817 319 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Jag kan lova dig att du en dag kommer att belasta vården. Blir det pga Covid, så är det helt i onödan om du är ovaccinerad…S DanielF skrev:
mRNA är mycket ömtåligt och försvinner på ett par dagar men spikproteinet som mRNA:t har programmerat cellerna att tillverka kan finnas kvar i ett par veckor.BirgitS skrev:
https://www.idsociety.org/covid-19-real-time-learning-network/vaccines/vaccines-information--faq/
Så det är bokstavligen korrekt att vaccinet försvinner på några dagar, men det är kanske inte den bokstavliga tolkningen som är den intressantaste.
(Antikropparna som bildas finns kvar i flera månader).
Varför det?Plätt Fia skrev:
Influensavaccin behöver man ta om och om igen också. Jag har gjort det i några år nu, och har inte förvandlats till en nåldyna.
Vilket slags "skräp-DNA" syftar du på? Det finns ju inget DNA i något av de vaccin som används i Sverige.
Utom sådant vaccin som man behöver ta flera gånger? Som TBE-vaccin, influensavaccin och covid-19-vaccin?
Vaccinet muterar inte. Däremot muterar SARS-CoV-2-viruset.Plätt Fia skrev:
Det går tyvärr inte att tycka något om ett vaccin för att de ska få en egenskap. Att vaccinera sig ger fortfarande ett skydd mot viruset trots mutationer.
Det är ingen principiell skillnad mot att man inte får köra bil i trafiken utan att ha tagit körkort. Den restriktionen har samma syfte som restriktioner som handlar om covidvaccinering (t.ex. vaccinationsbeviset), dvs att skydda allmänheten mot faror.L LiteForce skrev:
Det är ett fritt val. I Sverige kan ingen, inte ens staten, tvinga dig att vaccinera dig. Det finns regler mot sådant tvång i en av våra grundlagar.L LiteForce skrev:
Om man inte tar körkort eller om man inte vaccinerar sig mot covid så måste man också leva med de begränsningar det innebär.
Nej, verkligen inte. Det är ett personligt val. Det skulle vara riktigt illa om en omröstning skulle kunna tvinga mig att vaccinera mig.
Mutationer sker vid virusreplikeringen så det viktiga är att antalet virioner är så få som möjligt. Detta åstadkommer man genom att minska smittspridningen.Snailman skrev:
Det finns en stor risk för det, ja. Det beror på att en massa dumbommar vägrar att vaccinera sig.S DanielF skrev:
Annars är det inget konstigt med regelbundna vaccinationer. Jag vaccinerar mig varje höst mot säsongsinfluensan.
Hur resonerar du när du kommer fram till att det är OK att göra dem mer än dödströtta nu?S DanielF skrev:
Tvärtom. Ju färre virioner det finns desto mindre är sannolikheten att en mutation ska uppstå.
Sverige styrs av lagar och grundlagar. Inte av vad folk tycker på TV.
Virus har inte intentioner. Mutationerna uppstår oftast slumpmässigt eller pga inverkar av elektromagnetiskt strålning.T thomas.ericson skrev:
Det finns en del som talar för den hypotesen, men i den stora population som mänskligheten utgör så kan det ta rätt lång tid och gå åt ganska många människor innan det blir verklighet. Ju fler som är vaccinerade desto större är chansen att det går fortare, förstås.Silver78 skrev:
Lika så alla alkoholrelaterade sjukhusbesök, alla som söker vård som är relaterat till övervikt och rökare som lider av lungsjukdomar eller cancer. Sen kan tandläkaren stoppa alla i dörren som dricker läsk och äter godis.Nissens skrev:
Bara friska renlevnadpersoner får besöka någon form av vård i framtiden.