817 480 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Har du insiderinformation?V växelventil skrev:
Det är ju rekommendationer om munskydd. Även på kollektivtrafiken.
Sjukhus är heller inget tvång, men folk har tydligen ganska bra respekt när de är där. Jag tar absolut på det om de vill det på sjukhus. Men min läkare säger att det är frivilligt när jag är hos de.
Du får gärna berätta var de blir tvång =) Så kan man undvika dessa platser.
Vaccinering generellt har mycket god effekt, vilket har varit välkänt mycket länge. Någon direkt seriös och fruktbar diskussion går därför inte att ha med vaccinmotståndare som inte erkänner den premissen. Det går även dåligt att diskutera med personer som har helt felaktiga idéer om hur vaccin fungerar.harry73 skrev:
Vetenskap kan vara svårt för en lekman, så det kan ta lite tid att processa informationen från forskarna.H Huspappan skrev:
FHM har fått en förfrågan att vi i Sverige ska införa krav på munskydd vid kollektivt trafiken och att dom ska se över det och med tanke på smittökningen så blir nog stor risk att det blir så men vi får väl se .R Rkarlsson skrev:Har du insiderinformation?
Det är ju rekommendationer om munskydd. Även på kollektivtrafiken.
Sjukhus är heller inget tvång, men folk har tydligen ganska bra respekt när de är där. Jag tar absolut på det om de vill det på sjukhus. Men min läkare säger att det är frivilligt när jag är hos de.
Du får gärna berätta var de blir tvång =) Så kan man undvika dessa platser.
Jag är tveksam. Men det är ok för de att göra det. Jag blir inte påverkad då jag inte nyttjar kollektivtrafik eller ränner runt på fler ställen än sjukhuset 2-3 ggr per år nu =)V växelventil skrev:
Borde då vara effektivare att reducera så att det endast är sittplatser och inte fullproppat i tåg och buss.
FOHM måste ha ändrat ganska nyligen. Tidigare i höstas var det sex månader.Ulltand skrev:
Vad har britterna för intervall nu?
Frågan är om regionerna har kapacitet för att vaccinera fler fortare. Risken finns också att en del som fick sin andra spruta tidigt under året får vänta onödigt länge.
Redigerat:
Såvitt jag vet skyddar munskyddet andra mycket mer än en själv så risken att bli smittad om man bär munskydd torde vara rätt låg om andra i närheten också bär munskydd.useless skrev:
Man försämrar dock munskyddets förmåga att hindra ens egen smitta att spridas genom att pilla på det även om jag tror att den risken också är ganska låg.
Jag hoppas också att folk håller ordentligt avstånd till mig när de ser att jag bär munskydd. Mina är svarta och ser förhoppningsvis dystrare ut än de vanliga blå. Jag funderar på att skaffa såna här munskydd:
Så kan det vara, men speciellt säker på det kan man inte vara utan ytterligare data.V växelventil skrev:
Verkan av de vaccin mot covid som används (åtminstone i Sverige) upphör inte tvärt. Effektiviteten går neråt under en längre period. Det är rätt likt hur effekten av influensavaccin avtar med tiden.
Jag är inte så säker på den sista meningen är rätt, men om vi utgår från att den är det så finns ju vaccintillverkarna som måste redovisa nackdelarna innan de får sina vaccin godkända av läkemedelsmyndigheterna.harry73 skrev:
mRNA-vaccin, som i stort sett är de enda som används vid vaccinering mot covid-19 i Sverige, går ur kroppen rätt snabbt. Det handlar om dagar eller (få) veckor.V växelventil skrev:Fast nu säger väl du emot dig själv för vad jag fattade på dig att det kommer bli fler och fler som vaccinerar sig och kan ju inte majoriteten vara ovaccinerade som hamnar på intensiven och den siffran sjuker hela tidenOm du nu inte tänker att skyddet minskar/upphör pga att vaccinet tid har gått ur så dom inte längre har skyddet kvar och det är därför dom behöver sjukhusvård.
Det som finns kvar är antikropparna som den egna kroppens celler har tillverkat enligt instruktionerna från mRNA:t (lite förenklad beskrivning). Det är dessa antikroppar som får mindre effekt med tiden, eventuellt pga att de sakta tar slut (men det är en gissning från mig; det finns nog någon i tråden som har bättre koll på just den saken). En annan möjlig orsak till att antikropparna får sämre effekt är att det kommer nya mutationer av SARS-CoV-2.
Inte jättelänge är min gissning, baserad på hur länge influensavaccin ger ett hyfsat skydd.V växelventil skrev:
Efter cirka ett halvår tror jag att skyddet har avtagit så pass mycket att det kan vara lämpligt att vaccinera sig igen. Om vi får ner smittspridningen tillräckligt mycket så kanske det kommer att räcka med att vaccinera sig en gång om året, på hösten, ungefär som med influensavaccination.