Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S seniorkonsult skrev:
[/
Källa på det, du vetenskapsman
 
Snailman
O Owe 17 skrev:
Jag har vaccinerat mig tre gånger faktiskt. Har aldrig tidigare tagit sprutan mot säsongsinfluensa men detta är något annat.

Ser det som en plikt (faktiskt) att vara solidarisk mot vården. Tycker att man idag mest ser till sig själv och skiter i vilka konsekvenser detta får för andra.
Vad tror du om det som framförs i intervjun från swebtv, att det är bättre om bara de som riskerar svår sjukdom vaccinerar sig, för annars kommer viruset att få ett tryck på sig att förändras så att immuniteten som bildats av vaccinet inte längre känner igen viruset och vaccinet tappar effekt?

Alltså att man ska tänka mer som med antibiotika, man ska använda det sparsamt och bara vid behov, annars blir sjukdomen resistent mot antibiotikan.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vem kan lyssna/se och tro på ngt så utbota knäppt och världsfrånvänt som swebbtv?
 
  • Gilla
  • Älska
Micke620 och 4 till
  • Laddar…
Snailman
S seniorkonsult skrev:
Vem kan lyssna/se och tro på ngt så utbota knäppt och världsfrånvänt som swebbtv?
Jaha, du är en idiot alltså?

Knäböjer du inför Tegnell varje morgon?
 
Snailman Snailman skrev:
Jaha, du är en idiot alltså?
Du menar en som inte lyssnar på swebbtv? Tyckrt vetrnskaprn och statistik säger mer än några antivaxxare som skiter i andra och vårdpersonals problem!
Knäböjer du inför Tegnell varje morgon?
 
Redigerat:
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Vad tror du om det som framförs i intervjun från swebtv, att det är bättre om bara de som riskerar svår sjukdom vaccinerar sig, för annars kommer viruset att få ett tryck på sig att förändras så att immuniteten som bildats av vaccinet inte längre känner igen viruset och vaccinet tappar effekt?

Alltså att man ska tänka mer som med antibiotika, man ska använda det sparsamt och bara vid behov, annars blir sjukdomen resistent mot antibiotikan.
Man vet inte vilka som riskerar svår sjukdom. Numera är det ju en stor andel medelålders utan någon känd riskfaktor som behöver sjukhusvård, även unga vuxna som tror att de aldrig skulle ha kunnat bli allvarligt sjuka för deras immunsystem är ju så bra.

Varianterna alfa, beta, gamma och delta har alla uppstått i miljöer där ingen har varit vaccinerade och omikron där en mycket liten andel har varit vaccinerade. Det är alltså ovaccinerade som har gjort att dessa varianter har uppstått och spridits mycket samt gjort så att både vaccin och tidigare genomgången sjukdom inte skyddar så bra.

Swebbtv framför alltså felaktigheter.

Alltså man vill få ner smittspridningen så mycket det bara går för att hindra att nya varianter bildas och kan sprida sig okontrollerat. Uppenbarligen är det så att nyvaccinerade inte insjuknar i lika hög utsträckning och därmed minskar smittspridningen i miljöer med många nyvaccinerade.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 4 till
  • Laddar…
Snailman
Hon som säger detta har faktiskt utbildning inom området.
 
Snailman Snailman skrev:
Vad tror du om det som framförs i intervjun från swebtv, att det är bättre om bara de som riskerar svår sjukdom vaccinerar sig, för annars kommer viruset att få ett tryck på sig att förändras så att immuniteten som bildats av vaccinet inte längre känner igen viruset och vaccinet tappar effekt?

Alltså att man ska tänka mer som med antibiotika, man ska använda det sparsamt och bara vid behov, annars blir sjukdomen resistent mot antibiotikan.
Nja, upplever att Sverige har haft (mestadels) en sund strategi och jag har inte haft något behov av att leta motsatta teorier på nätet

Bevisligen har antalet döda minskat sedan vaccineringen kom igång och det räcker för mig
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Hon som säger detta har faktiskt utbildning inom området.
De som framför vad jag skrev har också utbildning inom området. Förutom att det bara är att blicka ut i världen så ser man vad som har hänt.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Hon som säger detta har faktiskt utbildning inom området.
Det finns knäppgökar överallt, även med utbildning.

Jag tipsar om P3 Dokumentär om Mässling där en läkare (!) menar att man ska skrubba utslagen med rotborste och att barn som får mässling genomgår en andlig utveckling.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns knäppgökar överallt, även med utbildning.

Jag tipsar om P3 Dokumentär om Mässling där en läkare (!) menar att man ska skrubba utslagen med rotborste och att barn som får mässling genomgår en andlig utveckling.
Andlig utveckling stämmer absolut! En av min storebrors jämnåriga (snart 65 år) var ett av de barn som fick mässling i början av 1960-talet och drabbades av encefalit (hjärnhinneinflammation). Barnet förlorade sin talförmåga och fick så att säga lära om från början. Det gick ju relativt bra. Och tänk att få förmånen att lära sig samma språk två gånger! Det kan man väl kalla andlig utveckling?
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
jannebmw och 7 till
  • Laddar…
Snailman
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns knäppgökar överallt, även med utbildning.

Jag tipsar om P3 Dokumentär om Mässling där en läkare (!) menar att man ska skrubba utslagen med rotborste och att barn som får mässling genomgår en andlig utveckling.
Jojo, men det är bara att när folk har fått sin världsbild från Aftonbladet och Expressen, och milt sagt är de ju inte direkt överintelkigenta där. De skriver alltså och frågar någon på Aftonbladet olika saker om covid, det saknar ju liksom all vett och sans.

Och här i tråden har vi ju personer som papegojar regimens agenda typ ord för ord..

Det jag förstår är ju att det är betydligt mer pengar att ge hela befolkningen vaccin och när man då dödat effekten av den så tar man fram en ny variant av vaccinet och så håller det på..

Men det är klart att om jag hade tagit vaccinet och många med mig, så skulle jag ju uppleva det som om jag valt rätt om alla andra också gör det.
 
Foliehattsmätaren gör fullt utslag.

Edit: Vi är i vart fall överens om den journalistiska kvaliteten på Aftonbladet och Expressen.
 
  • Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
Snailman
Nyfniken Nyfniken skrev:
Foliehattsmätaren gör fullt utslag.

Edit: Vi är i vart fall överens om den journalistiska kvaliteten på Aftonbladet och Expressen.
Tur du la till det sista. Ja, jag har en benägenhet att inte alltid tro att majoriteten alltid har rätt :geek: och Wilgert gick ju på KTH och jag på CTH så jag känner ett visst misstroende mot honom;) (stockholmare ni vet)
 
Redigerat:
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Det jag förstår är ju att det är betydligt mer pengar att ge hela befolkningen vaccin och när man då dödat effekten av den så tar man fram en ny variant av vaccinet och så håller det på..
Men nu är det ju så att det är mängden ovaccinerade med genomgången sjukdom som har gett upphov till alla varianter vi har sett hittills. Så det är ovaccinerade som har förstört det för alla vaccinerade.

Det är ju inte så den höga vaccintäckningen när det gäller mässling har skapat nya varianter av mässling som gör vaccinerade sjuka. Eller hur?

Biten med pengar förstår jag inte. De pengar som går åt för att vårda en person på sjukhus är mycket mer än vad några 100 doser vaccin kostar. Under tredje vågen behövde 3 av 100 bekräftade fall sjukhusvård. Det hade varit mycket billigare att vaccinera dessa 100 personer i stället för att sjukhusvårda 3 av dem.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.