Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
T thomas.ericson skrev:
Hmmmm... Intressant, du verkar ju VÄLDIGT insatt i ämnet kan du tala om varför skulle ett virus mutera bland ovaxxade. Verkar ologiskt eftersom det inte skulle behöva det.
1. Virus vill inte döda sin värd utan kommer på sikt att bli mildare samtidigt som vårt immunförsvar kommer att anpassa sig med tiden.
2. Tiden är avgörande för stor mutationen blir. Med ett aktivt immunförsvar över en mängd värdar så är tiden densamma men viruset behöver smitta desto fler och har mindre tid på sig i varje värd vilket i slutändan innebär längre tid i realtid för en större mutation. Det är därför alla större mutationer kommer från länder med låg vaccinationsgrad. Områden där många har en haft en kraftig påverkan av Covid-19 ger också om inte ännu bättre skydd mot sjukdomen.
3. Även om vi vaccinerar oss eller blir sjuka i covid-19 så är det fortfarande ett nytt virus. Det innebär att vi kommer behöva vaccinera oss många gånger eller bli sjuka många gånger innan vi uppnår ett bra grundskydd. Det innebär att det kommer att komma nya varianter hela tiden. Skyddet mot ett virus är inte aktivt hela tiden utan avtar med den med skillnaden att det finns ett litet grundskydd lagrat i någon minnescell. Det är bara att se hur hårt RS och influensan tar i år i och med vi inte har utsatts för smitta. Inget skydd varar för evigt.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
S
L lat skrev:
Du är medveten om att det inte är ovanligt att företag går omkull &gör konkurs?
Du är medveten om att inget företag i världen skulle överleva en vecka med vår regering i styrelsen?
Du är medveten om att det är lättare att bedriva ett land där "kunden" alltid måste betala (skatt) oavsett han/hon vill eller inte?

S DanielF skrev:
Det skulle i alla fall tagit bort argumentet att vården blev överbelastad. Det är politikerna som har knäckt vården så den inte ens fungerar under normal belastning.

Jag har hellre "desinformation" än censur i samhället. Jag kan tänka själv och dra mina egna slutsatser, jag behöver inte någon som tänker och tycker åt mig. Ni kommunister kan väl fortsätta med er censur, tvång och fira Kim Jong Uns födelsedag den 8 Januari, men håll det i Nordkorea är ni snälla.
Du menar alltså att vården inte skulle ha blivit överbelastad? Då behöver du läsa på!
Nej, jag är inte kommunist, men realist och arbetar inom vården vilket sannolikt gör mig betydligt mer kvalificerad än du att bedöma frågan om vaccin. Eller du kanske har vårdutbildning? Varifrån i så fall?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S
J Jocke Best skrev:
Fast det är väl inte politikernas fel? De kan väl inte omyndigförklara folk till höger och vänster?
Good one :rofl:

S
V vanpire skrev:
Du menar alltså att vården inte skulle ha blivit överbelastad? Då behöver du läsa på!
Nej, jag är inte kommunist, men realist och arbetar inom vården vilket sannolikt gör mig betydligt mer kvalificerad än du att bedöma frågan om vaccin. Eller du kanske har vårdutbildning? Varifrån i så fall?
Sorry, jag tar inte mina vaccinbeslut baserat på en undersköterskas råd. Jag skulle till exempel inte låta en polishund representera mig i en domstol. Rätt man på rätt plats, om du förstår hur jag menar.

Om vården hade mer personal och resurser så skulle inte läget varit så ansträngt. Det skulle finnas utrymme för påfrestande vårdbelastning. Ganska logiskt enligt mig..

• Arg
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
…peka på Xi Jinping och inte på andra landsmän som inte vill ta 3st giftsprutor om året.
Du är medveten om att de flesta som vill motverka vaccinationen genom att kalla det ”giftsprutor” brukar bli bannade rätt fort här, va?

P
V växelventil skrev:
Du menar mirakelmedecinen som räddar oss som skulle hindra oss från död men det verkar ju inte fungera hur mycket man än tar men visst vi kan väl återkomma när du har tagit dos 343
Vaccinationen fungerar. Vad får dig att tro något annat?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Det är väl över 3000 hitils som blivit sjuka av pfizer men sedan har väl man inte redovisat modernas vad jag har sett.
Sjukare än av att få covid? OK, jag tänker inte avfärda det, men jag vill gärna ha en säker källa.

Av nästan 9 miljarder doser vaccin är det ändå inte så illa. Alla doserna är förvisso inte Comirnaty men antalet vaccinationer med det vaccinet torde nog räknas i miljarder, trots allt.

P
V växelventil skrev:
I redan tidigt skede så ser man att patienter som har svårt med andningen har man inte behövt andvända högflöde lika länge och det kunde man inte tidigare.
Men vad är orsaken till det?

P
V växelventil skrev:
Själv låg jag i samma säng som frugan när hon var sjuk i covid 19 4 dygn men hon lyckades ändå inte smitta mig och det tror jag dom flesta som skriver här är omöjligt.
Var det före eller efter att du själv fick covid-19?

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Ja fast man ser nu att som för 1 år sedan att flertalet patienter har man kunnat rädda mot tidigare skulle inte ha mycket till chans att överleva.
Ja, visst är vaccin en fantastisk uppfinning?!?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Men å andra sidan skulle väl vaccinet hindrat dom för att bli svårt sjuka eller?
Det finns inga garantier, bara statistiska samband.

P
V växelventil skrev:
Nej det är som jag skrivit flera gånger nu.Jag kan förstå folk som väljer att inte ta dos 2 när dom har blivit mer sjuk av vaccinet än av själva sjukdommen.Jag känner flera som varit sjuka i covid 19 utan att dom har haft någon symtom alls utan dom har testat sig för en kollega blivit sjuk.Det står på att man kan få feber på modernas intyg du får vid vaccinering.
Jag förstår det också, även om det kanske inte är rationellt alla gånger. Jag skulle nog ha tagit min andra spruta även om jag hade fått feber av den första.

P
harry73 harry73 skrev:
Om man nu väljer att inte vaccinera mot mässling, ska man se till att barnet får det i rätt ålder. Så att man organiserar smittpartyn borde vara bra
Föräldrafritt i så fall.
Mässlingen är f.ö. inte riskfri för barn heller.
https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/measles

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
E Emil_77 skrev:
Man finner vad man söker och man tror på det man vill tro… Då letar man bara ”bevis” på det man tror på. Man ska också komma ihåg att även forskningsrapporter kan ha ett givet resultat om forskningens syfte är att ”bevisa” något. Då kommer forskningen bara ta med det som gynnar dess syfte och lämna ute resten som motbevisar syftet. Köpta forskningsrapporter är ganska vanligt och har alltid funnits. #källkritik
Granskningssystemet där andra forskare läser och bedömer en forskningsrapport gör att det slinker igenom ganska lite fusk.
(Ja, det finna nackdelar med det systemet också).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.