BirgitS
P pmd skrev:
Om jag inte får något slags besked när det är tre veckor kvar så ska jag nog försöka hitta en privat vaccinatör, om det finns någon.
Det ska inte finnas någon som inte följer Fohms regler. Allt vaccin ska distribueras via Fohm och regionerna. Hittar du någon annan är det risk för att det är något fuffens med i bilden.

P pmd skrev:
Vad kan det finnas för anledning att inte redan nu planera för vaccinering av alla som fick sin andra dos i innan midsommar?
Det gäller att regionerna hänger med i vaccinationerna.

Det man har sett är väl att skyddet mot allvarlig sjukdom och död varar långt mer än 6 månader och att det egentligen är efter 8 månader som skyddet mot sjukdom verkar avta normalt så häng inte upp dig på just 6 månader, det är en minimitid från vaccintillverkarna.

Som det sas vid dagens presskonferens: "Men det finns inga tecken på i Sverige att någon tappat skyddet på individnivå. Men vi vill ligga lite i framkant vad gäller att fylla på."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen kl. 14.14

Tillägg: Se https://sverigesradio.se/artikel/fhm-och-skr-vill-ha-besked-av-varandra-om-tredje-dos
Ett till: https://www.dn.se/vetenskap/anna-bratt-skyddet-mot-covid-19-forsvinner-inte-efter-ett-halvar/
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Om sex veckor har det gått sex månader sen jag fick min andra spruta. Om jag inte får något slags besked när det är tre veckor kvar så ska jag nog försöka hitta en privat vaccinatör, om det finns någon.

Vad kan det finnas för anledning att inte redan nu planera för vaccinering av alla som fick sin andra dos i innan midsommar?
Ja men då var du verkligen tidig, jag var själv tidig och har 1 januari som första datum!

Planering kan säkert pågå men jag har inte sett någon kommunikation om det.
 
P
A Abies koreana skrev:
Självklart kan man det eftersom det ligger i Folkhälsomyndighetens uppdrag från politiken, inget de hittat på själva. Trams? Njaa, motsatsen är ju i så fall att myndigheten bör arbeta för en ojämlik hälsa.
Njae, att inte arbeta för X innebär inte att arbeta för ¬ X i normala fall i verkligheten.
 
P
optimum optimum skrev:
Men hennes skit med att det var jämlikhet som låg bakom att vi inte skulle använda munskydd placerar henne enligt min åsikt på avbytarbänken.
Även om mupparna haft det som kriterier kan man inte gå ut med sådant trams.
Jämlik hälsa är ett av Folkhälsomyndighetens högt prioriterade uppdrag, kanske det högst prioriterade. Det är inget som den ska hålla tyst om.

Jag tror att det var ett misstag att slå ihop Smittskyddsinstitutet med Statens folkhälsoinstitut.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska inte finnas någon som inte följer Fohms regler. Allt vaccin ska distribueras via Fohm och regionerna. Hittar du någon annan är det risk för att det är något fuffens med i bilden.
Jag får väl försöka köpa direkt från Pfizer, men det går nog bara att köpa i storpack av dem. :)
Det man har sett är väl att skyddet mot allvarlig sjukdom och död varar långt mer än 6 månader och att det egentligen är efter 8 månader som skyddet mot sjukdom verkar avta normalt så häng inte upp dig på just 6 månader, det är en minimitid från vaccintillverkarna.
Eftersom jag starkt ogillar att ligga sjuk (mina förkylningar brukar hålla i sig i minst en vecka, med ett par veckors återhämtning) så vill jag gärna ha lite bättre skydd än så.
 
P
D djac skrev:
Ja men då var du verkligen tidig, jag var själv tidig och har 1 januari som första datum!
Uppsala läns landsting var ett av de bättre på vaccineringsplanering. (y)
Jag blev uppringd två dagar innan min andra vaccinering var inplanerad och ombads att komma en dag tidigare.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Jag får väl försöka köpa direkt från Pfizer, men det går nog bara att köpa i storpack av dem. :)

Eftersom jag starkt ogillar att ligga sjuk (mina förkylningar brukar hålla i sig i minst en vecka, med ett par veckors återhämtning) så vill jag gärna ha lite bättre skydd än så.
Ja, du blir nog bara en intressant köpare om du vill köpa 100 miljoner doser eller så. :D
Dessutom kan jag tänka mig att det är en leveranstid som inte räknas i veckor.

Beklagar, men du får nog vänta på att regionerna hinner vaccinera 65+ först ändå.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Beklagar, men du får nog vänta på att regionerna hinner vaccinera 65+ först ändå.
Jodå, det är helt rimligt att ha samma prioritering nu som för dos 1 och 2, men på sex veckor borde man hinna med rätt många vaccineringar. De flesta som är över 65 bör dessutom kunna infinna sig på en av regionerna vald tid, och inte behöva boka tid själva.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Jodå, det är helt rimligt att ha samma prioritering nu som för dos 1 och 2, men på sex veckor borde man hinna med rätt många vaccineringar. De flesta som är över 65 bör dessutom kunna infinna sig på en av regionerna vald tid, och inte behöva boka tid själva.
Javisst, men regionerna har ju inte samma kapacitet nu som när de vaccinerade som mest och det tar lite tid att anställa folk igen. Jag tror att regionerna i huvudsak vill fortsätta på sitt inkörda sätt när det gäller bokningar, åtminstone ser jag det när det gäller Stockholms information till 65+.
 
optimum
P pmd skrev:
Jämlik hälsa är ett av Folkhälsomyndighetens högt prioriterade uppdrag, kanske det högst prioriterade. Det är inget som den ska hålla tyst om.

Jag tror att det var ett misstag att slå ihop Smittskyddsinstitutet med Statens folkhälsoinstitut.
Vi har skrivit om det tidigare och jag skrev då om att det inte är konstigt att FHM inte lyckats bättre då de har ett hopplöst brett uppdrag.
Jag håller med dig om att sammanslagningen inte blev lyckad.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Vi har skrivit om det tidigare och jag skrev då om att det inte är konstigt att FHM inte lyckats bättre då de har ett hopplöst brett uppdrag.
Jag håller med dig om att sammanslagningen inte blev lyckad.
Ändå fungerar det bättre än i de flesta Europeiska länderna. Det är glädjande! :)
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ändå fungerar det bättre än i de flesta Europeiska länderna. Det är glädjande! :)
Hjälper inte om de är kass.
Precis som företaget jag jobbar på så nöjer vi oss inte med om andra är sämre utan ser till att nå över vad kunderna förväntar sig.

Jag tror du innerst inne förstår.
 
Redigerat:
optimum
optimum optimum skrev:
Skrämmande, Är vi en bananrepublik?
Nej. Möjligen en bananmonarki eller en banandemokrati. :cool:
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Nu börjar tjafset igen.
Uppenbarligen ska regionerna styras utifrån vad tomtarna säger på presskonferenser och med dålig framförhållning.
Skrämmande, Är vi en bananrepublik?

[bild]

[bild]


[bild]


[länk]
De fattade inte förra gången heller sa de, de får köpa tolktjänster, min region säger tex att de inte förstod ordet "testa" förra gången. Antingen får vi tvinga in nån form av kommunikationsfunktion i varje region eller så får de försöka anställa någon normalbegåvad.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.