Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Jag kommer att antaga att alla jag träffar är vaccinerade och bete mig som innan pandemin.

• Wow
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
K Klicka skrev:
Jag kommer att antaga att alla jag träffar är vaccinerade och bete mig som innan pandemin.
Hur resonerar du då med tanke på att långt ifrån alla är vaccinerade, även vaccinerade kan smitta andra samt även vaccinerade kan bli sjuka inkl. allvarligt sjuk och avlida?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
R
K Klicka skrev:
Det är när jag ser sådana här inlägg som jag inser att vi kommer att fortsätta ha stora problem med corona under lång tid framöver. Stärker också min uppfattning att vissa människor bör begränsas i hur riskfyllt de kan bete sig.

I ditt fall är det väl tyvärr svårt eftersom det inte finns något enkelt sätt att identifiera dig som riskfaktor på samma sätt som ovaccinerade.

Får man fråga om du själv är eller tänker vaccinera dig?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har kommit undersökningar från Storbritannien där det verkar som att delta i allmänhet ger mer symtom, oftare leder till sjukhusinläggning osv. jämfört med alfa Det har även rapporterats om mer symtom från de övre luftvägarna, alltså mer snuva.

Men naturligtvis är det mycket som inte är fullt känt med delta än.
Spännande när infon från fhm var att den inte var farligare.
Men med tanke på hur mycket som ut hela tiden från olika håll så håller jag mig till tegnell. Men alla gör vi olika. Men jag tror man bör vara kritisk samt kolla antal deltagare.

engs engs skrev:
Pratade om tvång att testa sig vid hemkomst efter vistelse i länder med hög smittspridning.
Det spelar ingen roll anledning eller antal.
Eftersom du tvingas att göra det. Oavsett om man tycker att de får skylla sig själva, så... Det går inte att ställa dessa krav. Du kan inte tvinga en anställd. Då det är olagligt. Det är dessutom grundlagen.
Fast det är förstås du får vägra släppa in ovaccinerade eller otestade eller har prickiga byxor, till ditt privata hem.

engs
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är dessutom grundlagen.
Lagar kan ändras, även grundlagen.

BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Spännande när infon från fhm var att den inte var farligare.
Men med tanke på hur mycket som ut hela tiden från olika håll så håller jag mig till tegnell. Men alla gör vi olika. Men jag tror man bör vara kritisk samt kolla antal deltagare.
Det har väl inte kommit någon information om deltavarianten från Fohm under de senaste veckorna, för det är ju då som det kommit ny info från Storbritannien.

Absolut att man ska vara kritisk och det var därför som jag skrev "det verkar som" och inte "det är". Det senare skulle jag ju använda om det gällde alfavarianten jämfört med tidigare.
However, an increase in hospitalizations due to the Delta variant has been reported in the U.K., while in Scotland, the risk of hospitalization for the Delta variant was found to be twice as high as for the Alpha variant, which was the predominant variant in the U.K. previously[3], suggesting that the Delta variant could be more likely to cause serious illness.
https://healthfeedback.org/claimrev...-the-wild-type-virus-craig-kelly-dan-bongino/

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Fairlane
engs engs skrev:
Så dags att förbereda en ändring, om inte annat till nästa pandemi, drygt ett år kvar.
Man kan också ha alternativen, testa sig eller karantän så länge som man riskerar vara smittad utan symptom.
Drygt ett kvar till vadå? Nästa pandemi? Nästa riksdagsval?

Förhoppningsvis dröjer det innan vi ser en ny pandemi, så vanliga är de ju trots allt inte.
Om det var riksdagsvalet du syftade på och att man då skulle kunna få till en grundlagsändring genom ett beslut nu och ett om drygt ett år, så ja, det skulle vara möjligt. Dock skulle jag vilja ha en ordentlig konsekvensanalys av en sådan lagändring och veta hur den står sig emot exempelvis FNs mänskliga rättigheter. Sen skulle jag vilja att en sådan lag, om den antas, måste vara synnerligen tydlig för att förhindra maktmissbruk. Samtidigt är väl problemet att om den är för tydlig så kanske den blir oanvändbar vid nästa pandemi!?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
engs
Fairlane Fairlane skrev:
Drygt ett kvar till vadå? Nästa pandemi? Nästa riksdagsval?

Förhoppningsvis dröjer det innan vi ser en ny pandemi, så vanliga är de ju trots allt inte.
Om det var riksdagsvalet du syftade på och att man då skulle kunna få till en grundlagsändring genom ett beslut nu och ett om drygt ett år, så ja, det skulle vara möjligt. Dock skulle jag vilja ha en ordentlig konsekvensanalys av en sådan lagändring och veta hur den står sig emot exempelvis FNs mänskliga rättigheter. Sen skulle jag vilja att en sådan lag, om den antas, måste vara synnerligen tydlig för att förhindra maktmissbruk. Samtidigt är väl problemet att om den är för tydlig så kanske den blir oanvändbar vid nästa pandemi!?
Nästa val.
Men att vara förberedd och inte bli tagen på sängen så man saknar verktyg nästa gång är ingen vidare lösning heller. Om man nu måste ändra grundlagen och nästa pandemi kommer strax efter ett val sitter man där i 4år utan rätt verktyg.

Om just detta verktyg är rätt alltid? Troligen inte men att kunna testa personer som passerar en statsgräns låter ganska basalt / grundläggande för alla sjukdomar som främst sprids mellan människor. Dvs som inte kommer in med flyttfåglar eller så.

Förövrigt är det nog med pandemier som med lottosiffror. Bara för att en siffra kommit på föregående dragning är det inget som påverkar nästkommande dragning då slumpen inte fungerar så. Dvs i detta fall gentombolan och slumpen den första gången hamnar hos en människa samt spridbar mellan människor.
Det är inte mer eller mindre sannolikt att detta råkar inträffa imorgon bara för att det inträffade 2019.

BirgitS
engs engs skrev:
Men att vara förberedd och inte bli tagen på sängen så man saknar verktyg nästa gång är ingen vidare lösning heller. Om man nu måste ändra grundlagen och nästa pandemi kommer strax efter ett val sitter man där i 4år utan rätt verktyg.
Ett förslag till ändring av en grundlag är knappast något man tar fram på ett år utan det måste ju noggrant gås igenom i utredningar där alla riksdagspartier är med och det måste finnas en bred majoritet så att man är säker på att lagen inte ändras så fort det blir ett regeringsskifte. Det är också besvärlig juridik varför det också tar tid att få förslaget korrekt juridiskt formulerat, Det kräver även breda remissrundor så många ögon får chansen att granska det.

engs engs skrev:
Dvs som inte kommer in med flyttfåglar eller så.
Det är kanske sånt vi behöver förbereda för också, virus, bakterier etc. som sprids via fåglar, mygg, flugor, råttor osv. Dvs. alla behöver heltäckande tät klädsel inkl. för ansiktet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P pmd skrev:
Min fråga (nu med mer tydlighet) gällande detta är varför du tror att covid-19 kommer att bli som en vanlig förkylning. Inga av mutationerna hittills har väl gett speciellt mycket lindrigare symtom än ursprungsviruset?
Det handlar inte så mycket om viruset, utan om att kroppen bygger upp immunförsvaret. Efter flera infektioner blir det mer bestående B-celler som producerar antikroppar. Det är en fördel om immunförsvarets första möten med viruset är vaccinet så man slipper bli sjuk.

Det var det korta svaret.

Fast egentligen handlar det inte bara om antikroppar eller antikroppsnivåerna utan om man har eller får T-celler som kan hantera, styra och kontrollera immunförsvaret för det aktuella viruset, annars blir antikropparna som en armé av soldater som slåss utan befäl och som inte kan skilja fienden från de egna. Men eftersom man inte kan mäta T-cells-immunitet storskaligt så pratas det inte om dem längre. Har man den ena har man den andra (B + T-celler) om man blir frisk.

Det svårbegripliga är att viruset kan bete sig så olika, men alla människor är inte lika. De har olika genetiska förutsättningar och olika historia av tidigare infektioner. Tidigare infektioner är ofta till hjälp, men ibland är det en nackdel och förvärrar sjukdomen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
så att man är säker på att lagen inte ändras så fort det blir ett regeringsskifte.
så lätt är det inte

Enligt 8 kap. 14 § RF (här) ska en grundlag ändras genom två likalydande beslut, av vilka det ena ska fattas före och det andra efter val till riksdagen. Det ska dessutom gå minst 9 månader mellan det att förslaget första gången presenteras i riksdagen och det riksdagsval som ska komma mellan de två besluten.20 sep. 2016

BirgitS
T tergo skrev:
så lätt är det inte

Enligt 8 kap. 14 § RF (här) ska en grundlag ändras genom två likalydande beslut, av vilka det ena ska fattas före och det andra efter val till riksdagen. Det ska dessutom gå minst 9 månader mellan det att förslaget första gången presenteras i riksdagen och det riksdagsval som ska komma mellan de två besluten.20 sep. 2016
Jag vet det där, men det förhindrar ju inte att om majoritetsförhållandet i valet efter det ändras så kommer de nya regeringspartierna att rösta för en ändring tillbaks eller till ett tredje alternativ. Det vill man ju undvika med en grundlag som är tänkt att vara en stabil grund för lång tid och därför vill man ha breda, stora majoriteter när man ändrar grundlagar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
harry73
engs engs skrev:
Förövrigt är det nog med pandemier som med lottosiffror. Bara för att en siffra kommit på föregående dragning är det inget som påverkar nästkommande dragning då slumpen inte fungerar så. Dvs i detta fall gentombolan och slumpen den första gången hamnar hos en människa samt spridbar mellan människor.
Det är inte mer eller mindre sannolikt att detta råkar inträffa imorgon bara för att det inträffade 2019.
Nu är det ju inte sant att det är helt slumpmässigt när nästa pandemi kommer.För det första spelar det roll vilka virus har haft stor spridning i världen de senaste årtionden. Finns det liknande virus som folk redan är immuna för, är det mindre sannolikt att ett visst virus skapar en pandemi. Sedan spelar det också roll vilken beredskap man har i världen, och kort efter en annan pandemi är beredskapen troligtvis större. T ex svininfluensan gjorde att många fler tvättade händer och använde handsprit. Det finns många arbetsplatser där samma infomaterial om handhygien finns kvar sedan svininfluensan. Även handsprit som introducerades då i toaletterna finns kvar.
Efter Covid19 kommer folk troligtvis fortsätta med förbättrad handhygien och stannar man oftare hemma när man har sjukdomssymptom.
Hur länge effekterna håller i sig vet vi inte, men så länge de gör det minskar risken för en ny pandemi definitivt.

Å andra sidan kan det på sikt leda till ett försämrat immunförsvar som ökar risker på en ny pandemi längre fram i framtiden.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Har du pratat om det kan fungera med en dos av den andra sortens vaccin?
Har en telefontid med läkare till veckan, får bestämma det då, vet inte viket som är bättre, riskerar man andra reaktioner med annat vaccin eller inga alls? det är ju en chansning hur som helst antar jag. Blir iaf att ta vaccinet på sjukhus denna gång, känns iaf lite tryggare.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.