Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
J
T Texan skrev:
Min dotter har en egen vilja och den har jag och hennes mamma inte behövt motgå, som de flesta barn så formas de av sina föräldrar i väldigt hög grad. Anledningen att jag förbjudit skolan eller någon annan att vaccinera henne är för att de ska veta att en eventuell överträdelse från hennes vilja kommer innebära att de är ansvariga för sin handling och kommer att behöva stå till svars för densamma.
Det kommer dock bli många tidiga vintermorgnar med tester. Då prövas den inlärda övertygelsen skarpt. Lite som den kristna barnmorskan. Hon fick väl flytta till Norge sen så det var kanske ett dåligt exempel.

• Haha
Pin
  • Laddar…
T Texan skrev:
Min dotter har en egen vilja och den har jag och hennes mamma inte behövt motgå, som de flesta barn så formas de av sina föräldrar i väldigt hög grad. Anledningen att jag förbjudit skolan eller någon annan att vaccinera henne är för att de ska veta att en eventuell överträdelse från hennes vilja kommer innebära att de är ansvariga för sin handling och kommer att behöva stå till svars för densamma.
Tack, det framgick inte av förra inlägget att det även var hennes vilja. Hade ni haft olika viljor hade beslutet kanske varit svårare.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Man får inte köra buss onykter trots innehav av körkort, men att operera med smitta är ok om man har tagit sprutan?
Nu läste du nog dåligt. Thomas_Blekinge skrev inte att körkort, läkarlegitimation osv. var enda kravet för att köra buss, operera en hjärna osv. Det är ingen som har påstått att det är fritt fram för smittade vaccinerade läkare att operera.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det paradoxala är att bristen i dessa länder beror, till viss del, på Perssons och Löfvens import av "billig" arbetskraft som ska ta hand om oss på ålderdomens höst. Kruxet är att LO inte tillåter dem att fullfölja planen.
Nej, det är i Sverige ytterst ovanligt med personer som har fått sin sjukvårdsutbildning i Afrika och Indien m.fl. liknande länder. Problemet i de länderna är t.ex. att de knappt har någon sjukvårdsutbildning.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det kommer dock bli många tidiga vintermorgnar med tester. Då prövas den inlärda övertygelsen skarpt. Lite som den kristna barnmorskan. Hon fick väl flytta till Norge sen så det var kanske ett dåligt exempel.
Den enda sanningen är att Corona vaccinet är det enda som fungerar, det om något är en inlärd övertygelse som tagit grepp om stora delar av västvärlden. Denna fundamentalism är ett faktum.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det är lite dumt, tycker jag. Har du hittat en motivering till det?
En sak som sas på veckans presskonferens är att man hoppas att det ska få lite fler att vaccinera sig.

Sen är det ju få som har varit sjuka det senaste halvåret så det är få som kan få ett bevis för det. När det gäller negativa tester för pågående sjukdom så är de ju ofta rätt opålitliga om man inte testas mindre än några få timmar innan evenemanget. Ett två dagar gammalt PCR-test säger ju egentligen ingenting om man är smittsam just nu.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Texan skrev:
Den enda sanningen är att Corona vaccinet är det enda som fungerar, det om något är en inlärd övertygelse som tagit grepp om stora delar av västvärlden. Denna fundamentalism är ett faktum.
Det är ju bara att se sig om i världen och konstatera hur det har varit sen i mars. Vaccineringen i början av året räddade flera tusen människor från att dö under tredje vågen under våren i Sverige och samma sak i andra länder med hög vaccinationstäckning. Man vet ju numera att det är personalen på t.ex. äldreboenden som står för den huvudsakliga införandet av virus på boendena. Naturligtvis ska man ju göra allt vad man kan för att dessa sköra människor inte ska bli smittade. Man vet också att vaccinerade som har blivit smittade har betydligt färre aktiva virus i luftvägarna och under kortare tid än ovaccinerade.

Jag tycker mer att det är vaccinmotståndarna som verkar vara fundamentalistiska, t.ex. oförmögna att diskutera kring olika argument och dåliga faktakunskaper.

• Gilla
vmaxat och 7 till
  • Laddar…
J
T Texan skrev:
Men om man vill jobba med sjuka människor underlättar det om man inte går runt likt en smitthärd. Det var det som tog kål på våra gamlingar på äldreboendena. Skönt att sjukvården vågar ställa krav numera tycker jag. Hade min morsa levt fortfarande hade jag inte varit jätteglad att det dök upp ovaccinerade hillbilliepraktikanter med hemmasnickrade övertygelser på äldreboendet.

• Gilla
  • Wow
pmd och 9 till
  • Laddar…
H
P pmd skrev:
Det är lite dumt, tycker jag. Har du hittat en motivering till det?
Detta fann jag på E-hälsomyndighetens hemsida, gällande ett ev beslut om nya restriktioner från 1:a december.

Skärmbild från E-hälsomyndighetens hemsida om varför testbevis eller tillfrisknandebevis inte kan användas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En sak som sas på veckans presskonferens är att man hoppas att det ska få lite fler att vaccinera sig.

Sen är det ju få som har varit sjuka det senaste halvåret så det är få som kan få ett bevis för det. När det gäller negativa tester för pågående sjukdom så är de ju ofta rätt opålitliga om man inte testas mindre än några få timmar innan evenemanget. Ett två dagar gammalt PCR-test säger ju egentligen ingenting om man är smittsam just nu.
Ett t-cellstest borde väl vara det bästa. Då kan man visa att man är immun. Oavsett när man var sjuk eller blev vaccinerad.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju bara att se sig om i världen och konstatera hur det har varit sen i mars. Vaccineringen i början av året räddade flera tusen människor från att dö under tredje vågen under våren i Sverige och samma sak i andra länder med hög vaccinationstäckning. Man vet ju numera att det är personalen på t.ex. äldreboenden som står för den huvudsakliga införandet av virus på boendena. Naturligtvis ska man ju göra allt vad man kan för att dessa sköra människor inte ska bli smittade. Man vet också att vaccinerade som har blivit smittade har betydligt färre aktiva virus i luftvägarna och under kortare tid än ovaccinerade.

Jag tycker mer att det är vaccinmotståndarna som verkar vara fundamentalistiska, t.ex. oförmögna att diskutera kring olika argument och dåliga faktakunskaper.
Att "vaccinet" har räddat människor råder det nog inga tvivel kring, men det är inte den enda sanningen att alla måste ta detta preparat.

• Wow
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Ett t-cellstest borde väl vara det bästa. Då kan man visa att man är immun. Oavsett när man var sjuk eller blev vaccinerad.
T-celler förhindrar inte sjukdom, bara allvarlig sjukdom. Dessutom är de testerna väldigt dyra och tidsödande så de kan inte användas för masstester.

Antikroppar är däremot snabba och kan förhindra sjukdom om nivån är tillräckligt hög.

Tillägg:
- Skyddet mot smitta är helt antikroppsberoende, men skyddet mot sjukdom är beroende av både antikroppar, B-celler och T-celler, säger Matti Sällberg, professor och virusforskare vid Karolinska Institutet.
TT t.ex. via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 11.41.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Texan skrev:
Att "vaccinet" har räddat människor råder det nog inga tvivel kring, men det är inte den enda sanningen att alla måste ta detta preparat.
Det beror ju på vilket mål man vill uppnå. De ung. 15 % vuxna som saknar mätbara nivåer av antikroppar räcker ju bra till för att orsaka en till stor våg under vintern med åtföljande hög belastning på sjukvården och högt antal avlidna samt många med postcovid. Det är det vi ser nu i många länder runt omkring oss.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
T-celler förhindrar inte sjukdom, bara allvarlig sjukdom.
Då borde det ju egentligen räcka så. Om allvarlig sjukdom undviks så spelar det ju ingen roll om folk får en influensalik sjukdom.

Bingobräde med fraser kopplade till COVID-antivaxxers, märkt som felaktiga påståenden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Dilato och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.