Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens Nissens skrev:
Jag bifogar en bild som visar hur stor andel av Sveriges befolkning som dog år 2020 och de 20 åren innan dess. Där ser du att dödligheten var högre 13 av de 20 åren innan 2020, du ser också att dödligheten var ovanligt låg 2019, så det fanns sannolikt ovanligt många ”sköra” i Sverige 2020 pga det.
Att hålla på med absolutvärden säger inte så mycket eftersom befolkningsmängden varierar.

Allt baseras på SCB:s siffror från deras websida.
Bra diagram! Det visar en tydligt minskande trend som talar för att dödligheten borde ha varit betydligt lägre under 2020. Eller tolkar jag siffrorna och staplarna fel?
 
Nissens
V vanpire skrev:
Bra diagram! Det visar en tydligt minskande trend som talar för att dödligheten borde ha varit betydligt lägre under 2020. Eller tolkar jag siffrorna och staplarna fel?
Svårt att veta, det är ju exceptionellt låg dödlighet 2019, frågan är ju hur det hade påverkat 2020.

Men oavsett, 13 av de 20 föregående åren hade högre dödlighet än 2020. Det visar ändå att det inte var någon speciellt hög dödlighet 2020.

Dödligheten var 0,05% högre 2020 än 2018 tex. Det tycker du är en stor skillnad? Speciellt när dödligheten var oerhört låg 2019 så kan det ju ha funnits ovanligt många ”sköra” 2020. Men det blir ju spekulationer…

Sedan om man börjar prata om överdödlighet, vilket är något annat så har jag inte kompetensen att bedöma det. För mig räcker detta diagrammet långt.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Jag bifogar en bild som visar hur stor andel av Sveriges befolkning som dog år 2020 och de 20 åren innan dess. Där ser du att dödligheten var högre 13 av de 20 åren innan 2020, du ser också att dödligheten var ovanligt låg 2019, så det fanns sannolikt ovanligt många ”sköra” i Sverige 2020 pga det.
Att hålla på med absolutvärden säger inte så mycket eftersom befolkningsmängden varierar.

Allt baseras på SCB:s siffror från deras websida.
Fast även härmaer man en nedåtgående trnd som är rätt tydlig, den ärr under 2020 siffror från 2013 och framåt för att sen sticka som en raket 2020. Ser ingen större skillnad i mönstret från den tidigare tabellen jag länkade till. Även om jag får erkänna att denna bättre tar hänsyn till befolkningsutvecklingen. Är framför allt första halvan av 2000 talet som avviker.
 
Nissens
M mojjen skrev:
Fast även härmaer man en nedåtgående trnd som är rätt tydlig, den ärr under 2020 siffror från 2013 och framåt för att sen sticka som en raket 2020. Ser ingen större skillnad i mönstret från den tidigare tabellen jag länkade till. Även om jag får erkänna att denna bättre tar hänsyn till befolkningsutvecklingen. Är framför allt första halvan av 2000 talet som avviker.
Om du tycker att en ökning med 0,05% från 2018 är att sticka iväg som en raket så är det lite märkligt…

Det mest avvikande året är 2019 tycker nog de flesta… men du har rätt i att den nedåtgående trenden bröts 2020.
 
  • Gilla
LevaLivet
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
För mig räcker detta diagrammet långt.
Varför då? Du skrev ju själv att det inte är någon idé att titta på absoluta tal.
 
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför då? Du skrev ju själv att det inte är någon idé att titta på absoluta tal.
Diagrammet visar inte ett enda absolutvärde, det visar ett tal relativt den aktuella befokningsmängden varje kalenderår.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför då? Du skrev ju själv att det inte är någon idé att titta på absoluta tal.
Kanske just därför. Diagrammet visar ju inte absoluta tal, utan procentandel döda av befolkningen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Svårt att veta, det är ju exceptionellt låg dödlighet 2019, frågan är ju hur det hade påverkat 2020.

Men oavsett, 13 av de 20 föregående åren hade högre dödlighet än 2020. Det visar ändå att det inte var någon speciellt hög dödlighet 2020.

Dödligheten var 0,05% högre 2020 än 2018 tex. Det tycker du är en stor skillnad? Speciellt när dödligheten var oerhört låg 2019 så kan det ju ha funnits ovanligt många ”sköra” 2020. Men det blir ju spekulationer…

Sedan om man börjar prata om överdödlighet, vilket är något annat så har jag inte kompetensen att bedöma det. För mig räcker detta diagrammet långt.
Fast det är andel döda av befolkningen som beskrivs i diagrammet. Här spelar förstås befolkningsökningen in. Men 1% av en befolkning på 10 000 000 = 100 000 och då är 0,05 % = 5000 personer. Det motsvarar väl en ganska stor del av antalet döda i Covid? https://www.socialstyrelsen.se/om-s...lighet-2020--vissa-utrikesfodda-mer-drabbade/
 
Nissens
V vanpire skrev:
Fast det är andel döda av befolkningen som beskrivs i diagrammet. Här spelar förstås befolkningsökningen in. Men 1% av en befolkning på 10 000 000 = 100 000 och då är 0,05 % = 5000 personer. Det motsvarar väl en ganska stor del av antalet döda i Covid? [länk]
Med tanke på att dödligheten var ovanligt låg 2019 kanske man kan anta att risken var lite större att den skulle gå upp 2020?
Oavsett, så blir det bara spekulationer…

Dessa siffror är ju fakta, försöker man gå på djupet och analysera så slutar det bara med gissningar… och det tror jag inte ger så mycket bland oss amatörer. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Om du tycker att en ökning med 0,05% från 2018 är att sticka iväg som en raket så är det lite märkligt…

Det mest avvikande året är 2019 tycker nog de flesta… men du har rätt i att den nedåtgående trenden bröts 2020.
För att om man sam plottar den med kurvan för absoluta tal, så pekar kurvan uppåt, utan än så länge någon avvikande trend. Den kommer att komma under 2021, och kommer enligt min hypotes ganska väl följa såväl vaccinations insatser, och Utbrottsvåoer.
 
Nissens
M mojjen skrev:
För att om man sam plottar den med kurvan för absoluta tal, så pekar kurvan uppåt, utan än så länge någon avvikande trend. Den kommer att komma under 2021, och kommer enligt min hypotes ganska väl följa såväl vaccinations insatser, och Utbrottsvåoer.
Ja, det kan man ju roa sig med att analysera på hobbynivå om man har gott om tid. Jag stannar vid dessa relativa talen. Jag tror inte att man som amatör kommer fram till något närmare sanningen än det.

Dödligheten var inte uppseendeväckande stor i Sverige under 2020 oavsett.
 
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på att dödligheten var ovanligt låg 2019 kanske man kan anta att risken var lite större att den skulle gå upp 2020?
Oavsett, så blir det bara spekulationer…

Dessa siffror är ju fakta, försöker man gå på djupet och analysera så slutar det bara med gissningar… och det tror jag inte ger så mycket bland oss amatörer. :)
Nu peakde du väl i och för sig att det "bara" var 0.05% mot 2018. 2019 var siffrorna avsevärt högre.
Därför viktigt att se trenden, och inte se på ett enskilt år. Innan inverkan av Covid Har vi haft en stadig nedåtgående trend, som ser ut att hyffsat följa den ökade medellivslängden i landet. Något som sannolikt kan förklaras på djupet för att det dippar ordentligt 2019. Det är möjligt att en viss del kan förklara 2020. men ihop med övrig evidens, med utbrottsvågor. Minskningar i samband med vaccinationernas inträde i specifika åldersgrupper etc så finns det väldigt lite stöd för motsatsen.

Linjediagram som visar medellivslängd för män och kvinnor i Sverige från 1970 till 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, det kan man ju roa sig med att analysera på hobbynivå om man har gott om tid. Jag stannar vid dessa relativa talen. Jag tror inte att man som amatör kommer fram till något närmare sanningen än det.

Dödligheten var inte uppseendeväckande stor i Sverige under 2020 oavsett.
Ja här är vi faktiskt allt annat än överens. Det är absolut en uppseendeväckande hög dödlighet, då det utgör ett trend brott, Där vi backar tillbaka 7-8 år i tiden av nedåtgående trend. som sammanfaller med en påvisad dödlighet kring Covid, som är det vi avhandlar här.
Tittar vi på preliminära siffrorna där även dealr av 2021 finns med. Så är mönstret relativt kalrt. Svart Stapel gäller för 2020. Den sticker ut extremt i samband med respektive utbrottsvåg. 2021 Startar relativt högt. men i takt med att vaccinationer kommer igång i de känsligaste åldersgrupperna så går kurvan snabbt ner så redan efter Q1 är 2021 normaliserat. (Tabellen är antal per 100000, och tar hänsyn till befolkningsstorlek)

Stapeldiagram som visar månatlig dödlighet per 100 000 invånare från 2015 till 2021, med en markant ökning för 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dödstalen lär ju i viss mån avspegla befolkningspyramiden. Precis som vi under perioder har stora barnkullar och ont om förskoleplatser, hamnar vi också då och då i perioder med extra många i ”kan-avlida-närsomhelst”-ålder.
Att kurvan hela tiden naturligt går mot minskade dödstal per capita är alltså inte helt sant.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
harry73
M mojjen skrev:
redan efter Q1 är 2021 normaliserat.
Redan etter januari är 2021 normaliserat. Man kan alltså säga att det baserat på dödsfallen hade räckt med att bara vaccinera de allra äldsta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.