Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
useless useless skrev:
Då måste jag ha läst fel i nyheteterna.

[länk]
Ok, det är imponerande att han ställde upp på det parallellt.

Om du läser länken du själv postade så ser du att han var i Somalia som expertstöd. Det står också att han missade EN pressträff. Det är inte på pressträffarna han leder arbetet…

Det jag syftade på var när han arbetade i Zaire 1995 med Ebolautbrottet där och då. På den tiden var han smittskyddsläkare i Linköping.

Om du är intresserad av verklig fakta så kan du ju läsa på lite om vad Tegnell gjort, här kommer ett utklipp från wikipedia:

”Tegnell har under flera perioder varit verksam utomlands. Mellan 1990 och 1993 arbetade han för Världshälsoorganisationen (WHO) i Laos. År 1995 utbröt ebolafeber i staden Kikwit, belägen 25 mil öster om dåvarande Zaires huvudstad Kinshasa. Tegnell, som då var smittskyddsläkare i Linköping samt knuten till Linköpings universitet, ingick i den grupp svenska experter tillhöriga Läkare utan gränser som reste dit på uppdrag av Räddningsverket.[6][8] Sjukhuspersonalen hade då övergivit sjukhuset av rädsla för smittan. I efterhand har Tegnell berättat att det i Sverige fanns en oro för att gruppen skulle ta med sig sjukdomen tillbaka till Sverige.”
 
T Thomas' skrev:
Men oj, hur tänkte du nu?
Jag ställde ju en fråga till TS. Skulle jag ställa den fråga till TS i den andra tråden menar du? :rofl:
Det kan vara lite jobbigt med alla sidospår i trådarna, folk stör sig väl lite på det, men det blir lite jobbigt att flytta diskussioner mellan trådar, eller starta nya trådar för varje ny fråga. Det går ju iofs att rikta en fråga direkt till en person genom att skriva tex @blackarrow i vilken tråd som helst.

Jag hade inte trott det skulle bli så många som svarade på denna omröstning eller kommentarer i tråden.

Jag kan väl svara på varför jag vaccinerade mig mot Covid-19.
Lite bakgrund. Jag har inte vaccinerat mig för TBE vilket beror på att jag för ganska många år sedan diskuterade nytta, risk och mitt immunförsvar med en läkare. Idag som hundägare har det svängt mot att vaccinera mig, men det har inte blivit av än.
Jag är ganska påläst om immunförsvaret sedan många år.

Jag har haft Covid-19 och har antikroppar efter genomgången infektion, men ville ha lika höga nivåer som efter två doser med ett effektivt vaccin. Jag har testat mina antikroppsnivåer tidigare och tyckte de kunna vara bra att boosta dessa 8 månader efter infektionen.

Det största och starkaste skälet är att eftersom antikroppsnivåerna sjunker naturligt för infektioner som inte återkommer så ville jag boosta upp nivåerna. Har man höga nivåer av antikroppar minskar risken att bli sjuk och risken att smitta vidare.

Alternativet att bli sjuk igen kändes inte så lockande då jag hade feber i 2 veckor och en hemsk hosta som det tog lång tid att bli av med. Lite irrationellt tänkt då det är osannolikt att jag skulle bli lika sjuk igen, men lite ont i armen i 1-3 dagar tar jag gärna mot att slippa en sådan hosta igen.

Två doser Pfizer/moderna anser jag vara onödigt då det finns studier som visar att andra sprutan inte höjer antikroppsnivåerna för de som redan haft naturlig infektion. Jag hade kunnat tänka mig att avståndens dos till bättre behövande.
Studien jag kikade på mätte dock inte hur effektiva, ”immuniserade”, dessa antikroppar var mot att insjukna, så det kan finnas en fördel med två doser av Pfizer eller Modernas vacciner.

Att jag tog andra dosen berodde mycket på att jag ville ha ”vaccinpasset”. Hade det funnits någon plan för kommande boosterdos bättre anpassad för nya varianter hade jag nog väntat.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Samtidigt är det ju rätt märkligt att de är så rädda dubbelvaccinerade som de är, tror de inte på vaccinets effekt?
Det som jag tror många vaccinerade oroar sig för när det gäller ovaccinerade är de ovaccinerade de har i sin bekantskapskrets. Själv har jag exempelvis barn, som går i en klass med andra barn. Hade alla vuxna varit vaccinerade hade det kunnat vara så att vi sluppit spridning i samhället, men nu ser vi istället fram emot ännu en vinter med oändligt mycket VAB pga en lätt snuva eller för att barnet råkat hosta när det satt mjölk i halsen. Ett litet fåtal av barnen blir allvarligt sjuka, men många missar många dagar i skolan. Har själv i bekantskapskretsen folk vars barn varit hemma flera månader totalt under förra året, eftersom varje ny snuva/allergi innebar att de fick vara hemma så länge de hade minsta symptom. Nu senast vet jag ett barn som ska börja skolan i morgon men har hosta. Sjukvården vill inte testa eftersom barnet har en genomgången infektion inom sex månader och skolan vill inte ha barnet i skolan pga hostan.

Sedan handlar det inte om att lita på vaccinet: det ger, som ständigt upprepas, inte ett totalt skydd. Det kräver alltså en kollektiv insats för att minska smittspridningen och ju smittsammare viruset är desto större kollektiv insats krävs.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Vi får hoppas att de individer du beskriver som immuna mot information m.m. är så få att de inte spelar någon roll i slutändan.
Det har ju genomförts en del undersökningar av vaccinationsviljan (av MSB, Fohm?) men det var ett tag sen och jag har för mig att det har varit kring 10 % som har svarat att de absolut inte vill vaccinera sig. Med de uppskattningar om flockimmunitet som inblandade läkare/forskare har gett i pressen så innebär det att alla andra, inkl. 90 % av barnen, behöver vaccineras för att det ska bli flockimmunitet.

Det anses nog vara orealistiskt att uppnå det och det är därför som att allt fler pratar om att vi måste lära oss att leva med sjukdomen och att man får nöja sig med att få blir allvarligt sjuka och avlider (framför allt ovaccinerade). Ungefär som med influensan, dock fler som behöver vaccinera sig eftersom fler blir allvarligt sjuka av covid än av influensa.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Det är nu lika kul att driva med dessa om vaccin som det är att säga att man systematiskt lägger sakerna i fel fack i källsorteringen, om man svär i kyrkan bryr sig ju ingen längre!

Tydligen så bor det en liten Folkpartist inne i många svenskar som bara väntar på att få komma ut :)
Borde det inte vara miljöpartister som blir mest upprörda om om du säger att du med vilje systematiskt lägger saker fel i källsorteringen? Folkpartister däremot borde väl inta en lite mer....liberal hållning?
 
Redigerat:
  • Haha
Guzzi
  • Laddar…
tusenett skrev:
Du väljer att fokusera på en del negativa saker som sociala normer kan medföra. Jag tänkte mest på enligt min åsikt positiva saker som hög vaccinationsvilja och generellt hög vilja att bidra till det bättre för alla och inte bara för sig själv.

Bara för att man inte lagstiftar betyder inte att alla måste ha restriktioner för all framtid om det kan lösa sig med frivilliga metoder. Jag tycker man ska försöka så långt det bara är möjligt med frivillighet och bara om det absolut inte fungerar så kan man överväga vägen via lagstiftning eller föreskrifter.

Vi får hoppas att de individer du beskriver som immuna mot information m.m. är så få att de inte spelar någon roll i slutändan.
Jo naturligtvis finns det positiva effekter av socialt tryck men nu har ju redan de redan frälsta vaccinerat sig. Det finns vaccin och lediga tider men inte så många kvar som vill vaccinera sig. Det var dessa jag skrev om.

Nej inte restriktioner för all framtid. Jag menar att utan bred vaccinering får vi alla ha restriktionerna ett tag till. Med bred vaccinering kan vi häva dem tidigare. Så valet är mellan lika dåligt för alla eller dåligt endast för de ovaccinerade och bättre för de vaccinerade. Ett tag till.

Frivilligt är det i alla varianter vi diskuterar om. Försök inte dra in tvång. Däremot blir det konsekvenser. Olika konsekvenser med bred vaccinering eller utan detta.

”Det finns varken belöningar eller straff - bara konsekvenser.”
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Jo naturligtvis finns det positiva effekter av socialt tryck men nu har ju redan de redan frälsta vaccinerat sig. Det finns vaccin och lediga tider men inte så många kvar som vill vaccinera sig. Det var dessa jag skrev om.

Nej inte restriktioner för all framtid. Jag menar att utan bred vaccinering får vi alla ha restriktionerna ett tag till. Med bred vaccinering kan vi häva dem tidigare. Så valet är mellan lika dåligt för alla eller dåligt endast för de ovaccinerade och bättre för de vaccinerade. Ett tag till.

Frivilligt är det i alla varianter vi diskuterar om. Försök inte dra in tvång. Däremot blir det konsekvenser. Olika konsekvenser med bred vaccinering eller utan detta.

”Det finns varken belöningar eller straff - bara konsekvenser.”
Bred vaccinering är det många däribland jag själv som vill se.

Frågan är hur det ska gå till. Vissa vill se Frankrikes (eller liknande) modell med krav på vaccinering för tillträde till restauranger och andra inrättningar. Andra, inkluderat mig själv tror och hoppas att det kan ske utan sådana påhitt, åtminstone så länge det bara är möjligt.

Valet mellan dåligt för alla eller bara för en del och hur länge är naturligtvis en fråga. Hur mycket är det värt att begränsa friheten för ”andra” för att man själv ska få det lite lättare. Nästa gång kanske det är man själv som är i den där gruppen som en massa andra vill begränsa friheten för.
 
BirgitS
tusenett skrev:
Bred vaccinering är det många däribland jag själv som vill se.

Frågan är hur det ska gå till. Vissa vill se Frankrikes (eller liknande) modell med krav på vaccinering för tillträde till restauranger och andra inrättningar. Andra, inkluderat mig själv tror och hoppas att det kan ske utan sådana påhitt, åtminstone så länge det bara är möjligt.

Valet mellan dåligt för alla eller bara för en del och hur länge är naturligtvis en fråga. Hur mycket är det värt att begränsa friheten för ”andra” för att man själv ska få det lite lättare. Nästa gång kanske det är man själv som är i den där gruppen som en massa andra vill begränsa friheten för.
För statsmakterna, i t.ex. Frankrike, handlar det väl också om att få igång ekonomin. Det kostar pengar när butiker, restauranger och nöjeslokaler inte kan fungera som vanligt, ju mindre folk ju mer pengar.
 
P
tusenett skrev:
Nja, att vilja att de som inte vaccinerats inte ska få ta del av vissa delar av samhället är ju i praktiken ett krav på att folk ska vaccinera sig vare sig de vill eller inte eller hur?
Nej, de måste själva välja att vaccinera sig. Tvång är det inte.

RoAd har gett flera exempel på annat som samhället kräver att man ska göra för att få delta i viss verksamhet. I inget av exemplen tvingas någon.

Men det finns inga begränsningar för ovaccinerade, så frågar är hypotetisk.

Med det sagt, så till de som inte vill vaccinera sig:
[bild]
Ord, och inga visor. :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag antar att du är perfekt. Att ställer upp för samhället. Du jobbar ideellt, du skänker alla pengar som blir över när dina räkningar blivit betalda. Du undviker att cykla och köra bil.
Frågan var visserligen inte ställd till mig, men jag svarar ändå.

Självklart är jag perfekt!* Jag gör allt det där utom att undvika att cykla och köra bil. Jag har dock tagit körkort för att jag ställer upp för en säkrare trafikmiljö än den skulle vara om alla körde bil utan att ha tagit körkort.

* Inte helt perfekt, dock. Jag skänker bara bort en del av de pengar som blir över när jag har betalat räkningarna. ;)
 
P
B bakterie skrev:
Över 6,5 miljoner (81,1%) svenskar har redan "hoppat över stupet". Hur många behöver hoppa för att du ska känna dig trygg? (Jag utgår från att "alla" var en överdrift. Isf kan du lika gärna tänka att du aldrig kommer vaccinera dig.)
Jag tycker inte att det är orimligt att bli lite fundersam om en nära släkting får en biverkan som inte är försumbar. Nära släktingar har delvis samma gener som man själv har.

Det vore bra om det gick att fastställa om problemet orsakades av vaccineringen eller av något annat. Det skulle underlätta för Disneygrisen för beslutet om att vaccinera sig eller inte.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
För statsmakterna, i t.ex. Frankrike, handlar det väl också om att få igång ekonomin. Det kostar pengar när butiker, restauranger och nöjeslokaler inte kan fungera som vanligt, ju mindre folk ju mer pengar.
Ja, och det är samma frågeställning där, med krav på vaccinpass (begränsning för de som inte vaccinerat sig) eller inte, jag föredrar inte.
 
P
useless useless skrev:
Ja, det var väl det han höll på med när pandemin bröt ut istället för att vara i Sverige och leda arbetet?
Nej, det var för över 25 år sen.
 
A
P pmd skrev:
RoAd har gett flera exempel på annat som samhället kräver att man ska göra för att få delta i viss verksamhet. I inget av exemplen tvingas någon.
Exakt, eftersom vi har exempel på annat i samhället som innehåller krav för att delta så används det som argument för att införa nya krav på andra saker. Jag undviker helst detta sluttande plan som inskränker medborgarnas frihet när det är möjligt.
 
P
M mnils skrev:
Dessa rabiata Coronahysteriker och vaccinfascister gör ju att man inte vill vaccinera sig. Varför skall man göra som folk som har fel i allt annat de håller på med säger?
Lyssna inte på de som du tycker är hysteriker och fascister. Lyssna på den medicinska vetenskapen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.