816 981 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det var ingen noterbar skillnad när jag började handla online. Eftersom jag bara har handlat på Ica online sen 1,5 år så vet jag inte längre. Notera också att frakten bara är gratis om jag handlar för minst 1200 kr, tidigare 1500 kr, annars kostar den 89 kr har jag för mig. Då körs varorna direkt från Icas lager i Stockholmstrakten så de slipper köra ut varorna till butiken och de behöver färre som lägger in varor på hyllorna och i kassan, så även om de i stället behöver en person som går runt på lagret och plockar ihop varorna så bör de inte förlora på fri frakt.harry73 skrev:
Vad baserar du den fakta på. SCB som vi får utgå ifrån är den gällande statistiken har inte varit i närheten av 2020 års siffror. Det gäller även om man polerar för befolkningsökning (Denna frågan har väl edan avhandlats för några tusen inlägg sedan). Median kurvan ligger på ungefär 91000 sen 2004, mot den absoluta toppnoteringen på 98K för 2020.Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske ot, men lite konsumentrådgivning i vaccinationstider skadar kanske inteBirgitS skrev:
Jag kollade några produkter från senaste inköpet och onlinepriserna är 10 - 20% dyrare än priserna i butiken
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bravojusen är ett litet undantag eftersom jag handlade förra veckan och priset i veckan är rabatterat, men ordinarie onlinepriset är 29kr
Jag bifogar en bild som visar hur stor andel av Sveriges befolkning som dog år 2020 och de 20 åren innan dess. Där ser du att dödligheten var högre 13 av de 20 åren innan 2020, du ser också att dödligheten var ovanligt låg 2019, så det fanns sannolikt ovanligt många ”sköra” i Sverige 2020 pga det.M mojjen skrev:Vad baserar du den fakta på. SCB som vi får utgå ifrån är den gällande statistiken har inte varit i närheten av 2020 års siffror. Det gäller även om man polerar för befolkningsökning (Denna frågan har väl edan avhandlats för några tusen inlägg sedan). Median kurvan ligger på ungefär 91000 sen 2004, mot den absoluta toppnoteringen på 98K för 2020.
[bild]
Att hålla på med absolutvärden säger inte så mycket eftersom befolkningsmängden varierar.
Allt baseras på SCB:s siffror från deras websida.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
De där ananasburkarna kostar 32,60 i min onlinebutik, Bravo-juicen 26,90, avokadon 13,90, salsan 16,90, ekologisk citron 10,90. Inga extrapriser men annars är extrapriserna i båda butikerna samma. Något är väl billigare än vad du betalade i den fysiska butiken och samtliga var billigare än i din online-butik. Ica-butikerna är fristående och kan sätta vilka priser de vill.harry73 skrev:Kanske ot, men lite konsumentrådgivning i vaccinationstider skadar kanske inte
Jag kollade några produkter från senaste inköpet och onlinepriserna är 10 - 20% dyrare än priserna i butiken
Bravojusen är ett litet undantag eftersom jag handlade förra veckan och priset i veckan är rabatterat, men ordinarie onlinepriset är 29kr
Sen sparar jag tid (typ 45 min per gång) och bensinpengar.
Och därför jämförde jag online och butikspriser i samma butik. Mycket möjligt att din butik är billigare än min, men är du säker på att online är lika dyr som butik?BirgitS skrev:
För i många fall är det inte så
Det fungerar uppenbarligen lite olika i olika delar av landet.BirgitS skrev:Det var ingen noterbar skillnad när jag började handla online. Eftersom jag bara har handlat på Ica online sen 1,5 år så vet jag inte längre. Notera också att frakten bara är gratis om jag handlar för minst 1200 kr, tidigare 1500 kr, annars kostar den 89 kr har jag för mig. Då körs varorna direkt från Icas lager i Stockholmstrakten så de slipper köra ut varorna till butiken och de behöver färre som lägger in varor på hyllorna och i kassan, så även om de i stället behöver en person som går runt på lagret och plockar ihop varorna så bör de inte förlora på fri frakt.
Den ICA-butik (i Storstockholmsområdet så det är troligen samma ICA-lager) som jag beställer matvaror från till min gamla mamma gör ungefär som den du handlar av. 49 kr i fraktkostnad blir noll kr i fraktkostnad om man handlar för över tusenlappen.
Den ICA-butik jag beställer till mig själv från ligger i en mindre landsortsstad så butiken kör ut själv med varor från sin egen butik. Den har dyrare frakt och inte fraktfritt över ett visst belopp. Jag slipper dock ta bilen till affären vilket ungefär motsvarar fraktkostnaden. (Jag använde M:s bilkostnadskalkylator för att räkna ut det).
Jag tror att priserna är något högre i webshopen än i den fysiska butik där jag brukade handla, men jag köper inte lika mycket onödigt när jag handlar på nätet. Andra har kanske bättre självdisciplin när de besöker en butik.harry73 skrev:
Det är inte fråga om vad jag tror eller litar på.harry73 skrev:
Jag frågade efter varifrån du fått fakta till dina påståenden. Eftersom du inte svarar på detta utgår jag från att det bara var dina personliga åsikter & tyckanden samt slutar det därifrån.
Har ni helt missat inlägget jag kommenterade där man beskrev att Ryssland baserat på överdödlighet har omkring 3750 coviddöda dagligen istället för de 1100 enligt officiella siffror?P pmd skrev:
Liknande siffror kom redan förra hösten, som också visade på extrem underrapportering i Ryssland
Jag förmodar att texten @Ulltand citerar kommer från Aftonbladet som övrigt även bekräftat förra årets underrapportering.
Och tar man hänsyn till Rysslands underrapportering, blir det också tydligt att Rysslands höga dödsfall nu inte bara beror på låg vaccinationsgrad, men även på en del andra faktorer
Bara för några dagar sedan var dödligheten per miljon invånare större i USA än i Ryssland, men dock bara tillfälligt. Så visst skapar media rubriker med siffror som inte motsvara allvarlighetsgraden. Jag har iaf missat rubrikerna om hur illa det var USA. Att sätta döda (1000 (officiella) eller 3000 (inofficiella)) i relation till folkmängd har vi gjort i snart två år för att jämföra dödstal för länder oberoende av antal invånare. Men det låter ju illa med så höga absoluta tal.
Vad som utmärker Ryssland [enligt mig, se grafer inlägg #7995] är att för varje ny smittspridningsvåg, så sjunker smittspridningen något, men inte så mycket som i de flesta andra länder. Och dödstalen ökar, men minskar inte lika mycket utan stannar på en ny platå för att öka ännu mera vid nästa smittvåg. Det finns väl inget som tyder på att mönstret ändra sig.
Om smittspridningen går ner fastän dödstalet håller i sig så testar man väl för lite vilket är bra för statistiken och då även bra för politikerna.
Källa till grafiterna i #7995 https://ourworldindata.org/explorer...n+outbreaks=false&country=USA~GBR~CAN~ITA~RUS
Vad som utmärker Ryssland [enligt mig, se grafer inlägg #7995] är att för varje ny smittspridningsvåg, så sjunker smittspridningen något, men inte så mycket som i de flesta andra länder. Och dödstalen ökar, men minskar inte lika mycket utan stannar på en ny platå för att öka ännu mera vid nästa smittvåg. Det finns väl inget som tyder på att mönstret ändra sig.
Om smittspridningen går ner fastän dödstalet håller i sig så testar man väl för lite vilket är bra för statistiken och då även bra för politikerna.
Källa till grafiterna i #7995 https://ourworldindata.org/explorer...n+outbreaks=false&country=USA~GBR~CAN~ITA~RUS
Redigerat: