Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pjkw skrev:
Hur tänker du då? TBE verkar drabba 250-350 personer per år, mindre än hälften av dessa får bestående men, hittills har över 14000 dött av covid.
Eller missar jag något/misstolkar dig?
Nu har ju inte 14000 dött av covid utan med covid, stor skillnad.
 
R Rkarlsson skrev:
Majoriteten av förskolor och skolor har fattat att man kan nysa och hosta fortfarande utan att vara sjuk.
Vi fick nog och satte ner foten så att BVC blev indraget och fick förklara att nu räcker det. Sen blev det mycket bättre.
Vår son blev hemskickad hela tiden, direkt till mina föräldrar som fick ta hand om en FRISK unge med luftrörsproblem som avhjälps med medicin som vissa fröknar inte gav honom.
När jag satte krav så slutade de skicka hem min FRISKA unge.

Det gick så långt att vi tog alla tester som går att ta på en 2 åring, vc vägrade men vågade inte säga emot för jag vägrade gå från vårdcentralen om de inte tog proverna =)

De skickade även hem barnen efter de varit ute och lekt i iskalla vindar och snorade pga det. Så till sist fick vi fråga när de skulle låsa dörrarna och gå hem för resten av pandemin.

För att tillägga så var där aldrig någon smittspridning och har inte varit heller.
Pedagoger ska och bör inte ge mediciner till barn.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
20 års intresse av hur immunförsvaret fungerar, drygt ett års hobby-studier av vad som sägs och skrivs om coronaviruset.
Jag tycker att din analys av läget är rimlig och jag borde nog ha varit lite tydligare med min fråga.

blackarrow blackarrow skrev:
Snart övergår (förmodligen, förhoppningsvis) den dödliga covid-19 pandemin till att bli som en vanlig (corona-)förkylning
Min fråga (nu med mer tydlighet) gällande detta är varför du tror att covid-19 kommer att bli som en vanlig förkylning. Inga av mutationerna hittills har väl gett speciellt mycket lindrigare symtom än ursprungsviruset?

Såvitt jag kan bedöma är covid-19 (i dess hittillsvarande inkarnationer) mer som en rätt så jobbig influensa än som en förkylning.

Som förkylnings- och influensaveteran är min erfarenhet att det är mycket besvärligare att vara drabbad av en influensa än av en förkylning. Det är därför jag har vaccinerat mig mot säsongsinfluensan regelbundet de senaste åren.
Jag skulle dock inte ha något emot om det gick att vaccinera sig mot förkylning också eftersom jag brukar vara sänkt i ungefär en vecka av en förkylning.
 
Redigerat:
P
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Händelsen med familjemedlemmen skrämde upp mig och rädsla gör en irrationell gissar jag. Jag kan inte släppa det. Jag vill ta sprutan, men sen kommer den där rädslan :/ Och sen blir jag rädd att jag INTE tagit sprutan. Är väldigt kluven.
Låter lite jobbigt. Läs så lite som möjligt om covid-19 och vaccinering i media och webforum. Gå till källorna istället. Ta reda på sannolikheterna för biverkningar av vaccinering och ta reda på sannolikheten för allvarliga komplikationer av att bli sjuk i covid-19. Det vore också väldigt bra om det gick att ta reda på vad det var som orsakade din familjemedlems besvär. Har ni kontaktat läkare om det?
 
  • Gilla
Disneygrisen och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Driver du med mig?
Nej, jag driver inte med mig. Du skrev att vi som är vaccinerade inte behöver umgås med ovaccinerade. Jag ifrågasatte användbarheten av ditt förslag för att avgöra om någon man riskerar att umgås med är ovaccinerad (dvs covidbeviset).

Hur tycker du att man ska göra för att undvika att umgås med ovaccinerade? (Min metod som jag redogjorde för i inlägg #1072 tror jag, som sagt, är lite för extrem för alla).
 
Redigerat:
P
T twoody skrev:
Nu har ju inte 14000 dött av covid utan med covid, stor skillnad.
Skillnaden mellan av och med spelar knappast någon roll för resonemanget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
T twoody skrev:
Pedagoger ska och bör inte ge mediciner till barn.
Varför inte?
Räcker det med att inte vara pedagog för att ge mediciner till barn? ;)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nissens
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Händelsen med familjemedlemmen skrämde upp mig och rädsla gör en irrationell gissar jag. Jag kan inte släppa det. Jag vill ta sprutan, men sen kommer den där rädslan :/ Och sen blir jag rädd att jag INTE tagit sprutan. Är väldigt kluven.
Ok, tänk då på alla dem som blivit väldigt sjuka av att inte vaccinerat sig.
För hittills har du valt det farligare alternativet.
 
P pmd skrev:
Nej, jag driver inte med mig. Du skrev att vi som är vaccinerade inte behöver umgås med ovaccinerade. Jag ifrågasatte användbarheten av ditt förslag för att avgöra om någon man riskerar att umgås med är ovaccinerad (dvs covidbeviset).

Hur tycker du att man ska göra för att undvika att umgås med ovaccinerade? (Min metod som jag redogjorde för i inlägg #1072 tror jag, som sagt, är lite för extrem för alla).
Tja det är helt okej att kritisera. Men dina argument var inte riktigt så att jag kunde ta dessa på allvar.
Jag har inte hängt med på vad du hade för lösning.

Sen så är detta egentligen en icke fråga.
Vi kommer som tur är inte behöva fundera.
Då grundlagen hindrar det.
 
engs
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom det borde vara grundlagen som går in så krävs det lite för att ändra den. Som tur är. Personligen så tycker jag inte om tvång som inte är välgrundade. Att tvinga någon till att vaccinera sig är ganska tufft.
Pratade om tvång att testa sig vid hemkomst efter vistelse i länder med hög smittspridning.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
engs engs skrev:
Pratade om tvång att testa sig vid hemkomst efter vistelse i länder med hög smittspridning.
Och tvång i betydelsen att tvingas bli petad i näsan mot sin vilja strider mot grundlagen.
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det jag läste så tolkade jag inte att delta skulle ge barnen mer sympton. Men det har inget med smittspridning att göra tvärtom?
Små barn smittas inte lika lätt än åldre barn.

Jag tror att vi fortfarande ska passa oss för att dra för mycket på delta viruset. Det är för nytt. Som jag tolkade så blev fler sjuka men inte värre.
Det har kommit undersökningar från Storbritannien där det verkar som att delta i allmänhet ger mer symtom, oftare leder till sjukhusinläggning osv. jämfört med alfa Det har även rapporterats om mer symtom från de övre luftvägarna, alltså mer snuva.

Men naturligtvis är det mycket som inte är fullt känt med delta än.
 
BirgitS
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Händelsen med familjemedlemmen skrämde upp mig och rädsla gör en irrationell gissar jag. Jag kan inte släppa det. Jag vill ta sprutan, men sen kommer den där rädslan :/ Och sen blir jag rädd att jag INTE tagit sprutan. Är väldigt kluven.
Har du försökt prata med läkaren på vårdcentralen om din oro och tveksamhet?
 
engs
BirgitS BirgitS skrev:
Och tvång i betydelsen att tvingas bli petad i näsan mot sin vilja strider mot grundlagen.
Så dags att förbereda en ändring, om inte annat till nästa pandemi, drygt ett år kvar.
Man kan också ha alternativen, testa sig eller karantän så länge som man riskerar vara smittad utan symptom.
 
BirgitS
engs engs skrev:
Så dags att förbereda en ändring, om inte annat till nästa pandemi, drygt ett år kvar.
Man kan också ha alternativen, testa sig eller karantän så länge som man riskerar vara smittad utan symptom.
Rådet/rekommendationen (eller vad det nu är) är ju att testa sig direkt efter hemkomst och efter 5 dagar samt försöka hålla sig isolerad i en vecka.

Finns inte lagstöd för att tvinga någon till karantän när man inte vet att personen är smittsam.

Nåja, nästa pandemi blir troligen rätt annorlunda så man kan inte förbereda sig för nästa genom att ändra lagarna bara så att de passar senaste pandemin. Men det är väl troligt att lagar kommer att justeras efter denna precis som det har skett ändringar efter tidigare pandemier och andra stora sjukdomsutbrott.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.