Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Foliehattsmätaren gör fullt utslag.

Edit: Vi är i vart fall överens om den journalistiska kvaliteten på Aftonbladet och Expressen.
När politiker vill att jag ska vaccinera mig, samma personer som inte lyckats med något annat än rasera samhället i alla skikt och område, då blir jag misstänksam.

Medicinindustrin har starka incitament för att sälja vaccinet till alla inkl våra spädbarn, de skulle inte dra sig för gräva upp lik på kyrkogården bara de kan skjuta dem med några doser på statens bekostnad.

Detta virus kommer att mutera sig i all oändlighet och finnas med oss i framtiden precis som alla andra influensavirus. Ni kommer få spruta i er nya vaccin och boosters med mera så länge ni lever.

En som haft viruset har fler antikroppar och de varar längre än två sprutor.

De som tar 2 sprutor har efter 7 månader bara 25% av antikropparna kvar.

De som har tagit sprutorna är rädda för de som inte tagit sprutorna, det är ju helt bakvänt. Dessutom vill de gärna tvinga andra att ta sprutorna.

Jag tar sprutan först efter den dag mina mänskliga rättigheter har kränkts till den nivån att jag inte kan leva ett någorlunda normalt liv eller inte längre anses ha rätt i vad som injiceras in i min kropp. Det kommer vara en dyster dag för mänskligheten.

Politiker och makthavare i världen vill ha polarisering i samhället och folket går rakt in i fällan gång på gång istället för att respektera andras åsikter och beslut. När vi är splittrade så är vi svaga som grupp, dvs medborgare. Det är största anledningen till att samhället ser ut som det gör och att vi måste leva med politiker som skulle fått vilket framgångsrikt företag att gå i graven inom ett år.

Gå och ta era boostersprutor som Aftonblaskan och alla politiker rekommenderar. Ni kan ju boka in en ny giftspruta om 6 mån när ni ändå är på plats.

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
  • Haha
XMian och 9 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
När politiker vill att jag ska vaccinera mig, samma personer som inte lyckats med något annat än rasera samhället i alla skikt och område, då blir jag misstänksam.
Och hur känner du när vårdpersonal som jobbat häcken av sig redan före pandemin (för att inte tala om under) vill att du ska vaccinera dig då?

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och hur känner du när vårdpersonal som jobbat häcken av sig redan före pandemin (för att inte tala om under) vill att du ska vaccinera dig då?
>60% sv intagna på OVA är ovaccinerade enl uppgift välkommen, ta syrgastubfn, skyddsutrustning mm med dig. Och säng.

BirgitS
S DanielF skrev:
Men det är ju framför allt sjukvården som vill att du ska vaccinera dig eftersom det är de som arbetar sig dödströtta för att vårda alla ovaccinerade.

S DanielF skrev:
Medicinindustrin har starka incitament för att sälja vaccinet till alla inkl våra spädbarn, de skulle inte dra sig för gräva upp lik på kyrkogården bara de kan skjuta dem med några doser på statens bekostnad.
Vansinnigt överdrivet men frånsett det så det ju inte heller läkemedelsindustrin som bestämmer vilka som ska vaccineras och i vilket utsträckning.

S DanielF skrev:
Detta virus kommer att mutera sig i all oändlighet och finnas med oss i framtiden precis som alla andra influensavirus. Ni kommer få spruta i er nya vaccin och boosters med mera så länge ni lever.
Coronavirus är inte influensavirus.

Om bara alla ovaccinerade vaccinerade sig så att smittspridningen går ner så slipper vi så många nya varianter som gör att vare sig vaccin eller tidigare sjukdom skyddar mot ny sjukdom. Då är alla mycket bättre skyddade för framtiden.

Om bara smittspridningen är låg så klarar sjukvården att ta hand om de som blir allvarligt sjuka.

S DanielF skrev:
En som haft viruset har fler antikroppar och de varar längre än två sprutor.
Men det är ju väldigt dumt att överlasta vården för att många ska få antikroppar genom sjukdom. Det gör ju att dödligheten i covid och i andra sjukdomar ökar.

Antikroppar skapade genom sjukdom med tidigare varianter skyddar dåligt mot omikron så då hjälper det inte att antikropparna är bättre än två vaccindoser (vilket de ju inte heller var så länge som det var alfavarianten som gick runt).

S DanielF skrev:
De som tar 2 sprutor har efter 7 månader bara 25% av antikropparna kvar.
Det är väl något liknande även för den som varit sjuk.

S DanielF skrev:
Dessutom vill de gärna tvinga andra att ta sprutorna.
Nej

S DanielF skrev:
Ni kan ju boka in en ny giftspruta om 6 mån när ni ändå är på plats.
Lögn, vaccinet är inte ett gift.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
A
Snailman Snailman skrev:
Vad tror du om det som framförs i intervjun från swebtv, att det är bättre om bara de som riskerar svår sjukdom vaccinerar sig, för annars kommer viruset att få ett tryck på sig att förändras så att immuniteten som bildats av vaccinet inte längre känner igen viruset och vaccinet tappar effekt?

Alltså att man ska tänka mer som med antibiotika, man ska använda det sparsamt och bara vid behov, annars blir sjukdomen resistent mot antibiotikan.
Ett virus får inte ”tryck på sig”.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Jag tar sprutan först efter den dag mina mänskliga rättigheter har kränkts till den nivån att jag inte kan leva ett någorlunda normalt liv eller inte längre anses ha rätt i vad som injiceras in i min kropp.
Du kan vara lugn, det är frivilligt att vaccinera sig. Ingen kommer tvinga dig. Håll dig borta från mig bara.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
S
B b8q skrev:
Att de jobbar röven av sig beror främst på folket har valt idioter att styra land, län och kommuner till ett totalt haveri. Ska jag få skulden för deras skit när jag inte ens besökt ett sjukhus på flera år. Däremot har jag betalt skatt hela mitt liv.

• Gilla
  • Wow
tank77 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Att de jobbar röven av sig beror främst på folket har valt idioter att styra land, län och kommuner till ett totalt haveri. Ska jag få skulden för deras skit när jag inte ens besökt ett sjukhus på flera år. Däremot har jag betalt skatt hela mitt liv.
Så du tycker det är rätt att belasta de som redan är överbelastade ändå mer?
Det var ett konstigt resonemang. Andra har mer empati med sjukvårdspersonalen och kommer fram till att eftersom de redan jobbar så vansinnigt hårt under dåliga villkor så kan man skydda dem från all extra belastning så mycket man kan.

Det handlar ju inte bara om dig. Lyft blicken lite.
Om du blir sjuk så kan du smitta någon annan som behöver sjukhusvård eller många om du orsakar en superspridarhändelse.

• Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Det finns två val.
1. Om man vill att det skall återgå till det normala så fort som möjligt vaccinerar man sig.
2. Om man gillar att leva i restriktioner under lång tid så vaccinerar man sig inte.

Det finns en risk att ta sprutan men den risken är avsevärt högre om man får sjukdomen på riktigt.
Beroende på hur många som det blir i varje grupp så avgörs också tidsenheten för nya uppkomna mutationer och därigenom effektivitet i vaccinet, samt tidsenheten för utvecklad resistens mot viruset för en återgång till livet innan Covid-19.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är ju framför allt sjukvården som vill att du ska vaccinera dig eftersom det är de som arbetar sig dödströtta för att vårda alla ovaccinerade.

Vansinnigt överdrivet men frånsett det så det ju inte heller läkemedelsindustrin som bestämmer vilka som ska vaccineras och i vilket utsträckning.

Coronavirus är inte influensavirus.

Om bara alla ovaccinerade vaccinerade sig så att smittspridningen går ner så slipper vi så många nya varianter som gör att vare sig vaccin eller tidigare sjukdom skyddar mot ny sjukdom. Då är alla mycket bättre skyddade för framtiden.

Om bara smittspridningen är låg så klarar sjukvården att ta hand om de som blir allvarligt sjuka.

Men det är ju väldigt dumt att överlasta vården för att många ska få antikroppar genom sjukdom. Det gör ju att dödligheten i covid och i andra sjukdomar ökar.

Antikroppar skapade genom sjukdom med tidigare varianter skyddar dåligt mot omikron så då hjälper det inte att antikropparna är bättre än två vaccindoser (vilket de ju inte heller var så länge som det var alfavarianten som gick runt).

Det är väl något liknande även för den som varit sjuk.

Nej

Lögn, vaccinet är inte ett gift.
1.
De var dödströtta innan och det är politikernas fel, se min post ovan.

2.
De lobbar på alla område för att få vaccinet sålt till allt och alla. Oron över viruset var så hög att länder skulle styckat av delar av sitt land för att få tillgång till vaccinen. De lyckades uppenbarligen, lite mutor här och där så står WHO och lovprisar vaccinet.

3.
Viruset behöver smitta nya kroppar för att muteras, när folk tar sprutor så ger det ett dåligt skydd mot att bli smittad av viruset. Du blir inte dödssjuk men du kan sprida det vidare. Vaccinet har skapat en bra grogrund för viruset att muteras på. Skulle fullt friska människor (ej riskgrupp) inte tagit sprutor så skulle de fått bättre skydd mot viruset efter en infektion. Då skulle mutationer minskat.
Hur som helst... ni kommer få ta fler sprutor, och fler sprutor.

4.
År 2019 dog 22000 människor i Sverige av cancer. Folk behöver vård hela tiden, 92000 personer dör varje år i Sverige. Jag tänker inte sluta leva för att det är finns en risk att jag kan dö.

5.
Stämmer inte.
"Conclusions This study demonstrated that natural immunity confers longer lasting and stronger protection against infection, symptomatic disease and hospitalization caused by the Delta variant of SARS-CoV-2, compared to the BNT162b2 two-dose vaccine-induced immunity. Individuals who were both previously infected with SARS-CoV-2 and given a single dose of the vaccine gained additional protection against the Delta variant."
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.24.21262415v1

6.
Vadå nej? Det har ju varit på TV många gånger där de frågar folk om vad de tycker om tvångsvaccinering, det finns absolut många som är för det.

7.
Vaccinet är definitivt giftigare än en hemodlad tomat. Tomater har inte en bi packsedel fylld med konstaterade konsekvenser som kan uppkomma om man äter den.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
[länk]
Vem har någonsin påstått det? Vaccinering bidrar till minskad smittspridning men det är inte någon magisk elixir som dödar viruset innan det når oss. Det innebär att de som är vaccinerade likväl kan vara bärare av smitta till en ovaccinerad som blir svårt sjuk. Skillnaden är att om du är vaccinerad så är risken betydligt lägre att bli svårt sjuk.
Men sedan finns ytterligare en aspekt i det hela och det är att vi har ett globalt rörelsemönster.
Vissa länder har betydligt lägre vaccinationsgrad och med det kommer fler och större mutation av viruset. Någon besöker det landet och så får vi in den nya varianten här. Ju större mutationsgrad desto sämre skydd får vi av vaccinet. Tror dessvärre det är en tidsfråga innan vi måste vaccinera oss med en uppdaterad variant.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Du menar alltså att om vi haft en annan regering, så hade inte Corona funnits.
Och du borde betala mer skatt, då du rent statistiskt kommer att belasta sjukvården mer än en vaccinerad.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du kan vara lugn, det är frivilligt att vaccinera sig. Ingen kommer tvinga dig. Håll dig borta från mig bara.
Vänta... det är väl du som är vaccinerad (läs skyddad)?
Du är rädd för mig? Ok...
Du kan bära viruset och smitta mig. Borde det inte vara tvärt om?
Litar du inte på vaccinets effektivitet?

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Jag tror Daniel hade lite otur när han formulerade sig...

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.