Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
L
L lob skrev:
Han verkar, precis som du anger, vara allmänläkare. Men när man går in och läser lite så tror jag att man kanske ska vara lite vaksam på hans teorier.

[länk]

Verkar vara en maskinöversättning med allt vad det innebär men man får väl ändå en uppfattning om hur han tänker.

/LOB
Tack för länken! Jag har inte googlat runt på honom, men han kommer till liknande resonemang senare i intervjun - dessa la jag - rätt eller fel - inte så mycket vikt vid utan snarare det rent konkreta som han talar om angående sjukdomsförlopp och vaccin.

Min inställning är att människor är komplexa. Även den galnaste diktator kan ha haft vettiga insikter att dela med sig om t ex potatisodling eller planering av vägnät - oavsett grymheter och ren galenskap i sin övriga gärning (bara ett exempel, ett annat mindre kontroversiellt sådant är att djupt religiösa människor - alltså människor som av hela sitt hjärta tror på något som absolut inte kan vetenskapligt bevisas och som går emot all logik - att dessa människor samtidigt som de utövar sin religion kan vara stringenta och ultrakompetenta forskare inom andra vetenskapsområden.)
 
KristinaRT
L Lärospånet skrev:
Det vore intressant att höra hur ni som diskuterar här bedömer informationen som doktor Shankara Chetty lägger fram i den här intervjun:
[länk]

Doktor Shankara Chetty är en sydafrikansk läkare med egen mottagning i ett fattigare område, tidigare känd för att ta sig an mindre bemedlade människor, nu känd för att han har en annan syn på pandemin än den rådande majoritetsuppfattningen.

Han ska ha behandlat över 5 000 covid-sjuka (många av dem på distans som jag förstår det), och enligt honom själv i intervjun inte förlorat en enda av dessa patienter. Varken han eller hans personal är vaccinerade, och har inte heller blivit sjuka.

Hans metod? Att helt enkelt först observera fallen han fick in, och därefter använda sig av sin läkarerfarenhet och den etablerade medicinska kunskap och metodik som han tillgodogjort sig genom sina studier för att dra slutsatser om sjukdomsförloppet och lämplig behandling. Hans slutsats är att viruset beter sig som "vanligt" influensavirus (med undantag för det smak- och luktbortfall som oftare orsakats av det nuvarande). Följaktligen behandlade han det som vanligt, och de flesta som skickades hem efter sjukdomsförloppet på några dagar kom aldrig igen. MEN ett fåtal drabbades EFTER tillfrisknandet av andnöd, och återkom därför till honom. Detta sker ALLTID den 8:e dagen efter det första tillfrisknandet. Och orsaken är en allergisk reaktion mot spikproteinet som frigjorts i kroppen efter att viruset bekämpats. Denna allergiska reaktion behandlade han på samma sätt som alla andra liknande allergiska reaktioner, med steroider och antihistamin - med fullgott resultat. Samtliga återställda. Detta är grunden i vad han berättar om först, därefter går han in på varför han menar att vaccinerna inte är nödvändiga för alla, delvis negativa för flera, samt att det finns märkligheter i hela processen som tex RNA-vaccin - där han menar att användningen av RNA är förbryllande då det egentligen är en onödig för att inte säga delvis kontraproduktiv metod. Hans slutsats är att de som tagit fram det detta till trots är synnerligen intelligenta personer, och därför bör ha ett annat syfte med RNA-metoden än det som uppges officiellt. Tror inte han presenterar något förslag till vad det i så fall skulle vara.

Det vore alltså intressant att få höra vad ni som är aktiva i den här debatten anser om hans metoder, teorier och hypoteser.

OBS jag har redigerat småfel i min ursprungliga text (t ex antal behandlade patienter där jag först skrev 4 000 men sen såg att det visst var 5 000).
Spontant;
Demografin i Sydafrika är mycket annorlunda än i Sverige, medelåldern är avsevärt mycket lägre och antalet över 75 är begränsat. Detta gör naturligtvis en mycket skillnad jämfört m Sverige och stora delar av världen.
Detta talar för att läkaren i fråga ffa träffat unga personer.

Om man kan avvakta och se, har man INTE en kritiskt sjuk person framför sig. Mao har denna person ffa träffat patienter som inte är speciellt sjuka.

Man kan inte hjälpa/behandla kritiskt sjuka, syrgaskrävande patienter på distans. Igen, detta talar för att patienterna är förhållandevis opåverkade.

Vad gäller hans teorier om allergi mot spike-protein undrar jag främst hur han fastställt att det skulle röra sig om en allergi. Jag betvivlar starkt på att han genomfört de studier och/eller försök dom visar detta och kan därför knappast uttala sig med någon säkerhet i fråga om detta.

Mao hans berättelse speglar väl situationen i Sydafrika. Den är dock väsentligt annorlunda än i Sverige, och stora delar av världen.
 
  • Gilla
skogaliten och 8 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har du räknat på det?
Man behöver väl inte räkna särskilt mycket för att inse att det är så. Kolla statistiken på alla livsstilssjukdomar.
 
L
KristinaRT KristinaRT skrev:
Spontant;
Demografin i Sydafrika är mycket annorlunda än i Sverige, medelåldern är avsevärt mycket lägre och antalet över 75 är begränsat. Detta gör naturligtvis en mycket skillnad jämfört m Sverige och stora delar av världen.
Detta talar för att läkaren i fråga ffa träffat unga personer.

Om man kan avvakta och se, har man INTE en kritiskt sjuk person framför sig. Mao har denna person ffa träffat patienter som inte är speciellt sjuka.

Man kan inte hjälpa/behandla kritiskt sjuka, syrgaskrävande patienter på distans. Igen, detta talar för att patienterna är förhållandevis opåverkade.

Vad gäller hans teorier om allergi mot spike-protein undrar jag främst hur han fastställt att det skulle röra sig om en allergi. Jag betvivlar starkt på att han genomfört de studier och/eller försök dom visar detta och kan därför knappast uttala sig med någon säkerhet i fråga om detta.

Mao hans berättelse speglar väl situationen i Sydafrika. Den är dock väsentligt annorlunda än i Sverige, och stora delar av världen.
Du har säkert en relevant poäng om åldersfördelningen i respektive land.

I övrigt är mitt intryck inte att han avvaktat utan ständigt gjort vad han alltid skulle gjort med sjuka patienter - alltså omedelbart behandlat enligt (tidigare) gällande praxis. Tror han faktiskt kommer in på detta själv i intervjun - att det vore oetiskt av honom att avvakta bara för att styrka egna teorier.

Hur distansbehandlingarna ser ut vet jag inte - det är en god fråga. Kanske utgör de bara en liten andel av helheten, kanske gällde det inte de värsta fallen - men jag har alltså ingen aning.
 
L Lärospånet skrev:
Du har säkert en relevant poäng om åldersfördelningen i respektive land.

I övrigt är mitt intryck inte att han avvaktat utan ständigt gjort vad han alltid skulle gjort med sjuka patienter - alltså omedelbart behandlat enligt (tidigare) gällande praxis. Tror han faktiskt kommer in på detta själv i intervjun - att det vore oetiskt av honom att avvakta bara för att styrka egna teorier.

Hur distansbehandlingarna ser ut vet jag inte - det är en god fråga. Kanske utgör de bara en liten andel av helheten, kanske gällde det inte de värsta fallen - men jag har alltså ingen aning.
Jag har sett halva filmen och instämmer i KristinaRTs bedömningar. Det saknas information om urval, ålder, kön osv.
Gällande vaccinet så ifrågasätter han varför man inte gjort vaccin som innehåller spikproteinerna i stället för mRNA, och menar att det finns andra motiv bakom detta. Här finns en enkel förklaring: Det är betydligt billigare med mRNA-tekniken än att tillverka vaccin med spikproteiner.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
L
Tack för det, bra observation alltså - (ålder urval kön). Vi måste alltså få veta mer för att kunna rättvist bedöma Chettys slutsatser och hur korrekta de är.

Mycket intressant vad du säger om mRNA - det är alltså ett etablerat faktum att det enbart är en ekonomisk fråga? Som jag förstår det är mRNA väldigt mycket känsligare att hantera och kräver därför mycket mer resurser, men det vägs alltså ändå upp av detta? Kan man läsa specifikt om detta någonstans?
 
V vanpire skrev:
Jag har sett halva filmen och instämmer i KristinaRTs bedömningar. Det saknas information om urval, ålder, kön osv.
Gällande vaccinet så ifrågasätter han varför man inte gjort vaccin som innehåller spikproteinerna i stället för mRNA, och menar att det finns andra motiv bakom detta. Här finns en enkel förklaring: Det är betydligt billigare med mRNA-tekniken än att tillverka vaccin med spikproteiner.
Nu vet jag inte vart du vill komma?
Citat:
mRNA-vaccinet innehåller inget antigen, utan kroppen bildar den aktiva substansen själv med hjälp av effekten av mRNA-vaccinet. Det budbärar-RNA, det vill säga mRNA som mRNA-vaccinet innehåller, får muskelcellerna vid vaccinets injektionsställe att producera den aktiva substansen. Den aktiva substansen i coronavaccinen är coronavirusets ytprotein, det vill säga det så kallade spikproteinet.

Kroppens försvarssystem identifierar detta spikprotein som främmande och börjar producera antikroppar mot det. På så sätt lär vaccinet kroppen att bekämpa det egentliga coronaviruset om det virus som orsakar sjukdomen kommer in i kroppen. Slut citat
https://thl.fi/sv/web/infektionssju...h-coronaviruset/vanliga-fragor-om-mrna-vaccin
 
KristinaRT
L Lärospånet skrev:
Du har säkert en relevant poäng om åldersfördelningen i respektive land.

I övrigt är mitt intryck inte att han avvaktat utan ständigt gjort vad han alltid skulle gjort med sjuka patienter - alltså omedelbart behandlat enligt (tidigare) gällande praxis. Tror han faktiskt kommer in på detta själv i intervjun - att det vore oetiskt av honom att avvakta bara för att styrka egna teorier.

Hur distansbehandlingarna ser ut vet jag inte - det är en god fråga. Kanske utgör de bara en liten andel av helheten, kanske gällde det inte de värsta fallen - men jag har alltså ingen aning.
Problemet är väl bara att det inte fanns någon praxis när pandemin började. Nu har vi mer kunskap.

Men, första veckan kan man oftast inte göra så mycket alls mer än att ge febernedsättande vid behov och se till att patienten dricker. Kanske hostmedicin om hosta är ett problem. Detta gör man i Sverige också, oavsett ålder. Det är inget revolutionerande eller nytt.
Så börjar vi alltid i hopp om att det kommer räcka.

Däremot, efter första veckan kommer vissa bli sämre, dessa jan behöva läggas in med syrgas (jag tvivlar på att en allmänläkare lägger in och ger syrgas på sin mottagning), antikoagulantia (injektioner, oklart om detta är tillgängligt för alla i Sydafrika), och steroider (borde vara tillgängligt även i Sydafrika). Detta är praxis i större delen av världen, inte bara hos en läkare i Sydafrika.

Det är vad som händer efter första veckan som till stor del beror på demografi. Yngre har bättre prognos och mindre risk (även om ålder inte är ett 100%-igt skydd mot något).

När det gäller mRNA-vaccin är det mycket lättare och billigare att tillverka samt att modifiera vid behov, dessutom är det ju helt genialiskt att få kroppen själv att tillverka ett protein som immunförsvaret kan reagera på isf att använda en massa bakterier för att göra protein som sedan sprutas in i kroppen för att ge ett immunsvar.
Nackdelen är temperaturkänsligheten.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
L
Tydligen har han alltså tillgång till steroider och antihistaminer (samt antikoagulanter vilket han faktiskt också nämner).

Hans huvudpoäng gäller alltså den efterföljande behandlingen vid den allergiska reaktionen - inte den första sjukdomsfasen.

Du ger intryck av att vara väl påläst, känner du till detta med specifikt 8 dagar som han nämner mycket mycket tydligt?
 
KristinaRT
L Lärospånet skrev:
Tydligen har han alltså tillgång till steroider och antihistaminer (samt antikoagulanter vilket han faktiskt också nämner).

Du ger intryck av att vara väl påläst, känner du till detta med specifikt 8 dagar som han nämner mycket mycket tydligt?
Det är det absolut vanligaste, 1v efter symtomdebut blir patienten bättre eller sämre. Sedan kan det ju ibland vara svårt att avgöra exakt dag för insjuknande, men ungefär dag 8.

Och som sagt, det finns inga säkra bevis för att denna försämring beror på allergi, det är hans åsikt/slutsats.
I Sverige ges inte antihistaminer, däremot steroider för att dämpa inflammationen i luftvägarna.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73
KristinaRT KristinaRT skrev:
I Sverige ges inte antihistaminer, däremot steroider för att dämpa inflammationen i luftvägarna.
Ändå kan det vara bra med antihistamin. De är billiga, relativt säkra och det dämpar immunförsvaret något.
 
KristinaRT
harry73 harry73 skrev:
Ändå kan det vara bra med antihistamin. De är billiga, relativt säkra och det dämpar immunförsvaret något.
Nej, de stoppar frisättning av antihistaminer från mastceller. Detta sker vid akut IgE-medierad allergi. Om detta inte sker har antihistaminerna ingen effekt.
Kortison dämpar alla delar av immunförsvaret…
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Men inget var relevant till det jag undrade om herr Anders gick ut och uppmanade folk ofta att motionera och äta mindre skit.
Du säger att de satsar på barn, när de bör satsa på alla vare sig de är 1 eller 90 år gamla. Hälsan hos befolkningen kommer vara riktigt usel efter detta. För de som isolerat sig får ingen hjälp eller uppmanas inte att gå ut och motionera.

Det är rätt så likt i största delen av världen, spanien låste in folk typ. De som ville ut i naturen fick ju inte det vid den värsta episoden.
Som sagt, jag kommer ihåg att det på några presskonferenser i samband med våg 1 påpekades särskilt att det förstås var meningen att även 70+, som skulle isolera sig då, skulle ut och röra på sig.

I stället för att jag ska komma ihåg vad som sas om just motion etc. våren 2020, vilket är omöjligt eftersom det inte är något som jag hade något särskilt intresse av att komma ihåg, så kan du ju själv se presskonferenserna på Fohm:s Youtube-kanal.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt, jag kommer ihåg att det på några presskonferenser i samband med våg 1 påpekades särskilt att det förstås var meningen att även 70+, som skulle isolera sig då, skulle ut och röra på sig.

I stället för att jag ska komma ihåg vad som sas om just motion etc. våren 2020, vilket är omöjligt eftersom det inte är något som jag hade något särskilt intresse av att komma ihåg, så kan du ju själv se presskonferenserna på Fohm:s Youtube-kanal.
Eftersom ni som följer det inte kan påminna er om mer än våren 2020 så kan man väl anta att de inte uppmanar folk att ta hand om sig på det viset.

De borde ändra den taktiken och börja med det veckovis =)
Jag tittar inte på de där. kollar lite rubriker då och då nu för tiden endast.
 
BirgitS
L Lärospånet skrev:
Mycket intressant vad du säger om mRNA - det är alltså ett etablerat faktum att det enbart är en ekonomisk fråga? Som jag förstår det är mRNA väldigt mycket känsligare att hantera och kräver därför mycket mer resurser, men det vägs alltså ändå upp av detta? Kan man läsa specifikt om detta någonstans?
mRNA-vaccinerna är också betydligt mer snabbutvecklade. Det första proteinbaserade vaccinet har nyligen godkänts i EU och innehåller alltså bitar av spikproteinet. Det är från Novavax och väntas komma till Sverige under de närmaste månaderna.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.