Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
BirgitS BirgitS skrev:
Kommer ännu en gång en länk till vad FDA skriver:
[länk]
EMA konstaterar att det inte finns tillräcklig evidens för att ivermektin är ett bra medel mot covid-19.
https://www.ema.europa.eu/en/news/e...t-covid-19-outside-randomised-clinical-trials

Jag tycker att man inte ska rekommendera användning av ett medel vars önskade effekt saknar vetenskaplig evidens. I bästa fall blir någon bara lurad att använda ett medel som inte fungerar, men i värsta fall blir någon skadad. Båda utfallen är dåliga för den som använder medlet.

Nota bene att avsaknad av vetenskaplig evidens inte nödvändigtvis betyder att det inte finns någon effekt. "Absence of evidence is not evidence of absence". Det betyder bara att ingen har lyckats visa på någon effekt. Tills dess någon har det är det bästa att avstå från användning.

Man bör dock ha ett öppet sinne för nya upptäckter.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
H
Men herregud, jag är inte partisk idag. Här kommer en studie från CDC, deras studie på 7000 pers visar att man har bättre skydd som vaccinerad gentemot naturell immunitet, som svar på Israels studie på massiva nästan 800.000 pers som tydde på 13x starkare skydd med naturell immunitet. (Pfizer + Delta).

Israeliska studien: https://www.scribd.com/document/521947447/2021-08-24-21262415v1-full#from_embed

CDCs nya studie: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7044e1.htm?s_cid=mm7044e1_w#contribAff

Mycket produktivitet med lite fredagsvin innanför västen. Synd bara att man inte får dricka på jobbet.

Men nåja, nu finns det massor av ny information för er att käbbla om, fortsätt fortsätt! Jag förmedlar bara information, är det någon hobbyvirolog här som blir stött så får man ta ett djupt andetag och räkna till 10.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
En länk, och det till FDA, förändrar nog inte motmedelförespråkarnas åsikter.
Det stämmer nog. Det är lite märkligt hur selektiva många av dessa är när det gäller acceptans av vetenskapliga evidenser. Ibland får jag intrycket att de tycket att ju sämre vetenskaplig evidens desto bättre (och tvärtom).

Jag har ännu inte fått något bra svar på varför det är bättre att bli sjuk för att skaffa sig skydd mot att bli sjuk än att använda profylax.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
H Huspappan skrev:
Det finns absolut. Vad sägs om en ny studie om en befintlig medicin som verka fungera rätt bra:

"Inexpensive Antidepressant Found to Reduce COVID-19 Hospitalizations by Over 30 Percent"

Studien: [länk]
Pfizer har också påbörjat försök med ett antiviralt medel som verkar vara lovande.
Men både du och jag vet att snart kommer kommentarerna hagla..

- "vad vet brasilian om medicin"
-"för mig omfattar en studie minst 4 miljarder pers"
- "står det inte på Tegnells insta så är det fake"
- "Människor som mår bra psykiskt ska ej ta antidepressiva"
- "igår var himlen blå, idag är den grå, nåt är skumt"

Osv
Den som avfärdar nya medel med ovidkommande argument ska man inte lyssna på.

Jag tycker att det vore väldigt bra om det kommer fram ett välfungerande antiviralt medel mot covid-19. Det skulle kunna hjälpa (kanske t.o.m. rädda livet på) folk som av olika skäl inte bör vaccinera sig.
Själv skulle jag vara intresserad av ett sådant medel om jag blev sjuk i covid-19. Den risken är ju inte noll trots att jag har vaccinerat mig och allt som minskar sjukdomens allvarlighet vore bra.

Jag hävdar dock fortfarande att vaccinering är bättre än terapeutisk behandling och ser fram emot min tredje vaccinspruta.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
linneac och 6 till
  • Laddar…
Snailman
Inte kollat denna filmen förrän idag, den är en månad gammal, i Indien så ger man tydligen folk ett kit som innehåller bla Ivermectin, och ett tag efter att man börjat med det så gick antalet fall ner ganska kraftigt.

De verkar ju göra ganska annorlunda mot på andra ställen, det är visst bara 14 procent som är fullvaccinerade, så det är inte med anledning av att de är vaccinerade som det gått ner.

 
Redigerat:
H
P pmd skrev:
Själv skulle jag vara intresserad av ett sådant medel om jag blev sjuk i covid-19. Den risken är ju inte noll trots att jag har vaccinerat mig
Mycket intressant! Det känns lite slumpmässigt så en liten gardering i medicinskåpet hade varit guld. Än tror jag ingen läkare i världen kan svara på varför min fullvaccinerade kollega blev hyfsad sjuk (hög feber under flera dygn) av sin covidbärande son medan min fullvaccinerade sambo inte ens fick en snuva när jag var hemma i karantän som covidsjuk. Men den infon kanske kommer i framtiden.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Tycker du de ger en bra förklaring ? Inte jag i alla fall
Menar du att alla studierna de länkar till är dåliga?
Det var väl just det jag har skrivit i den här sidodiskussionen:
Det har hittills inte funnits några stora välgjorda studier som visar att ivemektin har någon nyttig effekt som överväger alla dess biverkningar.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att alla studierna de länkar till är dåliga?
Det var väl just det jag har skrivit i den här sidodiskussionen:
Det har hittills inte funnits några stora välgjorda studier som visar att ivemektin har någon nyttig effekt som överväger alla dess biverkningar.
Jag menar att de inte säger att ivermektin inte fungerar men att det saknas bevis. Och det borde vara det viktiga, men allt dränks i onödig info att man inte ska självmedicinera, att man inte ska ta preparat avsett för stora djur och mycket mer trams.
 
BirgitS
M mickef skrev:
En länk, och det till FDA, förändrar nog inte motmedelförespråkarnas åsikter.
FDA i sin tur länkar ju till många studier. Men jag tror inte att någon studie förändrar deras åsikter eftersom de över huvud taget inte verkar läsa studier.

Fast inte ens deras egna sammanställningar visar att ivermektin är en mirakelmedicin utan bara har en mindre påverkan på en del av de sjuka så anser de ändå att det är bättre att bli sjuk med risk för IVA-vård, död och postcovid än att vaccinera sig.
 
  • Gilla
  • Ledsen
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag menar att de inte säger att ivermektin inte fungerar men att det saknas bevis. Och det borde vara det viktiga, men allt dränks i onödig info att man inte ska självmedicinera, att man inte ska ta preparat avsett för stora djur och mycket mer trams.
Att det saknas bevis får ju inte folk, som matas med att ivermektin hjälper jättemycket på andra webbsidor, att ändra sig.
 
BirgitS
H Huspappan skrev:
Det finns absolut. Vad sägs om en ny studie om en befintlig medicin som verka fungera rätt bra:

"Inexpensive Antidepressant Found to Reduce COVID-19 Hospitalizations by Over 30 Percent"

Studien: [länk]

Men både du och jag vet att snart kommer kommentarerna hagla..

- "vad vet brasilian om medicin"
-"för mig omfattar en studie minst 4 miljarder pers"
- "står det inte på Tegnells insta så är det fake"
- "Människor som mår bra psykiskt ska ej ta antidepressiva"
- "igår var himlen blå, idag är den grå, nåt är skumt"

Osv
Tvärtom mot vad du skriver så ser studien vid en snabb blick rätt välgjord ut, till skillnad från de flesta ivermektin-studier, dubbelblindtest, även om ung. 750 patienter inte är så många. Man ska dock vara medveten om att patienterna tillhör en högriskgrupp och inte något genomsnitt av insjuknade. Det är inte heller väldigt stor skillnad på utfallet mellan de två grupperna så det är ingen mirakelmedicin.
11 % behöver sjukhusvård jämfört med 16 % i placebogruppen.
17 dödsfall jämfört med 25 i placebogruppen.

Vi får se vad fler studier med samma läkemedel visar.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att alla studierna de länkar till är dåliga?
Det var väl just det jag har skrivit i den här sidodiskussionen:
Det har hittills inte funnits några stora välgjorda studier som visar att ivemektin har någon nyttig effekt som överväger alla dess biverkningar.
Vad menar du med alla dess biverkningar?
Ivermektin har ju getts i 3,5 miljarder doser till människor, Campbell redovisade ju antalet rapporter om biverkningar för Ivermektin och det var ganska få, han jämförde med ett par andra mediciner som hade väldigt många fler, sen nämnde han att medicinen tagits mot parasiter och när parasiterna dör av medicinen, alla på en gång så löses deras kroppar upp inne i ens kropp och det kan förgifta kroppen. Används medicinen för att behandla covid så har man ju inga parasiter i kroppen, så de biverkningarna slipper man.

I Indiens största delstat 230 miljoner invånare delas kit ut till de som fått covid, där ingår Ivermektin och de har fått ner antalet smittade väldigt mycket, jag vet inte hur stor (eller liten) del Ivermektin har i detta.
Jag tycker det verkar väldigt falskt av dig att skriva "alla dess biverkningar" som om dessa vore väldigt omfattande.
 
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Inte kollat denna filmen förrän idag, den är en månad gammal, i Indien så ger man tydligen folk ett kit som innehåller bla Ivermectin, och ett tag efter att man börjat med det så gick antalet fall ner ganska kraftigt.

De verkar ju göra ganska annorlunda mot på andra ställen, det är visst bara 14 procent som är fullvaccinerade, så det är inte med anledning av att de är vaccinerade som det gått ner.
Jag har inte kollat filmen eftersom det redan är omtalat. Problemet är ju att antalet fall alltid går ner efter ett tag, t.ex. har det ju gjort det tre gånger i Sverige utan användning av ivermektin och vaccin, och man därför inte kan veta om orsaken till att antalet fall gick ner i Indien är den vanliga naturliga eller om det beror på ivermektin.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Tvärtom mot vad du skriver så ser studien vid en snabb blick rätt välgjord ut, till skillnad från de flesta ivermektin-studier, dubbelblindtest, även om ung. 750 patienter inte är så många. Man ska dock vara medveten om att patienterna tillhör en högriskgrupp och inte något genomsnitt av insjuknade. Det är inte heller väldigt stor skillnad på utfallet mellan de två grupperna så det är ingen mirakelmedicin.
11 % behöver sjukhusvård jämfört med 16 % i placebogruppen.
17 dödsfall jämfört med 25 i placebogruppen.

Vi får se vad fler studier med samma läkemedel visar.
Såklart ingen mirakelmedicin eller ersättning för vaccin. Men när det väl sker att man blir infekterad oavsett vaccinstatus så är det väl magiskt om det senare kunde finnas flera alternativ för att motverka sjukhusvård.
 
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Vad menar du med alla dess biverkningar?
Ivermektin har ju getts i 3,5 miljarder doser till människor, Campbell redovisade ju antalet rapporter om biverkningar för Ivermektin och det var ganska få, han jämförde med ett par andra mediciner som hade väldigt många fler, sen nämnde han att medicinen tagits mot parasiter och när parasiterna dör av medicinen, alla på en gång så löses deras kroppar upp inne i ens kropp och det kan förgifta kroppen. Används medicinen för att behandla covid så har man ju inga parasiter i kroppen, så de biverkningarna slipper man.

I Indiens största delstat 230 miljoner invånare delas kit ut till de som fått covid, där ingår Ivermektin och de har fått ner antalet smittade väldigt mycket, jag vet inte hur stor (eller liten) del Ivermektin har i detta.
Jag tycker det verkar väldigt falskt av dig att skriva "alla dess biverkningar" som om dessa vore väldigt omfattande.
När det gäller biverkningar så kan du läsa i Fass: https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20190527000110#side-effects
Det är därför dumt att utsätta sig för en ökad risk att bli allvarligt sjuk, få postcovid eller dö genom att låta bli att vaccinera sig bara för att sen kunna få ett läkemedel med tveksam effekt som har vissa biverkningar. Det är mycket mindre risker man utsätter sig för genom att vaccinera sig.

När det gäller Indien se #7959 som jag nyss skrev.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.