Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S
P pmd skrev:
Det finns en stor risk för det, ja. Det beror på att en massa dumbommar vägrar att vaccinera sig.

Annars är det inget konstigt med regelbundna vaccinationer. Jag vaccinerar mig varje höst mot säsongsinfluensan.
Vilken lydig medborgare du är.

"The vaccine must be changed each year, in hopes of matching the ever-mutating viruses. And that’s been a challenge. On average, it’s been 40% effective, meaning it’s prevented illness 40% of the time. Since health officials started tracking it in 2003, effectiveness has varied from year to year, ranging from a low of 10% in 2004-05 to a high of 60% in 2010-11."
https://www.webmd.com/lung/news/20200902/how-effective-is-the-flu-vaccine
 
S
P pmd skrev:
Hur resonerar du när du kommer fram till att det är OK att göra dem mer än dödströtta nu?

Tvärtom. Ju färre virioner det finns desto mindre är sannolikheten att en mutation ska uppstå.

Sverige styrs av lagar och grundlagar. Inte av vad folk tycker på TV.
K2.png20 § Följande fri- och rättigheter får, i den utsträckning som medges i 2124 §§, begränsas genom lag:

  1. yttrandefriheten, informationsfriheten, mötesfriheten, demonstrationsfriheten och föreningsfriheten (1 § första stycket15),
  2. skyddet mot annat kroppsligt ingrepp än som avses i 4 och 5 §§, mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång, mot intrång i förtroliga försändelser och meddelanden samt i övrigt mot intrång som innebär övervakning och kartläggning av den enskildes personliga förhållanden (6 §),
  3. rörelsefriheten (8 §), och
  4. offentligheten vid domstolsförhandling (11 § andra stycket andra meningen).

K2.png21 § Begränsningar enligt 20 § får göras endast för att tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle. Begränsningen får aldrig gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som har föranlett den och inte heller sträcka sig så långt att den utgör ett hot mot den fria åsiktsbildningen såsom en av folkstyrelsens grundvalar. Begränsningen får inte göras enbart på grund av politisk, religiös, kulturell eller annan sådan åskådning. Lag (2010:1408).


Det är fullt möjligt enligt lag att införa tvångsvaccinering.
Källa: https://lagen.nu/1974:152#K2P20S1
 
Nissens
S DanielF skrev:
Lika så alla alkoholrelaterade sjukhusbesök, alla som söker vård som är relaterat till övervikt och rökare som lider av lungsjukdomar eller cancer. Sen kan tandläkaren stoppa alla i dörren som dricker läsk och äter godis.

Bara friska renlevnadpersoner får besöka någon form av vård i framtiden.
Trams, inget av det du räknar upp smittar, och de är ingen pandemi som överbelastar sjukvården.

Har du missat helt vilken effekt Covid-19 haft på vården över världen???

Om du inte begriper skillnaden på en pandemi och det du räknar upp så lever du i en pseudo värld…
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Du verkar inte gilla demokrati.
Tvärt om.
Jag anser dock att demokrati har inbyggda problem när det inte är en ren demokrati utan en representativ demokrati. Politiker lovar och håller inte vad de lovar. Vi är stort sätt låsta i 4 år med vårt val och samma rutna yrkespolitiker som bara är intresserade av sin egen karriär inom partierna har infekterat alla partier. De är svåra att få bort pga 4% spärren i Riksdagen. Som vettig person måste du vinna personval på egen hand om du vill komma in i riskdagen, att gå vägen genom partiernas ordinarie karriärstrappa kommer resultera i att du inte kommer fram om du inte är stenhårt ideologiskt färgad som partistyrelsen kräver.

Jag skulle vara mer öppen för en direktdemokrati där folk själv kan rösta i de flesta frågor med sina Bank-ID.
 
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Trams, inget av det du räknar upp smittar, och de är ingen pandemi som överbelastar sjukvården.

Har du missat helt vilken effekt Covid-19 haft på vården över världen???

Om du inte begriper skillnaden på en pandemi och det du räknar upp så lever du i en pseudo värld…
Allt jag räknade upp har haft större negativ inverkan på vården i världen under betydligt längre tid.
Tobak
Socker
Alkohol

All ovannämnda ämne har alla stater i världen haft möjlighet att stoppa, begränsa och informera om dess negativa effekter. Det finns inget vaccin mot dessa ämnens negativa effekter men likheten ligger i medborgarens ansvar att inte konsumera ämnena i en hälsofarlig mängd över tid liksom folks ansvar att ta ett vaccin. Alla har ändå rätt till vård, trots att alla belastar vården mer eller mindre.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Obegripligt att när ni får in en tvättäkta "vaccinförnekare" efter månader av diskussioner mellan liktänkande "vaccinbejakare" så börjar man direkt förlöjliga.
Förstå att ni är en del av problemet!

Istället för att förlöjliga det ni inte kan bemöta konstruktivt; håll med och resonera. Eller förklara kort och gott att ni inte håller med.
Det många av er gör är farligt och en del av varför det finns så många förnekare!
Kan ni inte det; så knip för guds skull! Förutsatt att ni faktiskt vill att fler ska vaccinera sig.

Ingen kommer att kunna bemöta många av de argument som framförs av de som inte vill vaccinera sig på ett sätt så att ni vinner. Det är inte svart på vitt. Då hade denna pandemi varit över för länge sedan redan.

Om du väljer att sätta dig på din höga häst och tala högt om den solidaritet du anser det innebär att ta vaccin, se då till att du i övrigt lever sunt, annars kommer du bara spä på problemet.
Vaccinförnekare kommer direkt att slå undan dina ben med att du väljer att dricka alkohol, använda tobak, äter fel och motionerar för litet.
Mycket få människor lever på detta vis. Av de jag känner så är alla som lever på detta vis också de största motståndarna till vaccin.
Av de jag känner som är de största förespråkarna av vaccin så är de också samma människor som inte lever som de lär.
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S DanielF skrev:
Allt jag räknade upp har haft större negativ inverkan på vården i världen under betydligt längre tid.
Tobak
Socker
Alkohol

All ovannämnda ämne har alla stater i världen haft möjlighet att stoppa, begränsa och informera om dess negativa effekter. Det finns inget vaccin mot dessa ämnens negativa effekter men likheten ligger i medborgarens ansvar att inte konsumera ämnena i en hälsofarlig mängd över tid liksom folks ansvar att ta ett vaccin. Alla har ändå rätt till vård, trots att alla belastar vården mer eller mindre.
Vårdapparaten är dimensionerad för att hantera det du räknar upp, men det är orealistiskt att dimensionera vården för en pandermi som kanske dyker upp vart hundrade år.

Det är just det du nämner, tidsaspekten som gör skillnaden. Detta är enkla saker att förstå för den normalbegåvade.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Jag skulle vara mer öppen för en direktdemokrati där folk själv kan rösta i de flesta frågor med sina Bank-ID.
Jag själv skulle verkligen inte vilja ha en direktdemokrati, då skulle vi troligen haft tvångsvaccination vid det här laget…
 
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
Egentligen så är vaccinering eller inte en fråga som är högst individuell. Men man ska samtidigt inte gnälla för de förändringar sitt val medför. Man måste kunna acceptera att man inte kan gå ut och umgås på stora evenemang, att man är tvungen att byta jobb för att man riskerar andras hälsa etc. Gör man inte det så är man oerhört egocentrisk.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Sorry, jag tar inte mina vaccinbeslut baserat på en undersköterskas råd. Jag skulle till exempel inte låta en polishund representera mig i en domstol. Rätt man på rätt plats, om du förstår hur jag menar.

Om vården hade mer personal och resurser så skulle inte läget varit så ansträngt. Det skulle finnas utrymme för påfrestande vårdbelastning. Ganska logiskt enligt mig..
Fast nu är jag inte undersköterska utan har en tjänst som chefsläkare. Men du får ju göra dina egna val, trist bara att du tar dom på felaktiga grunder.
 
  • Gilla
  • Älska
Pidde3 och 16 till
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Fast nu är jag inte undersköterska utan har en tjänst som chefsläkare. Men du får ju göra dina egna val, trist bara att du tar dom på felaktiga grunder.
Du får nog ta och göra ett litet inslag på SwebTv för att DanielF ska anse att du är trovärdig.....
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 11 till
  • Laddar…
S
B b8q skrev:
Jag själv skulle verkligen inte vilja ha en direktdemokrati, då skulle vi troligen haft tvångsvaccination vid det här laget…
Jag skrev "de flesta frågor", kanske inte riktigt menade förändringar i grundlag eller avsteg från den samma.
 
S
Nissens Nissens skrev:
Vårdapparaten är dimensionerad för att hantera det du räknar upp, men det är orealistiskt att dimensionera vården för en pandermi som kanske dyker upp vart hundrade år.

Det är just det du nämner, tidsaspekten som gör skillnaden. Detta är enkla saker att förstå för den normalbegåvade.
Eftersom du bara är normalbegåvad så kanske jag ska upplysa dig med det faktum att vården inte är dimensionerad för att hantera de problem jag räknade upp. Vårdköerna är orimligt långa och folk dör innan de fått rätt vård.

Våra politiker har kört landet, inklusive vården i botten och att den kapacitet vi betalt för inte finns är deras fel.
Solidariteten i samhället är död sedan årtionden, det är var man för han själv om du inte upptäckt det. Folk flyttar från städernas problem och bygger sina borgar utanför och är väldigt måna om att deras barn går i skolor utan dessa problem. I Riksdagen hejar kommunister, feminister och miljömuppar på varandra medans det brinner i gettona runt om i landet varvat med skottlossningar.
 
  • Gilla
FG och 2 till
  • Laddar…
K
S DanielF skrev:
Gå och ta era boostersprutor som Aftonblaskan och alla politiker rekommenderar. Ni kan ju boka in en ny dos om 6 mån när ni ändå är på plats.
Det har pratats om att man kanske behöver ta fyra sprutor om året ganska länge.. frankrike är först ut med rekommendation om boosterdos efter tre månader...
 
S
V vanpire skrev:
Fast nu är jag inte undersköterska utan har en tjänst som chefsläkare. Men du får ju göra dina egna val, trist bara att du tar dom på felaktiga grunder.
Du och jag diskuterade bemanning och resurser i vården, vad har det med att mitt val om vaccinering är baserat på felaktiga grunder?

Hoppas du inte är lika virrig i din yrkesutövning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.