Nissens
optimum optimum skrev:
Hjälper inte om de är kass.
Precis som företaget jag jobbar på så nöjer vi oss inte med om andra är sämre utan ser till att nå över vad kunderna förväntar sig.

Jag tror du innerst inne förstår.
Jag förstår och är väldigt medveten om att allting kan bli bättre. Men tillhör man den tredjedel av Europa som kommit lindrigast ur pandemin så är man inte ”kass”. Världen är inte svart/vit.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Jag förstår och är väldigt medveten om att allting kan bli bättre. Men tillhör man den tredjedel av Europa som kommit lindrigast ur pandemin så är man inte ”kass”. Världen är inte svart/vit.
Nej jag är absolut inte nöjd med att tusentals äldre har avlidit med covid bara för att mångfalt fler avlidit i Ryssland. Vi kunde inte skydda dem när det drog igång våren 2020 och vi kan fortfarande inte garantera att de som vårdar dem nu är vaccinerade.

Skandal.

Du verkar nöjd ändå.
Sådan är inte jag.
 
optimum
Så möts man av rubriken:

Rubriktext med "JUST NU: Svidande kritik mot Sveriges coronahantering" på nyhetssida.

Coronakommissionens andra delbetänkande.

Samma som jag hävdat tidigare.
Senfärdighet, för lite och för sent.
Kass beredskap, kommer ni ihåg vem som sade att Sveriges beredskap är bra ?
Man ljuger för oss.

Skandal, de ansvarig borde självmant avgå och skämmas.
Men det finns några här som ändå jublar över skandalen. ojojoj.

Nej jag jublar inte utan skäms som svensk att vi har så kass hantering av sådant här.
På måndag upphör vi i stort sett med testning för covid hos alla vaccinerade. Skandal. Vi kommer se eventuell smittspridning för sent. Vi agerar inte som övriga Europa.


Det andra delbetänkandet från coronakommissionen har nu publicerats.

Kommissionens slutsatser är bland annat att Sveriges hantering av pandemin har präglats av en senfärdighet.


De initiala smittskyddsförebyggande åtgärderna och beredskapen var undermåliga för att stoppa eller ens begränsa smittspridningen i landet.

Kommissionen konstaterar att den svenska strategin har lagt fokus på smittskyddsprevention och att kontrollåtgärderna har varit baserade på frivillighet och det personliga ansvaret snarare än mer påträngande åtgärder.

Men den svenska beredskapen för en pandemi var otillräcklig, anser kommissionen. Den existerande smittskyddslagstiftningen var och är fortfarande otillräcklig för att svara upp till en allvarlig epidemi eller ett pandemiutbrott.

Dessutom är systemet för att förhindra smittsamma sjukdomar decentraliserat och fragmentiserat på ett sätt som gör det oklart vem som har det övergripande ansvaret när landet drabbas av en allvarlig smittsam sjukdom.

Kommissionen skriver också sjukvårdssystemet på mycket kort tid har ställt om och skapat upp för att vårda covidpatienter, mycket tack vare de anställda, något som har lett till hård press på personalen, och att annan vård har fått skjutas upp.

Dessutom finns det på flera områden en brist på datainsamling, vilket gör det svårare att bevaka pandemin både under tiden den pågår och efteråt.

Kommissionen drar slutsatsen att vi kommer att få leva med konsekvenserna av pandemin under lång tid framöver.


Läs mer själva
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
På måndag upphör vi i stort sett med testning för covid hos alla vaccinerade.
Hur var det nu med andelen vaccinerade som hittills har testat sig men som inte kommer att göra det framöver?
T.ex. 1 %, 10 %, 50 %?
optimum optimum skrev:
Vi kommer se eventuell smittspridning för sent.
Nej, naturligtvis ser man smittspridningen lika bra även om t.ex. 10 % saknas varje vecka. Det är ju trenderna som är det intressanta.
optimum optimum skrev:
Vi agerar inte som övriga Europa.
Så du är väl insatt i teststrategin i vartenda land i Europa?
Hur var det nu med varför så få testas i Tyskland jämfört både med Sverige och antalet fall de har?

Som vanligt har du väl inga svar på ovanstående frågor utan i stället överdriver och hittar på.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Så möts man av rubriken:

[bild]

Coronakommissionens andra delbetänkande.

Samma som jag hävdat tidigare.
Senfärdighet, för lite och för sent.
Kass beredskap, kommer ni ihåg vem som sade att Sveriges beredskap är bra ?
Man ljuger för oss.

Skandal, de ansvarig borde självmant avgå och skämmas.
Men det finns några här som ändå jublar över skandalen. ojojoj.

Nej jag jublar inte utan skäms som svensk att vi har så kass hantering av sådant här.
På måndag upphör vi i stort sett med testning för covid hos alla vaccinerade. Skandal. Vi kommer se eventuell smittspridning för sent. Vi agerar inte som övriga Europa.


Det andra delbetänkandet från coronakommissionen har nu publicerats.

Kommissionens slutsatser är bland annat att Sveriges hantering av pandemin har präglats av en senfärdighet.


De initiala smittskyddsförebyggande åtgärderna och beredskapen var undermåliga för att stoppa eller ens begränsa smittspridningen i landet.

Kommissionen konstaterar att den svenska strategin har lagt fokus på smittskyddsprevention och att kontrollåtgärderna har varit baserade på frivillighet och det personliga ansvaret snarare än mer påträngande åtgärder.

Men den svenska beredskapen för en pandemi var otillräcklig, anser kommissionen. Den existerande smittskyddslagstiftningen var och är fortfarande otillräcklig för att svara upp till en allvarlig epidemi eller ett pandemiutbrott.

Dessutom är systemet för att förhindra smittsamma sjukdomar decentraliserat och fragmentiserat på ett sätt som gör det oklart vem som har det övergripande ansvaret när landet drabbas av en allvarlig smittsam sjukdom.

Kommissionen skriver också sjukvårdssystemet på mycket kort tid har ställt om och skapat upp för att vårda covidpatienter, mycket tack vare de anställda, något som har lett till hård press på personalen, och att annan vård har fått skjutas upp.

Dessutom finns det på flera områden en brist på datainsamling, vilket gör det svårare att bevaka pandemin både under tiden den pågår och efteråt.

Kommissionen drar slutsatsen att vi kommer att få leva med konsekvenserna av pandemin under lång tid framöver.


Läs mer själva
[länk]
Det är väl det vi har sagt hela tiden. Sverige kunde ha haft lika bra siffror som resten av norden.


Sveriges coronahantering kritiseras på flera punkter av coronakommissionen.

”Sveriges hantering av pandemin har präglats av senfärdighet. De inledande skyddsåtgärderna var otillräckliga för att stoppa eller ens kraftigt begränsa smittspridningen i landet”, skriver kommissionen i sin rapport.

Kommissionen skriver också att Sverige inte var tillräckligt väl rustat inför pandemin. Den svenska pandemiberedskapen var ”undermålig”, anser kommissionen.

Rapporten riktar också mycket hård kritik mot att masstestningen kom igång senare i Sverige än i andra länder. Kommissionen anser att det är ett ”haveri” att den storskaliga provtagningen inleddes först efter en offentlig diskussion om ansvar och finansiering. ""
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Nej jag är absolut inte nöjd med att tusentals äldre har avlidit med covid bara för att mångfalt fler avlidit i Ryssland. Vi kunde inte skydda dem när det drog igång våren 2020 och vi kan fortfarande inte garantera att de som vårdar dem nu är vaccinerade.

Skandal.

Du verkar nöjd ändå.
Sådan är inte jag.
Nöjd??
Ingen vill väl ha en pandemi, den hade väl alla valt bort om det alternativet hade funnits.

Jag är nöjd med insatsen våra myndigheter gjort med de förutsättningar de haft.

Det som jag är mest missnöjd med är den nedmonterade beredskapen som degraderats i många år av många regeringar.

Visst har våra myndigheter gjort misstag, men det har varit en osedvanligt svår situation.

Du ägnar dig åt ett svart/vitt bedömande, och du grottar i efterklokhet. Något av det lättaste som finns är att vara efterklok, det kan små barn vara.

Så visst är vi olika.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Det är väl det vi har sagt hela tiden. Sverige kunde ha haft lika bra siffror som resten av norden.


Sveriges coronahantering kritiseras på flera punkter av coronakommissionen.

”Sveriges hantering av pandemin har präglats av senfärdighet. De inledande skyddsåtgärderna var otillräckliga för att stoppa eller ens kraftigt begränsa smittspridningen i landet”, skriver kommissionen i sin rapport.

Kommissionen skriver också att Sverige inte var tillräckligt väl rustat inför pandemin. Den svenska pandemiberedskapen var ”undermålig”, anser kommissionen.

Rapporten riktar också mycket hård kritik mot att masstestningen kom igång senare i Sverige än i andra länder. Kommissionen anser att det är ett ”haveri” att den storskaliga provtagningen inleddes först efter en offentlig diskussion om ansvar och finansiering. ""
Ja det är skrämmande att sådana fått fortsätta och inte ersatts.
Skandal som kommer skrivas om i vår historia.

Mer
Tidningsrubrik som lyder "Svidande kritiken mot hanteringen: Inget på 6 veckor" mot vit bakgrund.



Man i vit skjorta och mörk glasögon står och talar vid en mikrofon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...sverige-var-senfardiga-i-sin-pandemihantering
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Nöjd??
Ingen vill väl ha en pandemi, den hade väl alla valt bort om det alternativet hade funnits.

Jag är nöjd med insatsen våra myndigheter gjort med de förutsättningar de haft.

Det som jag är mest missnöjd med är den nedmonterade beredskapen som degraderats i många år av många regeringar.

Visst har våra myndigheter gjort misstag, men det har varit en osedvanligt svår situation.

Du ägnar dig åt ett svart/vitt bedömande, och du grottar i efterklokhet. Något av det lättaste som finns är att vara efterklok, det kan små barn vara.

Så visst är vi olika.
Jag håller med, om den bristande beredskapen, men samtidigt vet jag inte riktigt hur mycket beredskap vi vill ha, nu i efterhand finns det ju saker som vi saknade i pandemin som man hade velat ha men om jag tänker spontant framöver så handlar det mer om mat, vatten, energi, militärt, miljö osv, som jag tänker på och bara dessa lär ju kosta en slant. Vi har ju snart val och jag vet inte om det skulle ge en jordskredsseger att gå fram med kraftigt höjda utgifter för blandade beredskaper, är det det folk vill ha?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Jag håller med, om den bristande beredskapen, men samtidigt vet jag inte riktigt hur mycket beredskap vi vill ha, nu i efterhand finns det ju saker som vi saknade i pandemin man velat ha men om jag tänker spontant framöver så handlar det mer om mat, vatten, energi, militärt, miljö osv, som jag tänker på och bara dessa lär ju kosta en slant. Vi har ju snart val och jag vet inte om det skulle ge en jordskredsseger att gå fram med kraftigt höjda utgifter för blandade beredskaper, är det det folk vill ha?
Det finns en hel del som kunde varit bättre och då rätt så basala saker.
Några exempel.
Skyddsutrustning för IVA personal.
Rutiner för hantering inom äldrevården.
Skyddsutrustning för vårdpersonal övrigt och för de inom äldrevården.
Utrymmen för triage på sjukhus, exempel i Lidköping där de satte upp ett tält som var 50 år gammalt och sedan fick tas ned rätt omgående då det föll i bitar.
Fler IVA utbildade personal som givetvis kunde arbetat på andra områden men förflyttats vid kris.
Fler respiratorer.
Bedövnings medicin för vård i respirator, vi var dagar från att den tog slut och sedan vet ingen hur man skulle gjort med patienter i respirator, bundit fast dem i sängarna?

Och viktigaste, ljug inte för befolkningen utan säg sanningen även om den svider.
"Sveriges beredskap är bra" kunde varit "Vår beredskap är inte i rätt nivå ännu men tillsammans löser vi detta,"
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Det finns en hel del som kunde varit bättre och då rätt så basala saker.
Några exempel.
Skyddsutrustning för IVA personal.
Rutiner för hantering inom äldrevården.
Skyddsutrustning för vårdpersonal övrigt och för de inom äldrevården.
Utrymmen för triage på sjukhus, exempel i Lidköping där de satte upp ett tält som var 50 år gammalt och sedan fick tas ned rätt omgående då det föll i bitar.
Fler IVA utbildade personal som givetvis kunde arbetat på andra områden men förflyttats vid kris.
Fler respiratorer.
Bedövnings medicin för vård i respirator, vi var dagar från att den tog slut och sedan vet ingen hur man skulle gjort med patienter i respirator, bundit fast dem i sängarna?

Och viktigaste, ljug inte för befolkningen utan säg sanningen även om den svider.
"Sveriges beredskap är bra" kunde varit "Vår beredskap är inte i rätt nivå ännu men tillsammans löser vi detta,"
Jo men det är ju det jag menar är kopplat till den pandemin som varit, men framöver är det ju inte det som vi behöver vara mest beredda på, det kommer ju vara något annat, kanske något helt annat. Man kan ju inte vara styrd av det som precis har hänt, skulle du frågat efter skogsbränderna så skulle folk säga många brandbekämpningsflygplan, osv osv, och vi kan ju inte ha allt till allt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Det finns en hel del som kunde varit bättre och då rätt så basala saker.
Några exempel.
Skyddsutrustning för IVA personal.
Rutiner för hantering inom äldrevården.
Skyddsutrustning för vårdpersonal övrigt och för de inom äldrevården.
Utrymmen för triage på sjukhus, exempel i Lidköping där de satte upp ett tält som var 50 år gammalt och sedan fick tas ned rätt omgående då det föll i bitar.
Fler IVA utbildade personal som givetvis kunde arbetat på andra områden men förflyttats vid kris.
Fler respiratorer.
Bedövnings medicin för vård i respirator, vi var dagar från att den tog slut och sedan vet ingen hur man skulle gjort med patienter i respirator, bundit fast dem i sängarna?

Och viktigaste, ljug inte för befolkningen utan säg sanningen även om den svider.
"Sveriges beredskap är bra" kunde varit "Vår beredskap är inte i rätt nivå ännu men tillsammans löser vi detta,"
Ja, den typen av beredskap var synnerligen bristfällig. Vill nog tillägga att utblidningar för tex hemtjänsten också var bristfällig. Allt detta är sådant som påverkat hanteringen av pandemin. När pandemin väl är här är det för sent liksom.

Ingen lär väl ställas till svars för den nedmonteringen som skett de senaste decennierna.

Självklart har myndigheterna gjort tabbar, och saker kunde självklart kunnat göras bättre. Men förutsättningarna kundd också varit bättre.

Oavsett, så är resultatet hyfsat trots allt. Vi får väl hoppas att förutsättningarna är bättre när det är dags igen, det är ju inte säkert att någon av oss får uppleva det.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Jo men det är ju det jag menar är kopplat till den pandemin som varit, men framöver är det ju inte det som vi behöver vara mest beredda på, det kommer ju vara något annat, kanske något helt annat. Man kan ju inte vara styrd av det som precis har hänt, skulle du frågat efter skogsbränderna så skulle folk säga många brandbekämpningsflygplan, osv osv, och vi kan ju inte ha allt till allt.
Jo, men de flera av punkterna som skyddsutrustning och utbildning är inte speciellt kostsamt.
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo men det är ju det jag menar är kopplat till den pandemin som varit, men framöver är det ju inte det som vi behöver vara mest beredda på, det kommer ju vara något annat, kanske något helt annat. Man kan ju inte vara styrd av det som precis har hänt, skulle du frågat efter skogsbränderna så skulle folk säga många brandbekämpningsflygplan, osv osv, och vi kan ju inte ha allt till allt.
Håller med dig, nu var det en pandemi som ingen visste skulle komma och beredskapen var dålig men från min horisont så skedde en omställning under en ofattbart kort tid.

Vi står inför större hot som vi samtidigt har mycket god kunskap om men inte mycket händer, inte ens anpassningsåtgärder i någon större omfattning. Att hålla en hög beredskap inför olika hot handlar om kapital, skatter som höjs och medel som skall omfördelas från annan verksamhet.

Den som känner att bensinpriset redan är för högt blundar för vad som finns i andra vågskålen och så är det
genomgående. Cyklopseende kallar jag det för - i alla händelser obegripligt.

Om samhället skall ha en fungerande beredskap inför kända framtida hot måste vi som medborgare kräva detta av politiken och vara beredda att betala för det, annars händer inte mycket.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ja det är skrämmande att sådana fått fortsätta och inte ersatts.
Regeringar ersätts inte hur som helst. Det borde du väl veta vid din ålder. För det som det står om i texten i din bild är kritik mot regeringen.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ja, den typen av beredskap var synnerligen bristfällig. Vill nog tillägga att utblidningar för tex hemtjänsten också var bristfällig. Allt detta är sådant som påverkat hanteringen av pandemin. När pandemin väl är här är det för sent liksom.

Ingen lär väl ställas till svars för den nedmonteringen som skett de senaste decennierna.

Självklart har myndigheterna gjort tabbar, och saker kunde självklart kunnat göras bättre. Men förutsättningarna kundd också varit bättre.

Oavsett, så är resultatet hyfsat trots allt. Vi får väl hoppas att förutsättningarna är bättre när det är dags igen, det är ju inte säkert att någon av oss får uppleva det.
Många av oss visste hur det såg ut inom sjukvården med besparingar och brister.
Att då stå och dra en vals om att vår beredskap är bra är totalt ofattbart.

Att vi hade problem med tester i början är lätt att förstå men att nu sluta testa trots att det inte är över ännu är återigen beviset för dålig hantering av pandemin. Vi kommer inte se om vi får en ökad smittspridning före det är för sent. Visst det kostar pengar att testa men alternativet är inte bra.
Vi går in i en period nu med ökade luftvägssjukdomar och med stor sannolikhet kommer smittspridningen igång igen. Vi har på jobbet kört stenhårt med att alla med förkylningssymptom ska testa sig. Från nästa vecka funkar inte detta. Vi har hittills inte haft någon smittspridning inom företaget men några har blivit smittade hemma och då fått vara hemma minst 7 dagar.
Från och med måndag kan man komma tillbaka efter några dagar om man själv känner sig frisk.
Det kan vara covid och då räcker det inte med några dagar. En del kommer gå till jobbet ändå med symptom.
Ladda med Alvedon och febern hålls nere.
Jag tycker vi gör fel igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.