Nissens
optimum optimum skrev:
Ska bli intressant att se hur övriga länder kommer göra. Alltså om de också upphör med att testa personer med symptom på covid.
Alternativt att vi blir placerade som ett land där osäkerheten om smittspridning gör att vi stängs ute.
Tråkigt i så fall för de som bokar semester i varma länder nu under vintern.
Men om du tänker lite själv…
Om riskgrupperna och en stor del av övriga befolkningen är vaccinerade och då inte blir speciellt sjuka av Covid viruset, varför skulle der det finnas större skäl att smittspåra det än säsongsinfluensa, RS virus etc??

Skälet att göra det är borta.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Men om du tänker lite själv…
Om riskgrupperna och en stor del av övriga befolkningen är vaccinerade och då inte blir speciellt sjuka av Covid viruset, varför skulle der det finnas större skäl att smittspåra det än säsongsinfluensa, RS virus etc??

Skälet att göra det är borta.
Jag tror inte det är så enkelt.
Effekten av vaccinet avtar med tiden och en hel del fick vaccin förra våren och då av typ AZ.
Snart även gått 6 månader sedan jag fick andra dosen och tveksam till hur mycket skydd jag har kvar till årsskiftet Man har börjat med att ge 80+ en 3:e dos men inget om de inom vården som fick AZ i våras.
Hoppas verkligen vi slipper en kraftig ökning nu i vinter.
Hade jag fått bestämma hade jag nog av försiktighetsprincipen fortsatt med testning för att vara säkra på att de som fått covid håller sig hemma tills de är friska.

Edit: Riskgrupperna har inte fått någon 3:e dos nu.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Edit: Riskgrupperna har inte fått någon 3:e dos nu.
Vissa riskgrupper, dvs. de med känt dåligt immunsystem, fick sin tredje dos först av alla.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag tror inte det är så enkelt.
Effekten av vaccinet avtar med tiden och en hel del fick vaccin förra våren och då av typ AZ.
Snart även gått 6 månader sedan jag fick andra dosen och tveksam till hur mycket skydd jag har kvar till årsskiftet Man har börjat med att ge 80+ en 3:e dos men inget om de inom vården som fick AZ i våras.
Hoppas verkligen vi slipper en kraftig ökning nu i vinter.
Hade jag fått bestämma hade jag nog av försiktighetsprincipen fortsatt med testning för att vara säkra på att de som fått covid håller sig hemma tills de är friska.

Edit: Riskgrupperna har inte fått någon 3:e dos nu.
Om vaccinerna tappar effekt så inför de självklart en ny dos för fler.
Och du svarade aldrig på frågan.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Om vaccinerna tappar effekt så inför de självklart en ny dos för fler.
Och du svarade aldrig på frågan.
Enkelt. för att se smittspridningen av covid och om vi har tillräckligt skydd.
Vore vansinne att släppa smittspridningen fri som du är inne på.

Vore vidrigt att återigen få införa restriktioner så restauranger, arenor mm får begränsningar.
En extra dos kommer att ges för sent är min åsikt.
Vill inte ha skiten som man inte vet resultatet av.

Har en kollega som fick covid våren 2020 han klarade det rätt så bra men smak och lukt är fortfarande kass.
Vad jag minns så var du rätt så sjuk av din covid.
Hoppar gärna över den upplevelsen.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
En extra dos kommer att ges för sent är min åsikt.
En sak att väga in är de uppdaterade vaccinerna och det kan totalt sett vara bättre att få ett uppdaterat vaccin med bättre skydd mot delta några veckor senare än samma version en gång till. Sen vet man ju inte heller än hur många gånger det går att ge ett mRNA-vaccin innan man riskerar att öka mängden biverkningar etc. så det gäller att inte ge för tätt för då kan man stå utan alternativ när skyddet upphör nästa gång. Det är inte en helt enkel fråga.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Enkelt. för att se smittspridningen av covid och om vi har tillräckligt skydd.
Vore vansinne att släppa smittspridningen fri som du är inne på.

Vore vidrigt att återigen få införa restriktioner så restauranger, arenor mm får begränsningar.
En extra dos kommer att ges för sent är min åsikt.
Vill inte ha skiten som man inte vet resultatet av.

Har en kollega som fick covid våren 2020 han klarade det rätt så bra men smak och lukt är fortfarande kass.
Vad jag minns så var du rätt så sjuk av din covid.
Hoppar gärna över den upplevelsen.
Hur vore det att svara på frågan? Jag tyckte den var tydlig…
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Hur vore det att svara på frågan? Jag tyckte den var tydlig…
Det var mitt svar och som du får nöja dig med.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Resultaten från Pfizers studie med barn 5-11 år har nu kommit.90,7 procent skyddseffekt mot sjukdomssymtom och detta med deltavarianten. Inga allvarliga biverkningar eller sjukdomsfall rapporterades, men det är förstås en för liten studie för att upptäcka mycket ovanliga biverkningar. FDA håller på och analyserar rapporten för ett eventuellt godkännande i november.

TT via t.ex. [länk]
Moderna vill ju inte bli bortglömda när det gäller vaccin för barn, 6-11 år, så de har gått ut med ett delresultat från deras pågående studie och de har då mätt halterna neutraliserande antikroppar en månad efter andra dosen. Barnen har fått hälften så stor dos som vuxna.
This cohort enrolled 4,753 participants who were 6 to less than 12 years of age. In the trial, the SARS-Cov-2-neutralizing antibody geometric mean ratio (GMR) comparing the response in children to the response in young adults from the Phase 3 COVE study was 1.5 (95% Cl: 1.3, 1.8), with a seroresponse rate of 99.3%, representing a difference of 0.6% (95% CI: -2.8%, 2.8%) to the Phase 3 benchmark.
https://www.avanza.se/placera/press...vaccine-in-children-6-to-11-years-of-age.html

Nyheten har även plockats upp av TT och deras version kan t.ex. läsas här: https://www.gp.se/nyheter/sverige/moderna-vaccinet-effektivt-på-yngre-barn-1.57800747
 
I går rapporterades om ett klusterutbrott på brännö där 20 av 30 körsångare hade fått c19, trots vaccination och extra stor övningslokal. Fakta är väl lite skakig, men funderar på om dosen kan ha stor betydelse för infektion trots vaccination?
 
Här har man en förklaring till varför vaccinerade sprider smitta mycket mindre än ovaccinerade; vaccinen ger oväntat mycket antikroppar just i mun och näsa:
https://svenska.yle.fi/a/7-10007748
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
I går rapporterades om ett klusterutbrott på brännö där 20 av 30 körsångare hade fått c19, trots vaccination och extra stor övningslokal. Fakta är väl lite skakig, men funderar på om dosen kan ha stor betydelse för infektion trots vaccination?
Lite osäker på vad du menar men antar att "dosen" syftar på mängden viruspartiklar. Enligt studier för minst 9 månader sen såg man att när det gäller ovaccinerade (och ej tidigare sjuka) och om de får i sig väldigt få viruspartiklar så ökar chansen till en mycket mild covid, däremot kommer antalet viruspartiklar över en tröskelnivå så spelar antalet inte längre någon roll.

Det är väl inte orimligt att det gäller även efter vaccinering och tidigare sjukdom men att tröskelvärdet då är högre eftersom det gäller att immunsystemet kommer igång innan alltför många celler har blivit virusfabriker. Jag tycker att en del på sidan https://svenska.yle.fi/a/7-10004740 tyder på det.

Vad har de för sig i Göteborgs skärgård, förra sommaren var det Vrångö och nu Brännö ;)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Lite osäker på vad du menar men antar att "dosen" syftar på mängden viruspartiklar. Enligt studier för minst 9 månader sen såg man att när det gäller ovaccinerade (och ej tidigare sjuka) och om de får i sig väldigt få viruspartiklar så ökar chansen till en mycket mild covid, däremot kommer antalet viruspartiklar över en tröskelnivå så spelar antalet inte längre någon roll.

Det är väl inte orimligt att det gäller även efter vaccinering och tidigare sjukdom men att tröskelvärdet då är högre eftersom det gäller att immunsystemet kommer igång innan alltför många celler har blivit virusfabriker. Jag tycker att en del på sidan [länk] tyder på det.

Vad har de för sig i Göteborgs skärgård, förra sommaren var det Vrångö och nu Brännö ;)
jo dosen så menar jag mängd virus som andas in...
 
trähandtag trähandtag skrev:
I går rapporterades om ett klusterutbrott på brännö där 20 av 30 körsångare hade fått c19, trots vaccination och extra stor övningslokal. Fakta är väl lite skakig, men funderar på om dosen kan ha stor betydelse för infektion trots vaccination?
Det har ju gått lite tid sedan andra dosen för många nu och det har ju visat sig att viruset är mer eller mindre luftburet. Just sång skickar ut en väldig massa viruspartiklar såg man i en svenskt studie. När man testade med ett enkelt munskydd så stoppades nästa allt. Munskydd är bättre än avstånd upp till vissa avstånd.
 
BirgitS
1,5 miljon svenskar kommer att få en påfyllnadsdos. I första skedet handlar det om vårdpersonal och personer över 65 år. Den tredje dosen kan tas tidigast sex månader efter att man tagit sin andra dos.
Därefter på motsv. sätt som tidigare under året.
-Själva poängen är att öka immunitetsläget hos individen. En tredje dos ger en ordentlig ökning i antikroppar, säger Johan Carlson.
Från regeringens presskonferens idag.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.05

Tillägg:
Mer info: https://www.folkhalsomyndigheten.se...mot-covid-19-rekommenderas-till-fler-grupper/
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.