Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Eftersom det, som du skriver, är helt ovetenskapligt så säger det absolut ingenting om riskerna med att vaccinera sig. Eller om riskerna med att bli sjuk i covid-19 heller för den delen.

Så det är alltså bättre att bli sjuk för att få skydd mot att bli sjuk än att vaccinera sig för att få skydd mot att bli sjuk?
1. Om du läste vad mitt svar avsåg skulle du sparat lite av din tid som du nu istället ägnade åt att sparka in öppna dörrar.

2. Ja, jag tycker det, i alla fall i vårt fall. Det är en bedömning var och en får göra individuellt. Du tycker annorlunda, och det respekterar jag. Annars rekommenderas ju de som haft covid att ändå vaccinera sig, trots ovan nämnda rön, något som inte direkt ökar mitt förtroende till den som kommer med sådana rekommendationer (läs: hela tycka-likadant-i-allt-etablissemanget i tex Sverige).
 
P
H Huspappan skrev:
Jag har varit i samma sits som dig. Tyvärr finns det folk här som inte kommer ändra sin inställning om ens Tegnell själv knackade på deras dörr och sa något som motsäger deras redan indoktrinerade tro. Har man valt ett spår så gör man allt för att hålla sig där oavsett vad för kommande ny information som presenteras.
Om Tegnell presenterar verifierade data som gör att min uppfattning inte längre stämmer så ändrar jag förstås uppfattning.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Att du inte tror på något som är bevisat om och om igen är ju faktiskt ditt problem.
Tyvärr är det allas vårt problem.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Precis som med vaccination mot covid-19 så skulle vaccination mot att bli påkörd och dö vara helt frivillig. (Som brukligt är i Sverige när det gäller vaccination).
En bok som handlar om regleringar för att öka trygghet och säkerhet är alltså knappast relevant i sammanhanget.
Att det ska behöva påpekas... men ok: det var bara en illustration av mentaliteten bakom det inlägg jag besvarade. Allt annat är irrelevant.
 
P
L LukasK skrev:
Tur att du vet. Då kan jag avfärda detta.
Jag skrev "förmodligen".
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Konspirationsteoretikerna kommer i små skurar till den här tråden, tycks det. De brukar inte hänga kvar så värst länge, dock. Min egen lilla konspirationsteori är att de då lämnar över stafettpinnen till nästa konspirationsteoretiker i sitt gäng som sen kör på så länge den orkar. Jag undrar hur många de är?
Vet inte vilka du pratar om. Men det där med att lämna över stafettpinnen känner jag igen. Känns som att du fått din av BirgitS? Vill någon ta min stafettpinne lämnar jag gärna över den då jag har viktigare saker att göra än att försöka övertyga människor vars enda förmåga i samtal med meningsmotståndare är att använda invektiv och personangrepp.
 
P
L LukasK skrev:
Jag skulle sy mig själv utan bedövning om det så skulle krävas, så jag förstår inte var du vill komma med ditt ”det gör inte ont”.
Jag kunde väl inte veta att du är lika tuff som Rambo?

 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag skrev "förmodligen".
Så vad tillförde du för värde med den kommentaren?
 
P pmd skrev:
Jag kunde väl inte veta att du är lika tuff som Rambo?

[media]
Och med det vill du säga exakt vad?
 
P
L LukasK skrev:
7 miljarder har fått vaccinet, dvs drygt 88% av jordens befolkning. Intressant, för siffrorna jag kollat säger 50%, dvs drygt hälften av din siffra. Var har du din information från?
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
Källförteckning finns längst ner på websidan.
Betyder det att asbest är ofarligt?
Asbest är inte ett vaccin (lyckligtvis!).
Om det inte är klart vart jag är på väg: samma princip gäller alla medicinska ingrepp.
Nej, samma princip gäller inte alla medicinska ingrepp. Alla medicinska ingrepp är nämligen inte samma.
 
P pmd skrev:
Och ändå förstår du inte hur man räknar ut sannolikheter?
Uppenbarligen vet du. Try me.
 
P pmd skrev:
[länk]
Källförteckning finns längst ner på websidan.

Asbest är inte ett vaccin (lyckligtvis!).

Nej, samma princip gäller inte alla medicinska ingrepp. Alla medicinska ingrepp är nämligen inte samma.
1. Den sidan säger precis det jag sa - 50% har mottagit minst en dos.

2. Missförstå avsiktligt = troll
 
P
L LukasK skrev:
1. Om du läste vad mitt svar avsåg skulle du sparat lite av din tid som du nu istället ägnade åt att sparka in öppna dörrar.
Eftersom det var ett NULL-påstående så var det onödigt och ointressant, men någon kanske skulle dra slutsatser av det och det vore olyckligt.
2. Ja, jag tycker det, i alla fall i vårt fall. Det är en bedömning var och en får göra individuellt. Du tycker annorlunda, och det respekterar jag. Annars rekommenderas ju de som haft covid att ändå vaccinera sig, trots ovan nämnda rön, något som inte direkt ökar mitt förtroende till den som kommer med sådana rekommendationer (läs: hela tycka-likadant-i-allt-etablissemanget i tex Sverige).
Eftersom jag inte är medicinskt utbildad så förlitar jag mig på läkare och andra medicinska experter när det gäller bedömningar om hälsa. När det gäller riskbedömning kan jag dock räkna själv (utgående från data som de medicinska experterna har samlat in) så där gör jag en egen kalkyl: vaccinering är klar bättre än att bli sjuk.

Varaktigheten hos skyddet mot infektion bedömer de medicinska experterna är ungefär lika långvarigt för den som har vaccinerat sig som för den som har gått igenom sjukdomen. Det är också vad man kan förvänta sig baserat på en del andra sjukdomar som beror på virusinfektioner.

Det är alltså en bra idé att vaccinera sig även om man har varit sjuk i covid-19.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
L LukasK skrev:
Att det ska behöva påpekas... men ok: det var bara en illustration av mentaliteten bakom det inlägg jag besvarade. Allt annat är irrelevant.
Jag tror att du har missbedömt den mentalitet som du tydligen inte gillar.
 
P
L LukasK skrev:
Vet inte vilka du pratar om. Men det där med att lämna över stafettpinnen känner jag igen. Känns som att du fått din av BirgitS?
Hur mycket av den här tråden har du läst?
Vill någon ta min stafettpinne lämnar jag gärna över den då jag har viktigare saker att göra än att försöka övertyga människor vars enda förmåga i samtal med meningsmotståndare är att använda invektiv och personangrepp.
Det är en tuff diskussion men så värst mycket invektiv och personangrepp tycker jag inte att du har utsatts för.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.