Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Snailman Snailman skrev:
Förra gången vi skulle vaccinera oss för andras skull, var svininfluensan och i Sverige fick minst 350 personer narkolepsi pga att de följde det rådet och många av dessa var ungdomar.
Drygt 200 är siffran jag har sett, men det handlar om ett statistiskt samband så den exakta siffran går inte att få fram.
Hade detta inte hänt hade jag haft lättare att acceptera råd om att vaccinera sig för andras skull.
De mest använda vaccinen mot covid-10 är mycket mer testade än Pandemrix var.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Spanska sjukan är ju något helt annat. Där dog ju flera procent av befolkningen och snittåldern på dom som dog var under 30. Covid har 0.2% dödlighet och snittåldern är 84.
Utan att ta ställning till dina sifferuppgifter så kan jag konstatera att toleransen mot hög dödlighet är betydligt lägre i dagens samhälle.

Sjukvården var lite sämre då, också.
 
P
A Abies koreana skrev:
Problemet är ju att ingen kan kräva att hemtjänstpersonal skall vara vaccinerad, arbetsgivaren får inte ens informera sig om de anställdas status vad gäller vaccination.
Stämmer det verkligen? Arbetsgivare kan knappast kräva att en anställd vaccinerar sig, men att fråga om vaccinationsstatus trodde jag inte var olagligt.
 
P
Biffkrull Biffkrull skrev:
Icke att förglömma, en vaccinerad kan mycket väl föra med sig viruset och smitta andra.
"Väl" kanske, men inte "mycket väl".
 
P
tusenett skrev:
Detta gäller inte bara Covid utan gäller alla som rekommenderas att ta olika vaccin, t.ex. vaccin mot säsongsinfluensa, lunginflammation, TBD, mässling, röda hund, påssjuka. De borde också få en större släng av sleven av kritik för sin egoism.
Ja, självklart, men det är inte säkert att en slev full av kritik är det bästa alltid. Det viktigt är att få folk att inse hur effektivt vaccination är och att inse att vaccination är ett av de medicinska framsteg som har räddat flest människoliv.
Kanske det allra främsta, men om jag skriver det så kommer Nissens att invända. :)
 
P
Biffkrull Biffkrull skrev:
Utan Corona skulle alltså de flesta dött ändå !
Ja, de flesta av oss kommer att dö ändå, så varför bry sig?
 
P
Biffkrull Biffkrull skrev:
.Med antikroppar (som jag, infekterad för över ett år sen) - inget vaccin (vem fan vill riskera hälsan med något artificiellt när man har ett naturligt skydd),
Här måste jag komma med en lite filosofisk fråga: vad betyder naturligt?
 
P
Nissens Nissens skrev:
Jag presenterar vad SCB:s siffror visar. Dödligheten var inte uppseendeväckande hög i Sverige 2020. Det är fakta.
Tacka Folkhälsomyndigheten för det.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Ingen ska behöva välja en smittsam tjänstepersonal.
Det vore idealiskt, men nu kan ingen ens välja hemtjänstpersonal med låg risk för smitta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Det rimliga är att det är samma andel som samhället. Holland har 70% som stora delar av väst Europa, Sydafrika har 25%, resten av södra Afrika ännu mindre.
Kan 60% vara en rimlig uppskattning?
Jag skulle inte våga mig på en uppskattning. Schiphol är en flygplats där många byter flyg så fördelningen av destinationer för passagerarna är nog rätt svår att gissa på.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Biffkrull Biffkrull skrev:
Och vad anser du att ett vaccin gör ?
Det skapar antikroppar (är iallafall grundidén). Skulle då de vara mer effektiva än de antikroppar din kropp skapat själv för att skydda din organism mot den influensan (ja, det är en influensa) du drabbades av?
"..kan insjukna igen och smitta andra.." - Vilket gäller i minst lika hög grad de vaccinerade

"Anser du att det är betydelselöst att medelålders har dött i stället för att leva 40 år till?" - Nej, men hur hög procentandel är det ? Undantag finns alltid, om man fokaliserar blint på någon annan patologi så lär vi se lika 'skrämmande' siffror..

Dessutom ser vi nu (iallafall i Schweiz, där folk i allmänhet har ett lika ansvarsfyllt beteende som i Sverige) procentantalet vaccinerade, med Corona, som tas in för sjukhusvård öka kraftigt.
Tycker du att det är dumt att vaccinera sig mot sjukdom?
 
P
Biffkrull Biffkrull skrev:
Dessutom ser vi nu (iallafall i Schweiz, där folk i allmänhet har ett lika ansvarsfyllt beteende som i Sverige) procentantalet vaccinerade, med Corona, som tas in för sjukhusvård öka kraftigt.
Kan du visa oss siffrorna på det? Hur många är vaccinerade i Schweiz? Hur många som behöver sjukhusvård är vaccinerade respektive ovaccinerade?
 
P pmd skrev:
Risken för det är extremt liten. För att ändra en grundlag krävs två riksdagsbeslut med ett val mellan. Det innebär att riksdagen måste fatta ett beslut om att ändra regeringsformen innan valet i september 2022 och sen ett till likadant beslut efter valet. Jag ser det som uteslutet att det skulle finnas en majoritet för det i riksdagen.
Men att EU kommissionen diskuterar obligatoriskt vaccinering kan väl ändå verka lite skrämmande, sen behöver väl inte obligatoriskt betyda ”med fysiskt tvång”?
I onsdags kastade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyenfram tanken på obligatorisk vaccinering av alla EU-medborgare.

Enligt von der Leyen måste EU-länderna samarbeta för att hejda pandemins framfart, i synnerhet sedan den nya omikron-varianten nått Europa. Hon säger att det är varje medlemsstats sak att självständigt besluta om obligatorisk vaccination, men hon framhåller att frågan behöver diskuteras.
https://www.hbl.fi/artikel/finlandska-politiker-skjuter-ner-eu-forslag-om-vaccinationstvang/
I Finland tror man heller inte tvångsvaccinering är möjligt varken politiskt eller grundlagsmässigt.
 
P pmd skrev:
De mest använda vaccinen mot covid-10 är mycket mer testade än Pandemrix var.
Första narkolepsidiagnosen efter Pandermix vaccination kom först 67 veckor efter symptom. Upp till två år till diagnos var vanligt, så om Pfizers/BioNTech vaccinet skulle drabbas av någon okänd osannolik biverkning som inte läkare vill tro är kopplad till vaccinet så skulle dessa biverkningar inte vara upptäckta ännu.
Så jämförelsen med Pandermix visar ju snarare att trots att covid-19 vaccinen är väldigt väl testade så kan man komma att upptäcka biverkningar i framtiden som man kan komma att koppla till covid-19 vaccinen.

Nyttan med vaccinet kommer dock ändå att större.
 
P pmd skrev:
Det vore idealiskt, men nu kan ingen ens välja hemtjänstpersonal med låg risk för smitta.
Man borde iaf kunna kräva munskydd och visir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.