Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens Nissens skrev:
Vad tycker du då om de 13 av 20 åren innan 2020 som hade högre dödlighet än 2020?
De åren var ännu hemskare då… det var människor med anhöriga som dog då också…
Räcker det inte att många har dött ? Och att personalen blir utmattade ? Sedan kommer det säkerligen att räknas på möjligheter och sannolikheter, men vi ser ju det faktiska läget, vi som ser på nyheter. För övrigt ska väl Bolsonaro ställas inför domstol då han gjort för lite för att motverka covid och så många har dött.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
Oveja skrev:
Räcker det inte att många har dött ? Och att personalen blir utmattade ? Sedan kommer det säkerligen att räknas på möjligheter och sannolikheter, men vi ser ju det faktiska läget, vi som ser på nyheter. För övrigt ska väl Bolsonaro ställas inför domstol då han gjort för lite för att motverka covid och så många har dött.
Vet inte vad du menar. De föregående åren när dödligheten var större måste ju vara hemskare än 2020…
Vad det har med utmattad personal vet jag inte, det är ju en helt annan fråga.

Poängen är att vissa ofta lyfter upp det som om dödligheten var hög i Sverige 2020. Men det är ju inte sant enligt SCB:s siffror.

Det är ju inget tyckande, utan tydliga siffror enligt officiell statistik..,
 
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du menar. De föregående åren dödligheten var större de måste ju vara hemskare än 2020…
Vad det har med utmattad personal vet jag inte, det är ju en helt annan fråga.

Poängen är att vissa ofta lyfter upp det som om dödligheten var hög i Sverige 2020. Men det är ju inte sant enligt SCB:s siffror.

Det är ju inget tyckande, utan tydliga siffror enligt officiell statistik..,
Min poäng var att det spelar ingen roll hur många som dött fler eller färre. Läget i vården var mycket ansträngt, personal har blivit överbelastad på grund av det och många fick inte ens någon IVA-vård och fick dö utan syrgas. Många i personalen har slutat vilket gör att det blir ännu värre om vi får en till våg. Och alla som behöver vanlig IVA vård drabbas ju också förstås.
Det där dödlighetspratet används som något slags bevis för att covid inte är så farligt eller hur ?
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Oveja skrev:
Min poäng var att det spelar ingen roll hur många som dött fler eller färre. Läget i vården var mycket ansträngt, personal har blivit överbelastad på grund av det och många fick inte ens någon IVA-vård och fick dö utan syrgas. Många i personalen har slutat vilket gör att det blir ännu värre om vi får en till våg. Och alla som behöver vanlig IVA vård drabbas ju också förstås.
Det där dödlighetspratet används som något slags bevis för att covid inte är så farligt eller hur ?
Nej, dödlighetspratet verkar användas för att man vill blåsa upp att väldigt många fler än vanligt har avlidit under pandemin. Och det är ju inte sant, åtminstone inte i Sverige.

Att vården fått en stor belastning under pandemin, vilket fått diverse konsekvenser är väl känt av alla, och jag har aldrig ifrågasatt det…
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, dödlighetspratet verkar användas för att man vill blåsa upp att väldigt många fler än vanligt har avlidit under pandemin. Och det är ju inte sant, åtminstone inte i Sverige.

Att vården fått en stor belastning under pandemin, vilket fått diverse konsekvenser är väl känt av alla, och jag har aldrig ifrågasatt det…
Klart fler har dött, och ännu fler hade det blivit om vi inte fått vaccinet och infört restriktioner, det inser du väl ? Tror inte Adam Alsing dött utan Corona. Vad är det enligt dig som är så farligt med vaccin
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Nej, dödlighetspratet verkar användas för att man vill blåsa upp att väldigt många fler än vanligt har avlidit under pandemin. Och det är ju inte sant, åtminstone inte i Sverige.
Jag har inte kollat upp det, men det beror nog i så fall på att den svenska strategin för att hantera epidemin har varit ganska bra. Om ädelreformen och avskaffandet av de offentligt drivna ålderdomshemmen aldrig genomförts så hade förmodligen dödligheten varit ännu lägre.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
J
Oveja skrev:
Klart fler har dött, och ännu fler hade det blivit om vi inte fått vaccinet och infört restriktioner, det inser du väl ? Tror inte Adam Alsing dött utan Corona. Vad är det enligt dig som är så farligt med vaccin
@Nissens är inte vaccinmotståndare.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
@Nissens är inte vaccinmotståndare.
:) Då kan jag ju lugna mig :)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Apropå diskussionen om Hjärtmuskelinflammation bland unga finns det nu siffror från Kanada.
https://twitter.com/jacobgudiol/status/1452637277692256256?s=21

Kontentan? Väldigt få svårt sjuka på många vaccinationer, och jämför man samma åldersgrupp (12-29 år) med inlagda pga Covid är det väldigt mycket värre.

Alltså: Klart värt det även för yngre. (Om nu någon trodde något annat).
 
  • Gilla
sofftis och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, dödlighetspratet verkar användas för att man vill blåsa upp att väldigt många fler än vanligt har avlidit under pandemin. Och det är ju inte sant, åtminstone inte i Sverige.

Att vården fått en stor belastning under pandemin, vilket fått diverse konsekvenser är väl känt av alla, och jag har aldrig ifrågasatt det…
Men är det inte så att det är just för att folk jobbade hemifrån och inte for på semester lika mycket under 2020 som dödstalen jämnades ut iom att färre var ute och gjorde saker då?
 
  • Gilla
sofftis och 3 till
  • Laddar…
Oveja skrev:
Vi vaccinerar ju för många sjukdomar varav vissa kan anses utrotade. Covidvaccinet bygger ju på kunskap om andra vaccin. Från ett fritt samhälle tänker du, till ett fritt tänker jag, fritt från potentiellt dödliga sjukdomar.
Om vi inte varit många som vaccinerats hade vi fortfarande haft kvar en massa jobbiga sjukor..
Dom flesta som nu ligger på IVA är ovaccinerade. Men du har inte läst ovan tror jag. Personalen blir utmattade och slutar, tror du gärna vill ha tillgång till personal om något händer dig ? Smittan kan spridas även bland vaccinerade men mycket mindre. Nu börjar sköra återigen få covid eftersom dom får sämre respons på vaccinet och det klingar också av. I Englad har dom nu fått ännu en variant som är ännu mer smittsam, så ju mer sjukan snurrar runt ju mer potent blir viruset.
Jag skrev inte att vi ska ha pass nu, men jag har inget emot det om det anses nödvändigt. Jag prioriterar att människor ska slippa bli allvarligt sjuka framför att vissa ska få springa runt och sprida smitta för att dom har fått för sig att vaccinet är farligt. Men ingen har väl påstått att någon ska tvingas eller hur ?
Industrin har lyckats bra om vi vaccineras för utrotade sjukor.
Är inte den gängse uppfattningen att sjukan mildras med tiden?
Nog har "någon" velat tvinga på oss alla vaccin på ett eller annat sätt.
 
M mickef skrev:
Är inte den gängse uppfattningen att sjukan mildras med tiden?
.

Man resonerade så i början men vekligheten blev en annan med både högre sjuklighet och betydligt större smittsamhet.

Vi skall vara tacksamma att det inte var "Deltavarianten" från börja när vi ännu saknade vaccin. Helt säkert hade vi då haft många gånger fler dödsfall i världen.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Man resonerade så i början men vekligheten blev en annan med både högre sjuklighet och betydligt större smittsamhet.

Vi skall vara tacksamma att det inte var "Deltavarianten" från börja när vi ännu saknade vaccin. Helt säkert hade vi då haft många gånger fler dödsfall i världen.
Helt säkra är vi väl inte på det, inte heller på de som hävdar att ett halvtaskigt vaccin hjälper viruset att mutera.
 
M mickef skrev:
Helt säkra är vi väl inte på det, inte heller på de som hävdar att ett halvtaskigt vaccin hjälper viruset att mutera.

Jo det är man nog. Deltavarianten är något mer dödlig men många gånger mer smittsamt. Innan den så var "Britten" dominerande och också den betydligt mer smittsam än ursprungsvarianten. Så det har stadigt gått åt fel håll.

Risken för mutation finns vid varje virusreplikation så ju färre smittade eller lägre virusnivåer så minskar risken totalt sett. Huruvida vaccinet skulle kunna trigga fram ett värre virus har jag ingen uppfattning om men det vi har är rätt illa redan det,
 
  • Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.