Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, jag har sett det resonemanget tidigare men jag tycker att det förenklar saken. Att sjukvården blir bättre på att ta hand om sjuka och omsorgen blir bättre på att inte smitta gamla med influensa med tiden kan ju inte tas som intäkt för att det inte gör något om folk dör ett år tidigare än de skulle ha gjort utan en pandemi.
Fast männniskor blir till slut så gamla och sköra, att minsta pust av något, knuffar folk över kanten.

Vi har inte ett evigt liv. Kroppen blir sliten.

Om det finns ett stort antal människor, som är såpass sköra, och det under en tidsperiod helt enkelt inte varit någon fart på vare sig vinterkräksjuka, säsongsinfluensa eller några andra av de vanliga sjukdomarna, som knuffar folk över kanten, så är det inte konstigt, om överdödligheten ökar rätt rejält, när en lite elakare sjukdom dyker upp.

Som helt anekdotisk bevisning, så dog det många sköra och äldre avlägsna släktingar, och avlägset bekanta förra året (familjen är väldigt aktiv i flera föreningar bl.a.), dock ingen av Covid-19.

Det var cancer som till slut tog ut sin rätt, det var strokedrabbade som fick den sista av multipla strokes, det var långvarigt hjärtsjuka m.m., som gick bort.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad har det med saken att göra?
Det är det som är saken
 
P
S SnickareHobb skrev:
Slopa all testning och alla restriktioner. Som med alla tidigare influensor så ebbar dom ut naturligt.
Det skulle nog även covid-19 göra med en sådan strategi, ja, men till ett mycket högt pris.
 
P
S SnickareHobb skrev:
Men alla restriktioner byggerr inte på vetenskap. Vetenskapen säger t.ex. inte entydigt att ansiktsmask är positivt. Ändå finns det masktvång på många ställen. Tro är inte vetenskap.
Vilken evidens finns för och emot att munskydd påverkar smittspridningen negativt? Munskydd lär väl knappast påverkar den positivt, så det är ingen skada skedd att använda dem.
 
P
S SnickareHobb skrev:
Men alla restriktioner byggerr inte på vetenskap. Vetenskapen säger t.ex. inte entydigt att ansiktsmask är positivt. Ändå finns det masktvång på många ställen. Tro är inte vetenskap.
Så kan det nog vara, men nu handlade det om att vaccinering är en bra metod för att bekämpa smittspridning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
På grund av felsatsningar de senaste 20 åren?
Vad spelar det för roll för SnickareHobbs mamma?
 
P
Nissens Nissens skrev:
Klart det är egoism att inte bidra till att smittan minskar, och att bidra till att vården riskerar att bli överbelastad så att människor inte kan få adekvat vård pga det. Dessutom ökar risken för att mutationer uppstår.
Egoism behöver det inte vara. Det kan lika gärna förklaras med likgiltighet.
 
P
M mickef skrev:
Överbelastningen i vården är huvudanledningen till begränsning av smittspridning som kan ge allvarlig sjukdom.
Det där måste du nog förklara lite mer ingående. Hur ser orsakssambandet ut?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Egoism behöver det inte vara. Det kan lika gärna förklaras med likgiltighet.
Javisst, det kan vara ren dumhet, brist på empati, narcisism och säkert annat också när jag tänker på det.
 
P
S SnickareHobb skrev:
Hur menar du att risken för mutationer skulle uppstå pga ovaccinerade? Det är snarare tvärtom.
Sannolikheten för att en virusmutation ska uppstå är högre ju fler virioner som finns. Ju större smittspridning desto fler virioner.
 
  • Gilla
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle snarare säga att man är egoist om man vill att alla andra ska skydda dig genom att vaccinera sig. Och där är det så att det är framförallt vaccinerade som tycker jag ska skydda dom genom att ta vaccinet.
Jag skulle snarare kalla det för solidaritet. Under förutsättning att man själv vaccinerar sig, förstås (förutom om en vaccination skulle medföra allvarliga men; vi ska inte försöka övertala dem).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det behöver man inte vara.
Nejvisst. Det finns ingen tvång att vara ansvarslös. De som är det är det helt frivilligt.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag diskuterade dock risken för tvångsvaccinering i Sverige, den tror jag är synnerligen låg och jag har inte sett någon i ledande församling som talar om det.
Risken för det är extremt liten. För att ändra en grundlag krävs två riksdagsbeslut med ett val mellan. Det innebär att riksdagen måste fatta ett beslut om att ändra regeringsformen innan valet i september 2022 och sen ett till likadant beslut efter valet. Jag ser det som uteslutet att det skulle finnas en majoritet för det i riksdagen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Viruset finns ju ändå i omlopp. Det kommer inte att försvinna. Avsikten med vaccinen är att mildra symptom och död. Så länge vaccinen inte stoppar smitta kommer smittan alltid att finnas.
Jo, men på en mycket lägre nivå än om ingen hade vaccinerat sig. Och om tillräckligt många vaccinerar sig så kommer smittan i praktiken att stoppas. Då kommer lokala utbrott inte att leda till samhällsspridning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Att jag är emot vaccinpass är pga att det är ett indirekt tvång. En del känner sig tvungna att vaccinera sig pga att dom vill gå på konserter eller andra evenemang.
En del känner sig tvungna att ta körkort för att kunna ha ta sig dit de vill när de vill, också.
För andra blir det förstås precis tvärtom, ytterligare en anledning att inte vaccinera sig eftersom dessa påtryckningar kommer.
Och en del kör bil utan körkort på pin kiv.
Jag anser att det är bra att vaccinet finns, men det viktiga är att riskgrupperna skyddas. Att som idag försöka skrämma folk till att vaccinera sig tycker jag inte om. Låt folk välja själva.
Det är frivilligt att vaccinera sig, dvs folk får välja själva.

Det är dock helt OK att påpeka för folk det olämpliga i att köra bil utan körkort.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.