Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Det är vad du tycker. Det är ju bara något nån bestämt. I Norge är covid en säsongsinfluensa t.ex.
I Sverige skiljer man på olika sorters virus, det finns coronavirus, andenovirus, influensavirus mm. och här kan jag inte påminna mig att man har kallat SARS, MERS, coronaförkylningar eller covid för influensor.

Så vitt jag kan se gör engelska Wikipedia samma distinktion:
Influenza, commonly called "the flu", is an infectious disease caused by influenza viruses.
There are four types of influenza virus, termed influenza viruses A, B, C, and D.
Så om du vill påstå att WHO i sina beskrivningar av influensapandemier menar annat än pandemier orsakade av influensavirus så får du nog hitta någon källa till det.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
I Norge är covid en säsongsinfluensa t.ex.
Nu vet jag inte vad som är källan till det men Aftonbladet skriver:
Norges folkhälsoinstitut FHI betraktar inte covid-19 som farligare än en säsongsinfluensa, skriver VG.
Men en influensa är ingenting man leker med, enligt virologen Niklas Arnberg.
Norge bedömer att man gått in i en ny fas där covid-19 kan likställas vid en vanlig luftvägssjukdom, som en influensa eller en RS-infektion.
Vilket ju verkligen inte innebär att Norge anser att covid är en säsongsinfluensa.

J
Ulltand Ulltand skrev:
Då överdödligheten i samhället stämmer väl överens men antalet rapporterade döda i Covid-19 lär det inte vara en stor andel. Det finns också som avlidit i Covid-19 och där man inte fått till rätt dödsorsak

Man kan också göra ett tankeexperiment. Anta att en Covid-19 infektion vanligen är 14 dagar lång. Vad är då den statistiska sannolikheter på en person att avlida av något annat än Covid-19 just under den tvåveckorsperiode? Den är väldigt liten vilket betyder att i mer än 90% av fallen när någon dör med covid -19 så är det också av Covid-19
Ja rent statistiskt ca 1/12 om man har en genomsnittlig livslängd på 6 månader som på många äldreboenden enligt region Östergötland om jag minns rätt. Ca 1/26 om man hade ett år kvar. Tror du graderar 1/10 som väldigt vanligt om jag minns rätt där med, så från lite vanligt till vanligt blir det nog trots allt.

J
S SnickareHobb skrev:
Finns det någon studie som visar att asymtomatisk smitta existerar? Då menar jag folk som blir sjuka, inte PCR-test-positiva.

Här finns en studie som visar att fler än 24 cykler i PCR-testet ger opålitliga resultat:
[länk]

Ofta används upp till 40 cykler.
Du vantolkar verkligen det du läser. Det är inte alls vad studien visar.

• Gilla
Tommynorskens och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
S SnickareHobb skrev:
Finns det någon studie som visar att asymtomatisk smitta existerar? Då menar jag folk som blir sjuka, inte PCR-test-positiva.

Här finns en studie som visar att fler än 24 cykler i PCR-testet ger opålitliga resultat:
[länk]

Ofta används upp till 40 cykler.
Är det den enkla och kortfattade slutsatsen du drar av studien? Mycket intressant, jag läser samma text och får helt annan information och drar andra slutsatser.

Visar kanske på att molekylärbiologi, statistik och RT-PCR-tolkning inte är lika självklart för allmänheten som de själva tror och att en utbildning inom det faktiskt har ett värde…..

• Gilla
Nyfniken och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Asymtomatisk innebär att man inte har symtom, dvs. man är inte sjuk.
Om du menar om det är visat att folk kan smitta innan de får symtom (blir sjuka) så finns det sådana studier sen ungefär 1,5 år. Man vet att folk i snitt var smittsamma omkring 1 dag innan symtomen kom med de varianter som förekom förra året och från och med alfa så smittar man ofta kring 2 dagar innan symtomen kommer.

BirgitS BirgitS skrev:
Asymtomatisk innebär att man inte har symtom, dvs. man är inte sjuk.
Om du menar om det är visat att folk kan smitta innan de får symtom (blir sjuka) så finns det sådana studier sen ungefär 1,5 år. Man vet att folk i snitt var smittsamma omkring 1 dag innan symtomen kom med de varianter som förekom förra året och från och med alfa så smittar man ofta kring 2 dagar innan symtomen kommer.
Ok

Jag menade precis det. Att någon som inte har symptom kan smitta någon annan (som då blir sjuk och inte bara PCR-positiv).

BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Jag menade precis det. Att någon som inte har symptom kan smitta någon annan (som då blir sjuk och inte bara PCR-positiv).
Menar du så här?
Någon utan symtom kan smitta någon annan och hur sjuk denna person blir beror inte på om den som smittade hade symtom eller inte.
Så är det.

tommib tommib skrev:
Jag har aktivt undvikit att skriva något i alla trådar om Covid-19 men i detta fall kan jag inte låta bli.

Jag kan förstå att man är tveksam till ett vaccin som har utvecklats såpass snabbt som detta. Dock kan jag konstatera att vaccinen i huvudsak är säkra. Visst, det har förekommit enstaka biverkningar, tyvärr även dödsfall. Antalet är dock minimalt jämfört med den normala incidensen av dessa händelser (främst blodproppar) i befolkningen i stort. Det är en tragedi när sådant händer men det är en extrem slump.

Mitt huvudbudskap är dock detta: Vaccineringen handlar om att förebygga allvarlig sjukdom. Inte att skydda från sjukdomen, men se till att man inte blir allvarligt sjuk. Anledningen till detta är att vi annars får en total katastrof i vården. Förra året var, för att uttrycka det krasst, just en katastrof. En situation där tillgängliga resurser var otillräckliga trots att vi vidtog de åtgärder som kunde vidtas. Standarden på vården som gavs var inte i närheten av det den vanligen är och människor dog som en följd av detta. I media pratades det om att "vi aldrig fick slut på platser" (Stockholm) och det är sant, men bara i en rent teknisk mening. Fysiska platser fanns men bemanning till dem var, ska vi säga, gravt bristfälligt. Vårdpersonalen betalade ett väldigt högt pris för att hålla folk under armarna genom den här sjukdomen och följden har blivit att många har slutat. Många är helt enkelt utbrända.

För min egen del är jag starkt för ett solidariskt sjukvårdssystem men just i detta fall är jag benägen att se fördelarna med ett försäkringsbaserat system. I ett sådant kan man nämligen ställa krav på försäkringstagaren genom vad man ersätter. Det är oetiskt att tvinga på folk en behandling (vaccin) som de inte vill ha men jag tycker också ur ett samhällsperspektiv att det är orimligt att samhället då ska betala för vården. Skit i vaccinet, för all del. Betala då dina egna sjukvårdskostnader. Som referens kostar ett dygn på IVA ca 50 kkr.

@Staffans2000 Din riskkalkyl baseras på att någon annan betalar när du blir sjuk. Både ekonomiskt och med sin hälsa. Det handlar inte bara om dig.
Exakt, jag tycker i allmänhet att vi ska vara solidariska även med den som blir sjuk av egna val som rökning, överkonsumtion av onyttigheter mm. Därför betalar vi även för den som blir allvarligt sjuk på grund av att man inte vaccinerat sig. Men här tillkommer risker även för sjukvårdspersonal och andra som kan bli smittade eller utbrända och därigenom påverkar det oss alla. Det är sjukt irriterande och jag slår vad om att en majoritet av alla vaccinvägare skulle springa till vaccinatören om det blev förenat med åtskilliga besvär att inte vaccinera sig. Det hela är urlöjligt, ta er samman för bövelen. Även om jag hade valt att inte vaccinera mig skulle jag vara för och förstå vaccinpass eller andra begränsningar. Vi får väl se hur det går , men blir personalen drabbade igen så är det bara att ösa på med restriktioner. Dom ska verkligen inte behöva lida för att vissa lyssnar på amerikanska pseudoforskare eller bara är ego.

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Oveja skrev:
Exakt, jag tycker i allmänhet att vi ska vara solidariska även med den som blir sjuk av egna val som rökning, överkonsumtion av onyttigheter mm. Därför betalar vi även för den som blir allvarligt sjuk på grund av att man inte vaccinerat sig. Men här tillkommer risker även för sjukvårdspersonal och andra som kan bli smittade eller utbrända och därigenom påverkar det oss alla. Det är sjukt irriterande och jag slår vad om att en majoritet av alla vaccinvägare skulle springa till vaccinatören om det blev förenat med åtskilliga besvär att inte vaccinera sig. Det hela är urlöjligt, ta er samman för bövelen. Även om jag hade valt att inte vaccinera mig skulle jag vara för och förstå vaccinpass eller andra begränsningar. Vi får väl se hur det går , men blir personalen drabbade igen så är det bara att ösa på med restriktioner. Dom ska verkligen inte behöva lida för att vissa lyssnar på amerikanska pseudoforskare eller bara är ego.
Visst är det tråkigt för personalen, men de verkliga offren är de som inte fick adekvat vård för andra åkommor pga överbelastningen.

• Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nu vet jag inte vad som är källan till det men Aftonbladet skriver:

Vilket ju verkligen inte innebär att Norge anser att covid är en säsongsinfluensa.
Ja, med alla vaccinerade så är det inte värre än en influensa. Tror jag skrev det i somras redan…

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt räknar man ju med att i Sverige dör allt färre för varje år som går, dvs. medellivslängden ökar varje år, framför allt eftersom sjukvården blir allt bättre på att rädda folk, oavsett om det gäller trafikolyckor, cancer, hjärtinfarkter eller något annat. Förra året sjönk medellivslängden med ungefär ett halvår, dock mer för män än för kvinnor.
Det ändrar inte fakta…
Och 2019 dog ovanligt få människor i Sverige, så det fanns sannolikt ovanligt många sköra i landet 2020.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Visst är det tråkigt för personalen, men de verkliga offren är de som inte fick adekvat vård för andra åkommor pga överbelastningen.
Absolut, det blir ju kontentan av att personalen inte räcker till, och även andra sjuka har ju blivit drabbade. Många har ju haft covid och har förmodligen därmed ett skydd men resten, skärpning !

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.