Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tycker det är rätt att belasta de som redan är överbelastade ändå mer?
Det var ett konstigt resonemang. Andra har mer empati med sjukvårdspersonalen och kommer fram till att eftersom de redan jobbar så vansinnigt hårt under dåliga villkor så kan man skydda dem från all extra belastning så mycket man kan.

Det handlar ju inte bara om dig. Lyft blicken lite.
Om du blir sjuk så kan du smitta någon annan som behöver sjukhusvård eller många om du orsakar en superspridarhändelse.
Fortfarande politikernas fel att vårdpersonalen har det som de har det. Jag ser dig inte lägga lika mycket energi på att skuldbelägga de som verkligen kan förändra deras situation men som fullständigt skiter i dem. Men jag som inte ens besökt ett sjukhus på flera år ska få skulden för deras situation.

Bää bäää på dig.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
S
K Keld skrev:
Du menar alltså att om vi haft en annan regering, så hade inte Corona funnits.
Och du borde betala mer skatt, då du rent statistiskt kommer att belasta sjukvården mer än en vaccinerad.
Herre gud... tänk ett steg längre så kanske du förstår vad jag försöker förklara för dig.

Om vi skulle haft ett bra styre i land, län och kommuner så skulle vi haft råd med fler anställda inom vården, bättre arbetsförhållanden och löner med mera. Typ det som vårdpersonalen alltid har beklagat sig över och dessutom beklagar sig över nu.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Nej Daniel, det är inte politikernas fel, det är alla j.vla puckon som söker hjälp för kluvna hårtoppar & brutna naglar.
Gav de fan i att gå till akuten så skulle sjukvården utan problem hinna med!
 
BirgitS
S DanielF skrev:
1.
De var dödströtta innan och det är politikernas fel, se min post ovan.

2.
De lobbar på alla område för att få vaccinet sålt till allt och alla. Oron över viruset var så hög att länder skulle styckat av delar av sitt land för att få tillgång till vaccinen. De lyckades uppenbarligen, lite mutor här och där så står WHO och lovprisar vaccinet.

3.
Viruset behöver smitta nya kroppar för att muteras, när folk tar sprutor så ger det ett dåligt skydd mot att bli smittad av viruset. Du blir inte dödssjuk men du kan sprida det vidare. Vaccinet har skapat en bra grogrund för viruset att muteras på. Skulle fullt friska människor (ej riskgrupp) inte tagit sprutor så skulle de fått bättre skydd mot viruset efter en infektion. Då skulle mutationer minskat.
Hur som helst... ni kommer få ta fler sprutor, och fler sprutor.

4.
År 2019 dog 22000 människor i Sverige av cancer. Folk behöver vård hela tiden, 92000 personer dör varje år i Sverige. Jag tänker inte sluta leva för att det är finns en risk att jag kan dö.

5.
Stämmer inte.
"Conclusions This study demonstrated that natural immunity confers longer lasting and stronger protection against infection, symptomatic disease and hospitalization caused by the Delta variant of SARS-CoV-2, compared to the BNT162b2 two-dose vaccine-induced immunity. Individuals who were both previously infected with SARS-CoV-2 and given a single dose of the vaccine gained additional protection against the Delta variant."
[länk]

6.
Vadå nej? Det har ju varit på TV många gånger där de frågar folk om vad de tycker om tvångsvaccinering, det finns absolut många som är för det.

7.
Vaccinet är definitivt giftigare än en hemodlad tomat. Tomater har inte en bi packsedel fylld med konstaterade konsekvenser som kan uppkomma om man äter den.
1. Det är ointressant. Det viktiga är om det är lämpligt att belasta dem mer eller mindre.

2. Nej
Nej
Obegripligt
En rad till var och en av dina tre meningar.

3. Viruset behöver smitta människor för att överleva. I varje människa uppstår det mutationer. De flesta mutationer är negativa men ibland uppstår det en mutation som lyckas smitta någon annan. Om många har varit sjuka tidigare så är en framgångsrik mutation en som kommer runt immunsystemet hos en som redan har varit sjuk. Det var precis så som varianterna alfa, beta, gamma, delta och omikrom uppstod och kunde smitta vidare. Det har inget alls med vaccinationer att göra.

Du har alltså fel i ditt resonemang.

Om fler hade vaccinerat sig så hade smittspridningen varit lägre och det hade varit mycket svårare för en ny variant att sprida sig till många.

4. Det handlar inte bara om dig. Ha empati med andra människor och tänk lite utanför dig själv.

5. Det finns studier som visar på andra förhållanden. Framför allt nu så vet vi ju att genomgången sjukdom med tidigare varianter ger ett dåligt skydd mot att insjukna med omikron. Det är inte så intressant med gamla studier om andra varianter då.

6. Undantag är inte särskilt intressanta för de har ingen påverkan. Det är vad en stor andel av befolkningen tycker som spelar roll.

7. Du vet uppenbarligen inte vad en tomat kan ställa till det för en som är allergisk mot tomater. Det kan vara livshotande.
 
  • Gilla
mlwr och 2 till
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
1. Det är ointressant. Det viktiga är om det är lämpligt att belasta dem mer eller mindre.

2. Nej
Nej
Obegripligt
En rad till var och en av dina tre meningar.

3. Viruset behöver smitta människor för att överleva. I varje människa uppstår det mutationer. De flesta mutationer är negativa men ibland uppstår det en mutation som lyckas smitta någon annan. Om många har varit sjuka tidigare så är en framgångsrik mutation en som kommer runt immunsystemet hos en som redan har varit sjuk. Det var precis så som varianterna alfa, beta, gamma, delta och omikrom uppstod och kunde smitta vidare. Det har inget alls med vaccinationer att göra.

Du har alltså fel i ditt resonemang.

Om fler hade vaccinerat sig så hade smittspridningen varit lägre och det hade varit mycket svårare för en ny variant att sprida sig till många.

4. Det handlar inte bara om dig. Ha empati med andra människor och tänk lite utanför dig själv.

5. Det finns studier som visar på andra förhållanden. Framför allt nu så vet vi ju att genomgången sjukdom med tidigare varianter ger ett dåligt skydd mot att insjukna med omikron. Det är inte så intressant med gamla studier om andra varianter då.

6. Undantag är inte särskilt intressanta för de har ingen påverkan. Det är vad en stor andel av befolkningen tycker som spelar roll.

7. Du vet uppenbarligen inte vad en tomat kan ställa till det för en som är allergisk mot tomater. Det kan vara livshotande.
Person sittande vid dator med pratbubbla: "Jag kan inte, det här är viktigt. Någon har fel på internet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Tsdoesds och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Fortfarande politikernas fel att vårdpersonalen har det som de har det. Jag ser dig inte lägga lika mycket energi på att skuldbelägga de som verkligen kan förändra deras situation men som fullständigt skiter i dem. Men jag som inte ens besökt ett sjukhus på flera år ska få skulden för deras situation.

Bää bäää på dig.
Det här är en tråd om covidvaccinering och inte om hur vården ser ut i största allmänhet så du har ingen aning om jag lägger någon energi på förändring av vården. Har du ont om sakargument eftersom du går över till att diskutera min person?
Det är sånt som folk brukar göra när de saknar sakargument.

Du gör ju uppenbarligen inte allt vad du kan för att minska risken att vårdpersonalen får en ännu jobbigare situation.
 
  • Gilla
mlwr
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Om vi skulle haft ett bra styre i land, län och kommuner så skulle vi haft råd med fler anställda inom vården, bättre arbetsförhållanden och löner med mera. Typ det som vårdpersonalen alltid har beklagat sig över och dessutom beklagar sig över nu.
Det finns ju kommuner med alla sorters styren. Har då vissa kommuner klarat av att hantera äldreomsorgen bättre än andra?
Har det berott på vilka som har suttit i kommunledningen?
Berodde storleken på lagret av skyddsutrustning för två år sen på vilka som satt i kommunledningen?
Har de kommunanställda inom omsorgen olika löner och villkor som beror på vilka som sitter i kommunledningen?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
[bild]
Jag tolkar det som att du saknar sakargument.
 
S DanielF skrev:
3.
Viruset behöver smitta nya kroppar för att muteras, när folk tar sprutor så ger det ett dåligt skydd mot att bli smittad av viruset. Du blir inte dödssjuk men du kan sprida det vidare. Vaccinet har skapat en bra grogrund för viruset att muteras på. Skulle fullt friska människor (ej riskgrupp) inte tagit sprutor så skulle de fått bättre skydd mot viruset efter en infektion.
Du behöver läsa på. Den största avgörande komponenten för att ett virus ska kunna mutera är tid och hur komplex RNA-sträng viruset har. Viruset muterar för att anpassa sig efter värden. Viruset vill överleva och om värden dör så dör ju viruset.
Om du har ett skydd mot viruset så kommer den inte få lika lång tid för att mutera. Det blir således en låg förändring i mutation om många är vaccinerade/genomgått sjukdom och en stor förändring om många är ovaccinerade/ej genomgått sjukdom. Nya varianter kommer likväl att uppstå. Ska man utplåna virusets existens krävs en global samtidig massvaccinering och det är ett drömscenario som är ouppnåeligt.
Att man har ett bättre skydd med genomgången sjukdom är ingen som förnekar. Men det man bör fråga sig är om man vill medverka till att köerna till akut livsavgörande behandling inom svensk sjukvård blir längre. Den är redan illa som den är.
Jag har en kollega som blev rejält sjuk i covid-19. Han sitter numera i rullstol pga nedsatt lungfunktion och att nerverna från midjan och nedåt ej fungerar som de ska. Han hann ens inte ta någon vaccinering.
 
  • Gilla
  • Ledsen
KristinaRT och 3 till
  • Laddar…
J
S DanielF skrev:
1.
De var dödströtta innan och det är politikernas fel, se min post ovan.

2.
De lobbar på alla område för att få vaccinet sålt till allt och alla. Oron över viruset var så hög att länder skulle styckat av delar av sitt land för att få tillgång till vaccinen. De lyckades uppenbarligen, lite mutor här och där så står WHO och lovprisar vaccinet.

3.
Viruset behöver smitta nya kroppar för att muteras, när folk tar sprutor så ger det ett dåligt skydd mot att bli smittad av viruset. Du blir inte dödssjuk men du kan sprida det vidare. Vaccinet har skapat en bra grogrund för viruset att muteras på. Skulle fullt friska människor (ej riskgrupp) inte tagit sprutor så skulle de fått bättre skydd mot viruset efter en infektion. Då skulle mutationer minskat.
Hur som helst... ni kommer få ta fler sprutor, och fler sprutor.

4.
År 2019 dog 22000 människor i Sverige av cancer. Folk behöver vård hela tiden, 92000 personer dör varje år i Sverige. Jag tänker inte sluta leva för att det är finns en risk att jag kan dö.

5.
Stämmer inte.
"Conclusions This study demonstrated that natural immunity confers longer lasting and stronger protection against infection, symptomatic disease and hospitalization caused by the Delta variant of SARS-CoV-2, compared to the BNT162b2 two-dose vaccine-induced immunity. Individuals who were both previously infected with SARS-CoV-2 and given a single dose of the vaccine gained additional protection against the Delta variant."
[länk]

6.
Vadå nej? Det har ju varit på TV många gånger där de frågar folk om vad de tycker om tvångsvaccinering, det finns absolut många som är för det.

7.
Vaccinet är definitivt giftigare än en hemodlad tomat. Tomater har inte en bi packsedel fylld med konstaterade konsekvenser som kan uppkomma om man äter den.
Hur känns det att ha skrivit sina sista inlägg i forumet så här på juldagen?
 
S DanielF skrev:
Herre gud... tänk ett steg längre så kanske du förstår vad jag försöker förklara för dig.

Om vi skulle haft ett bra styre i land, län och kommuner så skulle vi haft råd med fler anställda inom vården, bättre arbetsförhållanden och löner med mera. Typ det som vårdpersonalen alltid har beklagat sig över och dessutom beklagar sig över nu.
Det är nog du som inte kan tänka utanför din bubbla, tror du på fullt allvar att det sett anorlunda ut med en annan regering. Den nermontering som skett, har pågått länge och har ivrigt påhejats av både höger o vänster. Och nu har vi en pandemi på halsen, med folk som inte vågar vaccinera sig som håller kvar problemet ovan ytan. Ett sätt att trycka ner problemet snabbt vore om alla vaccinerade sig, men tyvärr har allt för många allsköns ursäkter för att inte göra just det.
 
  • Gilla
mlwr och 5 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Vänta... det är väl du som är vaccinerad (läs skyddad)?
Du är rädd för mig? Ok...
Du kan bära viruset och smitta mig. Borde det inte vara tvärt om?
Litar du inte på vaccinets effektivitet?
Jag är inte rädd för dig.

Hittills har jag fått ställa in en operation och en flygresa efter att ha träffat personer som sedan visat sig vara Covidpositiva. Jadå, de var ovaccinerade båda två.

Så tack, vis av erfarenhet håller jag mig i fortsättningen borta från ovaccinerade. Mitt liv blir för stökigt med dem i närheten.

(Och ja, jag vet att vaccinerade också kan vara sjuka, men de har i vart fall gjort så gott de kunnat.)
 
  • Gilla
mlwr och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men nu är det ju så att det är mängden ovaccinerade med genomgången sjukdom som har gett upphov till alla varianter vi har sett hittills. Så det är ovaccinerade som har förstört det för alla vaccinerade.

Det är ju inte så den höga vaccintäckningen när det gäller mässling har skapat nya varianter av mässling som gör vaccinerade sjuka. Eller hur?

Biten med pengar förstår jag inte. De pengar som går åt för att vårda en person på sjukhus är mycket mer än vad några 100 doser vaccin kostar. Under tredje vågen behövde 3 av 100 bekräftade fall sjukhusvård. Det hade varit mycket billigare att vaccinera dessa 100 personer i stället för att sjukhusvårda 3 av dem.
Ett vårddygn på IVA = isch 75 000 spänn. Det är alltså medelvårdtid på ett par dygn. Av de många tusentals Covidpatienter som fått iva-vård avlider ungefär en av fem under den tiden. Där kan man snacka om pengar. Alltså detta är kostnader för den specifika vården. Utöver det får samhället, alltså vi alla, bära tillkommande kostnader.
Till saken hör att det är relativt unga och friska (regelmässigt under 70 år) som läggs i respirator. Allt av det enkla skälet att fysiken ska orka den påkänning vården innebär.
Kostnaden för en vaccin dos är ett par hundralappar.
Fy fn vad jag är trött på vaccinförnekare och konspirationsteoretiker. Det riktiga foliehattarna som lider av psykisk sjukdom kan jag fördra. Övriga kunde jag ha accepterat om det handlade om människor med bildningsnivå a la 1700-tal. Alltså individer som trodde att man kunde röka ut pest och kolera med rök och vigvatten.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Det här är en tråd om covidvaccinering och inte om hur vården ser ut i största allmänhet så du har ingen aning om jag lägger någon energi på förändring av vården. Har du ont om sakargument eftersom du går över till att diskutera min person?
Det är sånt som folk brukar göra när de saknar sakargument.

Du gör ju uppenbarligen inte allt vad du kan för att minska risken att vårdpersonalen får en ännu jobbigare situation.
Det är du som dra in vårdpersonalens arbetsbelastning i en tråd med Covid. Deras situation var lika dålig innan Covid, så vill du inte diskutera den faktiska orsaken till deras situation så ska du nog inte ta upp deras situation som ett argument i denna fråga.

Du har ju ägnat hela kvällen att beskriva hur rutten jag är som inte vaccinerar mig och hur jag kommer belasta de stackars sjuksköterskorna på IVA. Du är löjlig, gå och lägg dig.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
O Owe 17 skrev:
Jag har vaccinerat mig tre gånger faktiskt. Har aldrig tidigare tagit sprutan mot säsongsinfluensa men detta är något annat.

Ser det som en plikt (faktiskt) att vara solidarisk mot vården. Tycker att man idag mest ser till sig själv och skiter i vilka konsekvenser detta får för andra.
Hur många tänker du ta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.