Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi är alla människor och gör egna val, att på något sätt straffa dessa som väljer att inte vaccinera sig är inte rätt. Ni behöver inte umgås med dessa.
Hur ska vi veta om någon är vaccinerad eller inte …?

Men nej, vaccintvång är fel sätt att lösa problemet på.

P pmd skrev:
Hur ska vi veta om någon är vaccinerad eller inte …?

Men nej, vaccintvång är fel sätt att lösa problemet på.
Vacccinpasset som redan finns....

För någon ovaccinerad som tex reser utomlands (högriskland), tar med sig smitta hem, går direkt till jobbet och smittar andra tycker jag något straff typ böter eller fängelse om någon dör vore lämpligt. (Underlåtenhetsuppsåt, vållande).
Det hade ju varit enkelt att följa rekomedationerna att testa sig vid hemkomst och inte åka och jobba med andra förrän man testats smittfri eller haft egen karantän med hemarbete. Det finns ju rekommendationer att följa.

Snart övergår (förmodligen, förhoppningsvis) den dödliga covid-19 pandemin till att bli som en vanlig (corona-)förkylning och det blir inte märkvärdigare att vaccinera sig eller avstå, än att vaccinera sig mot influensa varje år. Många kommer att klara sig lika bra utan någon årliga covid-spruta.

Om några år kommer idéer om covidpass för att gå på restaurang eller musikevenemang att vara bortglömt liksom
Knapp med covid-19-tema på en skjortkavaj med text "Jag är vaccinerad!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Coronavaxx-pins kommer att vara bortglömda.

Men just nu får vi se till att vaccinera oss och hålla nere smittspridningen så skolor och högskolor/universitet kan öppna upp och börja undervisa på ett bra sätt igen. Och så får vi hoppas inga nya virusvarianter kommer som drabbar barnen värre.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Vacccinpasset som redan finns....
Alla som inte har ett covidbevis ska jag alltså betrakta som ovaccinerade? Det enda covidbeviset kan användas till är för att underlätta resor (och bara inom EU, tror jag), så det torde vara rätt många vaccinerade som inte har skaffat ett covidbevis. E-hälsomyndigheten har dessutom uppmanat alla som inte behöver ett covidbevis för en resa att låta bli att skaffa ett, för att inte belasta deras system i onödan.

P
blackarrow blackarrow skrev:
Snart övergår (förmodligen, förhoppningsvis) den dödliga covid-19 pandemin till att bli som en vanlig (corona-)förkylning
Vad baserar du den spådomen/spekulationen på?

P pmd skrev:
Alla som inte har ett covidbevis ska jag alltså betrakta som ovaccinerade? Det enda covidbeviset kan användas till är för att underlätta resor (och bara inom EU, tror jag), så det torde vara rätt många vaccinerade som inte har skaffat ett covidbevis. E-hälsomyndigheten har dessutom uppmanat alla som inte behöver ett covidbevis för en resa att låta bli att skaffa ett, för att inte belasta deras system i onödan.
Nu är det ointressant om folk har laddat ner sina bevis eller inte. Eller vad fhm har sagt om att ladda ner i onödan.
Du ville veta en lösning. Det är nog den lösningen som skulle väljas.
Men vår hypotetiska värld kommer inte bli verklighet tack vare grundlagen

halper halper skrev:
Det som jag tror många vaccinerade oroar sig för när det gäller ovaccinerade är de ovaccinerade de har i sin bekantskapskrets. Själv har jag exempelvis barn, som går i en klass med andra barn. Hade alla vuxna varit vaccinerade hade det kunnat vara så att vi sluppit spridning i samhället, men nu ser vi istället fram emot ännu en vinter med oändligt mycket VAB pga en lätt snuva eller för att barnet råkat hosta när det satt mjölk i halsen. Ett litet fåtal av barnen blir allvarligt sjuka, men många missar många dagar i skolan. Har själv i bekantskapskretsen folk vars barn varit hemma flera månader totalt under förra året, eftersom varje ny snuva/allergi innebar att de fick vara hemma så länge de hade minsta symptom. Nu senast vet jag ett barn som ska börja skolan i morgon men har hosta. Sjukvården vill inte testa eftersom barnet har en genomgången infektion inom sex månader och skolan vill inte ha barnet i skolan pga hostan.

Sedan handlar det inte om att lita på vaccinet: det ger, som ständigt upprepas, inte ett totalt skydd. Det kräver alltså en kollektiv insats för att minska smittspridningen och ju smittsammare viruset är desto större kollektiv insats krävs.
Majoriteten av förskolor och skolor har fattat att man kan nysa och hosta fortfarande utan att vara sjuk.
Vi fick nog och satte ner foten så att BVC blev indraget och fick förklara att nu räcker det. Sen blev det mycket bättre.
Vår son blev hemskickad hela tiden, direkt till mina föräldrar som fick ta hand om en FRISK unge med luftrörsproblem som avhjälps med medicin som vissa fröknar inte gav honom.
När jag satte krav så slutade de skicka hem min FRISKA unge.

Det gick så långt att vi tog alla tester som går att ta på en 2 åring, vc vägrade men vågade inte säga emot för jag vägrade gå från vårdcentralen om de inte tog proverna =)

De skickade även hem barnen efter de varit ute och lekt i iskalla vindar och snorade pga det. Så till sist fick vi fråga när de skulle låsa dörrarna och gå hem för resten av pandemin.

För att tillägga så var där aldrig någon smittspridning och har inte varit heller.

Om jag minns det hela rätt så sa tegnell att småbarn inte var de som smittade med corona.
Sen finns det som vanligt massa andra skoj som barn gärna smittar en med. Som magsjuka...
Som "tack vare" corona har varit nästan utrotad på förskolorna...

BirgitS
Om jag minns det hela rätt så sa tegnell att småbarn inte var de som smittade med corona.
Sen finns det som vanligt massa andra skoj som barn gärna smittar en med. Som magsjuka...
Som "tack vare" corona har varit nästan utrotad på förskolorna...
Nej, han sa att de inte var smittdrivande, alltså inte de som oftast först blev smittade i en familj och sen smittade resten som med förkylningar och magsjuka. Men med deltavarianten kan det vara annorlunda eftersom barn verkar få mer symtom med den än med förra årets varianter.

P
Du ville veta en lösning. Det är nog den lösningen som skulle väljas.
Problemet som skulle lösas var hur man skulle kunna göra som du föreslog i inlägg #1062 (dvs inte umgås med ovaccinerade). Ditt lösningsförslag var att använda covidbeviset (inlägg #1064). Då är det inte direkt ointressant om folk har laddat ner sina bevis eller inte (inlägg #1068).

Jag tror att det behövs en bättre lösning som gör att jag (och andra) enkelt kan undvika att umgås med ovaccinerade.

(Jag har en jätteeffektiv lösning, som jag dock tror att inte alla vill använda. Jag är hemma hela tiden med undantag för när jag går ut i skogen på hundpromenad.)

P pmd skrev:
Vad baserar du den spådomen/spekulationen på?
20 års intresse av hur immunförsvaret fungerar, drygt ett års hobby-studier av vad som sägs och skrivs om coronaviruset. Jag tycker inte min framtidsspaning strider mot vad tex Matti Sällberg eller Ali Mirazimi sagt. Man får ta rygg på folk som är smartare än en själv. Jag har läst mer utländska artiklar, studier och forskningsrön än svenska Aftonbladet/Expressen artiklar. Man sållar bort clickbaits och osannolika senarior.

Jag bör väl förtydliga att framtidsscenariot gäller Sverige med nuvarande vaccinationstakt och en optimistisk syn på kommande vaccinationsgrad och ”snart” i sammanhanget är kanske ett 1/2-år, inte för en månad sedan eller om några veckor. Snarare gäller det nu att klara skolstarten och kommande termin med sämre väder* och sen Julfirandet.
Jag har haft mina duster med några skribenter som tycker ”det är över nu", men håll ut lite till är mitt budskap**

Vi hade två chanser att utrota viruset
1:a chansen att utrota viruset hade varit att stänga ner som kina med flera gjorde, fast samtidigt över hela världen.
2:à chansen att vaccinera tillräckligt stora delar av värden innan viruset muterade och blev mer smittsamt.

I början tyckte många (speciellt i första coronatråden) att flockimmunitet betydde att alla bli sjuka av viruset, sen när de värsta konspirationsteoretikerna lugnat ner sig så insågs det att alla de som har antikroppar både av genomgången infektion och vaccination kan räknas in.

Nu med stor spridning över hela världen och med nya muterade varianter som blir det mycket svårt*** att utrota viruset. Med vacciner som ger bra skydd mot allvarlig sjukdom men inte helt hindra smittan för nya varianter så får vi väl inse att viruset högst sannolikt är här för att stanna. Ska vi fortsätta använda ordet flockimmunitet så kommer det för Corona att betyda skydd mot svår sjukdom och död snarare än att stoppa smittspridningen helt.

* = Mer smittspridning när det blir mörkare och kallare
** = sist jag räknade på det var det fler ovaccinetade kvar som skulle kunna dö i covid, än som drabbades av narkolepsi. :surprised:
***= omöjligt

Det blir nog lite svårt att hänvisa till källor.

Just nu går mina tankar till alla studenter på universitet och högskolor som gör omtentor.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, han sa att de inte var smittdrivande, alltså inte de som oftast först blev smittade i en familj och sen smittade resten som med förkylningar och magsjuka. Men med deltavarianten kan det vara annorlunda eftersom barn verkar få mer symtom med den än med förra årets varianter.
Det jag läste så tolkade jag inte att delta skulle ge barnen mer sympton. Men det har inget med smittspridning att göra tvärtom?
Små barn smittas inte lika lätt än åldre barn.

Jag tror att vi fortfarande ska passa oss för att dra för mycket på delta viruset. Det är för nytt. Som jag tolkade så blev fler sjuka men inte värre.

Sen så är vaccinet godkänt ner till 12år. Och special fall... yngre är ännu inte godkänt.

Nissens Nissens skrev:
Hur kommer det sig att du är mer orolig för något som har väldigt få fall av biverkningar än för något som har betydligt större risk för biverkningar?

Det känns irrationellt.
Händelsen med familjemedlemmen skrämde upp mig och rädsla gör en irrationell gissar jag. Jag kan inte släppa det. Jag vill ta sprutan, men sen kommer den där rädslan :/ Och sen blir jag rädd att jag INTE tagit sprutan. Är väldigt kluven.

• Gilla
  • Älska
Tommynorskens och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Problemet som skulle lösas var hur man skulle kunna göra som du föreslog i inlägg #1062 (dvs inte umgås med ovaccinerade). Ditt lösningsförslag var att använda covidbeviset (inlägg #1064). Då är det inte direkt ointressant om folk har laddat ner sina bevis eller inte (inlägg #1068).

Jag tror att det behövs en bättre lösning som gör att jag (och andra) enkelt kan undvika att umgås med ovaccinerade.

(Jag har en jätteeffektiv lösning, som jag dock tror att inte alla vill använda. Jag är hemma hela tiden med undantag för när jag går ut i skogen på hundpromenad.)
Driver du med mig? Eller är du fullständigt seriös? Jag hoppas att du driver med mig
Idag behövs inte vaccinpasset annat än om du ska resa utomlands. Därför har inte folk laddat ner det. De flesta behöver det inte. Om man hamnar att du måste ha det för att få gå ut. Så kommer naturligtvis de flesta ladda ner. Det. Det är väl inte så svårt att förstå, ,?
Ingenstans står det att om jag inte gjort det nu så får jag inte göra det sen.

R
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Händelsen med familjemedlemmen skrämde upp mig och rädsla gör en irrationell gissar jag. Jag kan inte släppa det. Jag vill ta sprutan, men sen kommer den där rädslan :/ Och sen blir jag rädd att jag INTE tagit sprutan. Är väldigt kluven.
Ett av de få vaccinskeptiska inlägg jag läst i tråden där jag har förståelse för inställningen. Det är faktiskt inte lätt att vara rationell i alla lägen. Och du försöker i.a.f. inte motivera det med felaktig fakta.

• Gilla
Tommynorskens och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.