Nissens
optimum optimum skrev:
Många av oss visste hur det såg ut inom sjukvården med besparingar och brister.
Att då stå och dra en vals om att vår beredskap är bra är totalt ofattbart.

Att vi hade problem med tester i början är lätt att förstå men att nu sluta testa trots att det inte är över ännu är återigen beviset för dålig hantering av pandemin. Vi kommer inte se om vi får en ökad smittspridning före det är för sent. Visst det kostar pengar att testa men alternativet är inte bra.
Vi går in i en period nu med ökade luftvägssjukdomar och med stor sannolikhet kommer smittspridningen igång igen. Vi har på jobbet kört stenhårt med att alla med förkylningssymptom ska testa sig. Från nästa vecka funkar inte detta. Vi har hittills inte haft någon smittspridning inom företaget men några har blivit smittade hemma och då fått vara hemma minst 7 dagar.
Från och med måndag kan man komma tillbaka efter några dagar om man själv känner sig frisk.
Det kan vara covid och då räcker det inte med några dagar. En del kommer gå till jobbet ändå med symptom.
Ladda med Alvedon och febern hålls nere.
Jag tycker vi gör fel igen.
Nja, varför skall man testa för just covid och inte för influensa och RS virus tex. De ligger väl alla på liknande nivåer vad gäller behov av sjukhusvård.

Jag tycker att det är ett välgrundat beslut att upphöra med testningen, den är ju helt meningslös nu. Däremot är det viktigt att ha koll på vaccineringar och hur de skyddar.
 
""Kommissionen noterar också det många utanför regeringskansliet och Folkhälsomyndigheten noterat sedan länge: Från hösten 2020 och framåt var åtgärder som tidigare dömts ut som verkningslösa – tänk tidig stängning på krogen, kundbegränsningar i butiker, munskydd – plötsligt mycket viktiga. Utan att vare sig Stefan Löfven eller Anders Tegnell kunde förklara varför.

Som kommissionen uttrycket det, på återhållen tjänstemannasvenska:

”Kommissionen har ingen anledning att betvivla att det var klokt att vidta de nya åtgärderna. Men att uttryckligen avstå från dem under första vågen och därefter vidta dem under andra vågen utan tydliga motiveringar skapade rimligen en förvirring hos människor som knappast kan ha bidragit till en hög grad av efterlevnad.” Expressen
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nja, varför skall man testa för just covid och inte för influensa och RS virus tex. De ligger väl alla på liknande nivåer vad gäller behov av sjukhusvård.

Jag tycker att det är ett välgrundat beslut att upphöra med testningen, den är ju helt meningslös nu. Däremot är det viktigt att ha koll på vaccineringar och hur de skyddar.
Helt meningslöst????

Så här är utvecklingen i vårt grannland Danmark och snart så här hos oss också men vi kommer inte se det utan testning. Deras grad av vaccination är rätt så hög.

Du tror alltså vi inte kommer få någon ökad smittspridning här?


Diagram över dagliga nya fall av coronavirus i Danmark, med spikar och trender över tid markerade med dagliga fall och rörliga medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
""Kommissionen noterar också det många utanför regeringskansliet och Folkhälsomyndigheten noterat sedan länge: Från hösten 2020 och framåt var åtgärder som tidigare dömts ut som verkningslösa – tänk tidig stängning på krogen, kundbegränsningar i butiker, munskydd – plötsligt mycket viktiga. Utan att vare sig Stefan Löfven eller Anders Tegnell kunde förklara varför.

Som kommissionen uttrycket det, på återhållen tjänstemannasvenska:

”Kommissionen har ingen anledning att betvivla att det var klokt att vidta de nya åtgärderna. Men att uttryckligen avstå från dem under första vågen och därefter vidta dem under andra vågen utan tydliga motiveringar skapade rimligen en förvirring hos människor som knappast kan ha bidragit till en hög grad av efterlevnad.” Expressen
Men tvätta händerna var viktigt även om det är tveksamt om det ger något påtagligt resultat.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Helt meningslöst????

Så här är utvecklingen i vårt grannland Danmark och snart så här hos oss också men vi kommer inte se det utan testning. Deras grad av vaccination är rätt så hög.

Du tror alltså vi inte kommer få någon ökad smittspridning här?


[bild]
Jo, jag är övertygad om att vi kommer att få ökad smittspridning här.
Vi kommer att få ökad smittspridning av influensavirus också. RS viruset har redan ökat explosionsartat.

Men det är rätt meningslöst att smittspåra någon av dem…
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Jo, jag är övertygad om att vi kommer att få ökad smittspridning här.
Vi kommer att få ökad smittspridning av influensavirus också. RS viruset har redan ökat explosionsartat.

Men det är rätt meningslöst att smittspåra någon av dem…
Om RS viruset ökat explosionsartat bör även coronan sprida sig bra.
Blir en spännande vinter.
Hoppas vaccinet mot covid funkar och att jag snart får en tredje dos.
Tur man inte har några småbarn i huset längre.

Snart dags för min dos av influensavaccin. :love:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Nej jag är absolut inte nöjd med att tusentals äldre har avlidit med covid bara för att mångfalt fler avlidit i Ryssland. Vi kunde inte skydda dem när det drog igång våren 2020 och vi kan fortfarande inte garantera att de som vårdar dem nu är vaccinerade.
Vad föreslår du?
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Om RS viruset ökat explosionsartat bör även coronan sprida sig bra.
Blir en spännande vinter.
Hoppas vaccinet mot covid funkar och att jag snart får en tredje dos.
Tur man inte har några småbarn i huset längre.

Snart dags för min dos av influensavaccin. :love:
Att covidvaccinet fungerar är väl bevisat många ggr om. Typ 90% av de som behöver sjukhusvård för covid är inte fullvaccinerade. Och då utgör de inte fullvaccinerade en liten andel av befolkningen.
Och nej, RS viruset tog fart medan covid smittspårningen är igång, så det verkar inte korrelera.
Min ena dotter åkte på RS viruset när hon var liten, det var verkligen otrevligt, men slutade bra.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Skandal, de ansvarig borde självmant avgå och skämmas.
Vilka är/var ansvariga för den bristande pandemiberedskapen? Jag misstänker att de flesta av dem redan har avgått för flera riksdagsval sen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka är/var ansvariga för den bristande pandemiberedskapen? Jag misstänker att de flesta av dem redan har avgått för flera riksdagsval sen.
men som vanligt vet dom alltid bäst vad som ska göras fast de hade chans i många år att fixa när de hade makten
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
men som vanligt vet dom alltid bäst vad som ska göras fast de hade chans i många år att fixa när de hade makten
Visst har några brister en historisk bakgrund men mycket av det som Coronakommissionen kritiserar är agerandet i samband med att pandemin bröt ut.

Det kostade många människor livet, för det är ju den yttersta konsekvensen av en dåligt skött pandemi.

Syftet med kommissionens granskning är också att vi skall lära oss av våra misstag men jag såg att tex Hallengren backade direkt. "Jag håller inte med"
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det är väl det vi har sagt hela tiden. Sverige kunde ha haft lika bra siffror som resten av norden.
I så fall beror det till stor del på ett systemfel som infördes för cirka 30 år sen
 
Ur DN. Det sista har man ju sett en hel del av i den här tråden. Blind patriotism.

"Coronakommissionens kritik kommer att få tydliga måltavlor i slutbetänkandet i februari. Redan nu står det klart att det har begåtts stora misstag. Frågan är om det bara är efterklokhet eller om regeringen hade kunnat agera klokare när smittan kom in i Sverige med sportlovsresenärer från Italien och Österrike i början av mars förra året.

Danmarks, Norges och Finlands regeringar vidtog den 11–13 mars 2020 en lång rad skarpa åtgärder. Sverige hade kunnat göra något liknande, istället för att nöja sig med råd och frivilliga rekommendationer. Flera av de grannländernas åtgärder, som ansågs helt fel av svenska myndigheter och regeringen våren 2020, genomfördes sedan här under den andra pandemivågen.

Det fanns kritiker redan från start som förespråkade en mer ingripande strategi, många av dem var forskare. Men de blev stundtals bemötta som landsförrädare. Det spred sig en patriotisk stämning, där Sveriges annorlunda vägval var ett värde att försvara och identifiera sig med, som docent Gina Gustavsson och forskaren Jonas Larsson Taghizadeh har beskrivit."
 
P
A Abies koreana skrev:
Om samhället skall ha en fungerande beredskap inför kända framtida hot måste vi som medborgare kräva detta av politiken och vara beredda att betala för det, annars händer inte mycket.
Jag tror att det kommer att vara svårt att höja skatter i framtiden med förklaringen att de rika ska betala det mesta (det har aldrig fungerat så i verkligheten), vilket gör att den offentliga sektorns utgifter måste omprioriteras. Mindre pengar till transfereringar och mer pengar till beredskap är mitt förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.