817 038 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Det kommer dock bli många tidiga vintermorgnar med tester. Då prövas den inlärda övertygelsen skarpt. Lite som den kristna barnmorskan. Hon fick väl flytta till Norge sen så det var kanske ett dåligt exempel.T Texan skrev:Min dotter har en egen vilja och den har jag och hennes mamma inte behövt motgå, som de flesta barn så formas de av sina föräldrar i väldigt hög grad. Anledningen att jag förbjudit skolan eller någon annan att vaccinera henne är för att de ska veta att en eventuell överträdelse från hennes vilja kommer innebära att de är ansvariga för sin handling och kommer att behöva stå till svars för densamma.
Tack, det framgick inte av förra inlägget att det även var hennes vilja. Hade ni haft olika viljor hade beslutet kanske varit svårare.T Texan skrev:Min dotter har en egen vilja och den har jag och hennes mamma inte behövt motgå, som de flesta barn så formas de av sina föräldrar i väldigt hög grad. Anledningen att jag förbjudit skolan eller någon annan att vaccinera henne är för att de ska veta att en eventuell överträdelse från hennes vilja kommer innebära att de är ansvariga för sin handling och kommer att behöva stå till svars för densamma.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Nu läste du nog dåligt. Thomas_Blekinge skrev inte att körkort, läkarlegitimation osv. var enda kravet för att köra buss, operera en hjärna osv. Det är ingen som har påstått att det är fritt fram för smittade vaccinerade läkare att operera.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Nej, det är i Sverige ytterst ovanligt med personer som har fått sin sjukvårdsutbildning i Afrika och Indien m.fl. liknande länder. Problemet i de länderna är t.ex. att de knappt har någon sjukvårdsutbildning.M mickef skrev:
Den enda sanningen är att Corona vaccinet är det enda som fungerar, det om något är en inlärd övertygelse som tagit grepp om stora delar av västvärlden. Denna fundamentalism är ett faktum.J Jocke Best skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
En sak som sas på veckans presskonferens är att man hoppas att det ska få lite fler att vaccinera sig.P pmd skrev:
Sen är det ju få som har varit sjuka det senaste halvåret så det är få som kan få ett bevis för det. När det gäller negativa tester för pågående sjukdom så är de ju ofta rätt opålitliga om man inte testas mindre än några få timmar innan evenemanget. Ett två dagar gammalt PCR-test säger ju egentligen ingenting om man är smittsam just nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det är ju bara att se sig om i världen och konstatera hur det har varit sen i mars. Vaccineringen i början av året räddade flera tusen människor från att dö under tredje vågen under våren i Sverige och samma sak i andra länder med hög vaccinationstäckning. Man vet ju numera att det är personalen på t.ex. äldreboenden som står för den huvudsakliga införandet av virus på boendena. Naturligtvis ska man ju göra allt vad man kan för att dessa sköra människor inte ska bli smittade. Man vet också att vaccinerade som har blivit smittade har betydligt färre aktiva virus i luftvägarna och under kortare tid än ovaccinerade.T Texan skrev:
Jag tycker mer att det är vaccinmotståndarna som verkar vara fundamentalistiska, t.ex. oförmögna att diskutera kring olika argument och dåliga faktakunskaper.
Men om man vill jobba med sjuka människor underlättar det om man inte går runt likt en smitthärd. Det var det som tog kål på våra gamlingar på äldreboendena. Skönt att sjukvården vågar ställa krav numera tycker jag. Hade min morsa levt fortfarande hade jag inte varit jätteglad att det dök upp ovaccinerade hillbilliepraktikanter med hemmasnickrade övertygelser på äldreboendet.T Texan skrev:
Ett t-cellstest borde väl vara det bästa. Då kan man visa att man är immun. Oavsett när man var sjuk eller blev vaccinerad.BirgitS skrev:En sak som sas på veckans presskonferens är att man hoppas att det ska få lite fler att vaccinera sig.
Sen är det ju få som har varit sjuka det senaste halvåret så det är få som kan få ett bevis för det. När det gäller negativa tester för pågående sjukdom så är de ju ofta rätt opålitliga om man inte testas mindre än några få timmar innan evenemanget. Ett två dagar gammalt PCR-test säger ju egentligen ingenting om man är smittsam just nu.
Att "vaccinet" har räddat människor råder det nog inga tvivel kring, men det är inte den enda sanningen att alla måste ta detta preparat.BirgitS skrev:Det är ju bara att se sig om i världen och konstatera hur det har varit sen i mars. Vaccineringen i början av året räddade flera tusen människor från att dö under tredje vågen under våren i Sverige och samma sak i andra länder med hög vaccinationstäckning. Man vet ju numera att det är personalen på t.ex. äldreboenden som står för den huvudsakliga införandet av virus på boendena. Naturligtvis ska man ju göra allt vad man kan för att dessa sköra människor inte ska bli smittade. Man vet också att vaccinerade som har blivit smittade har betydligt färre aktiva virus i luftvägarna och under kortare tid än ovaccinerade.
Jag tycker mer att det är vaccinmotståndarna som verkar vara fundamentalistiska, t.ex. oförmögna att diskutera kring olika argument och dåliga faktakunskaper.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
T-celler förhindrar inte sjukdom, bara allvarlig sjukdom. Dessutom är de testerna väldigt dyra och tidsödande så de kan inte användas för masstester.S SnickareHobb skrev:
Antikroppar är däremot snabba och kan förhindra sjukdom om nivån är tillräckligt hög.
Tillägg:
TT t.ex. via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 11.41.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det beror ju på vilket mål man vill uppnå. De ung. 15 % vuxna som saknar mätbara nivåer av antikroppar räcker ju bra till för att orsaka en till stor våg under vintern med åtföljande hög belastning på sjukvården och högt antal avlidna samt många med postcovid. Det är det vi ser nu i många länder runt omkring oss.T Texan skrev: