Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Just nu resonerar jag som så att jag låter alla andra hoppa utför stupet före mig så jag kan studera vad som händer.
Över 6,5 miljoner (81,1%) svenskar har redan "hoppat över stupet". Hur många behöver hoppa för att du ska känna dig trygg? (Jag utgår från att "alla" var en överdrift. Isf kan du lika gärna tänka att du aldrig kommer vaccinera dig.)
 
  • Gilla
Tommynorskens och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag antar att du är perfekt. Att ställer upp för samhället. Du jobbar ideellt, du skänker alla pengar som blir över när dina räkningar blivit betalda. Du undviker att cykla och köra bil. Då går inte ut när det fnns risk för halka eftersom din största mardröm är att behöva ta upp plats
I sjukvården.
Vakna!
Vad snackar du om?
Ingen är perfekt. Men när mänskligheten drabbas av en pandemi som kan skicka oss tillbaka till stenåldern om man inte gemensamt bekämpar den så gör man vad man kan för att hjälpa till med det.
Att ställa sig utanför det och utnyttja de som solidariskt ställer upp för samhället och sina medmänniskor är ett val vissa gör, och att de som de utnyttjat blir irriterade är inte så konstigt.

Ovanpå det så hittar vissa på en massa argument och konspirationsteorier för att vilseleda andra…

Att du jämför en pandemi med bilkörning och annat visar tydligt att du inte begriper vad det handlar om.
 
Redigerat:
  • Gilla
mugatu och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B bakterie skrev:
Över 6,5 miljoner (81,1%) svenskar har redan "hoppat över stupet". Hur många behöver hoppa för att du ska känna dig trygg? (Jag utgår från att "alla" var en överdrift. Isf kan du lika gärna tänka att du aldrig kommer vaccinera dig.)
Ja, och globalt sett så måste det vara hundratals miljoner som vaccinerats vid det här laget…
 
För den som inte tror på virus finns det en strålande möjlighet att vara frivillig i arbetet med det senaste utbrottet av Ebola i Västafrika.
 
  • Gilla
  • Haha
Helena Gunnarsson och 6 till
  • Laddar…
Nissens
kashieda kashieda skrev:
För den som inte tror på virus finns det en strålande möjlighet att vara frivillig i arbetet med det senaste utbrottet av Ebola i Västafrika.
Lite kuriosa: Anders Tegnell har faktiskt gjort just det tidigare.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Ja, det var väl det han höll på med när pandemin bröt ut istället för att vara i Sverige och leda arbetet?
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, och globalt sett så måste det vara hundratals miljoner som vaccinerats vid det här laget…
4,72 miljarder doser av de olika vaccinerna hittills. Rätt stort experiment om man vill använda det ordet. Allt förutom extremt ovanliga biverkningar torde vara upptäckta.
 
  • Gilla
  • Älska
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om?
Ingen är perfekt. Men när mänskligheten drabbas av en pandemi som kan skicka oss tillbaka till stenåldern om man inte gemensamt bekämpar den så gör man vad man kan för att hjälpa till med det.
Att ställa sig utanför det och utnyttja de som solidariskt ställer upp för samhället och sina medmänniskor är ett val vissa gör, och att de som de utnyttjat blir irriterade är inte så konstigt.

Ovanpå det så hittar vissa på en massa argument och konspirationsteorier för att vilseleda andra…

Att du jämför en pandemi med bilkörning och annat visar tydligt att du inte begriper vad det handlar om.
Du bör verkligen öva på läsförståelse. Samt lite minnesträning. Att komma ihåg vad man själv skrivit.

Jag tycker verkligen synd om dig. Om du på fullaste allvar tror att corona kan skicka oss hundratals år tillbaks i utvecklingen. Då är du nog på samma nivå som anti vaxxers. Bara med skillnaden är du tror på vaccin men lika galna argument. Men du kan inte förstå hur folk kan tveka att vaccinera sig. Du bör nog försöka få hjälp när din rädsla för corona och för din oförståelse för de som inte vill vaccinera sig.

Jag tror att vi kommer nå upp till 90% vaccinerade. Det är väldigt bra siffror. Nu är vi inte där ånnu. Det är brutala siffror om vi uppnår dessa. Och de flesta är garanterat nöjda med det.
Men varför inte åka runt i Europa och propagera. Det behövs. Många länder har bra mycket sämre än 80%
 
useless useless skrev:
Ja, det var väl det han höll på med när pandemin bröt ut istället för att vara i Sverige och leda arbetet?
Jag tyckte han dök upp ganska kvickt när corona kom igång....
 
M
tusenett skrev:
Nja, att vilja att de som inte vaccinerats inte ska få ta del av vissa delar av samhället är ju i praktiken ett krav på att folk ska vaccinera sig vare sig de vill eller inte eller hur? I alla fall väldigt likt ett sånt krav.
Med det sagt, så till de som inte vill vaccinera sig:
[bild]
Dessa rabiata Coronahysteriker och vaccinfascister gör ju att man inte vill vaccinera sig. Varför skall man göra som folk som har fel i allt annat de håller på med säger?
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Jo, det har jag också läst. Men det kostar pengar att vaccinera och det går åt doser som kan användas av andra.

Så om skyddseffekten av naturlig infektion är i samma härad som ett godkänt vaccin så ser jag få poänger med att vaccinera alla som har genomgången infektion, åtminstone så länge som det finns behov av vaccin någon annanstans.

Detsamma gäller väl barn och unga, riskerna är små att de dör eller blir allvarligt sjuka så de kanske inte heller behöver vaccineras på en gång. För barn och unga är väl testerna inte lika omfattande heller så eventuella biverkningar är något mer oklara.
Snart börjar det bli oanvända doser i Sverige.

Men skyddseffekten av vaccinerna är ju inte alls så bra som man trodde att de var i början av året då man fick fram kring 95 % skydd men sen kom delta och ställde allt på ände. I det här läget bör man ju se till att få så bra skydd som möjligt. Om du har hyfsat höga halter av antikroppar nu pga. genomgången sjukdom får du ju efter en vaccinering väldigt höga halter och minskar risken rejält att bli sjuk av delta.

Du har inte berättat hur länge sen du var sjuk men Israel ser ju nu hur skyddet för de som vaccinerades kring årsskiftet har dalat och de blir sjuka på nytt. Du tror att skyddet efter sjukdom är likvärdigt med vaccin men om det då var kring årsskiftet som du var sjuk (eller ändå tidigare) så löper du ju nu en risk att bli sjuk igen.

I början av året pratades det om att eventuellt rekommendera de som varit sjuka att bara ta en dos så att de skulle få riktigt bra skydd, t.ex. https://www.expressen.se/nyheter/co...ed-en-dos-om-du-varit-sjuk-inte-aktuellt-har/
Men sen kom delta och man inser att det inte räcker utan för att det ska bli flockimmunitet så behöver så väldigt många ha ett mycket bra skydd och då räcker det inte längre med bara en dos vaccin.

När det gäller barn under 16 år så hoppas jag att det kommer att bli så att de slipper vaccineras men med deltavarianten så behöver fler än 80 % av befolkningen vara immuna. Eftersom nuvarande vacciner inte skyddar jättebra längre så lär det innebära att kring 90 % behöver antingen vaccineras eller ha varit sjuka relativt nyligen (90 % kommer från en intervju av läkare/forskare rätt nyligen). Som jag ser det innebär det att ju fler vuxna som låter bli att vaccinera sig ju fler barn behöver vaccineras. För om vi tillåter ohämmad smittspridning bland barn och de som inte vill vaccinera sig så kommer dessa att smitta vuxna (föräldrar, mor- och farföräldrar) vars vaccinering/sjukdom inte skyddar dem tillräckligt och det blir en belastning av vården och det blir ett antal som avlider. Sen kan även barn bli allvarligt sjuka och få postcovid.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Risktagandet drabbar andra även i dess fall, t.ex. vården behöver ta hand om en som cyklat omkull, skattebetalarna behöver betala, och ens familj och jobb blir påverkade av en som blir allvarligt skadad i en cykel- eller skidolycka.
Javisst, men en som kör omkull orsakar inte att några hundra andra kör omkull och behöver tas om hand. Det gör att det inte går att jämföra eftersom en smittad person kan orsaka att så många andra blir smittade.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Snart börjar det bli oanvända doser i Sverige.

Men skyddseffekten av vaccinerna är ju inte alls så bra som man trodde att de var i början av året då man fick fram kring 95 % skydd men sen kom delta och ställde allt på ände. I det här läget bör man ju se till att få så bra skydd som möjligt. Om du har hyfsat höga halter av antikroppar nu pga. genomgången sjukdom får du ju efter en vaccinering väldigt höga halter och minskar risken rejält att bli sjuk av delta.

Du har inte berättat hur länge sen du var sjuk men Israel ser ju nu hur skyddet för de som vaccinerades kring årsskiftet har dalat och de blir sjuka på nytt. Du tror att skyddet efter sjukdom är likvärdigt med vaccin men om det då var kring årsskiftet som du var sjuk (eller ändå tidigare) så löper du ju nu en risk att bli sjuk igen.

I början av året pratades det om att eventuellt rekommendera de som varit sjuka att bara ta en dos så att de skulle få riktigt bra skydd, t.ex. [länk]
Men sen kom delta och man inser att det inte räcker utan för att det ska bli flockimmunitet så behöver så väldigt många ha ett mycket bra skydd och då räcker det inte längre med bara en dos vaccin.

När det gäller barn under 16 år så hoppas jag att det kommer att bli så att de slipper vaccineras men med deltavarianten så behöver fler än 80 % av befolkningen vara immuna. Eftersom nuvarande vacciner inte skyddar jättebra längre så lär det innebära att kring 90 % behöver antingen vaccineras eller ha varit sjuka relativt nyligen (90 % kommer från en intervju av läkare/forskare rätt nyligen). Som jag ser det innebär det att ju fler vuxna som låter bli att vaccinera sig ju fler barn behöver vaccineras. För om vi tillåter ohämmad smittspridning bland barn och de som inte vill vaccinera sig så kommer dessa att smitta vuxna (föräldrar, mor- och farföräldrar) vars vaccinering/sjukdom inte skyddar dem tillräckligt och det blir en belastning av vården och det blir ett antal som avlider. Sen kan även barn bli allvarligt sjuka och få postcovid.
Men barn har aldrig varit några större smittbärare.
Vaccinen är testade för vuxna. Men vet man något om barn?
Sen har jag lärt mig en sak när det gäller corona. Så länge det står läkare på rocken kommer media att ta allt människan för sanning.
Jag gör så att tegnell får vara min gud.
Men det har varit väldigt många olika bud när det gäller delta och vaccin. Har man fått andra dosen så ska det inte vara några problem. Problemet är att vi inte vet.
Just nu är delta och full vaccin väldigt nytt. Att det inte går att få några vettiga siffror.
 
BirgitS
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Jag hade faktiskt bokat in en tid för sprutan, men fick ryggskott (två dagar in på semestern :ok:) så jag kunde inte gå, bokstavligen, och fick avboka.
När jag kände mig bättre och skulle boka om fick en i familjen bröstsmärtor efter att han tagit sprutan och lite andra saker som jag inte tänker gå in på och det gjorde mig nervös och osäker.

Just nu resonerar jag som så att jag låter alla andra hoppa utför stupet före mig så jag kan studera vad som händer.

Jag är inte emot vaccinet, men skulle behöva övertygas mer av expertisen.
Det var tråkigt att det hände.
Men jag tror att du behöver tänka på vad som händer om hela familjen blir smittad för att ni är ovaccinerade. Det är några procent av alla bekräftade fall som hamnar på sjukhus och det är inte försumbart heller och någon procent som får postcovid. Även om din familj inte består av 50 personer så räkna med vänner och kollegor också så blir det några på sjukhus och några med postcovid. Det är en risk oavsett hur du gör med vaccinationen och all statistik idag när det gäller vuxna talar för att risken är lägre vid vaccination än vid sjukdom.

Det är mer än 6,6 miljoner i Sverige som har hoppat. Hur mycket biverkningar har du hört talas om jämfört med antalet som har hamnat på sjukhus, fått postcovid eller avlidit?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men barn har aldrig varit några större smittbärare.
Jo, men inte några större smittspridare. Det på grund av att dom inte rör sig lika mycket i samhället och håller sig inom samma grupp av människor.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.