Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
S DanielF skrev:
Jag kan lova att du inte har skrivit ett ord till någon politiker om hur du tycker de misskött vården, men här sitter du på en högtidsdag som denna och raljerar över hur dålig jag är som inte vaccinerar mig eftersom sjukvården går på knäna när jag inte besökt ett sjukhus på många år.
Jag kan lova dig att du en dag kommer att belasta vården. Blir det pga Covid, så är det helt i onödan om du är ovaccinerad…
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Vaccinet är borta ur kroppen på några dagar.
Det är viktigt att du blir undersökt.
mRNA är mycket ömtåligt och försvinner på ett par dagar men spikproteinet som mRNA:t har programmerat cellerna att tillverka kan finnas kvar i ett par veckor.
https://www.idsociety.org/covid-19-real-time-learning-network/vaccines/vaccines-information--faq/

Så det är bokstavligen korrekt att vaccinet försvinner på några dagar, men det är kanske inte den bokstavliga tolkningen som är den intressantaste.

(Antikropparna som bildas finns kvar i flera månader).
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Ju mer folk vaccinerar sig ju mer kan gå fel.
Varför det?
Det är inget vaccin det är medicin eftersom man om och om igen får ta nya sprutor. Folk kommer att bli nåldynor fulla med skräp dna från vaccinet.
Influensavaccin behöver man ta om och om igen också. Jag har gjort det i några år nu, och har inte förvandlats till en nåldyna. :)
Vilket slags "skräp-DNA" syftar du på? Det finns ju inget DNA i något av de vaccin som används i Sverige.
Annars är jag inte motståndare till vaccin.
Utom sådant vaccin som man behöver ta flera gånger? Som TBE-vaccin, influensavaccin och covid-19-vaccin?
 
P
FG FG skrev:
Alldeles för riskabelt att umgås med ovaccinerade.
Jag håller med.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
P
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Jag tycker ett vaccin ska ha en viss livslängd. Nu funkar det dåligt då det hela tiden muterar.
Vaccinet muterar inte. Däremot muterar SARS-CoV-2-viruset.

Det går tyvärr inte att tycka något om ett vaccin för att de ska få en egenskap. Att vaccinera sig ger fortfarande ett skydd mot viruset trots mutationer.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 4 till
  • Laddar…
P
L LiteForce skrev:
Problemet är att covid 19 används för att nu försöka ta makt och skjuta undan demokrati och fria val i hela världen genom bestraffningar av olika slag. Ex covid mandat, utegångsförbud, fängelse och hot om att förlora arbete mm.
Det är ingen principiell skillnad mot att man inte får köra bil i trafiken utan att ha tagit körkort. Den restriktionen har samma syfte som restriktioner som handlar om covidvaccinering (t.ex. vaccinationsbeviset), dvs att skydda allmänheten mot faror.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
L LiteForce skrev:
Jag har själv tagit vaccinet för att jag själv valt det min kropp mitt val. Jag har också valt att ta körkort för både bil och mc det också mitt val. Är det något man bör få bestämma över så är det väl i vart fall sin egen kropp och vad som sprutas in i den eller hur.
Det är ett fritt val. I Sverige kan ingen, inte ens staten, tvinga dig att vaccinera dig. Det finns regler mot sådant tvång i en av våra grundlagar.
Om man inte tar körkort eller om man inte vaccinerar sig mot covid så måste man också leva med de begränsningar det innebär.
Min åsikt är doc att det ska vara ett demokratiskt fritt val att ta eller inte ta sprutan.
Nej, verkligen inte. Det är ett personligt val. Det skulle vara riktigt illa om en omröstning skulle kunna tvinga mig att vaccinera mig.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Vad tror du om det som framförs i intervjun från swebtv, att det är bättre om bara de som riskerar svår sjukdom vaccinerar sig, för annars kommer viruset att få ett tryck på sig att förändras så att immuniteten som bildats av vaccinet inte längre känner igen viruset och vaccinet tappar effekt?
Mutationer sker vid virusreplikeringen så det viktiga är att antalet virioner är så få som möjligt. Detta åstadkommer man genom att minska smittspridningen.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
Detta virus kommer att mutera sig i all oändlighet och finnas med oss i framtiden precis som alla andra influensavirus. Ni kommer få spruta i er nya vaccin och boosters med mera så länge ni lever.
Det finns en stor risk för det, ja. Det beror på att en massa dumbommar vägrar att vaccinera sig.

Annars är det inget konstigt med regelbundna vaccinationer. Jag vaccinerar mig varje höst mot säsongsinfluensan.
 
  • Gilla
vanpire och 5 till
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
De var dödströtta innan och det är politikernas fel, se min post ovan.
Hur resonerar du när du kommer fram till att det är OK att göra dem mer än dödströtta nu?
Vaccinet har skapat en bra grogrund för viruset att muteras på.
Tvärtom. Ju färre virioner det finns desto mindre är sannolikheten att en mutation ska uppstå.
Vadå nej? Det har ju varit på TV många gånger där de frågar folk om vad de tycker om tvångsvaccinering, det finns absolut många som är för det.
Sverige styrs av lagar och grundlagar. Inte av vad folk tycker på TV.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
T thomas.ericson skrev:
Hmmmm... Intressant, du verkar ju VÄLDIGT insatt i ämnet kan du tala om varför skulle ett virus mutera bland ovaxxade. Verkar ologiskt eftersom det inte skulle behöva det.
Virus har inte intentioner. Mutationerna uppstår oftast slumpmässigt eller pga inverkar av elektromagnetiskt strålning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
..och man går till hantverkare om man vill ha en riktig klåpare som inte dyker upp, fakturerar material med 800% påslag och som fakturerar för raster och sovmornar.
Vad har det med välutbildade experter att göra?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Silver78 Silver78 skrev:
1. Virus vill inte döda sin värd utan kommer på sikt att bli mildare samtidigt som vårt immunförsvar kommer att anpassa sig med tiden.
Det finns en del som talar för den hypotesen, men i den stora population som mänskligheten utgör så kan det ta rätt lång tid och gå åt ganska många människor innan det blir verklighet. Ju fler som är vaccinerade desto större är chansen att det går fortare, förstås.
 
P
S DanielF skrev:
Du är medveten om att inget företag i världen skulle överleva en vecka med vår regering i styrelsen?
Du är medveten om att det är lättare att bedriva ett land där "kunden" alltid måste betala (skatt) oavsett han/hon vill eller inte?
Du verkar inte gilla demokrati.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Jag kan lova dig att du en dag kommer att belasta vården. Blir det pga Covid, så är det helt i onödan om du är ovaccinerad…
Lika så alla alkoholrelaterade sjukhusbesök, alla som söker vård som är relaterat till övervikt och rökare som lider av lungsjukdomar eller cancer. Sen kan tandläkaren stoppa alla i dörren som dricker läsk och äter godis.

Bara friska renlevnadpersoner får besöka någon form av vård i framtiden.
 
  • Gilla
SnickareHobb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.