Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Modern forskning visar enligt Wikipedia att många dog av bakteriell lunginflammation… samma virus som orsakade spanska sjukan orsakade utbrott 2009 dessutom…
Citat från Wiki:
”Forskning har visat att spanska sjukan gav upphov till en överreaktion hos immunförsvaret.[23] Influensan aktiverade genersom är kopplade till apoptos (programmerad celldöd), vilket i vanliga fall är ett effektivt försvar för att upphäva infektioner. I detta fall kunde celldöden bli så omfattande att stora delar av lungornas epitel förstördes, vilket kunde bli fatalt i sig självt men framför allt öppnade för fatal bakteriell lunginflammation. Detta kan förklara att man observerat att det var främst friska människor som blev hårdast drabbade, inte gamla och småbarn, eftersom ett starkt immunförsvar i detta fall ledde till en kraftigare överreaktion och mer omfattande skador i lungorna.”
Det är skillnad på många och alla.

Unikt för spanska sjukan var dock den relativt stora andel som dog av direkta viruseffekter i lungorna, vilka orsakade lungödem och blödningar i lungvävnaden, svår bronkiolit och alveolit. Dessa allvarliga lungförändringar kunde leda till döden redan fyra dagar efter insjuknandet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

Just överreaktion hos immunsystemet är ju något som man ser under covid också, det är det som gör att en del blir värre sjuka efter 7-10 dagar och som gör att många då behöver intensivvård. Du har kanske hört talas om MIS-C bland barn, en kraftig överreaktion. Överreaktioner ligger bakom många av de symtom som folk får.

Att stora delar av lungornas epitel förstörs inträffar vid covid också.

Tillräckligt sagt om spanska sjukan för min del.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så svårt är det väl inte?
Får jag göra ett försök så kan du säga om jag tolkat dig rätt eller fel?

Jag tror du menar så här:
Det viktiga är inte om hemtjänstpersonalen är vaccinerad eller inte utan om personalen är smittsam eller inte.

Jag håller helt med om att det som är väsentligt är om personalen är smittsam eller inte. Däremot så vet vi ju att risken för att personalen blir smittade ökar om de är ovaccinerade och vi vet att risken att de smittar andra också ökar. Således lämpligt att de är vaccinerade.

För personer som aldrig träffar andra människor så är det ingen poäng med vaccinering. Man kan sitta själv ute i sin stuga och inte riskera att bli smittad och inte smitta andra. Hemtjänstpersonal och många andra tillhör dock inte grupen som aldrig träffar andra, så då borde man tänka annorlunda.
Att båda parter är friska, bär munskydd, håller distans, så gått det går, och är vaccinerad är väl önskesituationen.
Om man tar bort den första parametern, friska, så är det bara den sista, vaccinerad, man kan spela med.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Jag presenterar vad SCB:s siffror visar. Dödligheten var inte uppseendeväckande hög i Sverige 2020. Det är fakta.
Det är fakta att det var en ovanligt stor överdödlighet, långt utanför normalspannet till skillnad från svåra influensaår som början av 2018 som går bara lite utanför normalspannet. Överdödligheten har inte heller uppvägts av någon stor underdödlighet efteråt.
Graf som visar normaldödlighet och faktisk dödlighet i Sverige över tid med toppar som indikerar överdödlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...-overdodlighet-till-och-med-vecka-45-2021.pdf

Så tillräckligt mycket diskussion om det i vaccinationstråden för min del.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Om man tar bort den första parametern, friska, så är det bara den sista, vaccinerad, man kan spela med.
Och alltså blir den mycket viktig.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och alltså blir den mycket viktig.
Ja men om du måste välja bort nåt?
 
BirgitS
M mickef skrev:
Ja men om du måste välja bort nåt?
Varför ska en skör person behöva välja?
Naturligtvis vill den personen minimera risken att bli smittad på alla sätt i stället för att öka risken att bli en av dessa människor:
Stapeldiagram över 70-åringar med hemtjänst eller i särskilt boende smittade med covid-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från dagens presskonferens, Socialstyrelsens presentation
www.youtube.com/watch?v=jwo53IK1-Us 22 minuter in
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska en skör person behöva välja?
Naturligtvis vill den personen minimera risken att bli smittad på alla sätt i stället för att öka risken att bli en av dessa människor:
[bild]
Från dagens presskonferens, Socialstyrelsens presentation
www.youtube.com/watch?v=jwo53IK1-Us 22 minuter in
Ingen ska behöva välja en smittsam tjänstepersonal.
 
harry73
A Abies koreana skrev:
Men vi är inte där nu och vi har en pågående pandemi så framtida insatser för personalen inom äldreomsorgen hjälper inte i dagsläget.
Kan krogar och evenemang ställa om till en smittsäker verksamhet, kan man också kräva bra anställningar och samma personal hos samma vårdtagare även under en pågående pandemi
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Men i mindre utsträckning än en sjuk ovaccinerad.
Liksom en tidigare sjuk mycket väl kan föra med sig viruset och smitta andra.
Intressant är att 2 plan från Sydafrika sattes i karantän på Amsterdam. Av totalt 600 passagerare hade 61 pågående covidsmitta och minst 14 av dessa hade omikron varianten.
10% av de smittade (6) var ovaccinerade och 90% var vaccinerade (55).
Edit: stavfel
 
Redigerat:
BirgitS
Den här bilden från presskonferensen kan ju passa bra i den här tråden:
Stapeldiagram över sjukhusinläggningar efter ålder och vaccination, visar högre andel ovaccinerade yngre vuxna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

www.youtube.com/watch?v=jwo53IK1-Us 22:34 minuter

Så bland dem på sjukhusen som är ovaccinerade hittar man en hög andel yngre vuxna och yngre medelålders varav en stor del (om man utgår från vad som sägs i tråden) anser att de inte tillhör en riskgrupp.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Intressant är att 2 plan från Sydafrika sattes i karantän på Amsterdam. Av totalt 600 passagerare hade 61 pågående covidsmitta och minst 14 av dessa hade omikron varianten.
10% av de smittade (6) var ovaccinerade och 99% var vaccinerade (55).
Något lär vara felskrivet men det är väl inte så konstigt när nästan alla som är ute och reser är vaccinerade eller har varit covidsjuka de senaste 6 månaderna. Omikron har väl dessutom troligen en förmåga att komma runt immunsystemet hos tidigare sjuka och vaccinerade.

Som jag ser det var det rätt intressant hur dåligt de 600 hanterades på flygplatsen där de fick trängas med varandra i väntan på provsvar. Man får hoppas att de andra 540 testar och isolerar sig när de kommer hem.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Ingen ska behöva välja en smittsam tjänstepersonal.
Och hur har du tänkt dig att man ska ordna det?
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är fakta att det var en ovanligt stor överdödlighet, långt utanför normalspannet till skillnad från svåra influensaår som början av 2018 som går bara lite utanför normalspannet. Överdödligheten har inte heller uppvägts av någon stor underdödlighet efteråt.
[bild]
[länk]

Så tillräckligt mycket diskussion om det i vaccinationstråden för min del.
Men om du tittar på diagrammet, så syns en lägre överdödlighet under 2018 och 2019, alltså det är före Covid-19 man ska titta, inte efter.

Det anses att det fanns många som (nu förkortar jag ett långt resonemang i få ord), som när år 2020 började, "levde på lånad tid". Statistiskt sett, så borde många ha dött redan 1-1,5 år tidigare.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur har du tänkt dig att man ska ordna det?
Testning men munskydd ska vara obligatoriskt i utsatta områden.
 
  • Haha
Klacken
  • Laddar…
BirgitS
S skogaliten skrev:
Men om du tittar på diagrammet, så syns en lägre överdödlighet under 2018 och 2019, alltså det är före Covid-19 man ska titta, inte efter.

Det anses att det fanns många som (nu förkortar jag ett långt resonemang i få ord), som när år 2020 började, "levde på lånad tid". Statistiskt sett, så borde många ha dött redan 1-1,5 år tidigare.
Jo, jag har sett det resonemanget tidigare men jag tycker att det förenklar saken. Att sjukvården blir bättre på att ta hand om sjuka och omsorgen blir bättre på att inte smitta gamla med influensa med tiden kan ju inte tas som intäkt för att det inte gör något om folk dör ett år tidigare än de skulle ha gjort utan en pandemi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.