816 794 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Det var trevligt att se en tendens till lösningsorientering. Jag antar att man tillämpar samma system som nu med gränsöverträdelserestriktioner, fast lite seriösare. De celler med pågående smitta förlänger naturligtvis isoleringen.Fairlane skrev:Återigen, vi har en pandemi, inte en epedemi.
Men vi antar att vi lyckas med ditt förslag, vi får samtliga som bor i Sverige att frivilligt isolera sig i två veckor (något tvång ska vi inte ha antar jag). Sen då? När två veckor har gått och Covid-19 är utrotat i Sverige (om inte folk som isolerats tillsammans smittat varann) vad blir nästa steg?
Skjuta alla som försöker korsa gränsen in i landet eller finns det något annat bra sätt att hindra att viruset kommer tillbaks?
I fallet Covid19 fungerar det inte och i fallet med en "riktig" epidemi hinner för många avlida innan vi har ett fungerande vaccin.R RoAd skrev:
Varför skulle det inte fungera "i fallet Covid19"? Redan den vaccinering som gjorts har ju gjort stor nytta. Om vi trycker i de övriga vaccin också så ska du se att det klingar av fort.M mickef skrev:
Och ska man ändå låsa in folk och tatuera de som försöker bryta sig ut så känns inte tvångsvaccinering så farligt längre.
Ja det håller jag helt med om. Man blir inte av med Covid genom att isolera alla. Jag tror inte heller att man blir av med covid genom att vaccinera alla (eller nästan alla) men såklart kommer det minska spridningen.Fairlane skrev:
Isoleringen kommer bara fördröja spridningen och det kan vara bra i speciella fall (för att undvika överbelastning av vården) men gör i övrigt ingen stor nytta
Nja, eftersom delar av virusets protein finns kvar i långlivade monocyter i kroppen (Patersson studie) så är det inte över när den akuta infektionen är över. Dessa monocyter patrulerar kärlväggarna och skapar inflammationer. Begreppet "postcovid" är då kanske inte heller optimalt utan långtidscovid passar bättre. Eller nått annat som tex "Covidstört immunförsvar"P pmd skrev:
P pmd skrev:
Du har rätt och det har vi gjort i den stora tråden om långtidscovid. Det vetenskapliga underlaget är tydligt och övertygande.
Av all studier som finns där finns ingen som landar i att mindre än 10 % drabbas,
Att då säga att det är en överdrift för att antalet diagnostiserade fall är betydligt lägre är en helt ovetenskaplig approach som alla förstår.
Jag har aldrig tvivlat på att vaccinet har gjort nytta men när det gäller om hur man får stopp på epidemin funkar inte nuvarande vacciner även om du vaccinerar över 100% av befolkningen.R RoAd skrev:Varför skulle det inte fungera "i fallet Covid19"? Redan den vaccinering som gjorts har ju gjort stor nytta. Om vi trycker i de övriga vaccin också så ska du se att det klingar av fort.
Och ska man ändå låsa in folk och tatuera de som försöker bryta sig ut så känns inte tvångsvaccinering så farligt längre.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 808 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 808 inlägg
Något säger mig att det kommer bli svårt att frivilligt få alla att totalisolera sig i två veckor (det har inte fungerat så bra hittills) och ännu mer få alla att vilja tatuera sig i pannan. Jag personligen föredrar vaccin, men jag kanske är ensam om det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Varför tror du att smittspridningen är på en konstant nivå sen några veckor trots att nästan inga restriktioner finns kvar när mindre än 70 % av befolkningen är vaccinerad?M mickef skrev:
Jag tror att det just beror på att vaccinationen fungerar och att om ändå fler hade antikroppar t.ex. pga. vaccinering så skulle smittspridningen gå neråt igen.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 640 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 640 inlägg
Hmmm, varför skriver du inte under med Staffans längre? Nå, just det du blev ju bannad. Är detta rätt väg, att öppna et nytt konto? Eller.....?A Aspartam skrev:Fast nu är det så här, att jag har aldrig propagerat för att man inte ska vaccinera sig. Jag skrev ju precis att den som vill vaccinera sig så klart får göra det! Det ska stå alla helt fritt hur de vill göra.
Det jag säger är att man inte, under inga omständigheter, ska tvinga eller pressa folk till att vaccinera sig så som man gör genom lögner, propaganda, mobbning, hot om att förlora jobb eller bli socialt utskämd osv. Jag ifrågasätter dessutom starkt att massvaccination av populationen överlag och särskilt barn skulle ha några särskilt stora positiva fördelar. Däremot att det är rationellt att vaccinera riskgrupper (om det vill). Eller menar du att man inte får ha åsikter om det?
Det är ju jäkligt sorgligt att big-tech och andra plattformar som har monopol på det fria ordet numera lagt beslag på sanningen och enbart tillåter en sanning. Det gör att misstron växer ytterligare. Det har ställt till sådan oerhört stor skada anser jag. Dessutom är det fruktansvärt sjukt att se vissa här önska livet hur ovaccinerade eller argumentera för att de inte ska få vård. Ska vi önska detsamma för er som är vaccinerade och blir sjuka i Covid eller drabbas biverkningar? Vad tror du sådana saker leder till? Det börjar dessutom bli riktigt oroligt i vissa delar av världen där folk har fått nog av hela denna masshysteri - de förlorar sina jobb och sin frihet. Är det så vi vill ha det? Att folk tröttnar på vad de upplever som fascism och tyranni och att det ska resultera i total kollaps.