Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl lite förenklat. När vaccinet tagit sig in i en cell börjar det tillverkas spikprotein. När viruset tagit sig in i en cell börjar det produceras hela virus. Viruset vet också hur det ska öppna celler så massor av virus ”sprutar ut” ur den infekterade cellen. Vaccinet däremot kodar inte för något protein som öppnar och släpper ut spikproteinerna. Enzymer kommer att bryta ner och hacka upp spikproteinet i mindre bitar och presentera dessa på cellens yta så immunförsvaret kan upptäcka dessa och bilda antikroppar.

Det är också lite förenklat.
Mamamia....oxå lite förenklat
 
S
M mojjen skrev:
Dottern (40 år) ovaccinerad vaccinmotståndare. Mamma (min svärmor) 79 år, dubbelvaccinerad. Dotter lyckades smitta hela sin familj inkl mamma (ev blev mamman smittad av samma källa som dottern, då de reste tulldmans). Dottern som avstått vaccin blev och är fortfarande rejält sjuk och medtagen. Svärmor kände sig rosslig och testade positiv. Mycket milt så här verkar vaccinet ändå göra sitt jobb…
det här är ju samma sak som att säga att jag har på mig mitt anti-tigerhalsband och eftersom jag inte blivit attackerad av ngn tiger så fungerar det.

det går inte att dra några som helst slutsatser av det du skriver…
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Precis. Liksom att få alla sina saker stulna skyddar mot att få sina saker stulna och att man skyddar sina fingrar mot skador genom att hugga av dem. Jag har så svårt att förstå vilken poäng ”naturlig immunitets”-falangen egentligen försöker göra.
Försök inte ens förstå är mitt råd. Antivaxxarna är som vilken religiös sekt som helst. Eller, politisk extrem rörelse. Du kan stapla argument, komma dragandes med logiska resonemang, ta smittkoppor som exempel - det spelar ingen roll. När corfirmation bias härskar bland rättshaverister, foliehattar och konspirationsteoretiker står sig vetenskap och beprövad erfarenhet slätt. Vigvatten, andeutrivning, kolloidalt silver, örtdieter is da shit I sammanhanget.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Ivermektin (observera svensk stavning) är inte mer säkert än andra läkemedel utan det har biverkningar det också, särskilt med de höga doser som behövs för att få tillräckligt med aktiv substans i luftvägarna.

Kan du inte i stället länka till en stor välgjord dubbelblind studie av Ivermektin utförd på högriskpatienter där biverkningar anges?
En tabell säger ju inte ett skvatt.

Angående Remesivir så finns det ju många studier vid det här laget. Det är dessutom från 2009 så det är inget patent på det längre och tillverkningen sker av flera företag så det blir olika priser beroende på vilket land som köper.

Du har inte med Paxlovid från Pfizer som verkar minska risken för sjukhusvård och död med 89 % och det gäller dessutom högriskpatienter. Paxlovid kommer dessutom att tillverkas som billiga generiska kopior för 95 st låg- och medelinkomstländer.

Ser inte heller till AZD7442 från Astra Zeneca, minskar risken för symtom med 83 % och risken för allvarlig sjukdom och död med 88 %. Gäller endast personer som inte kan få skydd av vaccin (alltså urdåligt immunsystem).

Även Merck har öppnat för billiga generiska kopior av Molnupiravir.

Jag lovar dig att det vore väldigt dumt av ett läkemedelsbolag att ta fram en förskönande studie för när det sen visar sig att den var falsk när läkemedlet börjar användas så är det lika bra för företaget att gå i konkurs för det kommer inte längre att få sälja något nytt.

Tillägg: Faktaunderlaget är i stor utsträckning SVT:s liveflöde under de senaste tre dagarna, vilket i sin tur ofta hämtas från TT.
Jag hänvisade till källan för bilden, så kolla där om du vill ha mer info. Tabellen är på inga sätt allomfattande, den är framtagen av andra orsaker. Så det är bra att du lyfter fram ytterligare alternativ.

Ivermektin är ett säkert och beprövat läkemedel. Vill man hitta negativa effekter av ivermektin så tittar man på studier med hög dosering och/eller sen behandling.

Är man istället intresserad av att veta vad som fungerar, så tittar man på fler studier, och då ser man att tidig behandling och ej farliga doser hjälper, och ger bra effekt mot Covid. Tendensen i metastudien är tydlig.

Det är länkat till många studier och finns mycket intressant att läsa (med källanvisningar och allt) på ivmmeta.com

T ex diskuteras vissa in vitro studier som gjorts och som återkommande dyker upp i diskussioner kring ivermektinets egenskaper mot Covid.

En liten intressant detalj är att även om WHO inte rekommenderar Ivermektin, så säger ändå deras rapport att ca 2 miljoner människor ej skulle behöva dö om ivermektin används.

Du har rätt i att det vore dumt av läkemedelsbolagen att fuska, men å andra sidan har det inte hindrat dem förrut.
 
KristinaRT
Ivermektin är ett bra och väl beprövat preparat - mot parasiter……. Och används av naturliga skäl främst i tredje världen där det finns ett större problem än i utvecklade länder. Det står på WHO:s lista på nödvändiga läkemedel just på denna indikation. Ivermektin räddar massor med liv varje år, genom sin effekt på parasiter, inte på covid.

Eftersom alla inte är forskare; en metastudie är alltså en studie som sammanfattar andra studier, inte en klinisk studie i sig. Det innebär också att man kan ”välja” vilka studier som skall inkluderas (genom att sätta upp speciella kriterier).

På samma sätt, tendens är ett sätt att uttrycka att man tycker data talar för en sak men att de statistiska testerna inte bekräftar statistisk signifikans. Om tester bekräftar signifikans använder man uttrycket ”signifikant mer/mindre/bättre/sämre” etc…..
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl lite förenklat. När vaccinet tagit sig in i en cell börjar det tillverkas spikprotein. När viruset tagit sig in i en cell börjar det produceras hela virus. Viruset vet också hur det ska öppna celler så massor av virus ”sprutar ut” ur den infekterade cellen. Vaccinet däremot kodar inte för något protein som öppnar och släpper ut spikproteinerna. Enzymer kommer att bryta ner och hacka upp spikproteinet i mindre bitar och presentera dessa på cellens yta så immunförsvaret kan upptäcka dessa och bilda antikroppar.

Det är också lite förenklat.
Det är klart att man måste förenkla när man svarar någon som inte verkar förstå hur vaccinet fungerar. Sen vilken nivå som krävs för att det ska vara förståeligt är ju svårt att veta. Men med tanke på att någon vanlig antivaxx-åsikt är att en massa spikprotein i vaccinet ansamlas på vissa ställen i kroppen så får man nog ta det väldigt grundläggande.

Räcker färre än 3800 baser till för att bilda hela spikproteinet?
https://www.whatdotheyknow.com/requ...903404/attach/4/structure Pfizer BioNTech.pdf sidan 3
Dvs. är det exakt samma baser i alla vacciner?
 
BirgitS
B Besiman skrev:
Erkänner verkligen Dr Fauci nu att vaccinet inte fungerar?


[länk]
Nej, naturligtvis inte eftersom man vet att vaccinet fungerar men som många andra vaccin (influensa, TBE m.fl.) så avtar effekten med tiden. Det krävs tre doser med TBE-vaccin för att få ett skydd som varar i 3-5 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Jag hänvisade till källan för bilden, så kolla där om du vill ha mer info. Tabellen är på inga sätt allomfattande, den är framtagen av andra orsaker.
Och jag antog att eftersom du lyfter fram dessa studier av ivermektin så har du redan kollat att där finns med välgjorda stora studier, alltså gjort det som kallas för källkritik, så att du direkt kunde länka till en sådan. Ska jag uppfatta det som att du blint litar på ivmmeta.com utan att kolla upp fakta?

När det gäller resten av ditt inlägg fick du ett väldigt bra svar av KristinaRT.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
[länk]

44% av de positiva är fullvaccinerade
Finns för mycket folk som är negativa till allt
 
C
davveno1 davveno1 skrev:
[länk]

44% av de positiva är fullvaccinerade
Undrar hur de kom fram till det då de fullvaccinerade inte behövde testa sig… ;-)
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
davveno1 davveno1 skrev:
[länk]

44% av de positiva är fullvaccinerade
Vilken framgång för vaccinet eftersom de vaccinerade är en mycket större del av befolkningen.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Undrar hur de kom fram till det då de fullvaccinerade inte behövde testa sig… ;-)
Nej, så är det inte. Det är bara vissa vaccinerade som inte har behövt testa sig.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Och jag antog att eftersom du lyfter fram dessa studier av ivermektin så har du redan kollat att där finns med välgjorda stora studier, alltså gjort det som kallas för källkritik, så att du direkt kunde länka till en sådan. Ska jag uppfatta det som att du blint litar på ivmmeta.com utan att kolla upp fakta?

När det gäller resten av ditt inlägg fick du ett väldigt bra svar av KristinaRT.
Eftersom jag inte är bra på att kolla fakta, så kanske du kan hjälpa till?
Så kan du säga till när du har tittat igenom referenserna, om det saknas studier, om de räknar på ett konstigt sätt, eller vad det nu kan vara. Enligt dem själva så vill de gärna ha feedback på deras arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.