 kan jag bara hitta att hon presenterar som sig professor i klinisk bakteriologi på avdelningen för infektionssjukdomar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.