Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, man faktiskt mätt upp lika mycket virus i luftvägarna hos insjuknade vaccinerade som hos ovaccinerade. Däremot så finns de där i 3 dagar i stället för 5 (genomsnittssiffror) och en hel del av dem är inaktiverade därför att det sitter antikroppar på dem så smittsamheten blir lägre för vaccinerade.
Japp fördelen med att vara vaccinerad är att du blir friskare snabbare och minskar risken att smitta andra.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Den artikel så står det att siffran nu är 60% och den siffran kommer sjunka ännu mer och detta sa jag redan i sommras att det skulle bli så här och jag säger det igen att siffran kommer snart visa att majoriteten kommer vara fullvaccinerade som behöver sjukvård så där är vi nog överens.
Tyvärr inte överens med dig. Genom det utvidgade skyddet från den tredje booster-sprutan så kommer ovaccinerade fortsätta att vara i majoritet på IVA. Time will tell!
 
V vanpire skrev:
Tyvärr inte överens med dig. Genom det utvidgade skyddet från den tredje booster-sprutan så kommer ovaccinerade fortsätta att vara i majoritet på IVA. Time will tell!
Fast nu säger väl du emot dig själv för vad jag fattade på dig att det kommer bli fler och fler som vaccinerar sig och kan ju inte majoriteten vara ovaccinerade som hamnar på intensiven och den siffran sjuker hela tidenOm du nu inte tänker att skyddet minskar/upphör pga att vaccinet tid har gått ur så dom inte längre har skyddet kvar och det är därför dom behöver sjukhusvård.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Fast nu säger väl du emot dig själv för vad jag fattade på dig att det kommer bli fler och fler som vaccinerar sig och kan ju inte majoriteten vara ovaccinerade som hamnar på intensiven och den siffran sjuker hela tiden
Nu är det ju mycket långsamt som allt fler vuxna vaccinerar sig.

Eftersom det trots allt är ganska få som läggs in på IVA så är det ju rätt slumpmässigt men det finns inte någon direkt trend att andelen vaccinerade där har ökat sen september utan det hoppar lite fram och tillbaka.
Histogram över nya IVA-patienter med covid-19 per vecka, indelat i totala antalet och vaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se.../2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-49.pdf
 
V växelventil skrev:
Fast nu säger väl du emot dig själv för vad jag fattade på dig att det kommer bli fler och fler som vaccinerar sig och kan ju inte majoriteten vara ovaccinerade som hamnar på intensiven och den siffran sjuker hela tidenOm du nu inte tänker att skyddet minskar/upphör pga att vaccinet tid har gått ur så dom inte längre har skyddet kvar och det är därför dom behöver sjukhusvård.
Om du läser hela mitt inlägg så skriver jag att den tredje dosen kommer att göra att de ovaccinerade kommer fortsätta att vara i majoritet på IVA. Capisce?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, man faktiskt mätt upp lika mycket virus i luftvägarna hos insjuknade vaccinerade som hos ovaccinerade. Däremot så finns de där i 3 dagar i stället för 5 (genomsnittssiffror) och en hel del av dem är inaktiverade därför att det sitter antikroppar på dem så smittsamheten blir lägre för vaccinerade.
Det tvivlar jag inte en sekund på, men det var inte det @växelventil skrev.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju mycket långsamt som allt fler vuxna vaccinerar sig.

Eftersom det trots allt är ganska få som läggs in på IVA så är det ju rätt slumpmässigt men det finns inte någon direkt trend att andelen vaccinerade där har ökat sen september utan det hoppar lite fram och tillbaka.
[bild]
[länk]
Ja och självklart detta ett problem men man ser en ökning även fast den är låg men tror många resonerar som jag gjorde att ju fler som vaccinerar sig så minskar risken att bli smittad.Sedan kom ju rapporten från dom svenska forskarna att vi kommer inte kunna få flokimminutet eftersom vi är vaccinerade i olika tidsramar samt effeken av vaccinetet hållbarhet var så olika.Tycker då finns det inget alternativ än att vaccinera sig och nu när det ökar kommer nog fler vaccinera sig för många börjar nog inse att det här kommer inte upphöra på flera år om det överhuvudtaget går att få bukt på smittan.
 
V växelventil skrev:
Var en man nu och svälj stoltheten och sätt på dig munskydd.

[länk]
Vilken stolthet? Även om du har en poäng, jag borde faktiskt använda munskydd mer än jag gör.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vilken stolthet? Även om du har en poäng, jag borde faktiskt använda munskydd mer än jag gör.
Jag förtsår inte riktigt motståndet mot munskydd och jag vet inte vad det berorpå .Om man accepterar exempel att när man nyser i armvecket så måste väl det mesta av parkiklarna hamna i armvecket och det måste väl vara possitivt istället för att nyser rätt ut i luften,Om man då exempel sitter på en buss och någon nyser/hostar så fastnar den större delen av partklarna kvar i munskyddet och har man då själv munskydd så borde väl man bli mindre utsatt för att du ska andas in parkiklar från den personen.Visst det är väl inte optimalt med tanke på att det kan läcka ut även fast du har gjort allt rätt hur du nu har använt men samtidigt är det väl bättre än ingenting.För logiskt borde det väl vara bättre med ett munskydd än inget alls och det KAN minska risken att bli smittad eller smitta.
 
V vanpire skrev:
Tyvärr inte överens med dig. Genom det utvidgade skyddet från den tredje booster-sprutan så kommer ovaccinerade fortsätta att vara i majoritet på IVA. Time will tell!
Hur kan vi vara säkra att det är tredje booster och inte att majoriten snart haft covid infektionen?
De som inte haft infektionen verkar vara de som hamnar på IVA och där spelar det ingen någon roll om de är ovaccinerade eller inte.
 
BirgitS
A Advas skrev:
Hur kan vi vara säkra att det är tredje booster och inte att majoriten snart haft covid infektionen?
Än så länge är det inte nära att en majoritet av befolkningen har haft covid. Effekten av att ha haft covid avtar också med tiden och blir dessutom betydligt mindre mot omikronvarianten.
This implies that the protection against reinfection by Omicron afforded by past infection may be as low as 19%.
#14405

Din andra mening förstår jag inte helt och hållet men jag har inte sett någon statistik om andelen på IVA som har återinfekterats. Har du?

Det är välkänt att infektion + vaccin ger ett bättre skydd än bara infektion.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
harry73 harry73 skrev:
Tittade på första delen igår. Jag vet egentligen inte precis var jag ska börja, men jag var inte imponerad av dokumentären. Jag är inte principiellt emot att journalister infiltrera undercover. Det kan vara befogat, men här ledde det inte till någon djupgång eller info man annars inte hade fått. Jag tror att det framförallt leder till att folk vänder sig bort från mainstream media och ser sina farhågor bekräftade, och det är synd.
Om man sedan ser på alla antivaxxare i dokumentären, ser jag personer som upplevde problem med vården efter att de fick eller misstänkte vaccinbiverkningar.
Jag ser inte ett stort organiserat nätverk, men enstaka personer med uppriktiga och befogade frågor som inte får hjälp eller svar från vården.
Linda Karlssons äldsta barn verkar fått problem med en riktig biverkning och det skulle vara intressant att höra mer om det. Hur hanterade vården det, hur allvarligt var det mm.
Producern av vaxxed hade ett barn med autism och ansåg att det var en biverkning. Det blir tveksamma, men framförallt var de väldigt inkluderande och räckte det för deras del att alla som upplevde en biverkning, verkligen hade en biverkning.
Men i dokumentären var det en voice over som flera gånger sa att vaccin hade räddar miljoner luv, eller 23 miljon liv.
Detta är såklart en siffra för hela världen under flera decennier (40-50 år?) Och framförallt barn i u-länder. Många hade troligtvis även bli räddats för att hygienen blivit bättre. Så jag förstår inte nyttan med argumentet om miljontals räddade barnliv.

Sedan fanns det ett klipp i dokumentären om en diskussion Linda Karlström hade med Anders Tegnell och en annan kvinna. Och hon kvinnan beklagade sig att antivaxxare kom med lite sanningar som de blandade med mycket osanningar. Och här kommer vi till problemets kärnan!
Antivaxxare har delvis rätt. Det finns baksidor med vaccin, och att tro något annat är naivt. Men vården kan inte erkänna eller ens prata om det.
Kommer man med kritiska frågor om vaccin, då är man plötsligt antivaxxare och ska man inte tas seriöst. Att erkänna att vaccin kan leda till biverkningar kan leda att folk slutar ta vaccin och det ska undvikas.

Jag skulle säga att vården orsakade hela antivaxxrörelse själv och vården behöver ändra sin inställning för att få bukt med det.
Du har en poäng här, och just detta är en intressant diskussion. Hur når man ut och bemöter fanatiker och/eller skeptiker? Och hur hanterar man det lilla problemet (som vi även sett här i denna tråd) att vissa individer helt vägrar ta till sig fakta och anser att hela världen är mot dem och del av en stor sammansvärjning. Just dessa/denna individ är den enda som vet vad som verkligen händer. Typ Matrix…
Går det ens att bemöta denna typ av resonemang?

Mitt intryck är att vi inom vården är ganska bra på att bemöta rädsla, oro, skepsis, ilska och tvivel. Men vi har även andra arbetsuppgifter och kan inte ägna all tid åt att övertyga och försöka informera. Det vi kan göra är att försöka förstå patienten eller anhörig och bemöta dem, försöka förklara, ge alternativ och berätta vad som anses bäst/sämst/beprövat/experimentellt etc.
Men i slutänden är det alltid individens val.
 
  • Gilla
Tommynorskens och 4 till
  • Laddar…
P
H Huspappan skrev:
Men att vara någon form av god samhällsryttare som ska "bekämpa pandemin", är nog kanske inte det enskilda toppvalet. Det är ett brett begrepp såklart och behöver inte utesluta något annat, men ska det vara ordagrant så tror jag människor gör det för sina enskilda val. Att återigen få krama sina barnbarn, umgås med sina vänner, träffa sina släktingar utomlands, att inte vara rädd för att dö eller bli svårt sjuk.
Att vaccinera sig för sina nära och käras skull är lightvarianten av att vara en god samhällsmedborgare som vaccinerar sig för samhällets skull. Det är en grad- snarare än artskillnad.
Liten flock istället för stor.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Om du läser hela mitt inlägg så skriver jag att den tredje dosen kommer att göra att de ovaccinerade kommer fortsätta att vara i majoritet på IVA. Capisce?
Tror nog att läget inte kommer vara så.Titta på exempel tyskland;frankrike holland som resonerar att det räcker med den som har varit sjuk i covid 19 räcker det med 1 vaccindos och enligt deras undersökningar så ska det räcka för att inte behöva sjukhusvård när personer blir sjuka.Faktum är om man tittar på våra grannländer som danmark/norge så har dom en stor del av befolkningen vaccinerade men dom har inte i närheten av folk som har varit sjuka i cocid 19 om man jämför med sverige och det måste betyda något.Jag tror att om du har redan haft covid 19 så har du ett ganska bra skydd mot att bli sjuk medans Danmark/norge får sina problem nu.Såvisst kommer boostern göra att färre behöver sjukvård men för hur länge?
 
  • Gilla
Advas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.