828 411 läst · 17 905 svar
828k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
All info fanns inte från dag ett, men innan min åldersgrupp fick tillåtelse att vaccinera sig så hade jag bestämt mig.H Huspappan skrev:
Jag hade ju dessutom haft covid nästan ett år innan jag vaccinerade mig, så det var lite att fundera på.
Fast det där är ju gammal kunskap. I vården byter man just av den anledningen munskydd frekvent. Ett vanligt munskydd av typen IIR håller max 4 timmar. Så ingenjören kunde ha lagt sin tid på nåt annat.K Kurtivan skrev:]
Hörde som hastigast imorse på P1 om en forskning gjord på munskydd. Det var en civilingenjör som arbetade med industriell forskning, alltså inte medicinsk. Där kom man fram till att munskyddet inte spred salivdropparna utan de samlades i munskyddet, men OM man nyste eller hostade blev det en ketchupeffekt, alltså att de blåste ut! Munskydd ska alltså bytas med visst intervall var slutsatsen.
Du kan se mer av den kvinnan i dokumentäreren "Vaccinkrigarna":harry73 skrev:Jag tog an utmaningen och tittade på videon (nästan 2 timmar). Jag får kanske också förklara att jag gillar att titta på "Ancient aliens" och försöker då identifiera var det blir fel i resonemanget.
Så gjorde jag också här
Googlar man på Linda Karlström, hittar man allt från att världen styrs av judarna och att Holocaust inte var så allvarligt. Där förbrukar man redan många poäng i att övertyga mig.
Men om vi bara koncentrerar oss på videon, då vill hon först bevisa att vaccin är farliga, framförallt för småbarn.Och hon har några viktiga poäng:
- inga föräldrar läser bipacksedeln innan vaccin, och sjuksköterskorna på BVC eller skolan berättar inte för oss att vi borde göra det.
- barn får väldig många vaccin väldigt tidigt i livet och de skulle må bra av att få dessa senare (eller inte alls enligt henne)
- hon kopplar tidigt spädbarnsdöd till vaccineringen och har en del intressanta synpunkter och bevisning
- man stoppar väldigt många vaccin i samma spruta (=många olika sjukdomar)
Sedan tar hon väldig stora steg när hon t ex försöker bevisa att i princip all autism är en direkt följd av vaccineringen. Jag står öppen för att vaccinering kan leda till autismliknande symptom, men hennes beviskedja är fel på många olika sätt.
Nästa del av videon handlar om hur stor effekt vaccinet har. Även här har hon vissa viktiga poäng, men tar väldig stora steg i bevisföringen.
Ja många sjukdomar avtog (och framförallt dödligheten) innan det fanns vaccin och vaccinets nytta är ofta inte så stor som "man" påstår, men på samma sätt som "pro-vaxxare" försöker förstora vaccinets effekt, försöker hon förminska effekten.
Men som sagt några intressanta poäng har hon i alla fall.
Min känsla efter ha sätt videon är nog densamma som jag har efter den här tråden. Båda sidorna gör allt att övertyga motståndarna och det finns inget utrymme för en seriös diskussion
https://www.svtplay.se/video/293112...nt-inifran-vaccinkrigarna-avsnitt-1?info=visa
Redigerat:
Oj, nu får verkligen jag be om ursäkt, det var fel länk, här är den jag menar, men det är två delar.harry73 skrev:
https://www.svtplay.se/video/293112...nt-inifran-vaccinkrigarna-avsnitt-1?info=visa
Jag rättar även i mitt tidigare inlägg.
Nej natuligtvis inte.P pmd skrev:
Man håller på den efter FHM rekommendation 5 månader mellan andra och tredje dosen.
Det är den som måste ändras iom omicron vilket britterna nu fattat och gör.
FHM har inte infört något TVÅNG på munskydd. Det är rekomendationer.V växelventil skrev:
Det var därför Tegnell trodde att maskerna inte skulle vara så effektiva. .T Tommynorskens skrev:
Men covid är ju luftburen så det stämde ju inte
Men studier från verkliga livet visar ju att dom är det, rätt effektiva och rekommenderas av alla som har med smittskydd att göra. Ja tom FHM men bara lite
jo men ärligt, när du sett folk bli intervjuade på "stan" alltså vanligt folk som är ute i alldagliga ärenden hur ofta ser man inte att munskyddet går ner över näsan eller att de konstant "justerar" munskyddet med händerna för att det inte sitter "riktigt" rätt? Kom inte och påstå att det är direkt förtroendeingivande.Ulltand skrev:
Jag tror absolut att det hjälper och att många har sina skydd på sig korrekt utan att pilla och justera dem, och det har säkerligen avhjälpt en hel del av smittan. Men jag kan också se Tegnells tvekan till det "faktiska effekten" av dem eftersom att användandet är så väldigt olika.
Varför är det farligt att pilla på skyddet om det inte sitter perfekt? Jag gissar att det är för att man kan få virus på fingrarna, men dels så smittar ju inte viruset genom huden och dels så hade ju viruset hamnat i luftvägarna om man inte haft skyddet eller det suttit dåligt.T Tommynorskens skrev:
Det var ett vansinnigt tjat om Tegnell och de där maskerna.Ulltand skrev:
När pandemin kom så fanns det knappt några masker att tillgå i Sverige och att köpa in några gick inte heller. Eftersom att det var ytterst tveksamt huruvida de skyddade mot Covid när en amatör använder dem som amatörer gör så ville man inte gå ut med en rekommendation om att använda munskydd. Hade man gjort det så hade helt enkelt de som kan använda dem, som vistas bland våra sköraste invånare helt enkelt blivit utan.
Det är fortfarande tvivelaktigt hur bra de fungerar. Hade det varit uppenbart bra så hade sjukdomen till exempel varit mycket mindre spridd i till exempel Frankrike och Tyskland.
Nu finns det munskydd i överflöd så nu rekommenderar FHM att amatörerna använder dem. Inte för att det uppenbart fungerar, men för att det knappast skadar. Men eftersom man tidigt betonade hur osäker effektiviteten är så är det inte alla som lyssnar, vilket är helt rimligt.
Man kan tycka att det är att leka med folks hälsa att inte rekommendera ett eventuellt funktionellt munskydd för att det är brist på dem. Men så är det med riskbedömningar, man får samla resurserna där de gör nytta, annars hade de haft 20 ambulanser i Säffle.