817 236 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Naturligtvis är det bra om det finns mediciner som minskar risken för att bli allvarligt sjuk men man ska ju komma ihåg att dessa mediciner tillverkas inte i en sån mängd att de kan användas av vem som helst över hela världen.H Huspappan skrev:
Det är ju också som så att om västvärlden börjar köpa ivermektin i stor skala så kommer de människor (barn) i t.ex. Afrika som får parasitinfektioner och därför behöver ivermektin för att överleva inte längre kunna få ivermektin. Samma sak gäller ju även djur så att även på det sättet riskerar människor i fattiga länder att få det sämre (deras djur kan inte längre producera mjölk och växer så dåligt att deras slaktvikt blir mycket lägre) om västvärlden köper upp allt ivermektin.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Om jag förstått det hela rätt så behövs en mycket högre dos om man ska behandla mot COVID-19 än mot parasiter. Om det stämmer så säger de 3,5 miljarder doser som delats ut i svagare dos inte särskilt mycket om biverkningar vid en högre dos.Snailman skrev:Vad menar du med alla dess biverkningar?
Ivermektin har ju getts i 3,5 miljarder doser till människor, Campbell redovisade ju antalet rapporter om biverkningar för Ivermektin och det var ganska få, han jämförde med ett par andra mediciner som hade väldigt många fler, sen nämnde han att medicinen tagits mot parasiter och när parasiterna dör av medicinen, alla på en gång så löses deras kroppar upp inne i ens kropp och det kan förgifta kroppen. Används medicinen för att behandla covid så har man ju inga parasiter i kroppen, så de biverkningarna slipper man.
Det är inte trams. Att ta medicin som inte är ordentligt utprovad är förenat med en del risker.harry73 skrev:
Det är väl fortfarande oklart (åtminstone för mig) hur stor dos som behövs för att få en terapeutisk effekt av ivermektin? Det som är känt om biverkningar är så vitt jag vet baserat på användning mot parasiter.Snailman skrev:Vad menar du med alla dess biverkningar?
Ivermektin har ju getts i 3,5 miljarder doser till människor, Campbell redovisade ju antalet rapporter om biverkningar för Ivermektin och det var ganska få, han jämförde med ett par andra mediciner som hade väldigt många fler, sen nämnde han att medicinen tagits mot parasiter och när parasiterna dör av medicinen, alla på en gång så löses deras kroppar upp inne i ens kropp och det kan förgifta kroppen. Används medicinen för att behandla covid så har man ju inga parasiter i kroppen, så de biverkningarna slipper man.
I Indiens största delstat 230 miljoner invånare delas kit ut till de som fått covid, där ingår Ivermektin och de har fått ner antalet smittade väldigt mycket, jag vet inte hur stor (eller liten) del Ivermektin har i detta.
Jag tycker det verkar väldigt falskt av dig att skriva "alla dess biverkningar" som om dessa vore väldigt omfattande.
F frasen_36 skrev:
Nu är det ju inte vaccination som är bästa sättet att hindra nya mutationer att utvecklas.
Vilket största delen av vaccinerade tror, vilket är lite ironiskt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Vilket är det bästa sättet?MaxHugo skrev:
Att så få som möjligt (helst ingen) blir smittade eller att folk blir sjuka, eller något annat?
Det första hjälper vaccin till med, även om det inte är 100%, men det hjälper. Alternativet skulle vara att sätta alla människor i karantän ett antal veckor, vilket inte är realistiskt.
Om alla får sjukdomen så kan vi också räkna med en mängd svårt sjuka och döda, vilket knappast är önskvärt.
Jag är vaccinerad och det skulle inte förvåna mig om jag blir smittad, förr eller senare, trots att jag försöker hålla avstånd etc. Den här sjukdomen försvinner inte av sig själv, så jag ser det som mycket troligt att jag blir smittad någon gång och då hoppas och tror jag att vaccinet skyddar mig från svår sjukdom och död.
Jag hoppas och tror att mitt immunförsvar mot COVID-19 stärks ytterligare då. Vaccin plus smitta borde ge bättre skydd än bara den ena och då föredrar jag att ta vaccinet först för då är det bättre chans att överleva.
Från WHOFairlane skrev:Vilket är det bästa sättet?
Att så få som möjligt (helst ingen) blir smittade eller att folk blir sjuka, eller något annat?
Det första hjälper vaccin till med, även om det inte är 100%, men det hjälper. Alternativet skulle vara att sätta alla människor i karantän ett antal veckor, vilket inte är realistiskt.
.
Current measures to reduce transmission – including frequent hand washing, wearing a mask, physical distancing, good ventilation and avoiding crowded places or closed settings
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Det där är ju svaret på frågan "hur minskar vi smittspridningen?" inte "hur hindrar vi nya mutationer att utvecklas?".MaxHugo skrev:
De hänger dock ihop, men det ena utesluter ju inte det andra. Just handtvätt i texten ovan är bra i sig, men inte för att hindra smittspridningen av Covid-19.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
De råden håller nere smittspridningen men det får ju inte stopp på den och därmed kommer människor att avlida eller belasta sjukvården samt så länge som smittspridning pågår så muterar viruset.MaxHugo skrev:
De råden går utmärkt att kombinera med vaccination för att få ändå mindre smittspridning och om tillräckligt många vaccinerar sig få stopp på den helt så när som på mindre utbrott. Då blir det väldigt svårt för nya mutationer att bildas och spridas.
Edit: förtydligade sista meningen
Redigerat:
Jag tycker inte att det är så "ironiskt" att dämpa smittspridningen - och därmed nya mutationer - med vaccination. Ingen har väl påstått att det utrotar smittan? Däremot är ovaccinerade som envisas med att "leva som vanligt", en klar risk och motarbetar därmed arbetet mot nya mutationer.MaxHugo skrev:
Något annat som är djupt ironiskt är när folk uttalar sig tvärsäkert baserat på saker man läst fast man inte förstår innebörden av vad man läser (och vad som är implicit).
Fairlane skrev:
BirgitS skrev:
F frasen_36 skrev:
Rubriken till texten är:timmelstad skrev:
How can we prevent future new variants of the COVID-19 virus?
Tänk på att det är WHO ni argumentera mot jag är bara budbäraren
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Var och när skrev WHO det?MaxHugo skrev:
När jag söker på WHO och den rubriken kommer jag till sidan https://qcconcern.org/how-can-we-prevent-future-new-variants-of-the-covid-19-virus/ som inte är från WHO och där andra stycket i svaret handlar om vaccinering.