Nissens
optimum optimum skrev:
Hej Nisse,
Kul att se att du lever.

Jo antivaxxers som det handlade om brukar vränga statistiken så det passar deras syfte. Men nu är ju du inte en antivaxxers så du behöver inte ta åt dig.

Jag hoppas verkligen du har rätt att det är över.
Ok, då förstår jag…
Jo, allt talar för att det är över för nu. Fick precis höra att i min kommun strax utanför Gbg sjunker siffrorna trots att restriktionerna togs bort, det är ett bra tecken :)
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ok, då förstår jag…
Jo, allt talar för att det är över för nu. Fick precis höra att i min kommun strax utanför Gbg sjunker siffrorna trots att restriktionerna togs bort, det är ett bra tecken :)
Nåja, nu tror ju Fohm m.fl. att antalet fall kommer att öka under vintern, frågan är bara hur mycket. #13262

Nationellt sjunker inte antalet bekräftade fall utan har legat konstant i flera veckor.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ok, då förstår jag…
Jo, allt talar för att det är över för nu. Fick precis höra att i min kommun strax utanför Gbg sjunker siffrorna trots att restriktionerna togs bort, det är ett bra tecken :)
Det luriga är att efter 1:a november när vi i stort sett upphör med testning av de med symptom och som är fullvaccinerade kommer statistiken inte visa verkligheten längre.
Även smittspårning kommer upphöra för fall som är fullvaccinerade.

Eftersom det gått ut information om att vi ska sluta testa de med symptom så misstänker jag att många redan nu struntar i att testa sig så en sjunkande trend nu kan vara utebliven testning.
Så släng inte munskydden ännu för de kan behövas igen.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Det luriga är att efter 1:a november när vi i stort sett upphör med testning av de med symptom och som är fullvaccinerade kommer statistiken inte visa verkligheten längre.
Även smittspårning kommer upphöra för fall som är fullvaccinerade.

Eftersom det gått ut information om att vi ska sluta testa de med symptom så misstänker jag att många redan nu struntar i att testa sig så en sjunkande trend nu kan vara utebliven testning.
Så släng inte munskydden ännu för de kan behövas igen.
Haha, munskydden använder jag på mina resor, men smittan florerar lika bra där som här.
Men som sagt, restriktionerna har varit borta ett tag, men smittotalen sjunker ändå. Så det är bara att simma lugnt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, nu tror ju Fohm m.fl. att antalet fall kommer att öka under vintern, frågan är bara hur mycket. #13262

Nationellt sjunker inte antalet bekräftade fall utan har legat konstant i flera veckor.
Ok, men att det ligger still på nationell nivå trots borttagna restriktioner är också ett bra tecken. Det hade inte fungerat tidigare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Haha, munskydden använder jag på mina resor, men smittan florerar lika bra där som här.
Men som sagt, restriktionerna har varit borta ett tag, men smittotalen sjunker ändå. Så det är bara att simma lugnt.
Nu tror ju även FHM på att smittspridningen kommer öka i höst/vinter men vi kommer inte se det i statistiken.

Det blir väl en sådan där historia igen.
"Vi såg det inte komma"

Snart dags att få influensavaccin så kanske man slipper sådant i vinter. 9:e november börjar man med den vaccinationen.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Nu tror ju även FHM på att smittspridningen kommer öka i höst/vinter men vi kommer inte se det i statistiken.

Det blir väl en sådan där historia igen.
"Vi såg det inte komma"

Snart dags att få influensavaccin så kanske man slipper sådant i vinter. 9:e november börjar man med den vaccinationen.
Jag har influensa vart tionde år ungefär, så jag vaccinerar mig aldrig mot den. Skulle tro att det är sällan influensaviruset är en helt ny variant som är helt okänd för immunförsvaret.
Covidsmittan är ju inget problem för samhället så länge vaccinen fungerar. Så visst gör de rätt i att sluta testa. Det skulle ju kosta skattemedel helt i onödan.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det luriga är att efter 1:a november när vi i stort sett upphör med testning av de med symptom och som är fullvaccinerade kommer statistiken inte visa verkligheten längre.
Även smittspårning kommer upphöra för fall som är fullvaccinerade.
Det har hela tiden funnits folk som låtit bli att testa sig fast de har symtom så antalet bekräftade fall har aldrig varit detsamma som verkligheten.

Smittspårning kommer att ske på sjukvård och omsorg oavsett om folk är vaccinerade eller inte samt att i närheten av en ovaccinerat bekräftat fall, oavsett om det är ett barn eller en vuxen, kommer smittspårningen även att omfatta vaccinerade. Det räcker antagligen utmärkt att ha en hårdare koll inom sjukvård och omsorg för att se hur smittspridning i samhället förändras. Att du inte vet vilka som testas och resultatet av de testerna inom de verksamheterna betyder inte att ingen vet det.

Kom ihåg att det är väldigt liten tidsskillnad på när bekräftade fall registreras och när folk läggs in på sjukhus. Man kan alltså titta på sjukhusinläggningar för att veta hur det går också.
 
BirgitS
Resultaten från Pfizers studie med barn 5-11 år har nu kommit.
De omkring 2 250 barn som deltog i studien fick en tredjedel så stor dos som personer över tolv år får.
90,7 procent skyddseffekt mot sjukdomssymtom och detta med deltavarianten. Inga allvarliga biverkningar eller sjukdomsfall rapporterades, men det är förstås en för liten studie för att upptäcka mycket ovanliga biverkningar. FDA håller på och analyserar rapporten för ett eventuellt godkännande i november.

TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/sverige/pfizer-vaccinet-effektivt-på-yngre-barn-1.57646138
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum
Smittspridningen i Danmark och UK tar fart.
Danmark öppnade upp några veckor före oss.
I Sverige kommer vi inte se detta i statistiken men senare på antalet på IVA och som avlider.
Ska bli intressant att följa om och när vi återinför restriktioner igen.

Linjediagram som visar dagliga nya COVID-19-fall i Danmark fram till oktober 2021, med toppar och dalar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Graf som visar dagliga nya fall av Covid-19 i Storbritannien från feb 2020 till okt 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
I Sverige kommer vi inte se detta i statistiken men senare på antalet på IVA och som avlider.
Som sagt det är väldigt liten skillnad i tid när det gäller bekräftade fall och inskrivning på sjukhus förutom då att det naturligtvis går att se trender även när färre testas, precis som under förra våren.
 
Nissens Nissens skrev:
Covidsmittan är ju inget problem för samhället så länge vaccinen fungerar. Så visst gör de rätt i att sluta testa. Det skulle ju kosta skattemedel helt i onödan.
Man har ju inte obegränsade resurser att ösa ur, så regionerna måste ständigt prioritera var de gör mest nytta. Framförallt kanske sjukvårdspersonal och laboratoriepersonal som jobbat hårt med testning kan gå tillbaka till sina vanliga sysslor och beta av lite på vårdköerna, det kanske nu räddar fler liv än vad arbete med fortsatt testning skulle göra.

I en utopisk värld kunde man göra bådadera.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Man har ju inte obegränsade resurser att ösa ur, så regionerna måste ständigt prioritera var de gör mest nytta. Framförallt kanske sjukvårdspersonal och laboratoriepersonal som jobbat hårt med testning kan gå tillbaka till sina vanliga sysslor och beta av lite på vårdköerna, det kanske nu räddar fler liv än vad arbete med fortsatt testning skulle göra.

I en utopisk värld kunde man göra bådadera.
Ska bli intressant att se hur övriga länder kommer göra. Alltså om de också upphör med att testa personer med symptom på covid.
Alternativt att vi blir placerade som ett land där osäkerheten om smittspridning gör att vi stängs ute.
Tråkigt i så fall för de som bokar semester i varma länder nu under vintern.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ska bli intressant att se hur övriga länder kommer göra. Alltså om de också upphör med att testa personer med symptom på covid.
Alternativt att vi blir placerade som ett land där osäkerheten om smittspridning gör att vi stängs ute.
Tråkigt i så fall för de som bokar semester i varma länder nu under vintern.
Har inte sett något om att Tyskland skulle ha upplevt något sånt, och de har testat betydligt färre än vad Sverige har gjort. I Tyskland ser man knappt att de hade en våg i vintras och en i våras när det gäller tester:
Linjediagram som visar dagliga nya COVID-19-tester per 1,000 invånare i Sverige och Tyskland från aug 2020 till okt 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=SWE~DEU
Men antalet på IVA gick ju upp kraftigt, mycket mer än i Sverige.
Graf över antal COVID-19-patienter på IVA per miljon människor i Sverige och Tyskland över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=SWE~DEU
Så uppenbart har Tyskland haft en annan teststrategi än Sverige.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
test är kanske ett av skälet till att danskarna klarat sig bättre än oss

PCR test1
42.997.904
Personer testet2b
5.122.297

Dødsfald5
2.696

Dødsfald i % af smittede personer 0,73 %
Antigentest 42.076.51

https://www.sst.dk/da/corona/COVID-19-og-ny-coronavirus/Coronatal

Graf som visar dagliga nya COVID-19 tester per 1 000 personer i Danmark och Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.