Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
M mojjen skrev:
Ja här är vi faktiskt allt annat än överens. Det är absolut en uppseendeväckande hög dödlighet, då det utgör ett trend brott, Där vi backar tillbaka 7-8 år i tiden av nedåtgående trend. som sammanfaller med en påvisad dödlighet kring Covid, som är det vi avhandlar här.
Tittar vi på preliminära siffrorna där även dealr av 2021 finns med. Så är mönstret relativt kalrt. Svart Stapel gäller för 2020. Den sticker ut extremt i samband med respektive utbrottsvåg. 2021 Startar relativt högt. men i takt med att vaccinationer kommer igång i de känsligaste åldersgrupperna så går kurvan snabbt ner så redan efter Q1 är 2021 normaliserat. (Tabellen är antal per 100000, och tar hänsyn till befolkningsstorlek)

[bild]
M mojjen skrev:
Ja här är vi faktiskt allt annat än överens. Det är absolut en uppseendeväckande hög dödlighet, då det utgör ett trend brott, Där vi backar tillbaka 7-8 år i tiden av nedåtgående trend. som sammanfaller med en påvisad dödlighet kring Covid, som är det vi avhandlar här.
Tittar vi på preliminära siffrorna där även dealr av 2021 finns med. Så är mönstret relativt kalrt. Svart Stapel gäller för 2020. Den sticker ut extremt i samband med respektive utbrottsvåg. 2021 Startar relativt högt. men i takt med att vaccinationer kommer igång i de känsligaste åldersgrupperna så går kurvan snabbt ner så redan efter Q1 är 2021 normaliserat. (Tabellen är antal per 100000, och tar hänsyn till befolkningsstorlek)

[bild]
Visst kan du analysera detta på längden och tvären om du vill. Men diffen är inte mer ät typ 0,03-0,04 % mellan 2020 och de åren du refererar till. Du tar heller inte hänsyn till att dödligheten var väldigt låg, kanske lägst någonsin 2019. Hur påverkade det dödligheten 2020?

Det är det jag menar, det är meningslöst att som amatör försöka sig på dessa analyser.
 
K Kallebo skrev:
Tyskland, Storbritannien och Turkiet sticker väl ut som länder med stor spridning. Sverige sticker ut med väldigt liten. Detta för att vi inte stängde ner utan såg till att få en naturlig immunitet.
De länder som sticker ut med extrem smittspridning är länder där vaccinationsgraden är låg.

I Ryssland har bara 35 % vaccinerat sig och det avlider nu över 3000 personer per dygn. Översatt till Sverige motsvara det ca 210 dödsfall per dag. Men vi har istället bara kanske 10 dödsfall. Allt beror på vaccinationen.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Redan etter januari är 2021 normaliserat. Man kan alltså säga att det baserat på dödsfallen hade räckt med att bara vaccinera de allra äldsta.
Ja det är väl sedan länge konstaterat. De som inte är gamla avlider ju i väldigt mycket lägre omfattning. Men de blir sjuka och belastar vården i onödan, även om de inte dör. De avlidna utgör bara en liten del av detta problemet, men får total fokus. Återhämtningen efter en svårare infektion är rätt jobbig.

Jag skrev i ett tidigare inlägg om min svägerska som är antivax (var, numera säger hon att hon är beredd att ta vilken skit dom vill injicera som helst), blev smittad i ungern för 3 veckor sedan. Smittade sen sin dotter och man, samt 78 åriga mor (som var med på resan).
Hon är nu nästan återställd men fortfarande sjukskriven . Men saknar lukt mm. Ambulanssjukvården var över 3ggr och tog syreprov och var på gränsen att läggas in. Vi gladde oss dock att hennes man verkade klara sig rätt lindrigt. I Lördags kom ambulans och hämtade honom. Ligger nu på infektion, och man viktar mellan att fortsätta ge syrgas, eller lägga i respirator. Hans inställning har från början varit att han är varken orolig för covid elelr vaccin. Båda två började dessutom precis nya anställningar. Så dom stackars arbetsgivarna har fått börja med att betala sjuklön. Dom två har mer än väl bränt en normal inkomsttagares skatteinbetalning för detta året.

Svärmor 78 år, samma smittkälla, har har som vaccinerad haft lite kraftigare förkylning.
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
harry73
M mojjen skrev:
Ja det är väl sedan länge konstaterat. De som inte är gamla avlider ju i väldigt mycket lägre omfattning. Men de blir sjuka och belastar vården i onödan, även om de inte dör. De avlidna utgör bara en liten del av detta problemet, men får total fokus. Återhämtningen efter en svårare infektion är rätt jobbig.

Jag skrev i ett tidigare inlägg om min svägerska som är antivax (var, numera säger hon att hon är beredd att ta vilken skit dom vill injicera som helst), blev smittad i ungern för 3 veckor sedan. Smittade sen sin dotter och man, samt 78 åriga mor (som var med på resan).
Hon är nu nästan återställd men fortfarande sjukskriven . Men saknar lukt mm. Ambulanssjukvården var över 3ggr och tog syreprov och var på gränsen att läggas in. Vi gladde oss dock att hennes man verkade klara sig rätt lindrigt. I Lördags kom ambulans och hämtade honom. Ligger nu på infektion, och man viktar mellan att fortsätta ge syrgas, eller lägga i respirator. Hans inställning har från början varit att han är varken orolig för covid elelr vaccin. Båda två började dessutom precis nya anställningar. Så dom stackars arbetsgivarna har fått börja med att betala sjuklön. Dom två har mer än väl bränt en normal inkomsttagares skatteinbetalning för detta året.

Svärmor 78 år, samma smittkälla, har har som vaccinerad haft lite kraftigare förkylning.
Eftersom det bara är din egen personliga berättelse, är det varken bevis för det ena eller det andra.
Men jag är glad att det går bättre igen med din svägerska och hoppas att det snart går bättre för hennes man.
Fördelen är så klart att de nu inte längre behöver ta vaccinet
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
splinter och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Eftersom det bara är din egen personliga berättelse, är det varken bevis för det ena eller det andra.
Men jag är glad att det går bättre igen med din svägerska och hoppas att det snart går bättre för hennes man.
Fördelen är så klart att de nu inte längre behöver ta vaccinet
Det lär de behöva göra, för detta lär inte vara över på länge. Däremot kan de glädjas med att de med en påfyllning kommer ha ett riktigt ordentligt skydd. Bevis ahr jag och 90% av resten av världen så det räcker. Det är den totalt verkligehtsfrånvända inställning som skeptiker/motståndare mm håller.
 
  • Gilla
splinter och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
De länder som sticker ut med extrem smittspridning är länder där vaccinationsgraden är låg.

I Ryssland har bara 35 % vaccinerat sig och det avlider nu över 3000 personer per dygn. Översatt till Sverige motsvara det ca 210 dödsfall per dag. Men vi har istället bara kanske 10 dödsfall. Allt beror på vaccinationen.
Nej, allt beror självklart inte på vaccinationen. Det beror på antikroppar som man fått genom infektion eller vaccin, eller både och.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Redan etter januari är 2021 normaliserat. Man kan alltså säga att det baserat på dödsfallen hade räckt med att bara vaccinera de allra äldsta.
Det går väl inte att dra den slutsaten? Var är kontrollgruppen?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, allt beror självklart inte på vaccinationen. Det beror på antikroppar som man fått genom infektion eller vaccin, eller både och.
Det var en förenkling men visst spelar antalet redan sjukan också in i bilden.

I Sverige med många sjuka är det dock max 20%. Vaccinet har gets till över 80 %

Saken med immunitet genom sjukdom är att den är liten och att redan skördat sina dödsfall och man kan inte gärna dö två gånger

För att nå 80 % genom sjukdom är priset ytterligare 45.000 döda
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Det var en förenkling men visst spelar antalet redan sjukan också in i bilden.
Och hur man lever och följer rekommendationer
 
harry73 harry73 skrev:
Och hur man lever och följer rekommendationer
Visst, i den mån rekommendationerna är verkningsfulla, typ vaccinera dig och inte "tvätta händerna"
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
F
K Kallebo skrev:
Jag har inte vaccinerat mig för att jag ville vänta och se precis som jag röstade på i TS. Jag har nu väntat och sett att vaccinationen inte verkar göra varken till eller från i länder där alla har vaccinerat sig har vi ungefär samma smittspridning som i länder där de inte vaccinerat sig.

Allt för mycket av det som skrivs i princip överallt är överdrivet åt ena eller andra hållet och den dagen folk på riktigt dör på gatan eller på stan skulle jag överväga att testa ett nytt experimentellt läkemedel för att undvika det. Men som det ser ut nu har jag inte träffat någon som blivit speciellt dålig eller dött av covid-19 och då känner jag en hel del människor som verkligen borde ha trillat av pinn om sjukdomen var ens hälften så dödlig som ryktet säger.

Jag tror att man om två år kommer att ha insett att det var ett stort misstag att vaccinera hela befolkningen och tror man över huvudtaget fortfarande på mRNA-vaccin kommer bosterdoser endast att erbjudas till riskgrupperna precis som det borde varit hela tiden.


Jag håller avstånd, handlar mat när det är lite folk i butikerna, har faktiskt börjat beställa hem byggmaterial och egentligen det mesta annat förutom mat. Fram tills nu har jag kunnat göra mycket arbete hemifrån.

Tycker att folk borde sluta resa, speciellt eftersom det är då man drar hem smittan till Sverige, folk tror att de är säkra för att de är vaccinerade... så fortsätter smittan att spridas.
Som ovaccinerad borde du inte besöka några affärer alls och bara jobba hemma. Det handlar ju inte om bara din hälsa. Om du struntar i din egen så kan du ju fortfarande sprida smittan till andra.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P pegr skrev:
Enl. en studie från Israel ger en genomgången infektion 13ggr(Tretton ggr!) bättre skydd än dubbelvaccinering.
Det gäller mot ALLA varianter.

[länk]
Det här har vi ju redan pratat om flera gånger. Genomgången infektion ger bara skydd mot återinfektion - inte alls mot att smittas första gången. Vilken poäng försöker du göra nu?
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Som ovaccinerad borde du inte besöka några affärer alls och bara jobba hemma. Det handlar ju inte om bara din hälsa. Om du struntar i din egen så kan du ju fortfarande sprida smittan till andra.
Det gäller väl alla smittbärare.
 
  • Gilla
Gud_
  • Laddar…
P pegr skrev:
Enl. en studie från Israel ger en genomgången infektion 13ggr(Tretton ggr!) bättre skydd än dubbelvaccinering.
Det gäller mot ALLA varianter.

[länk]
Bra nyheter för den som haft Deltainfektion. En slutsats som redan dragit är ju då att man måste upprepa vaccinationen med i första hand en tredje dos.

Viktigt att komma ihåg att man bara talar om Deltainfektion i studien. Vi vet sedan tidigare att infektion mot ursprungsviruset inte gav ett bra skydd mot den brasilianska eller sydafrikanska varianten men att vaccinet gjorde det bättre.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.