Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pjkw skrev:
Hur tänker du då? TBE verkar drabba 250-350 personer per år, mindre än hälften av dessa får bestående men, hittills har över 14000 dött av covid.
Eller missar jag något/misstolkar dig?
..Och under samma tid har ca 140'000 dött av ålder och andra sjukdomar.
icke att förglömma den naturliga dödligheten, som i våra utvecklade länder ligger på ca 1 % per år, dvs för Sverige ca 100'000 per år !
Utan Corona skulle alltså de flesta dött ändå !
Det finns en och endast en medicinsk logik, - Testa antikroppar istället för att pusha In Absurdum för ett vaccin som har tvivelaktig effekt !!
Med antikroppar (som jag, infekterad för över ett år sen) - inget vaccin (vem fan vill riskera hälsan med något artificiellt när man har ett naturligt skydd),
Utan anti-kroppar - think about it. Upp till var och en att hantera sin kropp och hälsa.
 
  • Gilla
  • Haha
växelventil och 3 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Normalt tar man ju vaccin för att skydda sig mot en sjukdom. Men detta vaccin upplever många att det inte fungerar, jag antar att det är därför dom rädda för ovaccinerade.
Icke att förglömma, en vaccinerad kan mycket väl föra med sig viruset och smitta andra.
 
Det här verkar vara uppsamlingsplats för alla som vill leva på andras bekostnad.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Kan inte.
Så svårt är det väl inte?
Får jag göra ett försök så kan du säga om jag tolkat dig rätt eller fel?

Jag tror du menar så här:
Det viktiga är inte om hemtjänstpersonalen är vaccinerad eller inte utan om personalen är smittsam eller inte.

Jag håller helt med om att det som är väsentligt är om personalen är smittsam eller inte. Däremot så vet vi ju att risken för att personalen blir smittade ökar om de är ovaccinerade och vi vet att risken att de smittar andra också ökar. Således lämpligt att de är vaccinerade.

För personer som aldrig träffar andra människor så är det ingen poäng med vaccinering. Man kan sitta själv ute i sin stuga och inte riskera att bli smittad och inte smitta andra. Hemtjänstpersonal och många andra tillhör dock inte grupen som aldrig träffar andra, så då borde man tänka annorlunda.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
De riskerar också andra människors hälsa om de tar upp en massa sjukvårdsresurser…
Detta gäller inte bara Covid utan gäller alla som rekommenderas att ta olika vaccin, t.ex. vaccin mot säsongsinfluensa, lunginflammation, TBD, mässling, röda hund, påssjuka. De borde också få en större släng av sleven av kritik för sin egoism.
 
harry73 harry73 skrev:
Den är svår att lösa, men en bra (del)lösning kan vara att få bättre arbetsvillkor för hemtjänstpersonal, så att de även får betalda när de är sjuka, och att man alltid jobbar med samma vårdtagare (bättre för båda) och skulle det då inte fungera mellan personal och vårdtagare kan man be om att byta personal/vårdtagare
Håller med om allt du skriver, jag betalar gärna mer i skatt liksom alla andra här säkert gör för att äldreomsorgen får ökade resurser eftersom bemanningen måste öka. Självklart skall äldre kunna byta ut personal som inte fungerar på ett acceptabelt sätt.

Men vi är inte där nu och vi har en pågående pandemi så framtida insatser för personalen inom äldreomsorgen hjälper inte i dagsläget.

Hemmet är det mest privata vi har och vi bestämmer själva vem som kommer in i vårt hem. Varför skall inte de som är beroende av hemtjänst äga samma privilegium som alla andra?
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Du blandar äpplen och päron…
Det var ingen som dog av själva viruset när spanska sjukan gick. Det de dog av var följdsjukdomar som lunginflammation. Det var innan det fanns antibiotika…
Nej, folk dog av själva viruset också precis som folk dör av vanlig influensa.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, folk dog av själva viruset också precis som folk dör av vanlig influensa.
Det var väldigt ovanligt i så fall, för lunginflammation var den absolut vanligaste dödsorsaken.
 
BirgitS
Biffkrull Biffkrull skrev:
..Och under samma tid har ca 140'000 dött av ålder och andra sjukdomar.
icke att förglömma den naturliga dödligheten, som i våra utvecklade länder ligger på ca 1 % per år, dvs för Sverige ca 100'000 per år !
Nej, det är det totala antalet som avlider som är kring 90 000 om året.

Biffkrull Biffkrull skrev:
Utan Corona skulle alltså de flesta dött ändå !
Anser du att det är betydelselöst att medelålders har dött i stället för att leva 40 år till?

Biffkrull Biffkrull skrev:
Det finns en och endast en medicinsk logik, - Testa antikroppar istället för att pusha In Absurdum för ett vaccin som har tvivelaktig effekt !!
Att ha antikroppar har en tvivelaktig effekt också eftersom även folk med antikroppar kan insjukna igen och smitta andra.

Biffkrull Biffkrull skrev:
Med antikroppar (som jag, infekterad för över ett år sen) - inget vaccin (vem fan vill riskera hälsan med något artificiellt när man har ett naturligt skydd),
Det var många som insjuknade både under första vågen och under andra vågen, dvs. med 9 månaders mellanrum. Det är inte utan anledning som tillfrisknandebevisen bara gäller i 6 månader efter sjukdomen. Efter mer än ett år är det stor risk för att du har ett dåligt skydd och kan bli även allvarligt sjuk om du blir smittad.
 
BirgitS
Biffkrull Biffkrull skrev:
Icke att förglömma, en vaccinerad kan mycket väl föra med sig viruset och smitta andra.
Men i mindre utsträckning än en sjuk ovaccinerad.
Liksom en tidigare sjuk mycket väl kan föra med sig viruset och smitta andra.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är det totala antalet som avlider som är kring 90 000 om året.


Anser du att det är betydelselöst att medelålders har dött i stället för att leva 40 år till?


Att ha antikroppar har en tvivelaktig effekt också eftersom även folk med antikroppar kan insjukna igen och smitta andra.


Det var många som insjuknade både under första vågen och under andra vågen, dvs. med 9 månaders mellanrum. Det är inte utan anledning som tillfrisknandebevisen bara gäller i 6 månader efter sjukdomen. Efter mer än ett år är det stor risk för att du har ett dåligt skydd och kan bli även allvarligt sjuk om du blir smittad.
Du kan ju vrida o vända på det hur du vill, fakta är att Sverige hade under 13 av de 20 åren innan 2020 en högre dödlighet än 2020. Detta enligt SCB.
Så, dödligheten totalt sett var inte speciellt hög 2020 i Sverige.
 
  • Gilla
Biffkrull
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Det var väldigt ovanligt i så fall, för lunginflammation var den absolut vanligaste dödsorsaken.
Och hur bra var man på att särskilja viral och bakteriell lunginflammation?
Du vet väl om att i Ryssland har det varit kraftig överdödlighet i just lunginflammation sen pandemin började?
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju vrida o vända på det hur du vill, fakta är att Sverige hade under 13 av de 20 åren innan 2020 en högre dödlighet än 2020. Detta enligt SCB.
Så, dödligheten totalt sett var inte speciellt hög 2020 i Sverige.
Jag tycker det är du som vrider och vänder på fakta. Medellivslängden sjönk med ungefär ett halvår i stället för att öka ett antal månader som hade varit det normala. Den sjönk mer för män än för kvinnor eftersom dödligheten i covid är större för män än för kvinnor.

Det har dött en massa människor bara för att det var en pandemi och då har man inte ens tagit med framtida dödsfall därför att folk inte har diagnosticerats med cancer i tid och många andra liknande saker.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur bra var man på att särskilja viral och bakteriell lunginflammation?
Du vet väl om att i Ryssland har det varit kraftig överdödlighet i just lunginflammation sen pandemin började?
Modern forskning visar enligt Wikipedia att många dog av bakteriell lunginflammation… samma virus som orsakade spanska sjukan orsakade utbrott 2009 dessutom…
Citat från Wiki:
”Forskning har visat att spanska sjukan gav upphov till en överreaktion hos immunförsvaret.[23] Influensan aktiverade genersom är kopplade till apoptos (programmerad celldöd), vilket i vanliga fall är ett effektivt försvar för att upphäva infektioner. I detta fall kunde celldöden bli så omfattande att stora delar av lungornas epitel förstördes, vilket kunde bli fatalt i sig självt men framför allt öppnade för fatal bakteriell lunginflammation. Detta kan förklara att man observerat att det var främst friska människor som blev hårdast drabbade, inte gamla och småbarn, eftersom ett starkt immunförsvar i detta fall ledde till en kraftigare överreaktion och mer omfattande skador i lungorna.”
 
  • Gilla
Biffkrull
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är du som vrider och vänder på fakta. Medellivslängden sjönk med ungefär ett halvår i stället för att öka ett antal månader som hade varit det normala. Den sjönk mer för män än för kvinnor eftersom dödligheten i covid är större för män än för kvinnor.

Det har dött en massa människor bara för att det var en pandemi och då har man inte ens tagit med framtida dödsfall därför att folk inte har diagnosticerats med cancer i tid och många andra liknande saker.
Jag presenterar vad SCB:s siffror visar. Dödligheten var inte uppseendeväckande hög i Sverige 2020. Det är fakta.
 
  • Gilla
Biffkrull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.