Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S
MathiasS MathiasS skrev:
Du får nog ta och göra ett litet inslag på SwebTv för att DanielF ska anse att du är trovärdig.....
Polariseringministern Mathias har talat.

Ja.. självklart är jag nazist och rasist bara för att jag ogillar kommunism. Uräkta mig att jag inte förstått att världen bara är svart och vit, ond och god. Förlåt kamrat Mathias.
 
  • Gilla
Sson85 och 1 till
  • Laddar…
S
K Kallebo skrev:
Det har pratats om att man kanske behöver ta fyra sprutor om året ganska länge.. frankrike är först ut med rekommendation om boosterdos efter tre månader...
Härligt, om hundra år kanske man måste ta en spruta om dagen för ens kunna överleva på denna farliga planet. Vi kan åka runt i kuvöser och inhalera syrgastuber för att vara på den säkra sidan.
 
  • Gilla
De stream
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Härligt, om hundra år kanske man måste ta en spruta om dagen för ens kunna överleva på denna farliga planet. Vi kan åka runt i kuvöser och inhalera syrgastuber för att vara på den säkra sidan.
Möjligt, men isåfall beror det nog på att vi förstört miljön och klimatet. (Anser för övrigt själv att klimat- och miljöförstöringen är ett mycket större hot mot mänskligheten än vad Covidsmittan nånsin kan bli).
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
J
D Disktrasan skrev:
Obegripligt att när ni får in en tvättäkta "vaccinförnekare" efter månader av diskussioner mellan liktänkande "vaccinbejakare" så börjar man direkt förlöjliga.
Förstå att ni är en del av problemet!

Istället för att förlöjliga det ni inte kan bemöta konstruktivt; håll med och resonera. Eller förklara kort och gott att ni inte håller med.
Det många av er gör är farligt och en del av varför det finns så många förnekare!
Kan ni inte det; så knip för guds skull! Förutsatt att ni faktiskt vill att fler ska vaccinera sig.

Ingen kommer att kunna bemöta många av de argument som framförs av de som inte vill vaccinera sig på ett sätt så att ni vinner. Det är inte svart på vitt. Då hade denna pandemi varit över för länge sedan redan.

Om du väljer att sätta dig på din höga häst och tala högt om den solidaritet du anser det innebär att ta vaccin, se då till att du i övrigt lever sunt, annars kommer du bara spä på problemet.
Vaccinförnekare kommer direkt att slå undan dina ben med att du väljer att dricka alkohol, använda tobak, äter fel och motionerar för litet.
Mycket få människor lever på detta vis. Av de jag känner så är alla som lever på detta vis också de största motståndarna till vaccin.
Av de jag känner som är de största förespråkarna av vaccin så är de också samma människor som inte lever som de lär.
Jag håller inte alls med. Det är väldigt viktigt att bemöta smörjan.
Jag tror att de flesta förstår att de aldrig kommer kunna omvända de mest rabiata antivaxxers som talar om giftsprutor, att det inte är ett vaccin, förbjuda alkohol etc. Poängen är att de inte får stå oemotsagda så desinformationen sprids ytterligare.

Jag tycker ändå att de flesta håller en god ton, tvärtom har vi ju sett flera exempel på vaccinförnekare som ganska snabbt blir otrevliga eller osakliga, senaste exemplet är ju @DanielF.

Och lika så är min upplevelse av ovaccinerade inte att de lever hälsosammare än andra, de lever som vem som helst.
 
  • Gilla
pmd och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nils Fermentation skrev:
Ett vårddygn på IVA = isch 75 000 spänn. Det är alltså medelvårdtid på ett par dygn. Av de många tusentals Covidpatienter som fått iva-vård avlider ungefär en av fem under den tiden. Där kan man snacka om pengar. Alltså detta är kostnader för den specifika vården. Utöver det får samhället, alltså vi alla, bära tillkommande kostnader.
Till saken hör att det är relativt unga och friska (regelmässigt under 70 år) som läggs i respirator. Allt av det enkla skälet att fysiken ska orka den påkänning vården innebär.
Kostnaden för en vaccin dos är ett par hundralappar.
Fy fn vad jag är trött på vaccinförnekare och konspirationsteoretiker. Det riktiga foliehattarna som lider av psykisk sjukdom kan jag fördra. Övriga kunde jag ha accepterat om det handlade om människor med bildningsnivå a la 1700-tal. Alltså individer som trodde att man kunde röka ut pest och kolera med rök och vigvatten.
Jag håller med dig.

Så som jag har förstått det är medel- eller medianvårdtiden på IVA för covidpatienter typ 10 dagar men en del vårdas där mer än en månad.
 
BirgitS
T thomas.ericson skrev:
Hmmmm... Intressant, du verkar ju VÄLDIGT insatt i ämnet kan du tala om varför skulle ett virus mutera bland ovaxxade. Verkar ologiskt eftersom det inte skulle behöva det.
Om vi nu ska använda ditt konstiga språkbruk så är det ju inte ologiskt att virus muterar bland ovaccinerade eftersom det vill infektera dem en gång till.
 
BirgitS
S DanielF skrev:
Jag kan lova att du inte har skrivit ett ord till någon politiker om hur du tycker de misskött vården, men här sitter du på en högtidsdag som denna och raljerar över hur dålig jag är som inte vaccinerar mig eftersom sjukvården går på knäna när jag inte besökt ett sjukhus på många år.
Det handlar inte om du har besökt sjukhus eller inte tidigare utan om vad folks beteende leder till under vintern.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Om vården hade mer personal och resurser så skulle inte läget varit så ansträngt. Det skulle finnas utrymme för påfrestande vårdbelastning. Ganska logiskt enligt mig..
Så i det läget kunde man tillåta mer smittspridning men eftersom det inte är det läget nu så behöver smittspridningen gå ner så mycket det går för att få ner belastningen på vården.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller med dig.

Så som jag har förstått det är medel- eller medianvårdtiden på IVA för covidpatienter typ 10 dagar men en del vårdas där mer än en månad.
Det förekommer även en del som vårdas flera månader på IVA. Som då upptar 1/4-1/8 av ett normalstort sjukhus intensivvårdsresurser i månader.... vilket ju potentiellt innebär att mängder av andra patienter kanske ej fått möjlighet till intensivvård för andra åkommor under den tiden.

Om de patienterna kommer ifrån intensivvård brukar de dessutom vara rena vrak efteråt som dessutom kräver dygnetrunt-vak och ytterligare månader på sjukhus och rehabiliteringsavdelning. De behöver dessutom ofta komma tillbaka till intensivvårdsavdelning ett antal gånger.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Obegripligt att när ni får in en tvättäkta "vaccinförnekare" efter månader av diskussioner mellan liktänkande "vaccinbejakare" så börjar man direkt förlöjliga.
Du verkar inte följa tråden särskilt frekvent. "Vaccinförnekare" kommer väl typ in i tråden minst varje vecka i snitt. Däremot är det ju inte alla av dem som uppför sig på ett sånt sätt att deras inlägg får stå kvar.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
S
J Jonobe skrev:
Jag håller inte alls med. Det är väldigt viktigt att bemöta smörjan.
Jag tror att de flesta förstår att de aldrig kommer kunna omvända de mest rabiata antivaxxers som talar om giftsprutor, att det inte är ett vaccin, förbjuda alkohol etc. Poängen är att de inte får stå oemotsagda så desinformationen sprids ytterligare.

Jag tycker ändå att de flesta håller en god ton, tvärtom har vi ju sett flera exempel på vaccinförnekare som ganska snabbt blir otrevliga eller osakliga, senaste exemplet är ju @DanielF.

Och lika så är min upplevelse av ovaccinerade inte att de lever hälsosammare än andra, de lever som vem som helst.
Till mitt försvar så är jag bara otrevlig tillbaka om de är otrevliga och trevlig mot det som är trevliga. Jag kastar aldrig den första stenen. Jag kommer däremot inte föregå som ett gott exempel om någon är otrevlig.

Sen föredrar jag inte bli kallad för saker jag inte är. Jag är ingen vaccinförnekare eller antivaxxer bara för jag inte vill injicera mig med Covid-vaccinet. Jag är för de flesta nödvändiga och välbeprövade vaccinen som erbjuds.

Skärmdump av vetenskapligt dokument och PubMed-sida om mRNA-vaccinteknik med betoning på lipidnanopartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från Kungliga Vetenskapsakademin
 
Redigerat:
S
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar inte följa tråden särskilt frekvent. "Vaccinförnekare" kommer väl typ in i tråden minst varje vecka i snitt. Däremot är det ju inte alla av dem som uppför sig på ett sånt sätt att deras inlägg får stå kvar.
It takes two to tango

Jag gissar på att de inte kom in här och började vara otrevliga utan att ha blivit provocerade. Men vissa personer verkar ha väldigt svårt att se saker objektivt.
 
BirgitS
S DanielF skrev:
Sen föredrar jag inte bli kallad för saker jag inte är. Jag är ingen vaccinförnekare eller antivaxxer bara för jag inte vill injicera mig med Covid-vaccinet. Jag är för de festa nödvändiga och välbeprövade vaccinen som erbjuds.

[bild]
Från Kungliga Vetenskapsakademin
De två covidvacciner som används i Sverige är nog de mest välbeprövade vacciner som används här. De har getts i så enormt många doser under hård bevakning av den minsta biverkan. Covidvaccinerna är lika nödvändiga som andra vacciner. De räddar liv och håller nere andelen smittade som blir allvarligt sjuka.

Och vad vill du säga med den bilden?
Våra kroppar sönderdelar fett till fettsyror och mindre går det inte att göra fett.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
It takes two to tango

Jag gissar på att de inte kom in här och började vara otrevliga utan att ha blivit provocerade. Men vissa personer verkar ha väldigt svårt att se saker objektivt.
Det har ju varierat förstås, en del har definitivt varit otrevliga redan i sitt första inlägg i tråden. En del blir i så fall provocerade bara genom att få ett svar där någon inte håller med. En hel del "vaccinförnekare" har väldigt svårt att se saker objektivt.
 
J
S DanielF skrev:
Till mitt försvar så är jag bara otrevlig tillbaka om de är otrevliga och trevlig mot det som är trevliga. Jag kastar aldrig den första stenen. Jag kommer däremot inte föregå som ett gott exempel om någon är otrevlig.

Sen föredrar jag inte bli kallad för saker jag inte är. Jag är ingen vaccinförnekare eller antivaxxer bara för jag inte vill injicera mig med Covid-vaccinet. Jag är för de flesta nödvändiga och välbeprövade vaccinen som erbjuds.

[bild]
Från Kungliga Vetenskapsakademin
Vad menar du med bilderna?

Kommer du ta de proteinbaserade vaccinen när de kommer då? Jag tror i ärlighetens namn inte att de som avstått mRNA--vaccinen kommer vara mer intresserade av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.